Roeyskatt Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 1. juni ble nøkler levert til leietaker av utleier, og det var en muntlig avtale på samme pris som var oppgitt i annonsen lagt ut på Finn.no (7000,-/mnd. pluss strøm). Depositum hadde han ikke tatt stilling til. Problemet dukket opp da kontrakten aldri ble klar, utleier hadde glemt det, for mye å gjøre, etc. Han har heller ikke krevd penger i perioden eller oppgitt kontonummer. Leietaker har spurt etter kontrakt anslagsvis 15 ganger, til leietaker gav opp og lot det seile sin egen sjø. Nå er vi inne i den femte måneden. Kan det skrives en kontrakt nå i dag, som er datert 1. juni? (Kan det skrives en kontrakt som ikke gjelder fra dags dato, men fem måneder tilbake i tid?) Hvordan sikres leiebeløpet for de foregående månedene, og faller egentlig alt dette på huseier som har vært lat? Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Jeg vil uten tvil svare "ja" på ditt siste spørsmål. Jeg vil hevde at alt er utleiers ansvar, sjøl om jeg ikke kjenner loven. Men det er likevel på sin plass å få dette ordnet umiddelbart, uten kontrakt tror jeg leietaker kan kastes ut på dagen! Jeg vil foreslå at leietaker bidrar med sitt f eks ved å finne eksempler på gode leiekontrakter på Nettet og levere disse til utleier som forslag/arbeidsgrunnlag. Det er hva jeg ville ha gjort. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Hadde jeg vært leietaker så hadde jeg satt av 7000kr på konto hver måned. På den måten eksisterer pengene i tilfelle leietaker skulle bli pliktig å betale. Evt. kan pengene brukes som en buffer om man blir kastet ut på dagen (til f.eks flyttehjelp eller en plass å bo midlertidig). Det rettslige har jeg desverre ikke kompetanse til å kommentere. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Hvordan sikres leiebeløpet for de foregående månedene, og faller egentlig alt dette på huseier som har vært lat? Leietager har vel disponert boligen i de foregående månedene så kravet om husleie faller definitivt ikke bort. Leietager sikrer beløpet for de foregående månedene slik som forrige taler skisserer, sett av 7000,- på sparekonto pr måned inntil kontrakt og kontonummer foreligger. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Husleieavtale trenger ikke være skriftlig for å være gyldig. Men om huseier ikke har krevd depositum ennå så har leietaker god grunn til å anta at han ikke krever det. Leietaker har disponert arealet hele perioden og var klar over prisen, så leie skal selvfølgelig betales. At utleier ikke har gitt fra seg nødvendig betalingsinfo får den rettsvirkning at forsinkelsesrenter ikke påløper, men ikke mer. 2 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 uten kontrakt tror jeg leietaker kan kastes ut på dagen! Nei. Som allerede nevnt i tråden er muntlige leieavtaler også gyldige - og gitt at leietaker har betalt leie jevnlig i et halvt års tid bør det ikke være noe problem å dokumentere at det faktisk har foreligget en avtale. For tidsubestemte leieavtaler er det tre måneders oppsigelse, eller en måneds oppsigelse dersom utleieobjeket er del av utleiers egen bolig. Om leien er avtalt per dag vil man ha én dags oppsigelse, men dette er vel heller uvanlig i boligmarkedet, og jeg vil tro det er utleiers ansvar å sannsynliggjøre dette dersom han ønsker å si opp avtale der leietaker kan dokumentere at han har betalt månedsvis leie. Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 uten kontrakt tror jeg leietaker kan kastes ut på dagen! Nei. Som allerede nevnt i tråden er muntlige leieavtaler også gyldige - og gitt at leietaker har betalt leie jevnlig i et halvt års tid bør det ikke være noe problem å dokumentere at det faktisk har foreligget en avtale. For tidsubestemte leieavtaler er det tre måneders oppsigelse, eller en måneds oppsigelse dersom utleieobjeket er del av utleiers egen bolig. Om leien er avtalt per dag vil man ha én dags oppsigelse, men dette er vel heller uvanlig i boligmarkedet, og jeg vil tro det er utleiers ansvar å sannsynliggjøre dette dersom han ønsker å si opp avtale der leietaker kan dokumentere at han har betalt månedsvis leie. Vil leieberegningen påvirke oppsigelsestiden... vil ikke tro det selv?? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Nå skjønte jeg ikke hva du mente. Forøvrig innbilte jeg meg at TS har betalt leie fast, men det virker jo ikke å være tilfelle. Så lenge du har skriftlig korrespondanse med utleier å referere til vil det nok likevel ikke være noe problem å dokumentere/sannsynliggjøre at det foreligger en avtale. Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Nå skjønte jeg ikke hva du mente. Forøvrig innbilte jeg meg at TS har betalt leie fast, men det virker jo ikke å være tilfelle. Så lenge du har skriftlig korrespondanse med utleier å referere til vil det nok likevel ikke være noe problem å dokumentere/sannsynliggjøre at det foreligger en avtale. Om leien er avtalt per dag vil man ha én dags oppsigelse, men dette er vel heller uvanlig i boligmarkedet, og jeg vil tro det er utleiers ansvar å sannsynliggjøre dette dersom han ønsker å si opp avtale der leietaker kan dokumentere at han har betalt månedsvis leie. Som jeg forstår det så mener du at hvis TS betaler dagsleie så har han kun 1 dag oppsigelse, var det ikke det du mente? Endret 3. oktober 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Riktig, det var slik jeg tolket teksten i husleieloven. Så lenge leien er fastsatt per mnd vil jeg uansett ikke tro dette er aktuelt. § 9-6.Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. Merk også siste ledd om avtalefrihet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Merk også at det står leie av lokale. Bestemmelsen gjelder altså ikke leie av bolig. For øvrig trengs det ikke skriftlig noe som helst, kan man bevise at vedkommende faktisk har bodd der og viser til finn-annonsen kommer man langt. Men skriftlig kommunikasjon er selvfølgelig å foretrekke. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Eg ville ikkje ha lagt så mykje energi i å purre etter husleigekontrakta enn kva som er nødvendig for å gjere din del av arbeidet. I all hovedsak så er dette utleigers problem. Som leigetaker så vil ein uansett falle tilbake på husleigelova sine standardbetingelser dersom det skulle oppstå ei konflikt under leigeforholdet. Utan kontrakt så er det i all hovedsak utleiger som mister muligheita til å legge til tilleggskrav i kontrakta. Men husleiga skal sjølvsagt betalast, og dersom du ikkje har fått betalingsinformasjon så må du passe på å sette av pengane slik at du kan betale det ut når du seinare får eit kontonummer som du skal betale til. Opprett helst ein eigen sparekonto som du setter pengane på, rentene tilfaller deg, så det er også ein liten bonus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå