Gå til innhold

ANMELDELSE: The Vanishing of Ethan Carer

Anbefalte innlegg

Mulig at jeg bare er tjukk i hodet og alle enten fikk kjempelyst til å spille dette spillet, eller ikke lyst i det hele tatt, men jeg sitter i alle fall her uten å ha blitt noe klokere.

Stått opp på feil fot i dag? :)

Eg prøver gjerne å unngå å røpe meir enn nødvendig når eg skriv ei omtale – fordi eg vil unngå å spoile eller gjere opplevinga mindre interessant – og det kan hende at det av og til ender opp med at eg røper for lite. Kanskje har du rett i det. Men her peiker du eigentleg på ein del setningar som ikkje er meint å vere forklarande, mellom anna dette med at det skjer ting og ein må løyse gåtar. Det er ikkje meint som noko meir enn å illustrere at dette i større grad er eit spel enn det Dear Esther er.

Når det gjeld etterforskinga, så går den i stor grad ut på, som eg skriv i teksten, å flytte rundt på gjenstandar, for så å setje hendingar i rett rekkefølgje. Dette gjer du heilt konkret ved å feste eit tal til kvar hending. Eg kunne ha nemnd det siste der, men det gjorde eg ikkje. Utover det, så tykkjer eg ikkje det er så veldig mykje eg har unnlate å nemne her.

Kanskje eg skulle ha slengt på den same gimmick-setninga som spelet gjer? "Denne meldinga held deg ikkje i handa undervegs." :)

Jeg er delvis enig i hva radiohodet prøver å si. Er greit å ikke røpe hele spillet, men det ble noe utydelig hva det egentlig dreier seg om. Det er dog ikke noe poeng å slenge med leppa for litt kritikk, kjære artikkelforfatter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dog ikke noe poeng å slenge med leppa for litt kritikk, kjære artikkelforfatter.

Eg har ikkje på noko som helst tidspunkt meint å slenge med leppa. Eg har derimot svart grundig på kritikken både frå radiohodet og andre, og som eg etter kvart har nemnd fleire gonger: Det kan godt hende eg blei for vag her, og det er tatt til etterretning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Liker spillet veldig godt, og synes for så vidt anmeldelsen beskriver det bra. Savner egentlig heller ikke så mye info om en så "kompakt" spillopplevelse som dette tross alt er. Jeg stusser derimot over noe som kan være preget av at jeg tar meg god tid og ikke har sett alt. Anmelder stiller spørsmålstegn ved spillerens "tagging," eller nummerering av hendelsesrekkefølgen når man skal oppklare hva som har skjedd i fortiden. Her skjønner jeg ikke hva anmelder mener, jeg synes snarere det er en glimrende gåteløsningsmetode, og alle krimgåter er jo fullstendig avhengige av at de sentrale hendelsene og bevegelsene rundt et drap blir nøyaktig kartlagt?

Lenke til kommentar

Liker spillet veldig godt, og synes for så vidt anmeldelsen beskriver det bra. Savner egentlig heller ikke så mye info om en så "kompakt" spillopplevelse som dette tross alt er. Jeg stusser derimot over noe som kan være preget av at jeg tar meg god tid og ikke har sett alt. Anmelder stiller spørsmålstegn ved spillerens "tagging," eller nummerering av hendelsesrekkefølgen når man skal oppklare hva som har skjedd i fortiden. Her skjønner jeg ikke hva anmelder mener, jeg synes snarere det er en glimrende gåteløsningsmetode, og alle krimgåter er jo fullstendig avhengige av at de sentrale hendelsene og bevegelsene rundt et drap blir nøyaktig kartlagt?

Vel, altså: For meg blei denne nummereringa litt i overkant mekanisk og, i mangel av eit betre ord, gamey. Eg følte at eg blei dratt litt ut av fiksjonen, rett og slett, og for meg kledde det ikkje den elles elegante presentasjonen. Dessutan tykte eg desse "scenene" som me skulle setje i rekkefølgje var litt vage (i "statueform", altså før me fekk sjå cut-scenes av kva som faktisk skjedde), slik at det blei mykje prøving og feiling. Eg følte ikkje at eg løyste rekkefølgjegåtene fordi eg forstod kva som hadde hendt, men fordi eg klarte å setje fem tal i rett rekkefølgje. Skjønar du?

Lenke til kommentar

Ah, da forstår jeg bedre. Jeg har et litt annet perspektiv på det, muligens nettopp på bakgrunn av at jeg elsker å bruke tid på å løse mysterier på egen hånd, derfor ble det for meg nettopp en elegant utfordring og prestasjon å nummerere riktig første gang, for å få bekreftet at min hypotese holdt stikk. Jeg reagerte overhodet ikke negativt på dette, det var snarere "gamey" på den riktige måten for min del!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Før man går mann av huse for å handle dette spillet som ett spill som handler om løsning av drapsgåter, så er ikke dette ett detektivspill.

Faktisk er en god del av tingene du må gjøre er litt generell gåteløsning som ikke vil helt passe med detektiv-themen om du kan kalle det for det, men heller mer generelle og litt merkelige puzzles er blandet inn.

Så er du ute etter en ren detektiv / etterforsknings opplevelse så er ikke dette spillet noe du vil hoppe innpå, men litt generell gåteløser vil det funke knall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...