Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

garasjebygging 1m fra grense

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner med det gjelder ytterste punkt på bygget, altså takutstikket.

Men sjekk også kommunens reguleringsplan for området. Ofte er det flere hensyn å ta, som fare for brannsmitte. Her jeg bor skal det ikke bygges brennbare vegger mindre enn 8 meter fra hverandre. Naboen bygget nylig ut verandaen sin til 1 meter unna tomtegrensa og 4 meter unna huset mitt....

Lenke til kommentar

Jeg regner med det gjelder ytterste punkt på bygget, altså takutstikket.

Men sjekk også kommunens reguleringsplan for området. Ofte er det flere hensyn å ta, som fare for brannsmitte. Her jeg bor skal det ikke bygges brennbare vegger mindre enn 8 meter fra hverandre. Naboen bygget nylig ut verandaen sin til 1 meter unna tomtegrensa og 4 meter unna huset mitt....

Det stod en gammel garasje der som jeg rivde ned, den stod faktisk litt utenfor grensa. Det er vel ikke en mulighet at jeg kan stå nærmere på grunn av dette?

Lenke til kommentar

Du må fortsatt sjekke opp brannforskrifter, og eventuelle rammebetingelser og reguleringslan for området.

Også har man lover og forskrifter. Plan- og bygningsloven er overordnet, så kommer Teknisk forskrift til gjeldende lov og til slutt veiledningen til Teknisk forskrift.

Utdrag fra §11-6 Tiltak mot brannspredning mellom byggverk:

1. Avstanden mellom lave byggverk kan være mindre enn 8,0 m når byggverkene er skilt med branncellebegrensende bygningsdel eller bygningsdeler i hvert av byggverkene, som til sammen gir samme brannmotstand. Vinduer kan utføres i samsvar med § 11-8 Tabell 3 .
  2. Byggverk i risikoklasse 1 med bruttoareal til og med 50 m 2 og liten eller middels brannenergi, kan plasseres nærmere byggverk i annen bruksenhet uten at det treffes særlige branntekniske tiltak. Er avstanden mindre enn 2,0 m mellom byggverk i ulike bruksenheter, må disse være skilt med branncellebegrensende bygningsdel eller bygningsdeler i hvert av byggverkene som til sammen gir samme brannmotstand.

Du finner mye kos hos Direktoratet for Byggkvalitet:

Kommer litt an på hva slags bygninger du har i nærheten, men vil tippe at garasjen må oppføres med brannskillende konstruksjon EI30 på vegger mot nabo.

Lenke til kommentar

Du må fortsatt oppfylle de krav som gjelder for bygget. Dvs. at du må bygge opp veggkonstruksjon mot nabo slik at vegg som ligger nærmere enn 8 meter fra annen manns eiendom har riktig brannmotstand.

For bærende vegger vil det normalt si ett lag gips på hver side pluss glava/rockwool i midten. I tillegg til kledning.

Du finner forskjellige forslag til konstruksjonsløsninger hos Glava, Rockwool og Gyproc

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har naboen bebyggelse tett opp mot grensa?

Hovedregelen er at det skal være minst 8 meter mellom bygningane, alternativt må fasaden ha dokumentert brannmotstand i X antall minutt.

Det er eigentleg tre måtar å ordne dette på, alle krever aksept frå naboen:

1) Du får aksept og bygger garasja slik at brannklassen er opprettholdt

2) Du får aksept og bygger garasja med halve brannklassa mot at naboen oppgraderer eksisterande og framtidige bygningar til den andre halvparten av brannklassa dersom det blir mindre enn 8 meter mellom bygga.

3) Du får aksept frå naboen og bygger bygninga utan brannklasse, men med avtaleom at naboen forplikter seg å bygge med full brannmotstand dersom naboen vil bygge noke som kjem nærmare enn 8 meter seinare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En garasje må bygges 1m fra nabogrensene. Gjelder dette veggen på garasjen eller gjelder det taket som stikker ut på sidene?

En meter fra nabogrense! Hvor står det? Naboloven (og forskriftene) krever 4 m! Men kommunen kan "overkjøre" dette kravet, hvis de i sine planbestemmelser (bl.a. i Reguleringsbest.) har vedtatt kortere avstand, for dette feltet/området. (Og i andre spessielle tilfeller) Så, hvor står det 1 m?

Hvis du har tillatelse til å benytte 1 meters grensen, så er det "fotavtrykket" (veggen) som det blir målt fra. Meningen med 1 meter, er at da har du mulighet til å vedlikeholde veggen, selv om det kommer et gjerde der i ettertid. Da er det også en fordel, at takutstikket/gesims ikke er for stort.

Hvorfor ikke kontakte kommunen, med dine spørsmål? De kjenner området og bestemmelsene.

Lenke til kommentar

Bygget er 36kvm. Har søkt kommunen og fått godkjent

Har du søkt om rivningstillatelse og om oppføring av ny garasje og fått dette godkjent? I så tilfelle er vel også plassering, på Situasjonsplan godkjent!

På den skal det være vere inntegnet ditt/dine hus og ny garasjeplassering være inntegnet. Her skal det også være påført målelinjer, med avstand til nabogrenser, eget hus. (Og ved behov, avstand til naboens hus). Da er alt entydig! Da gjenstår det kun, å overføre dette til terrenget, (les; plassering av garasje) på rett sted.

Hvis garasjen og plassering, berører brannforskriftene bør dette være nevnt i tillatelsen, med krav, eller forbehold. Uansett, sjekk heller med kommunen, hvis du er usikker. Jeg/vi kjenner ikke saken.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Bygget er 36kvm. Har søkt kommunen og fått godkjent

Har du søkt om rivningstillatelse og om oppføring av ny garasje og fått dette godkjent? I så tilfelle er vel også plassering, på Situasjonsplan godkjent!

På den skal det være vere inntegnet ditt/dine hus og ny garasjeplassering være inntegnet. Her skal det også være påført målelinjer, med avstand til nabogrenser, eget hus. (Og ved behov, avstand til naboens hus). Da er alt entydig! Da gjenstår det kun, å overføre dette til terrenget, (les; plassering av garasje) på rett sted.

Hvis garasjen og plassering, berører brannforskriftene bør dette være nevnt i tillatelsen, med krav, eller forbehold. Uansett, sjekk heller med kommunen, hvis du er usikker. Jeg/vi kjenner ikke saken.

Alt dette har jeg fått godkjent men har ikke fått de tegningene med ny garasjeplassering inntegnet. Men jeg fikk et brev som klarerte litt mer angående avstand

"De delene av garasjen som kommer nærmere nabogrenser enn 1m må utføres som branncellebegrensende bygningsdel minimum El 30"

Lenke til kommentar

TS. Hva du har fått godkjent, vet jeg ikke noe om da jeg ikke har sett pappirene. (Har tidliger erfart at uinnvidde, ikke forstår div. papirer, i forbindelse med div. tilatelser fra kommune/tek.etat) Tegningen som skal vise plassering av alle bygg og ny garasjeplasserlig heter Situasjonsplan. Den er et viktig dok og det bør du skaffe.

Ellers høres det ut til, at bare du trekker garasjen (vegglivet) min. 1 meter fra grensen så trenger du ikke tenke på brannforskrifter og forebyggende tiltak. Har du plass, anbefaler jeg likevel å trekke garasjen noe lenger unna grense. Gjerne 1,5 m til 2 m, fra grensen. Det kan komme et gjerde der en gang og da kan det bli problemer mer vedlikehold av din garasje.

Lenke til kommentar

Det du må huske på er at Byggeteknisk Forskrift er gjeldende, og med mindre du har fått eksplisitt dispensasjon fra brannforskriftene fra kommunen (skjer veeeeeeeeldig sjelden) er det TEK som gjelder.

Hva en saksbehandler på PBE sier til deg er faktisk ganske irrelevant, for de er ikke bundet av sine uttalelser. De har ikke detaljkunnskap om alle fagfelter som finnes. Du som byggherre er ansvarlig for å sette deg inn i regelverket som er gjeldende for det tiltaket du skal gjøre. Alternativt ansvarlig søker.

Hva avstand til nabotomt er er rimelig irrelevant, men avstand til bygninger på naboens tomt er vesentlig.

Lenke til kommentar

Det du må huske på er at Byggeteknisk Forskrift er gjeldende, og med mindre du har fått eksplisitt dispensasjon fra brannforskriftene fra kommunen (skjer veeeeeeeeldig sjelden) er det TEK som gjelder.

Hva avstand til nabotomt er er rimelig irrelevant, men avstand til bygninger på naboens tomt er vesentlig.

Du har helt rett og om kommunen gjør feil, så er det vanskelig å få noe på dem i ettertid. Men jeg føler dette blir å dra dette for langt, derfor så ville jeg ikke nevne dette. Hadde vi sett Situasjonsplan, alle andre tegninger og tillatelser, kunne vi også vudertet om det kan være i strid med div. andre lover/forskrifter.

Jeg forutsetter likevel, at kommunen har vurdert forholdene. At en amatør skal vurdere det, blir søkt. Da må folk heller engasjere en bygningsteknisk konsulent.

Avstand til nabogrense, er aldrig urellevant, da dette går på Naboloven! Kun vedtak i kommunestyre kan opphveve den loven. Brannforskrifter som som er "innbakt" i TEK, er noe annet.

"Teknisk etat" kan ha mange forskjellige navn, avhengig av kommune.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...