dag1234 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Det var ikke så lett å finne frem i den linken Tåkelur la ut... Men for alt i verden, han har gjerne rett. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Det er da ikke min skyld at en statlig side er vanskelig å finne frem på. Oppsummert er forskjellen: - Hjelpevergebegrepet opphører, alt kalles verge - Vergens mandat skal isteden spesifiseres og avgrenses mer nøye - En person kan i tillegg fratas sin rettslige handleevne Skrevet før det nye systemet tredte i kraft: http://vergemal.no/Verger/Er-du-verge-i-dag2/ http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9 http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-15-201 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Jo, det er din feil at Staten ikke kan uttrykke seg klarere. Får da være måte på ansvarsfraskrivelse, Tåkelur. Ta deg kraftig sammen, gutt! Jeg finner enda ikke frem til riktig lov ang verge og taushetsplikt. Kan du ikke bare linke til selve bestemmelsen/paragrafen? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Jeg finner enda ikke frem til riktig lov ang verge og taushetsplikt. Kan du ikke bare linke til selve bestemmelsen/paragrafen?Jeg tror ikke det er noen spesiell lov om dette. Edit: Vergemålsloven §32: Innenfor rammen av sitt mandat foretar vergen rettslige handlinger og råder over midler på vegne av personen han eller hun er verge for, med mindre noe annet er bestemt ved lov eller av en arvelater eller giver. F.eks. kan dette være å få utlevert vedkommendes journal. Da blir det snålt om det er forbudt å snakke med psykologen pga taushetsplikt. Endret 3. oktober 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 I 'gamle dager', dvs slik som jeg trodde det fremdeles var, så var vergens viktigste oppgave å se til den umyndiges økonomi, det som loven kaller 'midler'. Men loven er altså endret. De andre sidene som du nevner kan jeg ikke huske å ha vært bort i. Men jeg er ikke jurist og har ikke nok kunnskap om dette. Det kan være du har rett, men jeg tviler. Er det ikke noen jurister her inne? Vi trenger bistand. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Helsepersonell har jo ikke taushetsplikt til foreldre, dette må jo følge av at foreldre er verge for sine barn: § 16.Hvem som er verge for den mindreårige Verge for en mindreårig er den som har foreldreansvar for den mindreårige etter reglene i barneloven, og som er myndig. Er den mindreårige uten fungerende verge, skal fylkesmannen oppnevne ny eller midlertidig verge. I 'gamle dager', dvs slik som jeg trodde det fremdeles var, så var vergens viktigste oppgave å se til den umyndiges økonomi, det som loven kaller 'midler'. Men loven er altså endretI dette tilfellet handler det nettopp om at vergen skal se til den umyndiges økonomi. Og i kraft av dette mandatet trenger taushetsbelagte opplysninger. Edit: http://tidsskriftet.no/article/1781321 "b) Situasjoner der pasienten stiller krav til håndteringen av opplysninger Samtykke og medbestemmelse er utgangspunktene for pasientens rettigheter. Pasienten selv, eller en verge, har lovfestet rett til innsyn, og til å få korrigert opplysninger, unntatt i visse spesielle situasjoner. " Endret 3. oktober 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Du får sende PM til krikkert. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 TS er ikke mindreårig. Fra ca 14-15 år (dvs er en mindreårig) vil det i alle praktiske høve være taushetsplikt for helsepersonell. Skjønner ikke henvisningen til b). Den handler om b) Situasjoner der pasienten stiller krav til håndteringen av opplysninger og sier ingenting om opplysning til verken verger eller foreldre av taushetsbelagte opplysninger. Heller ikke unntaksbestemmelser fra dette, som jo er diskusjonstema i denne tråden. Jeg tillater meg å sitere fra din link: "Tradisjonelle» profesjonsbestemte plikter, og konkret utformede pasientrettigheter, overholdes og respekteres i stor grad. Brudd på interne rutiner og retningslinjer i virksomheter underlagt krav til systemkontroll, forekommer oftere." Det er i samsvar med mitt syn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå