Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kjøp av ny "Crossover" vår/sommer 2015.

Anbefalte innlegg

Jepp, lufting av tanker. Jeg synes det er ganske morsomt og lærerikt selv! :)

Hvis det er noe spesifikt du lurer på når du finner en bil så er det jo bare å ringe og høre, eventuelt spørre om å få tilsendt høyoppløste bilder av det du er i tvil om.

Fører og passasjersetet er de viktigste setene med tanke på plass. Hvor ofte sitter det to store mennesker bak? Er det verdt alt bryet for en og annen kjøretur de mest sannsynlig overlever?

Hvor ofte bruker du en tilhenger? Kan du låne en annen bil de få gangene(?) du har bruk for det?

Jeg synes det er viktig å spørre seg selv en del spørsmål, men det regner jeg med at du har gjort. Men kanskje være enda strengere for å få et større utvalg av biler å velge mellom..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, lufting av tanker. Jeg synes det er ganske morsomt og lærerikt selv! :)

Hvis det er noe spesifikt du lurer på når du finner en bil så er det jo bare å ringe og høre, eventuelt spørre om å få tilsendt høyoppløste bilder av det du er i tvil om.

Fører og passasjersetet er de viktigste setene med tanke på plass. Hvor ofte sitter det to store mennesker bak? Er det verdt alt bryet for en og annen kjøretur de mest sannsynlig overlever?

Hvor ofte bruker du en tilhenger? Kan du låne en annen bil de få gangene(?) du har bruk for det?

Jeg synes det er viktig å spørre seg selv en del spørsmål, men det regner jeg med at du har gjort. Men kanskje være enda strengere for å få et større utvalg av biler å velge mellom..?

Helt enig, og på den måten kan en både få litt andre impulser og idéer om en kanskje kan se ting fra en litt annen side, og det har dere vært flinke til :)

Godt forslag med høyoppløste bilder, for bare selgeres uttalelser har jeg som sagt ikke så stor tiltro til lenger etter tidligere erfaringer med hva som er strøkent eller ikke......

Jeg og en del selgere har helt forskjellig syn på den saken, det er det ingen tvil om.

Forsetene er viktige for meg som kjører og har de svakhetene i ryggen min som jeg har, men plassen til baksete passasjerene er også viktig her, fordi både min kone og jeg er ganske høyreiste personer, og det blir da også våre barn. Den eldste er ca 1,80 og er 15 år, og den andre er allerede nære 1,70 og passerer snart 12 år.....

Så det er et meget viktig poeng med bakseteplassen, for ellers så blir de rett og slett ikke med om de ikke sitter godt og har plass til beina sine de heller.

Henger er ikke så ofte, men vil ha muligheten de gangene det er nødvendig. Kan låne biler som har plass, motor og trekkraft nok, men de har ikke ønsket bakkeklaring de gangene veien til hytta er snødekt eller i teleløsning. Golfen "subber" fort nedi ved snødekt vei i mellom hjulsporene, ved teleløsning så har jeg valgt å ikke kjøre dit, for ikke å ødelegge bilen ved at den slår nedi. Nysnø er relativt ufarlig, men harde snø -og isklumper etter brøyting er også noe som virkelig kan ødelegge litt av hvert, har tidligere ødelagt nedre del av en frontfanger på den veien, og da stoppet jeg selvfølgelig for ikke å ødelegge mer vitale deler til motor/styring/forstilling......

Derfor vil jeg ha bil med god bakkeklaring, men veien opp dit er ikke bratt, 4X4 er som sagt ikke det største behovet, men det er selvfølgelig "kjekt å ha" som Øistein Sunde synger...... ;)

Er også av den litt mer sta og "klare selv" typen, så derfor ønsker jeg også å ha egnet til bil til dette, slik at jeg ikke blir avhengig av andre personer. Ca annenhver helg blir det hyttetur, i hvertfall nå som barna liker det, men det kan jo snu seg fortere enn en er forberedt på..... ;)

Lenke til kommentar

Mercedes, BMW og Audi har mange flotte biler, med gode seter og alternativer med høyere understell, men de har en tendens til å være relativt kostbare, og så langt ned i årsmodell har jeg ikke lyst til å gå. Har en 2014 modell i dag, og det frister jo liksom ikke å bruke en god del penger for å kjøpe seg en eldre bil med høyere km.stand..... Selv om det er en helt annen klasse på de bilene, jeg er klar over det.

