Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan psykologen min snakke med foreldra mine?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er 20 år og bor hjemme hos foreldra mine. Jeg går månedlig til en psykolog med et gambling-problem. Jeg har fortalt foreldrene mine at jeg ikke har problemer lenger, men har derimot fortalt psykologen min at jeg fortsatt holder på OG at jeg har fortalt det til foreldra mine, noe jeg ikke har gjort.

Så er spørsmålet; Hvis mora mi finner ut at jeg har løyet for henne, kan hun gå til psykologen og spørre om det er sant at jeg har spilt vekk penger igjen?

Ettersom jeg forstår så har psykologen taushetsplikt, men har psykologen taushetsplikt til verger? For mora og faren min står oppført i psykologens system som mine verger selv om jeg er 20 år.

Anonymous poster hash: fe273...5a3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Taushetsplikten gjelder fra du er 18 år, og det er belagt med straffeansvar å røpe informasjon dersom psykologen bringer videre opplysninger du har gitt.

Det praktiseres en gradert taushetsplikt frem mot 18 årsalder, slik at de fleste opplysninger vil ikke bli brakt videre fra pasienten ut fra en vurdering av pasientens alder og modenhet. I praksis vi det være full taushetsplikt om det meste fra ca 14-15 år.

Det er et tabu å bryte taushetsplikten, og det skjer så godt som aldri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Men hvorfor spurte psykologen min om navnene og telefonnummera til faren min og moren min? Hva skal han med det?

TS.

I tilfelle det skulle oppstå en situasjon hvor psykologen mener det er fare for liv og helse?

Lenke til kommentar

Det er hele definisjonen av verge, at vedkommende "er" deg, dermed gjelder i utgangspunktet ikke taushetsplikt. Men forresten, så kommer det an på vergens mandat. Når du ble satt under vergemål hadde dette en grunn, og vergen fikk oppgaver/ansvarsområder. Dersom dette er utenfor ansvarsområdet (f.eks. ang. overgrep i barndommen) kan det likevel sees som brudd på taushetsplikten når vergemålet gjelder gamling. Men når du har et gamblingproblem så kortsluttet jeg at vergemålet var i forhold til dette, og da gjelder ikke taushetsplikten om dette.

Men det vil selvsagt være feil at psykologen ringer til dine foreldre og sjekker uten å snakke med deg om det. En psykolog som gjør det opptrer ikke etisk.

Lenke til kommentar

@TS: Hvorfor har du oppnevnt verge?

Psykologen spurte helt tilfeldig om mine foreldre sine navn og nummer på slutten av en time, så sa h*n at det var for å ha dem i "systemet" som verge.

Jeg stilte ikke flere spørsmål, men er redd for at hvis min mor ringer psykologen min og spør et enkelt spørsmål som "Har han spilt?" så er det nok at psykologen svarer Ja eller Nei på spørsmålet. Det vil jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er ikke 'verge' i lovens forstand. Da må du umyndiggjøres. Det er du ikke om jeg forstår deg rett.

Alle psykologer plikter og spørre om hvem som er dine nærmeste pårørende. Det er i fall du skulle bli akutt syk og trenge innleggelse, og at familien din trenger informasjon om det. Det er bare en alminnelig saksopplysning og har ingenting med taushetsplikten å gjøre. Den gjelder uansett.

Det er noen få klare unntak fra taushetsplikten; hvis du er i ferd med å ta ditt liv, hvis du misbruker barn seksuelt eller driver med grov mishandling av barn, eller er i ferd med å utføre en alvorlig forbrytelse der andres liv og helse er i fare, da kan det være at psykologen har opplysningsplikt.

Gamling faller ikke inn under disse unntaksbestemmelsene og er ikke til hinder for at taushetsplikten gjelder.

Lenke til kommentar

Bare for å forsikre oss om at vi spiller på rett bane, så forveksler du vel ikke verge og pårørende nå? Psykologen har selvsagt taushetsplikt til pårørende (unntatt hvis de også er verger).

---

En kinkig situasjon der jeg heller mot at psykologen i praksis har taushetsplikt inntil annet er avtalt, men at det er en vurderingssak. Det kinkige ligger i at ettersom din forelder er verge så blir det en vurderingssak, og en vurderingssak kan alltid ende opp med å bli vurdert i din disfavør, selv om du "har" rett.

Det er ikke 'verge' i lovens forstand. Da må du umyndiggjøres. Det er du ikke om jeg forstår deg rett.

Man må ikke umyndiggjøres for å ha verger. Det er nye regler og inndelinger nå (har vært det en stund). Google det. Umyndiggjøring brukes nå "kun" når man har behov for verge og ikke samtykker til det. Samtykke er hovedregelen, selv for personer som er nesten bortreist.

http://www.vergemal.no/

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare ta dette opp med psykologen din? Spør om dette. Da får du et helt nøyaktig svar. Dessuten vil kanskje psykologen ha godt av å vite at han eller hun ikke har kommunisert dette godt nok til deg.

Dette er selvsagt den enkleste og beste måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare ta dette opp med psykologen din? Spør om dette. Da får du et helt nøyaktig svar. Dessuten vil kanskje psykologen ha godt av å vite at han eller hun ikke har kommunisert dette godt nok til deg.

Jeg tror nok at vedkommende er redd for at psykologen skal ringe foreldrene før han kommer tilbake til neste time.
Lenke til kommentar

Dem er ikke dine Verger med mindre du er umyndiggjort. Altså gjelder taushetsplikten og psykologen kan IKKE ringe dine foreldre uten ditt samtykke. Dersom psykologen gjør dette skal vedkommende umiddelbart stevnes for retten og bli fratatt lisens og rett til å praktisere ut livet.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Dag, Kakafoni og Tåkelur. Imidlertid synes jeg det er på sin plass å fordype prinsippet om taushetsplikt noe (for særskilt interesserte:-).

Det fremgår av pasient- og brukerrettighetsloven at en pasient har rett til vern mot spredning av opplysninger.

Det fremgår siden av helsepersonelloven at helsepersonells taushet i utgangspunktet er absolutt. Det er i bestemmelsene som etterfølger som beskriver når helsepersonell kan, skal, bør og må, bryte tausheten. Bestemmelsene er uttømmende med støtte i forskrift og rundskriv.

Det fremkommer ingen steder i oven nevnte lover, at psykologen hverken kan, skal eller må, kontakte TS sine foreldre/verge, uten at TS har gitt sitt samtykke først.

Svar: Nei, psykologen kan ikke snakke med dine foreldre uten at du har sagt at det er greit.

Lenke til kommentar

Dem er ikke dine Verger med mindre du er umyndiggjort.

Dette har jeg allerede svart på, man umyndiggjør ikke folk lenger hvis de ikke nekter for opprettelsen av verge. Hovedregelen er at man skal samtykke og fortsatt er myndig selv om man har verge.

Grattis med å være førstemann ut med allmennkunnskapen, beklager for at jeg ikke orket lese gjennom alt før jeg svarte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...