€uropa Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 [uansett hvilke tjenester du betaler for, kan du ofte gjøre mye av jobben selv, enten det er snekkeren eller postmannen eller noe annet. Tror du ikke at eiendomsmegleren eller en annen tjenesteyter kan gjøre arbeidet så mye bedre at det er verd pengene, er du en av de som bør gjøre jobben selv. Men for mange andre er tjenesten likevel verd prisen. Om du er virkelig flink til å selge hus mer kostnadseffektivt, kan du vurdere å bli eiendomsmegler selv. Veldig dårlig sammenligning. Snekkring/mekaniker jobber osv krever ofte lang kompetanse og verktøy for å utføre jobben. Å selge bolig krever nærmest ingen kompentanse, og kostnadbesparelsen er enormt mye større. Hør selv på de i tråden her hvor enkelt det er. Jeg sier ikke det er for alle, men det er definitivt undervurdert. Nei, det er det ikke. Selv jeg kunne fyllt en vegg med isolasjon, skrudd sammen noen veggplater og lister, og pusset opp et hus eller lage et lite byggverk. Men jeg skal aldri påstå at jeg kan gjøre det bedre enn en faglært snekker. På samme måte trenger eiendomsmeglere kompetanse og erfaring. Statsautoriserte eiendomsmeglere har minst 180 studiepoeng og to års praksis bak seg. Selvsagt vil aldri alle delene av utdannelsen være like relevante eller nødvendige, men eiendomsmeglere vil likevel ha en fordel over en person som mangler relevant utdannelse og erfaring. Og hvor i tråden ser jeg at det er enkelt å selge? Jeg skulle nok klart å selge enhver bolig, jeg også, men som selger vil man helst oppnå høyest mulig pris. Poenget er som nevnt ikke å nå flest mulig potensielle kjøpere, men de som er villige til å betale mest. Jeg tror egentlig du overvurderer norske meglere. Dette er ikke snakk om amerikanske tilstander med meglere som har stort nettverk, pågående og flinke til å finne kunder, dette er norske meglere som gir deg kaffe ved visning og forteller noen pene ord som du fint kunne gjort selv. Mulig jeg har vært borti for mange talentløse meglere, men det faktum at man faktisk kan risikere å få en talentløs jævel man betaler en latterlig sum penger uten "no way back" er antakeligvis nok til at jeg aldri kommer til å bruke en. Jeg tror derimot at du undervurderer verdien av kompetanse og erfaring innen salg, markedsføring, jus og økonomi. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Nei, det er det ikke. Selv jeg kunne fyllt en vegg med isolasjon, skrudd sammen noen veggplater og lister, og pusset opp et hus eller lage et lite byggverk. Men jeg skal aldri påstå at jeg kan gjøre det bedre enn en faglært snekker. På samme måte trenger eiendomsmeglere kompetanse og erfaring. Statsautoriserte eiendomsmeglere har minst 180 studiepoeng og to års praksis bak seg. Selvsagt vil aldri alle delene av utdannelsen være like relevante eller nødvendige, men eiendomsmeglere vil likevel ha en fordel over en person som mangler relevant utdannelse og erfaring. Og hvor i tråden ser jeg at det er enkelt å selge? Jeg skulle nok klart å selge enhver bolig, jeg også, men som selger vil man helst oppnå høyest mulig pris. Det er en tullete sammenligning, å selge bolig blir mer som å sette opp et IKEA-skap, ikke rive opp vegger og tak. Nettopp fordi nesten all den kompetansen man trenger får man hjelp til av et firma, til en brøkdel av prisen av eiendomsmeglere. Techpoint og Nasciboy skriver om hvor enkelt det er på forrige side. Les også her: Lett å selge selv Og de fleste som har solgt boligen sin selv, har fått prisantydning eller mer. Du lurer kanskje på hvor mye tid som går med til å selge boligen selv? Ifølge Forbrukerrådets undersøkelse varierer dette veldig, alt fra de tre som opplyser at de har brukt 1-5 timer på jobben, til de tre som sier de brukte 1-5 dager. Og alle midtimellom. Kildehttp://www.dinside.no/869879/lett-aa-selge-selv Jeg tror derimot at du undervurderer verdien av kompetanse og erfaring innen salg, markedsføring, jus og økonomi. Jeg vil si det er 50% sjangse for at en eiendomsmegler gjør et bra jobb, 50% sjangse for at han gjør en dårlig jobb. Uannsett om man derimot havner på førstnevnte, skal det mye til for at man sparer inn utgiften til selgeren. Igjen, kompetansen du snakker om hadde vært relevant hvis det ikke hadde vært for at man bruker et privat firma som har nettopp den kompetansen. Skulle man lest seg opp på alle lover selv blir det en annen sak. Man bruker selvsagt et privat firma for å hjelpe til med salget. Endret 7. oktober 2014 av MrLG Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Litt av greia med meglerne er vel tidsbruken. For alle boliger gis det en pris på forhånd, men prisen er kanskje for ofte relatert til antatt arbeidsmengde og det gjøres ingen justering etter endt oppdrag. Noen boliger kan megleren dermed nærmest ha tapt penger på med mange titalls timer brukt og motsatt i andre tilfeller. Klart sistnevnte kan føle elendig valuta for pengene med 100 000kr for et salg som tok 2 dager og krevde 4 timers jobb. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Det er en tullete sammenligning, å selge bolig blir mer som å sette opp et IKEA-skap, ikke rive opp vegger og tak. Nettopp fordi nesten all den kompetansen man trenger får man hjelp til av et firma, til en brøkdel av prisen av eiendomsmeglere. Kompetanse og verktøy var argumentet ditt, så nå har du flyttet på målstengene. Eiendomsmeglere er uansett ikke de eneste tjenestetilbyderne som kan substitueres. Techpoint og Nasciboy skriver om hvor enkelt det er på forrige side. Jeg så innleggene deres, og igjen er poenget at man ikke nødvendigvis får samme pris, selv om man like enkelt kan selge bligen sin. Jeg vil si det er 50% sjangse for at en eiendomsmegler gjør et bra jobb, 50% sjangse for at han gjør en dårlig jobb. Uannsett om man derimot havner på førstnevnte, skal det mye til for at man sparer inn utgiften til selgeren. Igjen, kompetansen du snakker om hadde vært relevant hvis det ikke hadde vært for at man bruker et privat firma som har nettopp den kompetansen. Skulle man lest seg opp på alle lover selv blir det en annen sak. Man bruker selvsagt et privat firma for å hjelpe til med salget. Jeg vet ikke hva du legger i mye, men relativt til salget, koster ikke eiendomsmegleren mye. Techpoint ga for eksempel advokaten 8000 kroner, mens eiendomsmegler ville ha 75000. Jeg vet ikke hvordan Techpoint prissetter den delen av jobben som han tok seg av selv eller bare kuttet ut, som annonser, fotografering, leiing av inventar, følge opp og ringe bankene til potensielle kjøpere og eventuelle andre ting som hørte med. Om det var for eksempel var verd 2000 kroner, sparte han 75000 - 8000 - 2000 = 65000 kroner. Om eiendomsmegleren hadde klart å oppnå 65000 kroner mer, som i grunn ikke er veldig mye å forhandle om i et salg, ville det være verd prisen. Jeg ser ikke helt hva du legger i det siste avsnittet. Eiendomsmeglere jobber i firma som har den kompetansen. Hvis du snakker om kompetanse innen jus, økonomi, markedsføring og salg av bolig, finnes det selvsagt andre yrker som kan deler av dette, men å ansette for eksempel en advokat, en interiørarkitekt og en mediedesigner, er ikke nødvendigvis bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå