fotonisse Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Hvilke crossovere er å foretrekke som har bensinmotor og en god lydisolering? F.eks. VW Tiguan med 1,4 TFSI (140 hk) er ikke aktuellt, den blir for motorsvak for mine behov med tanke på trekking av henger og full bil. Ønsker ikke en innstegsmodell, heller i den andre enden av utstyrsskalaen. Minimums utstyr DAB-radio m/Bluetooth for mobil kompabilitet og godt lydanlegg Xenon/Led lys Navigasjon Gode seter (lange sitteputer, er ca 1,90m lang) God bakseteplass for 2 "voksne" barn (ca 1,80m lange) Vil ikke ha automatgir (trenger å kunne bremse litt aktivt med girene i enkelte tilfeller). 4X4 er ikke en nødvendighet i utgangspunktet, men blir ikke skuffet om det er tilgjengelig innenfor mitt budsjett. Budsjett ca 400.000,- (max 420' inkl. metalikklakk, hengerfeste og vinterhjul) Er redd budsjettet er litt lavt, men så lenge ikke Lotto lappen går inn, så er det stopp på nevnte budsjett. Har tenkt litt på nye Nissan X-trail, men den blir ikke levert med bensinmotor før i løpet av 2015 (noen som kjenner til dato/pris her?). Men den har i hvertfall meget gode seter. Mazda CX5 og Toyota RAV4 er meget gode biler, men er ikke veldig begeistret for setene i disse bilene. Mitsubishi Outlander har jeg foreløpig ikke sett på. Andre forslag? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Hva med pent brukte biler? Da får du kanskje litt flere biler å velge mellom. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Hva med pent brukte biler? Da får du kanskje litt flere biler å velge mellom. Har også vurdert det, men de fleste brukte bilene jeg har sett på så langt, er ikke så pent behandlet og så har de gjerne kjørt veldig mange km..... Skal bytte inn en strøken bil (ikke en eneste ripe eller steinsprut så langt) kjøpt ny i fjor høst, som har kjørt under 2000 mil. Det er en bil (st.vogn) som ikke lenger passer til det behovet vi har fått nå, men det er for tidlig (økonomisk sett) å bytte den inn foreløpig. Endret 2. oktober 2014 av fotonisse Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Hvilke crossovere er å foretrekke som har bensinmotor og en god lydisolering? Ønsker ikke en innstegsmodell, heller i den andre enden av utstyrsskalaen. Minimums utstyr DAB-radio m/Bluetooth for mobil kompabilitet og godt lydanlegg Xenon/Led lys Navigasjon Gode seter (lange sitteputer, er ca 1,90m lang) God bakseteplass for 2 "voksne" barn (ca 1,80m lange) Vil ikke ha automatgir (trenger å kunne bremse litt aktivt med girene i enkelte tilfeller). Mazda CX5 og Toyota RAV4 er meget gode biler, men er ikke veldig begeistret for setene i disse bilene. Mitsubishi Outlander har jeg foreløpig ikke sett på. RAV4 Hva er det med setene du nevnte du ikke liker? RAV4 har sportsautomat. Du sier du trenger ¨bremse litt aktivt med gir i enkelte tilfeller.. Vel, med Raven kan du velge gir uansett. Trenger ikke engang å stå i manuell modus.. Bare trykk på en av paddle-skifterene bak rattet eller på girspaken, så girer du som du føler for. Vi har en fullpakket RAV4 med sportsautomat (2.0L 151hp bensin) her, og den er god som bare det. Jeg kjørte den blandt annet til Stavanger fra Follo og tilbake i sommer, og den er god å sitte i. Jeg er 193cm, og han andre som kjører den er enda litt høyere og større enn meg. Er det noe du lurer på angående RAVen er det bare å spørre meg.. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Den eneste plastikk-firetrekkeren jeg kunne ha tenkt meg er Subaru, siden de har det beste 4WD-systemet i biler som ikke er rammebygd. Å låse automatkasser i lavere gir har vært mulig i mange, mange år. Har du prøvd dette, og funnet at det ikke er godt nok? Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Den eneste plastikk-firetrekkeren jeg kunne ha tenkt meg er Subaru, siden de har det beste 4WD-systemet i biler som ikke er rammebygd. Jeg tror ikke fotonisse merker stor forskjell. De fleste firehjulstrekk systemer funker som bare det nå uansett. Haldex er godt nok i massevis! At RAVen for det meste kjører med forhjulstrekk merkes ikke. Elektronikken er så kjapp at jeg ikke tror jeg ville merket forskjell på permanent firehjulstrekk og dynamisk firehjulstrekk. Dessuten kan man "sperre" differensialen (sånn at alle firehjul får like mye kraft) på mange biler, ink. RAV4. Edit: Gjorde ting mer norsk. Endret 2. oktober 2014 av Trouble Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) RAV4 Hva er det med setene du nevnte du ikke liker? RAV4 har sportsautomat. Du sier du trenger ¨bremse litt aktivt med gir i enkelte tilfeller.. Vel, med Raven kan du velge gir uansett. Trenger ikke engang å stå i manuell modus.. Bare trykk på en av paddle-skifterene bak rattet eller på girspaken, så girer du som du føler for. Vi har en fullpakket RAV4 med sportsautomat (2.0L 151hp bensin) her, og den er god som bare det. Jeg kjørte den blandt annet til Stavanger fra Follo og tilbake i sommer, og den er god å sitte i. Jeg er 193cm, og han andre som kjører den er enda litt høyere og større enn meg. Er det noe du lurer på angående RAVen er det bare å spørre meg.. Det at en også kan bremse på girene med en automat er ikke noe nytt det er jeg helt enig i, for det er også automat på den bilen jeg har i dag, og jeg kan gjøre akkurat det samme som du beskriver med bilen du har. Men jeg liker best å kontrollere litt mer selv, en har jo snart ingenting å gjøre når en kjører bil og alt er "automatisert", selv om det er meget behagelig Liker å være litt mer "aktiv" og deltagende i bilkjøringen, så automat er ikke helt meg, selv om jeg også kan gire både med hendler bak rattet og selve "girspaken" på bilen vi har. I løpet av neste år så er det også tid for å begynne med øvelseskjøring her, og da føler jeg også at det er bedre og starte med en manuell gearkasse. 4X4 er ingen nødvendighet som nevnt, men det er evt. bare en bonus. Setene på RAV 4 synes jeg er meget like de som satt i forrige utgave av Nissan Qashqai +2 Tekna utgave, og for min kroppsbygning så er det altfor korte sitteputer. De stopper omtrent midt under baksiden av låret mitt, og det gir da meget liten støtte, med det resultatet at jeg blir meget sliten i bein og rygg. Om en sammenligner disse setene med f.eks. Volvo eller Saab, eller BMW og Audi sine sportstoler hvor en kan dra ut det forreste "leddet" av sitteputen, så gir det en helt annen støtte. Seteryggene synes jeg også er uten noen god sidestøtte, og er av en generell svak konstruksjon. Dette er selvfølgelig bare min mening, og det er det ingen andre som behøver være enig i, men det er hva jeg opplever ved langkjøring med disse modellene jeg har nevnt her. Er ikke helt overbegeistret for designet av dashbordet heller, men det er selvfølgelig en smakssak....... Motor og 4X4 muligheten tiltaler meg virkelig, men det er som sagt hvordan jeg opplever setene som er minuset for meg, og det er også ganske viktig for det er jo der en sitter når en kjører..... Ellers så er jo Toyota en virkelig god bil, det protesterer jeg ikke på Endret 2. oktober 2014 av fotonisse Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Den eneste plastikk-firetrekkeren jeg kunne ha tenkt meg er Subaru, siden de har det beste 4WD-systemet i biler som ikke er rammebygd. Å låse automatkasser i lavere gir har vært mulig i mange, mange år. Har du prøvd dette, og funnet at det ikke er godt nok? Er ikke det at det ikke er godt nok, jeg liker bedre manuell gearkasse. Har automat kasse på bilen vi har, og jeg savner litt å være mer deltagende og aktiv under bilkjøringen. Selv om jeg har både hendler bak rattet og kan gire med selve girspaken i tillegg. Subaru har jeg ikke sett på enda, kun egentlig konstatert at de vil bli for kostbare om en velger helt ny. Subaru XV er for liten til vår familie. