Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kjøp av ny "Crossover" vår/sommer 2015.

Anbefalte innlegg

En bil som er et par år gammel med noen vaskeriper kan stort sett korrigeres 100% med en relativt enkel behandling.. Da er du tilbake på null.

Så altså, så lenge det ikke er skader gjennom klarlakken er det i 99% av tilfellene helt uproblematisk.

Hvis du ikke orker å gjøre en slik jobb selv kan du sjekke ut detailers club, der er det mange som gjør slike jobber.

Jo da, det er helt sant det du sier her, men likevel så florerer det ikke av alternativer til lite kjørte, godt utstyrte og bensindrevne type "Crossovere" med gode seter innenfor mitt budsjett, etter hva jeg har sett så langt.

Men nå er det jo også 6-8 mnd frem i tid at et bilbytte er aktuellt, det var kun for å få litt input over alternativer jeg startet tråden. Men så mye lenger har jeg egentlig ikke kommet foreløpig......

Venter spent på når og til hvilken pris Nissan X-Trail sin bensin utgave blir tilgjengelig, det er i hvertfall på papiret en kandidat jeg virkelig kan tenke meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det er CX-5 den beste bilen. Pent design, gode utstyrspakker.. 160 bensinponnier og manuell kasse som trekker på alle fire hjul.

Synd du synes setene er for korte i denne bilen.

Ta en titt på disse 4X4 Skodaene! (Ikke Yeti, men stasjonvognene).

Edit: Sett på Forrester?

Jo mer jeg leser denne tråden, jo mer innser jeg at det du ønsker deg er en skikkelig tysker.. typ. Audi Quattro av noe slag. Tror faktisk at A6 Allroad hadde vært perfekt for deg.

Ehm.. sett bort i fra manuell giring da, som ikke alltid kommer på disse premiumbilene.

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

GLK havner nok godt utenfor om han vil ha ny bil ja.

Bensin og manuell kasse er vel ikke mulig å få heller mener jeg..

Kun minste diesel leveres vel med manuell kasse, og en slik en kan man forvente heftig verditap på tror jeg.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Nå er det jo egentlig suver du ser på, ikke crossovere slik jeg ser det.

Hva med Mazda CX-5? Hadde du sett på den?

Denne bør vel være innafor?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50320347

Vet ikke helt hvor skillet mellom Crossovere og SUVer går, men i hvertfall Qashqai +2 som jeg hadde går jo under Crossover, og den nye X-Trail er jo ikke spesiellt mye større enn den...... Men det blir muligens en annen "klasse" over den likevel.

Når det gjelder Mazda CX-5 så er det en flott bil, litt korte sitteputer (etter min kropp) men det kan absolutt være et alternativ. Den bilen du linket til er nok en "import" bil, siden den kun har 3 års fabrikkgaranti.

Nå er det jo ikke før til våren/sommeren dette er aktuellt for min del, jeg ønsker å se meg litt om på alternativer, slik at en har noe en kan vurdere litt mer når tiden nærmer seg.

Men takk for link og forslag :)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er CX-5 den beste bilen. Pent design, gode utstyrspakker.. 160 bensinponnier og manuell kasse som trekker på alle fire hjul.

Synd du synes setene er for korte i denne bilen.

Ta en titt på disse 4X4 Skodaene! (Ikke Yeti, men stasjonvognene).

Edit: Sett på Forrester?

Jo mer jeg leser denne tråden, jo mer innser jeg at det du ønsker deg er en skikkelig tysker.. typ. Audi Quattro av noe slag. Tror faktisk at A6 Allroad hadde vært perfekt for deg.

Ehm.. sett bort i fra manuell giring da, som ikke alltid kommer på disse premiumbilene.

En kvalitets tysker hadde virkelig vært noe, det samme med Volvo, men de ligger relativt høyt over mitt budsjett, så fremt en ikke svelger "noen kameler" i forhold til hva jeg egentlig har som ønske (altså en fabrikk ny bil).

Tingen er dog som flere av dere også nevner at biler uten automatgir her er vanskelige å finne, og om en finner en som er den heller ikke så interessang som innbyttebil neste gang en ønsker å bytte bil.