Har ikke sett på Skoda Yeti foreløpig, men det kan jo være noe å tenke nærmere på når våren/sommeren nærmer seg.

EDIT: Etter nærmere undersøkelse av specs på Skoda Yeti, så er den rett og slett for liten for mine behov.

Har ikke sett på f.eks. Skoda Octavia Scout eller Opel Insignia Country Tourer heller, men hvordan det er med setehøyde og bensinmotor utvalg på disse har jeg ikke sett noe på. Men det er jo enda noen mnd frem i tid dette her.

Så på en Nissan X-Trail i dag, og jeg må si at det er en bil som virkelig frister meg. Store behagelige seter og merkbart lengre sitteputer enn de fleste andre japanske bilene i det samme sjiktet. Bra plass i baksetet, og god bakkeklaring har den også.

Spørsmålet er bare hva den vil komme på med den nye bensinmotoren, og når den er tilgjengelig.....

Men det får en jo bare ta en tur til forhandleren å forhøre seg litt mer om.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skodaene er nevnt. Noe sånn store familiebiler hadde kanskje vært noe for han ja..

Stor familiebil med god bakkeklaring (ca 20 cm), gode seter, god bakseteplass og grei str. på bagasjerom er jo stort sett det jeg ønsker og har behov for.

Nå har jeg faktisk i dag kjørt nye Nissan X-Trail (i Tekna utgave), og den har stort sett det jeg har behov for, med tanke på gode seter, plass, bakkeklaring og utstyr.

Det som foreløpig gjør denne bilen til et litt usikkert valg for meg, er at ingen vet når den kommer med bensinmotor (bortsett fra, i løpet av 2015.......) og heller ikke hva prisen på den vil bli.

Nå skal ikke jeg ha bil før til neste år heller, så det er ingen hast for min del foreløpig, men jeg er jo likevel veldig nysjerrig på hva den vil koste må jeg innrømme.......

4X4 er som nevnt ikke en nødvendighet, men er en grei "bonus" om det kan være med innenfor budsjettet. Det er jeg usikker på at det vil kunne være på X-Trail (med bensinmotor) etter det prisnivået som er på dieselutgaven i hvertfall. Tviler på at bensinutgaven blir billigere enn dieselutgaven på denne bilen her........

Andre bilmerker/modeller har jeg foreløpig ikke sett nærmere på.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tenk litt utenfor boksen siden du ikke MÅ ha 4WD. Skoda Superb og Ford Galaxy, f.eks.

Gjorde som du foreslo og tenkte litt annerledes, så valget falt tilslutt på Skoda Superb.

Den har ikke helt den ønskede bakkeklaringen, men det er likevel en mye mer riktig bil for oss.

Så nå ser jeg bare frem til at bilen kommer,  bilen står i skrivende stund på havna i Bremerhaven og venter på transport til Norge.......

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke du kommer til å angre på. Bestilte du med Bad Road pakke?

Nei det gjorde jeg ikke, vi vurderte lenge frem og tilbake mellom Skoda Octavia Scout og Superb med bad road pakken.

Octavia hadde ikke helt den plassen i baksetet vi hadde behov for og ønsket, og Superb kledde ikke så veldig godt denne pakken (kun sett på bilder), og jeg tenker jo litt på annenhåndsverdien også....... Selv om det selvfølgelig var vårt behov som lå høyest på ønskelisten når jeg startet tråden for en god stund siden vi hadde i tankene, men det behovet forandret seg dessverre meget fort.

For vårt behov forandret seg som nevnt ganske mye, i.o.m. at den hytta vi disponerte ganske fritt, nå har blitt helt utilgjengelig for oss. En intern krangel i den familien vi lånte den av, har nå gjort at den hytta skal selges. Så da valgte vi heller en bil som passer bedre til vårt daglige behov på asfalt veiene her i distriktet.

Vi har prøvet og kjørt en del forskjellige biler den siste tiden, og tilslutt så var det Superb som kom nærmest det å være den mest praktiske og anvendelige bilen for våre ønsker og behov. Som jeg også skrev tidligere i tråden så var ikke 4x4 et must, kun en bonus, men når det ikke blir kjøring til denne hytta noe mer så vurderte jeg heller aldri 4x4 på Superb. Det hadde blitt altfor kostbart i.o.m. at vi ønsket bensinmotor og da en litt større motor enn hva vi har på Golfen vår. Så en Superb med 2,0/280hk TSi 4x4 passet definitivt ikke vårt budsjett (dessverre)......

Så da endte vi opp med den her,

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1706313

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...