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Den eneste plastikk-firetrekkeren jeg kunne ha tenkt meg er Subaru, siden de har det beste 4WD-systemet i biler som ikke er rammebygd. Jeg tror ikke fotonisse merker stor forskjell. De fleste firehjulstrekk systemer funker som bare det nå uansett. Haldex er godt nok i massevis! At RAVen for det meste kjører med forhjulstrekk merkes ikke. Elektronikken er så kjapp at jeg ikke tror jeg ville merket forskjell på permanent firehjulstrekk og dynamisk firehjulstrekk. Dessuten kan man "sperre" differensialen (sånn at alle firehjul får like mye kraft) på mange biler, ink. RAV4. Edit: Gjorde ting mer norsk. Det tror ikke jeg at jeg ville merket noen særlige forskjeller på heller, men som nevnt så er ikke 4X4 et krav heller, det er bare en bonus om det er tilgjengelig innenfor mitt budsjett til kjøp av ny bil Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Nei, skjønner dette argumentet med manuell giring godt! Men er SUV da et godt valg? Bør du ikke heller se på en stasjonsvogn med stor plass? Ford Mondeo skal komme med firehjulstrekk nå, absolutt i din prisklasse. http://m.dinside.no/929885/ford-mondeo-endelig-paa-vei I tillegg har du jo Passat med alltrack, Mazda 6 og Toyota Avensis. Hva tenker du? Nye Mondeo og Passat skal visst komme samtidig, og Avensisen er ganske ny. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Den eneste plastikk-firetrekkeren jeg kunne ha tenkt meg er Subaru, siden de har det beste 4WD-systemet i biler som ikke er rammebygd. Å låse automatkasser i lavere gir har vært mulig i mange, mange år. Har du prøvd dette, og funnet at det ikke er godt nok? Er ikke det at det ikke er godt nok, jeg liker bedre manuell gearkasse. Har automat kasse på bilen vi har, og jeg savner litt å være mer deltagende og aktiv under bilkjøringen. Selv om jeg har både hendler bak rattet og kan gire med selve girspaken i tillegg. Subaru har jeg ikke sett på enda, kun egentlig konstatert at de vil bli for kostbare om en velger helt ny. Subaru XV er for liten til vår familie. Du skal kjøpe familiebil, så jeg ville ha vært SVÆRT forsiktig med å begrense utvalget mitt med et slikt krav. Du begrenser også utvalget (innenfor budsjett) ved at du MÅ ha ny bil: http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F810&carmodelmake=1%2F810%2F3655&carmodelmake=1%2F810%2F1370&carmodelmake=1%2F810%2F7141&ENGINE/FUEL=1&ENGINE/FUEL=2&TRANSMISSION=1&TRANSMISSION=2&sort=6 En del av disse bilene med et tosifret antall kilometer på telleren er sikkert parallellimporterte, men det viktigste er at garantien er i behold. Ut fra den lista ser det for øvrig ikke ut til at nyere Subaru bensin kommer med manuelt gir, kun automat. Diesel manuell finnes... Hvis du har planer om å bytte bil (relativt) ofte fremover, kan privatleasing også være et alternativ. Endret 3. oktober 2014 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Jeg ser faktisk ingen måte å få disse kravene til å funke sammen med utgangspunkt i at man skal ha en helt ny bil. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Nei, skjønner dette argumentet med manuell giring godt! Men er SUV da et godt valg? Bør du ikke heller se på en stasjonsvogn med stor plass? Ford Mondeo skal komme med firehjulstrekk nå, absolutt i din prisklasse. http://m.dinside.no/929885/ford-mondeo-endelig-paa-vei I tillegg har du jo Passat med alltrack, Mazda 6 og Toyota Avensis. Hva tenker du? Nye Mondeo og Passat skal visst komme samtidig, og Avensisen er ganske ny. Ønsker en høyere sittestilling og en høyere klaring til underlaget enn hva de tradisjonelle st.vognene har, som jeg også har i dag. Passat Alltrack er absolutt et alternativ det, men da må jo budsjettet fort heves med borti 150 - 200.000,- Ford Mondeo kan jo være et alternativ, men det kommer an på sittehøyden og bakkeklaring. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Du skal kjøpe familiebil, så jeg ville ha vært SVÆRT forsiktig med å begrense utvalget mitt med et slikt krav. Du begrenser også utvalget (innenfor budsjett) ved at du MÅ ha ny bil: http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F810&carmodelmake=1%2F810%2F3655&carmodelmake=1%2F810%2F1370&carmodelmake=1%2F810%2F7141&ENGINE/FUEL=1&ENGINE/FUEL=2&TRANSMISSION=1&TRANSMISSION=2&sort=6 En del av disse bilene med et tosifret antall kilometer på telleren er sikkert parallellimporterte, men det viktigste er at garantien er i behold. Ut fra den lista ser det for øvrig ikke ut til at nyere Subaru bensin kommer med manuelt gir, kun automat. Diesel manuell finnes... Hvis du har planer om å bytte bil (relativt) ofte fremover, kan privatleasing også være et alternativ. Leasing er ikke aktuellt for min del. Har gjeldfri bil, og har i løpet av våren neste år spart beløpet vi trenger som mellomlegg. Når det gjelder kjøp av bil generellt, så ligger det mest i at jeg er nøye med bilhold og hvordan bilen blir tatt vare på. Som nevnt tidligere her, så har jeg en relativt nybil som det ikke er noen merker på i det hele tatt, eller fikk forresten 2 steinspruter i fronten på den i dag, og den har kun kjørt 18.000km. Brukte biler som jeg har sett på så langt, har gjerne 3-4 ganger den kjørelengden, og de ser jo heller ikke ut. Stygge riper/merker både utenfor og inni, småbukler (typiske park.skader ved åpning av dører) og slike ting får en stort sett ikke gehør av selgerene for å få rettet på før et evt. kjøp og det er kostbare småskader. Garanti er helt klart det viktigste, så jeg har ikke lagt bort tanken helt for en bruktbil heller om jeg finner en som passer til mine ønsker/behov Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Jeg ser faktisk ingen måte å få disse kravene til å funke sammen med utgangspunkt i at man skal ha en helt ny bil. Det er jeg enig i, derfor søkte jeg også litt råd her..... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Da tenker jeg det er på tide å utfordre deg på hvor du kan inngå kompromisser.. Alder? Høyde? Motorisering? Seter? Utstyr? Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Da tenker jeg det er på tide å utfordre deg på hvor du kan inngå kompromisser.. Alder? Høyde? Motorisering? Seter? Utstyr? Utfordringer er til for å "løses", så de skal jeg svare på så godt jeg kan. I tillegg så kan jeg også si at jeg har vurdert flere av de tingene du "utfordrer" meg på, siden mitt forrige innlegg i denne tråden. Alder: Nei, det føles ikke helt riktig å velge en bil som er enten eldre eller like gammel som den jeg har, og i tillegg har kjørt vesentlig flere kilometere, slik at vedlikeholds kostnadene blir merkbart høyere. Mer kostbare biler har gjerne en tendens til at servicekostnader og deler blir høyere, men det finnes helt klart noen unntak her, det er jeg klar over. I tillegg så kommer også bilens reelle tilstand, som gjerne har en tendens til å være godt brukte. Høyde: Nei, sliter nok med både sittehøyde (periodevis mye ryggplager, og det å "sette seg ned" i bilen er da et problem) og bakkeklaringen som det er. Motorisering: Det er nok punktet som gjør dette enklere, ved å velge diesel i stedet så blir det noen flere alternativer. Tingen er en del småkjøring, og det er jo ikke noe særlig for partikkelfiltere, da tettes de og det koster en god del penger og bytte dem. Noe av dette kan jo reduseres vinterstid med en dieselvarmer (type Webasto e.l.), selv om den koster en del i innkjøp og montering og vil gi noe høyere drivstoffutgifter. For enkelte bilmerker så koster de jo ikke allverden heller, har en fabrikkmontert bensinvarmer i min nåværende bil, og den kostet ca 9.000,- ferdig montert når jeg bestillte bilen jeg har i dag. Seter: Nei, det føyer seg stort sett inn under samme kategori som høyde for min del. Utstyr: Nei, med tanke på både restverdi (innbytte) og kjøre komfort, så går jeg ikke ned der. Men utstyret jeg nevnte i startinnlegget så er det jo ofte også std. på de litt større utstyrspakkene. Så langt så sitter jeg stort sett igjen med den nye Nissan X-Trail, gode seter for min kropp, god bakkeklaring og høyt utstyrsnivå i Tekna utgaven. Men da må jeg foreløpig velge en dieselutgave, og som nevnt 4X4 har jeg ikke krav til, det er evt. bare en bonus om det er tilgjengelig innenfor mitt budsjett. Nissan X-Trail kommer i løpet av 2015 med bensinmotor, men noen pris på den kjenner jeg ikke. Evt en Tekna med 1,6 diesel og Webastovarmer er innenfor rekkevidde, da riktignok uten 4X4. Og det kan sikkert også gjøre noe med innbytteverdien om det ikke er 4X4 på en slik bil...... Mitsubishi Outlander har jeg som nevnt heller ikke sett noe på foreløpig, men her vet jeg ingenting om hverken prisnivå, utstyrsnivå eller setene. Bakkeklaringen er det i allefall ikke noe problem med. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Hvor mye tilhenger har du behov for å kunne trekke? Og, du er klar over at de fleste biler solgt nye i Norge etter 1. januar 2011 har 5 års fabrikksgaranti? Det betyr at det er kun service du behøver å forholde deg til, ikke reparasjoner. Når det er sagt, min Mercedes som har gått ca 118kkm (en bil fra 2005) føles langt mindre brukt enn eksempelvis en et år gammel Avensis med 5kkm på telleren.. Det er sånn sett greit å ikke se seg blind på alder og km.stand, bilens byggkvalitet og følte kvalitet kan påvirke følelsen av dette ganske heftig. Jeg har kjørt litt i Outlander (hadde den som skolebil da jeg skulle ta BE) Setene er rett og slett stusselige saker. Vær ellers oppmerksom på at mange av disse "SUV"ene ikke akkurat har høy bakkeklaring.. Jeg tror nok E-klassen min har bedre bakkeklaring enn mange av de så fort jeg kjører den i hevet modus (228mm) Endret 3. oktober 2014 av Snylter Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Tilhenger er ikke veldig ofte, ei heller så tungt lastet. Men derfor jeg nevnte det med 1,4 TFSI motor og Tiguan, er fordi jeg i dag har en VW Golf st.vogn med denne motoren og DSG kasse. Og den opplever jeg til tider som litt "kortpustet" når den blir fullastet og vi har hengeren vår på slep i tillegg, nå er det ikke ofte, og jeg ser jo helt klart til slik type kjøring så er det å foretrekke en diesel. Men dette her er ca 15-20% av kjøringen vår, resten er i nærmiljøet (til/fra jobb, fritidsaktiviteter etc), og da blir sjelden en dieselmotor varm på denne typen kjøring (og de avstandene) vi har. Joda det med garantien vet jeg, og det er jeg veldig klar over. Er også enig med deg om hvordan en kvalitetsbil kan se ut og hvor bra den kan være, i forhold til nyere "plastikk-biler". Men de er stort sett i mindretall hvor de er pent behandlet og lite kjørt, og er de lite kjørt så er de som regel av en nyere dato, og det gjør også ting med prisen på dem som ikke er forenlig med mitt budsjett...... Men det de fleste her ikke ser ut til å legge så mye merke til er at jeg liker å ha lite kjørt (lav km stand,) pene og velholdte biler, og det føles absolutt ikke riktig for meg å velge en bil som er full av merker/riper og er godt kjørt. Bilen vår vil mest sannsynlig omtrentlig ha en kjørelengde på totalt ca 25.000 kjørte km til våren, og da føles det ikke riktig å betale et relativt stort mellomlegg for å få en bil med høyere kjørelengde og langt flere merker/riper enn den jeg har i dag. Det er hva som betyr mest for mitt valg, og derfor ser jeg da heller i retning av helt nye biler. For pent brukte Ford Kuga, Volvo XC60 etc. ligger fremdeles et godt stykke over mitt budsjett, selv om de kun er et år eller to gamle, og har en lav km.stand..... Disponerer en vaskehall med varmtvannsspyler via min arb.plass, så jeg har fremdeles ikke vasket min bil i en bil-vaskemaskin enda. Vet at de bruker langt mer vann enn hva jeg gjør når jeg vasker egenbil for hånd, men det blir ingen stygge langsgående vaskeriper av min vask, det ser jeg ofte på litt mørkere biler som blir ofte maskinvasket. Det med setene i Mitsubishi Outlander var vel egentlig desverre hva jeg kunne tenke meg, det er svært ofte slik med japanske modeller. Korte sitteputer og generellt svak polstring/støtte, gjelder ikke alle, men desverre for høyreiste europeere ganske ofte.... Endret 3. oktober 2014 av fotonisse Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 En bil som er et par år gammel med noen vaskeriper kan stort sett korrigeres 100% med en relativt enkel behandling.. Da er du tilbake på null. Så altså, så lenge det ikke er skader gjennom klarlakken er det i 99% av tilfellene helt uproblematisk. Hvis du ikke orker å gjøre en slik jobb selv kan du sjekke ut detailers club, der er det mange som gjør slike jobber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå