Gothminister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Det er selvsagt positivt, alt som blir billigere er positivt. Samt at NRK må innskjerpe litt av hva dem sender. Personlig ser jeg stort sett kun på NRK, men jeg vet at mange styrer unna NRK. Disse skal selvsagt ikke betale for mine sær interesser av programmer. Men i det egoistiske sosialistiske Norge er det mange egosentriske mennesker som virkelig mener at hele landet skal bidra til en liten marginal gruppe som liker sære programmer. Hva legger du i "sære programmer", noen eksempel? Bare litt interessert, for syns ikke jeg ser mange sære programmer på Nrk lenger Det kan være musikkprogrammer, ulike kulturprogrammer som kun er av interesse for en liten smal del av befolkningen. Dette må vi som har slike interesser betale selv for. Jeg kan ikke av egen egoisme forvente at du skal bidra for mine interesser. Men dessverre er folk i Norge så egosentriske at de forventer at andre betaler for dem. Så med mindre lisens, så må NRK bli mer for alle. Det er ikke bra for meg, men jeg er faktisk ikke alene i dette samfunn. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2014 Det er rimelig syns, jeg at NRK som Statcanal har smale ting for enhver interessegruppe. Det er vel noe av poenget, ikke at alt bare skal være for det rådende "norge rundt/grand prix" flertalls-harryfolket.Men det bør selvsagt variere godt. De har blitt kalt "Ark" (arbeiderpartiets rikskringkasting), ikke helt uten grunn kanskje. Og de er blitt i overkant Femi-tv de senere år. Balancen kan gjerne bedres noe forsatt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 helt typisk borgerlig dreining av fokuset - mer til de så kalte frie markedskrefter, hvor ordet "frie" betyr at de fritt kan utsuge fellesverdier men det er nytt valg om ca 3 år Hva er fellesverdier og hvem bestemmer hva som er felles og verdier? Det spørs hvem som tolker, og min tolkning er: fellesverdier er kvaliteten på "oss", og har intet med den individuelle verdien hver og en av oss mener å inneha. Hvordan denne verdien forvaltes, kommer an på hvem som tolker, og hvilke motiver de har for utnyttelse av verdiens iboende kvalitet. Beklager, men du beskriver ikke noe av det du kaller fellesverdier, så hvorfor bruke et slikt begrep når du ikke kan beskrive hva du faktisk legger i det? Blir litt som AP når de snakker om verdier. Kun et flott ord uten innhold. Jeg har intet problem med å beskrive en slik konkret verdi, men tenkte jeg skulle teste om du visste hva du snakket om, og det gjorde du ikke. Det kom ikke som en stor overraskelse - og så måtte du bare til slutt forsøke å putte meg i din selvlagde "APeboks" - serverer du bananer til apene dine der, eller er det bare pisking og jammer der? ... Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 helt typisk borgerlig dreining av fokuset - mer til de så kalte frie markedskrefter, hvor ordet "frie" betyr at de fritt kan utsuge fellesverdier men det er nytt valg om ca 3 år Hva er fellesverdier og hvem bestemmer hva som er felles og verdier? Det spørs hvem som tolker, og min tolkning er: fellesverdier er kvaliteten på "oss", og har intet med den individuelle verdien hver og en av oss mener å inneha. Hvordan denne verdien forvaltes, kommer an på hvem som tolker, og hvilke motiver de har for utnyttelse av verdiens iboende kvalitet. Beklager, men du beskriver ikke noe av det du kaller fellesverdier, så hvorfor bruke et slikt begrep når du ikke kan beskrive hva du faktisk legger i det? Blir litt som AP når de snakker om verdier. Kun et flott ord uten innhold. Jeg har intet problem med å beskrive en slik konkret verdi, men tenkte jeg skulle teste om du visste hva du snakket om, og det gjorde du ikke. Det kom ikke som en stor overraskelse - og så måtte du bare til slutt forsøke å putte meg i din selvlagde "APeboks" - serverer du bananer til apene dine der, eller er det bare pisking og jammer der? ... Jeg putter ikke deg inn i noe som helst. Kut ut det tøvet nå. Forklar heller hva du faktisk mener med fellesverdier. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Det er rimelig syns, jeg at NRK som Statcanal har smale ting for enhver interessegruppe. Det er vel noe av poenget, ikke at alt bare skal være for det rådende "norge rundt/grand prix" flertalls-harryfolket. Men det bør selvsagt variere godt. De har blitt kalt "Ark" (arbeiderpartiets rikskringkasting), ikke helt uten grunn kanskje. Og de er blitt i overkant Femi-tv de senere år. Balancen kan gjerne bedres noe forsatt. Personlig synes jeg det er flott at NRK har smale programmer. Men hva jeg mener personlig, kan jeg ikke forvente at andre skal betale for. Ser du det? Det er en sosialistisk egoistisk tenkning der som vi i 2014 må kvitte oss med. Jeg som liker sære programmer som folk flest ikke ser. Jeg må selv betale for det. Alt annet er uakseptabelt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg putter ikke deg inn i noe som helst. Kut ut det tøvet nå. Forklar heller hva du faktisk mener med fellesverdier. Vi kan jo slutte å tøyse begge to, og hva med at du selv presenterer en typisk fellesverdi (i dine øyne), så kan jeg hekte meg på etter hvert. Jeg kommer ikke med noe konkret før du viser kortene dine litt mer, og derfor er en fellesverdi "noe" som er i "osset", og dette "osset" vil så klart endres over tid og ut fra de forutsetninger som gjelder i nåtiden. Det er ikke det samme "osset" nå, som det var eks. når jeg vokste opp. Så jeg kan peke til en typisk verdi fra min barndom og oppvekst, og det var at hele byen tok ansvar for oppdragelsen av alles barn - den verdien er for det meste forsvunnet i dag, eller rettere sagt: den har endret seg til noe jeg ikke lenger får øye på Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg putter ikke deg inn i noe som helst. Kut ut det tøvet nå. Forklar heller hva du faktisk mener med fellesverdier. Vi kan jo slutte å tøyse begge to, og hva med at du selv presenterer en typisk fellesverdi (i dine øyne), så kan jeg hekte meg på etter hvert. Jeg kommer ikke med noe konkret før du viser kortene dine litt mer, og derfor er en fellesverdi "noe" som er i "osset", og dette "osset" vil så klart endres over tid og ut fra de forutsetninger som gjelder i nåtiden. Det er ikke det samme "osset" nå, som det var eks. når jeg vokste opp. Så jeg kan peke til en typisk verdi fra min barndom og oppvekst, og det var at hele byen tok ansvar for oppdragelsen av alles barn - den verdien er for det meste forsvunnet i dag, eller rettere sagt: den har endret seg til noe jeg ikke lenger får øye på Jeg er usikker på om vi har noen fellesverdi i dette landet. Nordmenn er i dag fra hele verden og vi er ulike. Både i utsende, religiøsitet, politisk osv. Så hva og hvem som bestemmer hva vi kan kalle fellesverdier aner jeg rett og slett ikke. Det er derfor jeg spør deg. Men du vil jo ikke svare. Hvem er oss i dagens moderne samfunn? Jeg er meg og du er du. Det er ingen ting felles med deg og meg. Annet en at vi lever i det vi kaller Norge. Så hva mener du med oss? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg putter ikke deg inn i noe som helst. Kut ut det tøvet nå. Forklar heller hva du faktisk mener med fellesverdier. Vi kan jo slutte å tøyse begge to, og hva med at du selv presenterer en typisk fellesverdi (i dine øyne), så kan jeg hekte meg på etter hvert. Jeg kommer ikke med noe konkret før du viser kortene dine litt mer, og derfor er en fellesverdi "noe" som er i "osset", og dette "osset" vil så klart endres over tid og ut fra de forutsetninger som gjelder i nåtiden. Det er ikke det samme "osset" nå, som det var eks. når jeg vokste opp. Så jeg kan peke til en typisk verdi fra min barndom og oppvekst, og det var at hele byen tok ansvar for oppdragelsen av alles barn - den verdien er for det meste forsvunnet i dag, eller rettere sagt: den har endret seg til noe jeg ikke lenger får øye på Jeg er usikker på om vi har noen fellesverdi i dette landet. Nordmenn er i dag fra hele verden og vi er ulike. Både i utsende, religiøsitet, politisk osv. Så hva og hvem som bestemmer hva vi kan kalle fellesverdier aner jeg rett og slett ikke. Det er derfor jeg spør deg. Men du vil jo ikke svare. Hvem er oss i dagens moderne samfunn? Jeg er meg og du er du. Det er ingen ting felles med deg og meg. Annet en at vi lever i det vi kaller Norge. Så hva mener du med oss? Men oss mener jeg eks det som skjer når en mann og en kvinne bestemmer seg for å bli sammen og skape en familie - da opphører begge to i sin individuelle form, og endres til ett "oss" Men i vår individuelle