Gå til innhold

FM15 - Generell diskusjon rundt/ om Football Manager 2015

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt sykt lett å slippe inn mål merker jeg. Hadde vel 85 mål scoret og 56 sluppet inn da jeg kom 5 plass i min første sesong i PL med Ipswich. Og det ble MANGE 3-2, 3-3 og 4-3 kamper.. Noen som har noen tips på å forsvare seg bedre?

Taktikker, formasjoner, instrukser etc?

Endret av VaporHead
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg skryte på meg all verdens når det kommer til taktisk kompetanse innenfor FM, men kan komme med noen tanker jeg gjør meg. Jeg er per nå inne i fjerde sesong med Newcastle, og leder PL sånn ca. halvveis, etter å ha ligget på Europa League-plasseringer de foregående sesongene - så jeg antar at mine erfaringer vil være halvrelevante for deg også.

Først og fremst, det skal være en kald dag i helvette før jeg spiller 4-2-3-1 Denmark borte mot et bra lag i PL. Jeg spiller det hjemme mot middels og dårlige lag i PL, og spiller 4-3-3 (dra OMS-en ned til DMS) på bortebane og hjemme mot bra lag.

For det andre, spillertypene og rollene du har satt opp er fryktelig offensive. De fire øverste gjør ikke en pøkk bakover, spesielt ramdeauteren og treqartistaen din, som bare loffer rundt der de føler for. Ville ihvertfall plassert den sentrale midtbanespilleren som har rollen Forsvar bak denne duoen her. Det at vingene dine ikke jobber bakover blir litt ekstra krise av du har vingback på begge kantene dine. Begge vingene dine gir faen i defensivt arbeid, og du har fortalt begge backene dine at de skal være med framover i større grad enn om de bare hadde vært full back (vet ikke hva dette er i norsk fm). Flankene dine er en gigantisk autostrada for motspilleren. Dersom du faktisk tør spille formasjonen din i vanskelige kamper ville jeg gjort en av vingene om til en support-rolle, og ihvertfall hatt en av backene som full back, samt ha SM - F-spilleren din på den mest offensive flanken din.

De taktiske instruksjonene dine har jeg egentlig ikke så mye peiling på, men den Gå ut av posisjon-instruksen ville ihvertfall jeg vært forsiktig med, og bare gitt til de spillerene du vil skal roame rundt. Ufint dersom stopperene dine begynner å gå dit de føler for. For meg virker det litt merkelig at det går an å både ha "spill bredere" og "utnytt midten" også, men hva vet jeg. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...