Mazda CX-5 synes jeg har litt korte sitteputer, ellers så er det et meget godt forslag og alternativ.

Som jeg selv har nevnt her, så kan også Nissan X-Trail være et alternativ for meg, men det kommer jo helt an på hva en utgave med den nye bensinmotoren vil ende på kostnadsmessig.......

Subaru Forrester har jeg heller ikke sett på, kun konstatert at de som helt nye ligger utenfor budsjettet mitt.

Lenke til kommentar

Verditap er ikke det en kan tenke mest på når en kjøper helt ny bil, det er jeg fullstendig klar over. Pleier heller ikke å ha så hyppige bytte-sykluser heller slik som det ser ut til å bli denne gangen, normalt så venter jeg gjerne til det ca har gått 3,5-4 år, men nå har det plutselig blitt noen andre behov her.

Slik som høyere understell/bakkeklaring, grunnet en hytte på fjellet vi nå disponerer ganske fritt. Og da er ikke en Golf st.vogn med sportsunderstell det rette valget......

Videre så har også ryggen min blitt en del værre den siste tiden, slik at det å sette seg ned i bilen vi har i dag er ikke noe jeg er spesiellt fornøyd med.

Dermed så kommer vurderingen og ønsket om en annen type bil frem, men 4X4 er som sagt ikke en nødvendighet i det hele tatt, kun høyere bakkeklaring og sittestilling for min del.

En høyere st.vogn kan også være et alternativ, men da må den være merkbart høyere enn den jeg kjører i dag, både sittestilling og bakkeklaring.

Da er en jo fort over på Passat Alltrack og Volvo XC 70 etc pga bakkeklaringen, men da strekker jo ikke budsjettet til i det hele tatt......

Lenke til kommentar

Det har de riktignok, men bilene er jo merkbart høyere enn hva min bil med senket sportsunderstell er og derfor blir det også bedre for meg å sitte i en av disse.

Bakkeklaringen er det jo også merkbar forskjell på i en vanlig V70 og i en XC 70, som også har blitt foreslått her. Selv om forskjellene ikke er så veldig store mellom disse to, så er det likevel viktige cm for hvilken bakkeklaring de har.

Men de er jo likevel laaaangt utenfor mitt budsjett, så det er nok egentlig ikke av så veldig stor betydning for mitt valg........

Lenke til kommentar

Identisk sittestilling vil nok ikke medøre noen som helst forskjell for deg så lenge eneste forskjell på bilene er høyden.

Dog vil innstigingen kunne bli bedre for deg, mens det blir tilnærmet helt likt å sitte i bilen..

Hvor god bakkeklaring har du behov for?

Lenke til kommentar

Identisk sittestilling vil nok ikke medøre noen som helst forskjell for deg så lenge eneste forskjell på bilene er høyden.

Dog vil innstigingen kunne bli bedre for deg, mens det blir tilnærmet helt likt å sitte i bilen..

Hvor god bakkeklaring har du behov for?

Faktisk så er forskjellene merkbare for meg bare med tanke på sittestillingen også, fordi setene i den bilen jeg har i dag, er montert på et relativt lavt "understell" (sportsstoler), så jeg sitter ganske nære gulvet. Og jeg kan selvfølgelig heve dette understellet, men ikke så høyt som jeg ønsker. Dermed så blir jeg sittende mye på selve rumpa, med lårene et stykke over seteputen. Og da forsvinner også støtten under lårene, og jeg blir mer sliten i bein og rygg av den sittestillingen på litt lengre turer.

Når det gjelder bakkeklaring så har jeg ca 12 cm (grunnet senket sportunderstell) i dag, og opp mot ca 20 cm er ønskelig.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Nesten så jeg ber deg kjøpe en CX-5 og legge ut "SEATSWAP BMW 7-SERIE TIL MAZDA CX-5" på mittanbud.no.

For å oppsummere.. Du skal ha:

Nybil (eller lite brukt, og veldig ny strøken bruktbil)

Garanti

Lange seter (Typ hva de fleste tyske biler har)

Høy bil for ryggen din og turer til hytta

Sterk bensinmotor (Korte turer ofte)

Manuell for øvelseskjøring (og kjøreglede?)