materialistiske verden, så later det til at mannen og kvinne virkelig tror at de kan oppnå dette "osset" uten å gjøre noe med sitt syn på seg selv og dempe ned det egoistiske kjøret. Kanskje derfor det later til at vi i våre dager produserer langt flere "bomskudd", kalt "barn", som hele systemet så skal være oppdragere for. Kanskje vi skulle la foreldre registrere sine barn som A/S, og la de få ett nummer i brønnøysundregisteret - slippe all mulig skatt, og så kan de oppdra sine barn akkurat som de selv vil, for så å selge varen tilbake til samfunnet når varen har fått rette markedsverdi Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg putter ikke deg inn i noe som helst. Kut ut det tøvet nå. Forklar heller hva du faktisk mener med fellesverdier. Vi kan jo slutte å tøyse begge to, og hva med at du selv presenterer en typisk fellesverdi (i dine øyne), så kan jeg hekte meg på etter hvert. Jeg kommer ikke med noe konkret før du viser kortene dine litt mer, og derfor er en fellesverdi "noe" som er i "osset", og dette "osset" vil så klart endres over tid og ut fra de forutsetninger som gjelder i nåtiden. Det er ikke det samme "osset" nå, som det var eks. når jeg vokste opp. Så jeg kan peke til en typisk verdi fra min barndom og oppvekst, og det var at hele byen tok ansvar for oppdragelsen av alles barn - den verdien er for det meste forsvunnet i dag, eller rettere sagt: den har endret seg til noe jeg ikke lenger får øye på Jeg er usikker på om vi har noen fellesverdi i dette landet. Nordmenn er i dag fra hele verden og vi er ulike. Både i utsende, religiøsitet, politisk osv. Så hva og hvem som bestemmer hva vi kan kalle fellesverdier aner jeg rett og slett ikke. Det er derfor jeg spør deg. Men du vil jo ikke svare. Hvem er oss i dagens moderne samfunn? Jeg er meg og du er du. Det er ingen ting felles med deg og meg. Annet en at vi lever i det vi kaller Norge. Så hva mener du med oss? Men oss mener jeg eks det som skjer når en mann og en kvinne bestemmer seg for å bli sammen og skape en familie - da opphører begge to i sin individuelle form, og endres til ett "oss" Men i vår individuelle materialistiske verden, så later det til at mannen og kvinne virkelig tror at de kan oppnå dette "osset" uten å gjøre noe med sitt syn på seg selv og dempe ned det egoistiske kjøret. Kanskje derfor det later til at vi i våre dager produserer langt flere "bomskudd", kalt "barn", som hele systemet så skal være oppdragere for. Kanskje vi skulle la foreldre registrere sine barn som A/S, og la de få ett nummer i brønnøysundregisteret - slippe all mulig skatt, og så kan de oppdra sine barn akkurat som de selv vil, for så å selge varen tilbake til samfunnet når varen har fått rette markedsverdi Jeg forstår det du sier om ekteskap. Men er ikke enig. Min kone og jeg som jeg har vært gift med i 10 år, vi er fortsatt individer med de ulikheter det er. Mine 3 barn er også individer. Men vi er det vi kaller en familie. Vi har selvsagt mange ting felles. Men om vi har en fellesverdi, det er jeg usikker på. Vi har regler som vi forsøker og følge. Men min kone og jeg er politisk svært ulike og jeg håper mine barn ikke automatisk følger meg eller kona. De skal bli selvstendige individer. Men uten påvirkning kan man ikke forvente. Vi er alle påvirket. Men hva legger du i fellesverdier som denne debatten startet med? Du må jo ha gjort deg opp noen definisjoner rundt begrepet siden du bruker det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg putter ikke deg inn i noe som helst. Kut ut det tøvet nå. Forklar heller hva du faktisk mener med fellesverdier. Vi kan jo slutte å tøyse begge to, og hva med at du selv presenterer en typisk fellesverdi (i dine øyne), så kan jeg hekte meg på etter hvert. Jeg kommer ikke med noe konkret før du viser kortene dine litt mer, og derfor er en fellesverdi "noe" som er i "osset", og dette "osset" vil så klart endres over tid og ut fra de forutsetninger som gjelder i nåtiden. Det er ikke det samme "osset" nå, som det var eks. når jeg vokste opp. Så jeg kan peke til en typisk verdi fra min barndom og oppvekst, og det var at hele byen tok ansvar for oppdragelsen av alles barn - den verdien er for det meste forsvunnet i dag, eller rettere sagt: den har endret seg til noe jeg ikke lenger får øye på