Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Lite østrogen

Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Hei.. for et par år siden overtrente jeg, og mistet menstruasjonen. Jeg vet at jeg kan få den tilbake med legemidler... Legen sa at over lang tid kan man utvikle beinskjørhet. Kostholdet spiller vel en rolle inn i tillegg.

Lurer på om noen vet om det er noe annet som kan påvirke kroppen ved lite østrogen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått tilbake mensen da?

Altså jeg har alltid trodd at man kommer raskere inn i overgangsalderen. Altså får den menopause tidligere enn andre hvis du fortsetter å overtrene. Nå snakker jeg ikke om sånn litt trening hver dag, men å gjøre det for mye da fremskyder du vel hele den prosessen. Du får vel mindre lyst på sex også, tror jeg?

Hetetokter, trøtthet, migrene, dårlig fokus ser ut til å være det som går igjen også.

Lenke til kommentar

Det er vel antakelig heller ikke så mye overtrening som underspising, tenker jeg. Unge jenter som trener kardio 7 ganger i uken og lever på luftsuppe og venteboller og ser ut som vandrende skjeletter har en tendens til å miste menstruasjonen og på sikt utvikle benskjørhet.

Hvis du allerede er i dialog med legen din om dette, så ville jeg gjort som vedkommende sier. Andre bivirkninger ved østrogenmangel er visstnok hårtap, slapp hud, tørr hud og diverse slike små ubehageligheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Har du fått tilbake mensen da?

Altså jeg har alltid trodd at man kommer raskere inn i overgangsalderen. Altså får den menopause tidligere enn andre hvis du fortsetter å overtrene. Nå snakker jeg ikke om sånn litt trening hver dag, men å gjøre det for mye da fremskyder du vel hele den prosessen. Du får vel mindre lyst på sex også, tror jeg?

Hetetokter, trøtthet, migrene, dårlig fokus ser ut til å være det som går igjen også.

Nei, har ikke hatt det på flere år.. 4 kanskje

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Oi, 4 år er veldig lenge. Jeg tror kanskje jeg hadde tatt meg en tur til legen. Har du et normalt kosthold? Du underspiser ikke? Og fortsetter å overtrene?

Har vært til legen. Skulle starte på p-piller, men e-resepten ble tydeligvis ikke lagt inn.. så må ringe...Jeg spiser normalt nå og trener 4-5 ganger i uka.

Lenke til kommentar

Har vært til legen. Skulle starte på p-piller, men e-resepten ble tydeligvis ikke lagt inn.. så må ringe...Jeg spiser normalt nå og trener 4-5 ganger i uka.

Okei, da gjør du som legen har sagt. Det er vel egentlig veldig viktig for deg å få tilbake mensen for fremtiden i hvert fall hvis du er interessert i å få barn og slik :-)

Noen ganger så kan mensen forsvinne av andre ting, f.eks stress. Du får bare ta tiden til gode, den kommer tilbake når den føler for det :-) Selv om slike ting er kjedelig å vente på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...