Tilhengerfeste

Plass til høye menn foran og bak

Plass til bagasje til hytteturen i bagasjerommet

Godt lydanlegg med DAB

Navigasjon

Xenon

Jeg vet du ikke liker tanken på det. Men bør ikke du kanskje se på noe annet enn nye biler? Er mye å spare på å kjøpe noen få år gamle biler.

Ellers så har jeg funnet noen flere biler til til deg.. Her har du tre Q3´er

Seter som du ønsker deg:

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=52168645

Med hengerfeste også

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52003052

også en til

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=50816432

Hva klarer du å pirke frem her? :)

Lenke til kommentar

Nesten så jeg ber deg kjøpe en CX-5 og legge ut "SEATSWAP BMW 7-SERIE TIL MAZDA CX-5" på mittanbud.no.

For å oppsummere.. Du skal ha:

Nybil (eller lite brukt, og veldig ny strøken bruktbil)

Garanti

Lange seter (Typ hva de fleste tyske biler har)

Høy bil for ryggen din og turer til hytta

Sterk bensinmotor (Korte turer ofte)

Manuell for øvelseskjøring (og kjøreglede?)

Tilhengerfeste

Plass til høye menn foran og bak

Plass til bagasje til hytteturen i bagasjerommet

Godt lydanlegg med DAB

Navigasjon

Xenon

Jeg vet du ikke liker tanken på det. Men bør ikke du kanskje se på noe annet enn nye biler? Er mye å spare på å kjøpe noen få år gamle biler.

Ellers så har jeg funnet noen flere biler til til deg.. Her har du tre Q3´er

Seter som du ønsker deg:

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=52168645

Med hengerfeste også

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52003052

også en til

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=50816432

Hva klarer du å pirke frem her? :)

Nesten synd en ikke skal bytte bil nå :)

Jeg er jo helt enig med deg i at det er mye å hente på å se etter pent brukte biler, det er det ikke noe tvil om i det hele tatt. Bare forrutsetningene for det er riktige, så er det slett ikke umulig at jeg velger det i stedet.

Ved forrige bilbytte så var jeg veldig nære og velge en tysk premiumbil, men det å gå 4 år nedover i alder og få en bil med over 3 ganger så lang kjørelengde i forhold til innbytte bilen min gjorde at det ikke føltes riktig eller fornuftig. Den var det da kun 6mnd bruktbil garanti på, og hadde kjørt ca 100.000km. Men denne var meget pen og virkelig godt tatt vare på.

Det har bare ofte vært slik at jeg har en mening om hva "strøken" er, så har div. forhandlere en helt annen oppfatning. Har opplevd fler enn en gang i stykkerkjørte felgkanter, ripete og småbuklede, fulle av dyrehår og søl/rifter i seter/tepper og alle har blitt fremstillt som meget pent behandlet og strøkne......

Det er derfor jeg har sett meg litt lei av slik markedsføring, og det har endt opp med mange bomturer for min del for å se på såkallte "strøkne" biler. Men det er en stund siden sist jeg så på brukt bil nå, så det kan godt hende at de er mer "ærlige" i sin fremstilling av bilene de selger i dag.

Men disse tre du linket til her ser virkelig flotte ut, og Audi Q3 er en bil jeg rett og slett ikke har vurdert i det hele tatt, nemlig pga av nybil prisen og at jeg har hatt en oppfatning om at bakseteplassen kan være i det snaueste laget for at langturer skal være behagelig for dem som sitter der.

MEN som sagt, jeg har ikke sittet i en, og heller ikke prøvet bakseteplass eller bagasje rom, så en pent brukt Audi Q3 skal jeg absolutt ikke avskrive i det hele tatt. Den skal jeg se nærmere på når selve bilbyttet er aktuellt.

I den samme kategorien så kan kanskje også BMW X3 være verdt en titt, men det er kanskje en enda mer kostbar bil enn hva Audi Q3 er?

Her må det da også være en pent brukt utgave det er snakk om, men bensin og manuell girkasse er vel ikke akkurat den mest kjøpte utgaven her heller vil jeg tro.

Dette er som sagt kun en liten lufting av tanker og for se hvilke biler som kan være verdt en nærmere titt når tiden for bytte nærmer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...