Jeg er usikker på om vi har noen fellesverdi i dette landet. Nordmenn er i dag fra hele verden og vi er ulike. Både i utsende, religiøsitet, politisk osv. Så hva og hvem som bestemmer hva vi kan kalle fellesverdier aner jeg rett og slett ikke. Det er derfor jeg spør deg. Men du vil jo ikke svare. Hvem er oss i dagens moderne samfunn? Jeg er meg og du er du. Det er ingen ting felles med deg og meg. Annet en at vi lever i det vi kaller Norge. Så hva mener du med oss? Men oss mener jeg eks det som skjer når en mann og en kvinne bestemmer seg for å bli sammen og skape en familie - da opphører begge to i sin individuelle form, og endres til ett "oss" Men i vår individuelle materialistiske verden, så later det til at mannen og kvinne virkelig tror at de kan oppnå dette "osset" uten å gjøre noe med sitt syn på seg selv og dempe ned det egoistiske kjøret. Kanskje derfor det later til at vi i våre dager produserer langt flere "bomskudd", kalt "barn", som hele systemet så skal være oppdragere for. Kanskje vi skulle la foreldre registrere sine barn som A/S, og la de få ett nummer i brønnøysundregisteret - slippe all mulig skatt, og så kan de oppdra sine barn akkurat som de selv vil, for så å selge varen tilbake til samfunnet når varen har fått rette markedsverdi Jeg forstår det du sier om ekteskap. Men er ikke enig. Min kone og jeg som jeg har vært gift med i 10 år, vi er fortsatt individer med de ulikheter det er. Mine 3 barn er også individer. Men vi er det vi kaller en familie. Vi har selvsagt mange ting felles. Men om vi har en fellesverdi, det er jeg usikker på. Vi har regler som vi forsøker og følge. Men min kone og jeg er politisk svært ulike og jeg håper mine barn ikke automatisk følger meg eller kona. De skal bli selvstendige individer. Men uten påvirkning kan man ikke forvente. Vi er alle påvirket. Men hva legger du i fellesverdier som denne debatten startet med? Du må jo ha gjort deg opp noen definisjoner rundt begrepet siden du bruker det. Jeg skal ikke være frekk å fortelle deg og dine hva som er riktig "oss", men det forundrer meg litt at dere ikke har vært innom den tanken selv. Når jeg jobber innenfor barnevern, så er det en selvfølge å befeste ett tydelig "oss" med en gang man fikk en ny kollega, som man skulle rollespille "gode foreldre" med, og det var styrken på "osset" som gjorde at vi fikk det til, og lagde harmoniske og balanserte hjem for disse uheldige barna. Så jeg foreslår at du nevner det for din kone, og dine barn, venner og foreldre - du kan jo spørre dem om de mener familien har et tydelig "oss" og hva det i så fall består av - ta det som ett vennskapelig forslag Unngå å komme i den situasjonen at dere ikke ser verdien før den har forsvunnet - evig eies kun det tapte osv For meg har vi to helt tydelige verdier, og den ene er rettsstaten og det andre vårt demokratisk sinnelag. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2014 Det er rimelig syns, jeg at NRK som Statcanal har smale ting for enhver interessegruppe. Det er vel noe av poenget, ikke at alt bare skal være for det rådende "norge rundt/grand prix" flertalls-harryfolket. Men det bør selvsagt variere godt. De har blitt kalt "Ark" (arbeiderpartiets rikskringkasting), ikke helt uten grunn kanskje. Og de er blitt i overkant Femi-tv de senere år. Balancen kan gjerne bedres noe forsatt. Personlig synes jeg det er flott at NRK har smale programmer. Men hva jeg mener personlig, kan jeg ikke forvente at andre skal betale for. Ser du det? Det er en sosialistisk egoistisk tenkning der som vi i 2014 må kvitte oss med. Jeg som liker sære programmer som folk flest ikke ser. Jeg må selv betale for det. Alt annet er uakseptabelt. Nnnnjaaiii .. egentlig ikke helt. Det er vel akkurat egoistisk det IKKE er det, eller er ment å ikke være. Det er felleskapstanken. Noen liker en slags smale ting, du liker noe annet, og jeg noe annet igjen osv. Men så er vi med å spleise hverann da kan du si, slik at de har mulighet å tilby noe for noen og enhver. Og da snakker vi om saker type "smale" interesser, som de commersielle canalene tilbyr lite og ingenting av. Spesielle musikk, teater eller kultuprogarmmer som du sier. Spørsmålet er hvordan man skulle fått det til på annen måte. Vi kan vel ikke lage en egen personlig NRK kanal for hver enkelt innbygger. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Men fortell meg hvorfor eg som ikkje ser på en kanal som NRK skal måtte betale i dyre dommer? Eg kan velge vekk alle andre kanaler om eg vil det, men tvunget til å betale for noe eg ikkje vil ha. Nei, de får tjene penger på samme måte som de andre! Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2014 Men fortell meg hvorfor eg som ikkje ser på en kanal som NRK skal måtte betale i dyre dommer? Eg kan velge vekk alle andre kanaler om eg vil det, men tvunget til å betale for noe eg ikkje vil ha. Nei, de får tjene penger på samme måte som de andre! Jo det er et poeng. At de få(vil jeg tro) som ikke bruker NRK i det hele taget, må betale for dette. På den ene side kan vi si at det aldri blir helt perfect. Blir alltid noen som mener de ikke får det de ønsker. Selv om jeg regner med det er ytterst få som ikke bruker NRK i det hele. Husk også; at om du ikke bruker det eller bruker det minimalt som ung, kan det godt være det endrer seg senere i livet. Når det er sagt, er det greit om vi kan finne andre løsninger for finansiering av NRK, som gjør det frivillig. Er enig i at det vil være det beste. Om det lar seg gjøre da, dvs; vil det være mange nok som vil betale frivillig for canalen til at den kan opprettholdes på et gangbart nivå? Det er nemlig ikke sikkert det er samsvar mellom forventning, krav og praksis når det kommer til det. Alt i alt. Men personlig er jeg ikke i mot en diskusjon om det. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg betaler lisensen, fordi jeg ser på NRK også. For meg hadde det vært helt OK å flytte den til skatteseddelen, men hva med de som bare har "monitor" uten antennemottaker og som ikke betaler i dag? Det blir urettferdig ovenfor dem. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg skal ikke være frekk å fortelle deg og dine hva som er riktig "oss", men det forundrer meg litt at dere ikke har vært innom den tanken selv. Når jeg jobber innenfor barnevern, så er det en selvfølge å befeste ett tydelig "oss" med en gang man fikk en ny kollega, som man skulle rollespille "gode foreldre" med, og det var styrken på "osset" som gjorde at vi fikk det til, og lagde harmoniske og balanserte hjem for disse uheldige barna. Så jeg foreslår at du nevner det for din kone, og dine barn, venner og foreldre - du kan jo spørre dem om de mener familien har et tydelig "oss" og hva det i så fall består av - ta det som ett vennskapelig forslag Unngå å komme i den situasjonen at dere ikke ser verdien før den har forsvunnet - evig eies kun det tapte osv For meg har vi to helt tydelige verdier, og den ene er rettsstaten og det andre vårt demokratisk sinnelag. Nå har vel aldri du vært redd for å være frekk, men fint at du velger og la være. Det du snakker om i forhold til jobb, vil jeg heller kalle ideologi. Det er også interessant at du snakker om oss. Vi husker alle debatter der man prater om oss og dem. Det er jo noe vi helst ikke skal i dagens politiske korrekte samfunn. Hva som er typisk Norsk og hvem som kan defineres som Norsk er også vanskelige debatter i dag. Derfor blir også en slik felles forståelse av verdier utfordrende slik du la det frem tidligere i dag. Jeg takker deg for gode råd, slik man alltid skal når noen forsøker å gi slike. Nå er både min kone og jeg bevandret i fagmiljøer, både når det handler om familie og annet innenfor helse og sosial. Vi har en helt klar plattform som er trygt og stå i. Men vi er også individer. Det er viktig og ta hensyn til. Men la oss se tilbake på dette med fellesverdier. Kan du utdype det litt mer klart? Hva mener du er typiske fellesverdier i Norge i 2014. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Det er rimelig syns, jeg at NRK som Statcanal har smale ting for enhver interessegruppe. Det er vel noe av poenget, ikke at alt bare skal være for det rådende "norge rundt/grand prix" flertalls-harryfolket. Men det bør selvsagt variere godt. De har blitt kalt "Ark" (arbeiderpartiets rikskringkasting), ikke helt uten grunn kanskje. Og de er blitt i overkant Femi-tv de senere år. Balancen kan gjerne bedres noe forsatt. Personlig synes jeg det er flott at NRK har smale programmer. Men hva jeg mener personlig, kan jeg ikke forvente at andre skal betale for. Ser du det? Det er en sosialistisk egoistisk tenkning der som vi i 2014 må kvitte oss med. Jeg som liker sære programmer som folk flest ikke ser. Jeg må selv betale for det. Alt annet er uakseptabelt. Nnnnjaaiii .. egentlig ikke helt. Det er vel akkurat egoistisk det IKKE er det, eller er ment å ikke være. Det er felleskapstanken. Noen liker en slags smale ting, du liker noe annet, og jeg noe annet igjen osv. Men så er vi med å spleise hverann da kan du si, slik at de har mulighet å tilby noe for noen og enhver. Og da snakker vi om saker type "smale" interesser, som de commersielle canalene tilbyr lite og ingenting av. Spesielle musikk, teater eller kultuprogarmmer som du sier. Spørsmålet er hvordan man skulle fått det til på annen måte. Vi kan vel ikke lage en egen personlig NRK kanal for hver enkelt innbygger. Felleskaps tanke er egoistisk. Fordi det er kun en liten elite som sitter å definere hva som er en felleskap verdi, eller tanke. Ingen har en gang blitt spurt om man ønsker og delta i dette felleskapet. Det er i seg selv et overgrep mot det frie individ og bli presset inn i et felleskap man egentlig ikke liker. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Men fortell meg hvorfor eg som ikkje ser på en kanal som NRK skal måtte betale i dyre dommer? Eg kan velge vekk alle andre kanaler om eg vil det, men tvunget til å betale for noe eg ikkje vil ha. Nei, de får tjene penger på samme måte som de andre! Ingen vil her komme med noe fornuftig svar. Det eksisterer ikke. Du er tvunget inn i noe du ikke vil. Muligens det er fellesverdien i det Norske samfunn, tvang? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 De som bruker monitor kan jo få igjen på skatten da... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2014 (endret) Felleskaps tanke er egoistisk. Fordi det er kun en liten elite som sitter å definere hva som er en felleskap verdi, eller tanke. Ingen har en gang blitt spurt om man ønsker og delta i dette felleskapet. Det er i seg selv et overgrep mot det frie individ og bli presset inn i et felleskap man egentlig ikke liker. Det der syns jeg er å overdrive og male fanden på veggen. Om nok personer stemte Frp eller andre som vil oppløse NRK, ville det blitt det. Alternativt måtte det være anarki. Man må eventuelt avstå fra å eie Tv. Offisielt hvertfall. Hvilke andre "overgrep" er det? Du vil forøvrig alltid få en "elite" som bestemmer, samme hvordan du snur og vender på ting. Også de som mener at alle skal være med på at alle skal betale for det de skal ha selv, og det som ikke kan tilbys på annen måte får de bare være uten. Så det blir egentlig samme "egosimen" i den forstand. Samme hva slags utgansgpunkt du velger. Endret 4. oktober 2014 av Delvis Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Nå har vel aldri du vært redd for å være frekk, men fint at du velger og la være. Kan være at jeg er den typen fryktløs du mener, men det kan også være at du mangler all frykt hva angår å oppfatte min motstand som frekk. Det du snakker om i forhold til jobb, vil jeg heller kalle ideologi. Det er også interessant at du snakker om oss. Vi husker alle debatter der man prater om oss og dem. Det er jo noe vi helst ikke skal i dagens politiske korrekte samfunn. Hva som er typisk Norsk og hvem som kan defineres som Norsk er også vanskelige debatter i dag. Derfor blir også en slik felles forståelse av verdier utfordrende slik du la det frem tidligere i dag. Hva du vil kalle det for er din sak, jeg kaller det for det det er, siden jeg har direkte erfaring med fenomenet, uten å dermed si at det står hogget i sten. Min forståelse av oss, omfatter alt og alle situasjoner. Når jeg er på butikken og handler, for så å gå til kassa og gjøre opp, så er jeg og operatøren ett "oss", og når jeg setter meg i bilen og kjører hjem, så samhandler jeg med alle andre trafirkanter som ett "oss", og når jeg drar til andre siden av jordkloden og foretar akkurat de samme handlingene, er det ingen forskjell i "oss tenkingen" Men la oss se tilbake på dette med fellesverdier. Kan du utdype det litt mer klart? Hva mener du er typiske fellesverdier i Norge i 2014. Ja, det er det jeg holder på med og som jeg kaller "oss", så får vi se hvor det ender etter hvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå