Delvis Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Først tenkte jeg: på tide. http://www.vg.no/rampelys/tv/hoeyre-varsler-kutt-i-tv-lisensen/a/23308314/ På den annen side ser jeg NRK slik det er, som verdt ta vare på. Tanken på at det skal bli bare tabloide Tv canaler etter Usa modell, fulle av reklame og tåpelige amr. serier og tullball realtity greier er ikke så lystig. ----------------------------Edit: Noen har gått inn og endret tittelen her, uten å gi beskjed. Vil derfor bemerke at det som står i tittelen ikke er mine ord. Thank you so much. Endret 3. oktober 2014 av Delvis Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 helt typisk borgerlig dreining av fokuset - mer til de så kalte frie markedskrefter, hvor ordet "frie" betyr at de fritt kan utsuge fellesverdier men det er nytt valg om ca 3 år Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Fjern den, plasser hele finansieringen av NRK som en post på statsbudsjettet. Kan det være så vanskelig? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Ta artikkelen med en klype salt. Det er såvidt jeg har skjønt kun en uttalelse fra én mann i Høyre, som attpåtil jobber i P4 Det sagt, så håper jeg det skjer. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Fjern den, plasser hele finansieringen av NRK som en post på statsbudsjettet. Kan det være så vanskelig? Ja, det er derfor vi har lisens. Rikskringkastingen bør ikke være prisgitt regjeringens tilfredshet på den måten. Endret 3. oktober 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Dersom man flytter det over i statsbudsjettet så betaler vi fortsatt for det, uten å få regningen vell og merke. Syns NRK-lisensen er en grei ordning, selv om sytemet begynner å bli noe utdatert. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 NRK lisens suuuger møøøøøøk. Gratis tv for folket burde være en menneskerett. Det burde vært behovdsprøvd barnetrygd og det burde vært gitt lisensregning etter inntekt, sosialklienter, studenter og trygdede skulle ikke behøvd betalt lisens.... De som har mer kunne heller betalt litt ekstra. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Det ville ikke vært noe problem hvis det ble finansiert over skatteseddelen, men da har vi habilitetsproblemet igjen .. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Med lisensen som en post på statsbudsjettet blir kostnaden mer rettferdig fordelt ut over folket. Fattige barnefamilier trenger ikke å nedprioritere barnet sitt på grunn av lisensregningen som kommer. Studenter, minstepensjonister, lavttrygdede o.s.v. trenger ikke denne lineære og usosiale utgiften. Som en post på stasbudsjettet kan man fjerne hele lisensinnkrevingsbyråkratiet og spare betydelige midler. Og som en post på statsbudsjettet blir støtten til NRK mer rettferdig satt opp mot andre poster som helse og eldreomsorg. Slik at det blir mer diskusjon om hvor mye midler NRK faktisk får, og om det burde flyttes til viktigere poster. Endret 3. oktober 2014 av Kron Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Historisk er jo kringkastingsavgiften egentlig en slags luksusskatt. Før betalte man for å ha radio, men etter hvert som radio ble allemannseie og TV ble den store luksusvaren, gikk man over til å betale for sistnevnte. Nå skal du minst være uteligger for ikke å ha TV. I begrepet "rikskringkaster" er det underforstått at dette er noe alle burde ha tilgang til, så vi sikkert være enige om at alle også burde ha tilgang til det. Men lisensen er ingen bagatell for lavtlønnede og studenter, i hvert fall ikke når den kommer i to store kladeiser. Vi har det nevnte habilitetsproblemet, men en annen ting er at NRK over skatteseddelen også ville være mer utsatt for velgerne. Enkelte partier er absolutt troende til å gå til valg på å legge ned statskanalen. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Som student hadde jeg likt mye bedre å få betale lisensen månedlig Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Som student hadde jeg likt mye bedre å få betale lisensen månedlig Ikke dum idé. Det har de vel ymtet om ndg bilavgiften og, at man skal kunne velge betale mnd. beløp. Endret 3. oktober 2014 av Delvis Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Enkelte partier er absolutt troende til å gå til valg på å legge ned statskanalen. Og om disse partiene får flertall på stortinget så skjer jo det på prinsippet om demokrati gjør det ikke? Har det noe å si om den er finansiert på lisens eller statsbudsjett, om en partikoalisjon som har flere enn 50% av stemmene ønsker å legge ned statskanalen? Slik jeg ser så er det vel bare FRP som ønsker dette, og de har en lang vei til å få andre partier med seg slik at de når kravet om flere enn 50%. Er det ikke slik at all media får statsstøtte idag? Det ligger vel i en post på statsbudsjettet det. Selvfølgelig er fullfinansiering mer omfattende, men prinsippet er det samme. Dessuten er det stortinget som også står bak lisensen, og de har like mye makt til å endre den som en post på statsbudsjettet. Jeg tror ikke habilitet er et problem her, men det er nå min mening. Den er jo i praksis finansiert av staten(folket) nå, og