rolfmm Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Jeg forventer ikke å få gode skarpe bilder på frihånd med tilnærmet 1:1 mot et levende insekt på en blomst i bevegelse, men...... Hva er hemmelighet bak sånne bilder? http://www.akam.no/bildekritikk/bilde/flue-pa-naert-hold-x3/1072324 Fantastisk skarpt med relativt bra dybde. Og om jeg har oppfattet det rett er bildet tatt med "billig-optik", Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, dog koblet til et Canon EOS 60D. Jeg ville jo trodd at denne type fotografering stille veldig store krav til optik? Det må jo naturligvis være brukt noen form for mellomringer eller reverseringsring.LAEN har forøvrig mange fantastiske insektsbilder: http://www.akam.no/bildekritikk/brukere/laen/49600 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Hva er hemmelighet bak sånne bilder? hemligheten er nok at hvert hundrede bilde er ok og hvert tusende bilde er eksepsjonelt, under de forutsetningene. Laen har satt 18-55 bak frem "reversert", når det gjelder flua så er det ofte at man legger flua i kjøleskapet en stund for å kunne fotografere under kontrollerte forholdt. Endret 2. oktober 2014 av Nautica Lenke til kommentar
rolfmm Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Ser ut som tålmodighet og kreativitet er viktigere enn dyrt utstyr......... 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Ser ut som tålmodighet og kreativitet er viktigere enn dyrt utstyr......... Veeel en kombinasjon tror jeg.. Har da en masse bilder tatt med kompakt kamera, som er glimrende å ta bilder med, men resultatet blir aldri "stunning", slik det blir med et dyrere og bedre utstyr... Har hatt mitt Canon 70D i en to ukers tid nå, (med tre objektiver, standard, 55-250 zoom og en macro linse) og jeg har allerede tatt flere veldig flotte bilder, altså bilder som langt overgår hva jeg klarte med det kompakt kameraet med flere mil... Klart, hvis jeg hadde hatt zoom og macro "kan" det jo hende at resultatene ville blitt bedre med det kompakt kameraet også, men allerede der ville det jo ha krevd bedre utstyr ikke sant? Nå hjelper ikke verdens dyreste utstyr en puck hvis den som står bak kameraet ikke kan bruke det, så jeg vil vel gå for en mellomting... Og syntes jeg har gjort det. Har alltid ønsket meg et skikkelig speilrefleks kamera fremfor det kompakt kameraet jeg hadde (som jo er håpløst å fotografere noe som helst over litt avstand og noen ganger kan man ikke komme nærmere... ) Nå kan jeg få et utsnitt av bare løvehodet med zoom linsa foreksempel (som også er stabilisert), har nok av fotografier med kompakt kamera som du såvidt kan se hva jeg mente å ta bilde av.... Eller jeg kan ta nydelige, skikkelig klare og tydelige portrett bilder med macro linsa. Har allerede tatt et par bilder av den minste guttungen min som jeg var så fornøyd med at jeg måtte kjøpe meg en skikkelig skriver og skrive dem ut og henge de på veggen.. Så utstyret teller, ingen tvil om det, men det gjør også vedkommende bak kameraet såklart... Og jeg har såvidt begynt å lære meg å fotografere... Spennende Endret 3. oktober 2014 av RWS 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Jeg har testet u noe av det samme men da brukt belg. det er da liten DOF som gjør at en må sette sammen en haug bilder for å få resultat tilsvarende det i førsteposen. Lenke til kommentar
Byggemanden Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Ser ut som tålmodighet og kreativitet er viktigere enn dyrt utstyr......... Helt enig. Folk vil blive overrasket over hvor professionelle billeder du kan tage med billig udstyr. Det handler helt klart mere om personen end om kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå