Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan gi tilgang til multimediainnhold til Andoid og iOS over VPN

Anbefalte innlegg

Jeg har en Asus RT-AC66U som jeg har satt opp med VPN og det går greit å koble til denne fra en Android telefon.

Jeg kunne tenke meg å se multimediainnhold som er delt over Samba på nettverket hvor routeren står og vise dette på Androide og iOS-enheter. Et enklere alternativt kunne vært å brukt Asus aiCloud men siden jeg ikke har fysisk tilgang til enheten dette skal settes opp på er jeg ikke lysten til å dele admin-passordet til andre. Jeg har firmware 376.47 (Merlin build) men det er per se ikke mulighet til å opprette flere brukere for bruk av Asus aiCloud. VPN står da igjen som det beste alternativet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men, må du kjøre det ut via PLEX?

Du kan vel dele det samme innholdet som PLEX kjører på direkte fra routeren via DLNA?

Eller har du koblet harddisken til PLEX? For da funker det ikke sånn jeg sa, den må ha harddisken koblet direkte til USB-porten på routeren.

Lenke til kommentar

Må ikke kjøre det ut via Plex. Det kan hende jeg tenker tungvindt men vil ha innholdet på Plex-serveren delt på VPN som er satt opp på routeren.

Det virker som routeren søtter deling av DLNA kun hvis det er stukken en USB stick/ekstern harddisk til routeren vha USB. Jeg finner ikke noe sted hvor en kan dele DLNA-servere som er koblet til nettverket via LAN-kabel og det synes jeg er rart.

Det er godt mulig det er noen begrensninger i Android som gjør at det er slik men det blir bare spekulasjoner for min del.

Subsidiært kunne jeg anskaffe Plex pass og bruke multi user-funktionaliteten som ligger i det systemet men da får jeg ikke fiklet så mye.

Lenke til kommentar

Jeg trodde du hadde harddisken din koblet til routeren, og at PLEX hentet data fra den. Men, det er kanskje noe å vurdere?

Koble harddisken til routeren og heller la PLEX hente fra routeren?

Blir enklest tror jeg, om du kan koble harddisken til routeren da :)

Mest fikle-vennlig også tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg kunne forsåvidt det men da er jeg stuck med å gi brukere brukernavn/passord til admin-kontoen eller ha fysisk tilgang til dingsen som skal ha tilgang slik at jeg kan legge inn denne informasjonen selv.

Får jeg til dette via VPN kan jeg gi hver enkel bruker forskjellig brukernavn/passord men dette krever litt mer styr.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt rart også.

Her er et par punkter om oppsettet så langt:

• Når jeg kobler mobilen til VPN-serveren på routeren (Asus RT-AC66U) ved hjelp av OpenVPN går dette fint. Mobilen får da ip-adressen 10.8.0.x
  • Alle enheter på hjemmenettverket får ip-adressen 192.168.1.x. Enhetene som kobles til på VPN havner på et annet subnett enn maskinen(e) som står i nettverket hjemme.
  • Så lenge en har koblet en minnepinne eller ekstern harddisk til routeren går det fint å dele multimedia-innhold som ligger på den. Ligger alt innholdet på en ekstern maskin skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal få viderekoblet trafikk fra subnettet som VPN'en bruker til maskinen hvor multimedia-innholdet ligger.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...