vil også være det som en post i statsbudsjettet. Endret 3. oktober 2014 av Kron Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Som student hadde jeg likt mye bedre å få betale lisensen månedlig Ikke dum idé. Det har de vel ymtet om ndg bilavgiften og, at man skal kunne velge betale mnd. beløp. I dag er det intet teknisk i veien med å gjøre det sånn, men det blir et lite problem for alle tante Sofie-ene vi har her i landet. Det går da ikke an å tro at man skal få slippe å sette av penger til den store nyttårsbunken. Huff. Enkelte partier er absolutt troende til å gå til valg på å legge ned statskanalen. Og om disse partiene får flertall på stortinget så skjer jo det på prinsippet om demokrati gjør det ikke? Har det noe å si om den er finansiert på lisens eller statsbudsjett, om en partikoalisjon som har flere enn 50% av stemmene ønsker å legge ned statskanalen? Slik jeg ser så er det vel bare FRP som ønsker dette, og de har en lang vei til å få andre partier med seg slik at de når kravet om flere enn 50%. I og for seg, men det norske representative demokratiet er ikke sånn at alt skal opp til folkeavstemning. En utfordring med dagens system er at det er vanskelig å ta langsiktige, gode beslutninger som kan gå imot opinionen, og jeg mener det at vi skal ha en rikskringkasting er en slik. Statsbudsjettet må rettferdiggjøres årlig. En lisensfinansiert rikskringkasting er litt mer skjermet. Man kan jo si at folket i et demokrati i det minste får som fortjent, men da overser man mindretallet. Jeg må bare ha det sagt at jeg er ganske delt i synet på TV-lisensen. Det er gode argumenter i begge retninger. Endret 3. oktober 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Fjern den, plasser hele finansieringen av NRK som en post på statsbudsjettet. Kan det være så vanskelig? Ja, det er derfor vi har lisens. Rikskringkastingen bør ikke være prisgitt regjeringens tilfredshet på den måten. Det er allerede politikerne som bestemmer hvor mye penger NRK skal få. Dette vet naturligvis de NRK-ansatte. Vi kan regne med at NRKs propagandamaskineri fyres opp litt ekstra for å sørge for at mer ... generøse ... politikere får makta med neste valg. I alle fall til Høyre lover mer penger og mer makt til statskanalen. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Det er selvsagt positivt, alt som blir billigere er positivt. Samt at NRK må innskjerpe litt av hva dem sender. Personlig ser jeg stort sett kun på NRK, men jeg vet at mange styrer unna NRK. Disse skal selvsagt ikke betale for mine sær interesser av programmer. Men i det egoistiske sosialistiske Norge er det mange egosentriske mennesker som virkelig mener at hele landet skal bidra til en liten marginal gruppe som liker sære programmer. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 helt typisk borgerlig dreining av fokuset - mer til de så kalte frie markedskrefter, hvor ordet "frie" betyr at de fritt kan utsuge fellesverdier men det er nytt valg om ca 3 år Hva er fellesverdier og hvem bestemmer hva som er felles og verdier? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 helt typisk borgerlig dreining av fokuset - mer til de så kalte frie markedskrefter, hvor ordet "frie" betyr at de fritt kan utsuge fellesverdier men det er nytt valg om ca 3 år Hva er fellesverdier og hvem bestemmer hva som er felles og verdier? Det spørs hvem som tolker, og min tolkning er: fellesverdier er kvaliteten på "oss", og har intet med den individuelle verdien hver og en av oss mener å inneha. Hvordan denne verdien forvaltes, kommer an på hvem som tolker, og hvilke motiver de har for utnyttelse av verdiens iboende kvalitet. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 helt typisk borgerlig dreining av fokuset - mer til de så kalte frie markedskrefter, hvor ordet "frie" betyr at de fritt kan utsuge fellesverdier men det er nytt valg om ca 3 år Hva er fellesverdier og hvem bestemmer hva som er felles og verdier? Det spørs hvem som tolker, og min tolkning er: fellesverdier er kvaliteten på "oss", og har intet med den individuelle verdien hver og en av oss mener å inneha. Hvordan denne verdien forvaltes, kommer an på hvem som tolker, og hvilke motiver de har for utnyttelse av verdiens iboende kvalitet. Beklager, men du beskriver ikke noe av det du kaller fellesverdier, så hvorfor bruke et slikt begrep når du ikke kan beskrive hva du faktisk legger i det? Blir litt som AP når de snakker om verdier. Kun et flott ord uten innhold. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2014 Det er selvsagt positivt, alt som blir billigere er positivt. Samt at NRK må innskjerpe litt av hva dem sender. Personlig ser jeg stort sett kun på NRK, men jeg vet at mange styrer unna NRK. Disse skal selvsagt ikke betale for mine sær interesser av programmer. Men i det egoistiske sosialistiske Norge er det mange egosentriske mennesker som virkelig mener at hele landet skal bidra til en liten marginal gruppe som liker sære programmer. Hva legger du i "sære programmer", noen eksempel? Bare litt interessert, for syns ikke jeg ser mange sære programmer på Nrk lenger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå