Gå til innhold

Utskrevet befalskurs

pew pew

Anbefalte innlegg

Jeg har et ønske om å ta en av forsvarets lederutdanninger, nemlig et ub-kurs. Har tenkt å dra på FOS vinter i 2015, altså i januar, for å prøve meg og se om jeg blir selektert. Derfor lurer jeg på om noen her på forumet kan fortelle noe mer om disse befalskursene enn det som står på forsvarets nettsider, ettersom de gir relativt lite informasjon om kursene. Per i dag så står det mellom UBHH og HVBS for min del, altså rekruttskoleinstruktør hos sjøforsvaret eller UB-Innsats hos heimevernet. Jeg lister opp spørsmålene jeg har til skolene, under skolenavnet, slik at det blir litt lettere å svare på disse:

UBHH

- Hvordan er utdanningen, praksisen og muligheten for ansettelse etter endt tjeneste?

- Hvordan er mulighetene etter tjenesten?

- Anslagsvis hvor mange feltdøgn er det?

HVBS

- Hvordan er utdanningen generelt? (krevende? lett?)

- Hvordan gjennomføres praksisen? Hvilke muligheter har man der og hvordan bestemmes plassen?

- Hvordan er mulighetene for ansettelse etter endt tjeneste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg kan si på stående fot er at du spør noe vanskelig. Hva er du ute etter med tjenesten?

Ønsker du å etterhvert jobbe i en operativ kampavdeling?

Ønsker du å "leke krig i skogen"?

Ønsker du å holde deg mest varm og komfortabel?

Mange ønsker nok å jobbe ved UBHH av den enkle grunn at det kan oppleves som behagelig å slippe å være mye i felt. Som befal/UB-korp på en rekruttskole går dagene med på å lære soldatene forskjellen på høyre/venstre, hvordan knyte skolissene, hvordan re opp sengen, osv osv. Basicly gjøre de klar for tjeneste enten i luftforsvaret, eller sjøforsvaret i løpet av x antall uker.

Ved HVBS er utdanning mer rettet mot å lede et eget infanterilag i roller som objektsikring, patruljetjeneste, vakthold, og lette stridsoppdrag.

Etter å ha vært borti UB-korper fra både HVBS og UBHH ved mange anledninger og avdelinger har jeg ingen problem med å si at jeg favoriserer HVBS med tanke på både utdanning, holdninger, og faglig dyktighet ved endt utdanning.

Sjansen for å få engasjement etter endt UBHH i fr.eks Hæren anser jeg som svært liten med mindre man søker seg til en mindre operativ stilling innenfor logistikk/administrasjon.

Merk: Jeg er ingen fasit på hva du passer som/burde gjøre.

Lenke til kommentar

Det jeg kan si på stående fot er at du spør noe vanskelig. Hva er du ute etter med tjenesten?

Mange ønsker nok å jobbe ved UBHH av den enkle grunn at det kan oppleves som behagelig å slippe å være mye i felt. Som befal/UB-korp på en rekruttskole går dagene med på å lære soldatene forskjellen på høyre/venstre, hvordan knyte skolissene, hvordan re opp sengen, osv osv. Basicly gjøre de klar for tjeneste enten i luftforsvaret, eller sjøforsvaret i løpet av x antall uker.

Ved HVBS er utdanning mer rettet mot å lede et eget infanterilag i roller som objektsikring, patruljetjeneste, vakthold, og lette stridsoppdrag.

Etter å ha vært borti UB-korper fra både HVBS og UBHH ved mange anledninger og avdelinger har jeg ingen problem med å si at jeg favoriserer HVBS med tanke på både utdanning, holdninger, og faglig dyktighet ved endt utdanning.

Sjansen for å få engasjement etter endt UBHH i fr.eks Hæren anser jeg som svært liten med mindre man søker seg til en mindre operativ stilling innenfor logistikk/administrasjon.

Har egentlig ikke helt bestemt meg for hva jeg har lyst på, det er derfor jeg prøver å finne ut mest mulig om skolene, sånn at jeg kan gjøre et godt valg.

Slik jeg skjønner det, så får man en mye mer gjennomgående soldatutdanning hos HVBS i motsetning til UBHH. Jeg skjønner også godt at en rekruttskoleinstruktør fra sjø vil slite med å komme inn i Hæren. Men vil det være mulighet for en rekruttskoleinstruktør å fortsette å jobbe i samme posisjon etter praksisperioden?

Ser også at HVBS har skiftet navn på linja si fra UB-Jeger til UB-Innsats, og lurer derfor på om det har noe betydning for gjennomføringen av praksisen (hvor den gjennomføres)? Er det vanskelig å få stilling etter praksisen?

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke helt bestemt meg for hva jeg har lyst på, det er derfor jeg prøver å finne ut mest mulig om skolene, sånn at jeg kan gjøre et godt valg.

Slik jeg skjønner det, så får man en mye mer gjennomgående soldatutdanning hos HVBS i motsetning til UBHH. Jeg skjønner også godt at en rekruttskoleinstruktør fra sjø vil slite med å komme inn i Hæren. Men vil det være mulighet for en rekruttskoleinstruktør å fortsette å jobbe i samme posisjon etter praksisperioden?

Ser også at HVBS har skiftet navn på linja si fra UB-Jeger til UB-Innsats, og lurer derfor på om det har noe betydning for gjennomføringen av praksisen (hvor den gjennomføres)? Er det vanskelig å få stilling etter praksisen?

Det er nok muligheter for å fortsette i samme fagfelt etter endt praksistjeneste i begge UB-linjene.

Det at UB-jeger har endret navn/utdanning til UB-innsats er nok rettet mot heimevernets nåværende behov.

Innsatstroppene er de troppene det er flest av i HV. Disse driver i hovedsak objektsikring.

Jeg vil tro at pliktjenesten i UB-innsats ville blitt gjennomført som instruktør/lagfører ved et av HV-distriktene.

Lenke til kommentar

Det er nok muligheter for å fortsette i samme fagfelt etter endt praksistjeneste i begge UB-linjene.

Det at UB-jeger har endret navn/utdanning til UB-innsats er nok rettet mot heimevernets nåværende behov.

Innsatstroppene er de troppene det er flest av i HV. Disse driver i hovedsak objektsikring.

Jeg vil tro at pliktjenesten i UB-innsats ville blitt gjennomført som instruktør/lagfører ved et av HV-distriktene.

Så det er ikke lenger et alternativ å gjennomføre praksisen ved en av hærens avdelinger? Hvordan er det med jobb etter utdannings/tjenesteåret? Kan man søke seg inn i en av hærens avdelinger for å jobbe som sersjant? Mener å ha lest litt her og der om at ub-kurs ikke lenger ga deg muligheten til dette, men kan hende jeg har misforstått...

Lenke til kommentar

Så det er ikke lenger et alternativ å gjennomføre praksisen ved en av hærens avdelinger? Hvordan er det med jobb etter utdannings/tjenesteåret? Kan man søke seg inn i en av hærens avdelinger for å jobbe som sersjant? Mener å ha lest litt her og der om at ub-kurs ikke lenger ga deg muligheten til dette, men kan hende jeg har misforstått...

Man kan, om heimevernets behov er dekket, få praksis i hær/sjø/luft. Men dette er ingen garanti. (da ville jeg heller gått hærens befalskole).

UB-kurs et som beskrevet en 1-årig lederutdanning. Ulempen er at man etter 1 år ikke er sikret jobb, men må søke på stillinger på lik linje med alle andre. Jeg vil tro man ikke står først i køen til å få operative stillinger, da disse ofte søker av de som går/har gått hærens befalskole.

Når det gjelder det å bli sersjant er det noe du blir først etter endt UB-utdanning. Altså etter praksistjenesten. Dette fordrer riktignok at du har gjennomført tjenesten på en tilfredstillende måte.

Ved de andre befalskolene som er 2-årig blir man sersjant alerede i praksisåret, og er dermed bedre stilt for å søke nye stillinger.

Lenke til kommentar

Man kan, om heimevernets behov er dekket, få praksis i hær/sjø/luft. Men dette er ingen garanti. (da ville jeg heller gått hærens befalskole).

UB-kurs et som beskrevet en 1-årig lederutdanning. Ulempen er at man etter 1 år ikke er sikret jobb, men må søke på stillinger på lik linje med alle andre. Jeg vil tro man ikke står først i køen til å få operative stillinger, da disse ofte søker av de som går/har gått hærens befalskole.

Når det gjelder det å bli sersjant er det noe du blir først etter endt UB-utdanning. Altså etter praksistjenesten. Dette fordrer riktignok at du har gjennomført tjenesten på en tilfredstillende måte.

Ved de andre befalskolene som er 2-årig blir man sersjant alerede i praksisåret, og er dermed bedre stilt for å søke nye stillinger.

Har omsider kommet på et spørsmål til! Jeg antar at det er en søknadsprosess etter skoleperioden (6mnd) hvor man søker på stillinger som man ønsker.. Er det da mer fordelaktig å begynne i august, for så å søke om stilling på vinteren, fremfor å begynne i januar og søke på stillinger om sommeren? Slipper man da å konkurrere med nyutdanna sersjanter fra HBS til stillinger i hæren om vinteren?

Lenke til kommentar

Hvis du vil i Hæren ser jeg ingen grunn til å søke UBK i det hele tatt i min mening. De fleste UB-korpene jeg har møtt på var folk som bare ville ha ett år i Forsvaret, men ikke gadd å bli kjeftet på og styrt gjennom ett år. Vi hadde UB-korper som var mer udugelige enn oss vernepliktige, men som nøt godt av å kunne gi oss ordre. Det er ikke en særlig god utdanning, og selv om du har praksisen i en Hær avdeling er sjansene små for at du får jobb etter 6mnd kontra en med BS utdanning.

Hvis du vil ha mer enn ett år i Forsvaret så ville jeg tatt BS. Hvis du bare vil ha ett år og skikket til sersjant etter det året før du blir sivil for å ha på CV'en, ta UBK. Hvis du ikke er så nøye med å få 3 vinkler, gjennomfør fgtj og søk grenader opptak. I enkelte tilfeller så er grenaderene på lik linje med befalet, men uten befalingsmyndighet. Dvs her på jobben er det grenaderer som holder kurs osv selv for befal

Lenke til kommentar

Hvis du vil i Hæren ser jeg ingen grunn til å søke UBK i det hele tatt i min mening. De fleste UB-korpene jeg har møtt på var folk som bare ville ha ett år i Forsvaret, men ikke gadd å bli kjeftet på og styrt gjennom ett år. Vi hadde UB-korper som var mer udugelige enn oss vernepliktige, men som nøt godt av å kunne gi oss ordre. Det er ikke en særlig god utdanning, og selv om du har praksisen i en Hær avdeling er sjansene små for at du får jobb etter 6mnd kontra en med BS utdanning.

Hvis du vil ha mer enn ett år i Forsvaret så ville jeg tatt BS. Hvis du bare vil ha ett år og skikket til sersjant etter det året før du blir sivil for å ha på CV'en, ta UBK. Hvis du ikke er så nøye med å få 3 vinkler, gjennomfør fgtj og søk grenader opptak. I enkelte tilfeller så er grenaderene på lik linje med befalet, men uten befalingsmyndighet. Dvs her på jobben er det grenaderer som holder kurs osv selv for befal

Det er egentlig der problemet ligger, altså dette med flere år i forsvaret. Jeg har tenkt å ta en sivil utdannelse, spørsmålet er egentlig når jeg har tenkt å begynne med den. Frem til da ønsker jeg å få unnagjort førstegangstjenesten, og da gjøre noe som åpner litt muligheter i forsvaret. Tenker derfor å ta et UB-kurs, fordi jeg ikke er sikker på om jeg vil fortsette etter året eller ei. Med andre ord så vil jeg ikke binde meg opp i 2 år, noe HBS krever... Derfor tenker jeg det er greit med UB-kurs istedet, for så å muligens fortsette om jeg får lyst. Det er derfor jeg lurer på om det med ansettelse og hvordan mulighetene er etter UB året.

Men til det du sa om UB-korper, og at du opplevde dem som udugelige. Er det noe som går igjen for alle UB-korper du har vært borti, og mener du generelt at utdannelsen deres er manglende? Eller er det i hovedsak enkeltindivider?

Lenke til kommentar

Du kan jo bare gå en vanlig førstegangstjeneste for å få litt innsikt, og hvis du finner ut at du vil fortsette, søke grenader, for så å søke GBK etter noen år hvis du fortsatt vil ha en befalsgrad.

Når det gjelder UB-korper så har samtlige jeg har møtt vært rimelig udugelige. MEN! De som faktisk velger å gå videre som befal og får jobb, og som jeg har jobbet med har vært dyktige. Det vil jeg påstå kommer av faktisk erfaring osv, og ikke fordi utdanningen de hadde var god. Min erfaring med UB-korper fra førstegangstjenesten er du også blir sett ned på. Du blir ikke spesielt likt av de vernepliktige siden du ofte ikke har noe mer erfaring enn de, men driver å sjefer, og befalet ser jo også på deg som en som tok den lette ruta til vinkler, blir ofte satt til drittoppgavene osv. Du kan jo selvfølgelig være en jævlig god soldat da og gjøre det bra, men det er ikke min erfaring.

Sånn sett tror jeg det er lettere å avtjene de siste 6 månedene i HV.

Lenke til kommentar

Du kan jo bare gå en vanlig førstegangstjeneste for å få litt innsikt, og hvis du finner ut at du vil fortsette, søke grenader, for så å søke GBK etter noen år hvis du fortsatt vil ha en befalsgrad.

Når det gjelder UB-korper så har samtlige jeg har møtt vært rimelig udugelige. MEN! De som faktisk velger å gå videre som befal og får jobb, og som jeg har jobbet med har vært dyktige. Det vil jeg påstå kommer av faktisk erfaring osv, og ikke fordi utdanningen de hadde var god. Min erfaring med UB-korper fra førstegangstjenesten er du også blir sett ned på. Du blir ikke spesielt likt av de vernepliktige siden du ofte ikke har noe mer erfaring enn de, men driver å sjefer, og befalet ser jo også på deg som en som tok den lette ruta til vinkler, blir ofte satt til drittoppgavene osv. Du kan jo selvfølgelig være en jævlig god soldat da og gjøre det bra, men det er ikke min erfaring.

Sånn sett tror jeg det er lettere å avtjene de siste 6 månedene i HV.

Skulle gjerne ha gått førstegangstjeneste først, for deretter å se om jeg vil fortsette etter den eller ikke... Det hadde vært det beste egentlig, men jeg fikk dessverre ikke viljen min når det gjelder avdeling, og ble satt til sjøforsvaret i januar. Har ikke lyst til å utsette tjenesten til neste sommer og vente. Jeg tviler også sterkt på at jeg får en veldig givende tjeneste i sjø, om jeg ikke går spesialstyrke veien, noe jeg ikke er særlig gira på. Derfor vil jeg gå HVBS, sånn at jeg ihvertfall får muligheten til å tjenestegjøre ved en av hærens avdelinger, eller en få en kortere vei inn i innsatsstyrkene. Tenker at jeg begrenser meg minst mulig ved å gå denne veien. Men såvidt jeg forstår, så mener du ut ifra erfaring at utdannelsen er ganske manglende hos ub-korper fra HVBS?

Lenke til kommentar

Jeg var på FOS Januar 2014. Jeg søkte UBHV > UBLUFT > UB SJØ, og kom inn til UB Luft. Jeg var egentlig innkalt til HMKG til samme datoen, men fikk rekruttperioden min på kjevik pga FOS gikk så langt inn i rekruttperioden i forhold til alle andre steder.

Jeg kom igjennom feltuka og fikk valget mellom å søke rekruttinstruktør eller vaktkommandør for et vakt og sikrings lag. Noen dager senere ble de som kom inn valgt ut, og noen, blant annet meg satt på venteliste. Det endte tilslutt med at jeg ikke kom inn på befalskolen og måtte fullføre førstegangstjeneste uten "K". :cry:

I slutten av rekruttperioden søkte jeg meg til VS med tanke på det øvrige, og tenkte det kunne være god erfaring. Jeg lærte også mye nyttig av å være med på FOS, førstegangstjenesten, og av å se og føle hvordan ub-korporaler kan fucke opp eller skape samhold i laget. Jeg skal igjen søke meg til FOS i januar så snart jeg får muligheten, med samme prioriteringen som forrige gang. I kullet mitt var det klart flere som hadde vært inne til førstegangstjenesten enn motsatt.

Jeg har fått inntrykk av at det er ganske vanskelig å gå fra si luft til hæren etter UB, pga forskjellig opplæring. Det skal også sies at hvis du kommer inn på 2 årig, er du sikret jobb og har mye lettere for å få videre jobb etter endt kursing, noe som kan være vanskeligere for UBer.

Jeg vet at det er mange som søker spesielt UB luft eller sjø bare fordi de vil ha en befalsutdannelse, og så gå videre til en sivil utdannelse. Jeg tror også det er større muligheter for videre tjeneste i Hæren/HV. Det var flere UB-korper på Ørland der jeg tjenestegjør som har fått engasjement som sjant i vakta, noe som frister utrolig lite for meg etter å ha gjort så og si det samme hver dag 14 timer om dagen i over et halvt år.

Det skal sies at jeg har lært veldig mye nytting om objektsikring, patruljer og hjemler, pluss diverse vekterkurs. Vi hadde også en del SIBO trening, noe som var ganske fett. Men det kan bli litt mye vektertjeneste.

Jeg liker meg i felt, og synes det bare er morro å "hate" som de sier i forsvaret (dvs lite søvn og mat og et helvettes mye fysisk og litt til). I Luft og Sjø virker det som man tilbringer litt for mye tid i "komfort-sonen".

Jeg har nå ub - korper som VK og NK, hvorav den ene har utført fgtj i hæren, og den andre ikke har vært inne før i det hele tatt, og vi har vært alene med ham uten fgtj i en mnd nå fordi han andre har vært instruktør på VS kurset. Og det skal sies at det er utrolig irriterende å ha en ubkorp som ikke vet hvordan det er å være vernepliktig. Han virker veldig arrogant, og ser ikke sine egne feil.

Nå ja, det var nå min historie... Ble kanskje litt langt :p

Spør hvis det er noe du lurer på!!!

Lenke til kommentar

Jeg har nå ub - korper som VK og NK, hvorav den ene har utført fgtj i hæren, og den andre ikke har vært inne før i det hele tatt, og vi har vært alene med ham uten fgtj i en mnd nå fordi han andre har vært instruktør på VS kurset. Og det skal sies at det er utrolig irriterende å ha en ubkorp som ikke vet hvordan det er å være vernepliktig. Han virker veldig arrogant, og ser ikke sine egne feil.

Nå ja, det var nå min historie... Ble kanskje litt langt :p

Spør hvis det er noe du lurer på!!!

Synes det du forteller er interessant, og det var veldig synd at du ikke fikk gått befalsskolen ... Vet du noe om hvorfor det ble sånn? Noen tips?

Kan også forstå problemene med UB-korper som ikke har vært inne til tjeneste og skal sjefe over vernepliktige, blir vel fort konflikter av sånt. Nå håper jeg jo på HVBS, og der har man muligheten til å ha praksis i HV. Men er jo, slik jeg skjønner det, ganske stor sannsynlighet for å ikke komme inn på ønsket, eller i det hele tatt å ikke komme inn... Tenker uansett at jeg skal ihvertfall prøve, så får jeg heller se hvor det bærer hen.

Lenke til kommentar

Vet du noe om hvorfor det ble sånn? Noen tips?

Ja, jeg vet hvorfor jeg ikke fikk plassen. Feltuka handler om å vise selektørene hvorfor man fortjener plassen, og for det første hadde jeg 0 erfaring fra forsvaret fra før av. Det er vanskelig å lede i noe som helst når man aldri har gjort det før.

I tillegg var jeg uheldig med laget, da 5 av 7 hadde fullført fgtj, Han ene var tidligere MJK, med to år i HV som jeger. En annen var GBK (Grunnleggende befalskurs) med ett eller to år som grenader. Pluss en fra sambandstroppen, og en fra VS, og en til som jeg ikke husker. Vi starta som 9, men det var 2 som trakk seg. Det skal også sies at alle var gutter. Nå skal jeg ikke si at alle jenter er dårligere enn gutter, men på innrykket jeg var på så var det så få jenter, at de som søkte og bestod de fysiske minstekravene ble kvotert inn. Det betydde at hvis du hadde en jente på laget, slapp du å være "det svakeste ledd",

I tillegg likte jeg ikke selektøren særlig godt, da han bare gikk rundt og spiste sjokolade og drakk brus mens vi ikke fikk mat. Han prøvde også hele tiden å psyke oss ut, og få oss til å trekke oss. Han oppførte seg som et skikkelig rasshøl, men det var vel bare jobben hans i guess... :p

Endret av JohnsonJr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet du noe om hvorfor det ble sånn? Noen tips?

Ja, jeg vet hvorfor jeg ikke fikk plassen. Feltuka handler om å vise selektørene hvorfor man fortjener plassen, og for det første hadde jeg 0 erfaring fra forsvaret fra før av. Det er vanskelig å lede i noe som helst når man aldri har gjort det før.

I tillegg var jeg uheldig med laget, da 5 av 7 hadde fullført fgtj, Han ene var tidligere MJK, med to år i HV som jeger. En annen var GBK (Grunnleggende befalskurs) med ett eller to år som grenader. Pluss en fra sambandstroppen, og en fra VS, og en til som jeg ikke husker. Vi starta som 9, men det var 2 som trakk seg. Det skal også sies at alle var gutter. Nå skal jeg ikke si at alle jenter er dårligere enn gutter, men på innrykket jeg var på så var det så få jenter, at de som søkte og bestod de fysiske minstekravene ble kvotert inn. Det betydde at hvis du hadde en jente på laget, slapp du å være "det svakeste ledd",

I tillegg likte jeg ikke selektøren særlig godt, da han bare gikk rundt og spiste sjokolade og drakk brus mens vi ikke fikk mat. Han prøvde også hele tiden å psyke oss ut, og få oss til å trekke oss. Han oppførte seg som et skikkelig rasshøl, men det var vel bare jobben hans i guess... :p

Nå er det slik at selektørene selekterer på grunnlag av ditt potensiale til å kunne lede og ikke dine faktiske lederegenskaper eller militærfaglige ferdigheter. Om du har vært inne fra før av, så skal det ikke ha noe å si på hvor lettere/vanskeligere det er å komme inn. Selektørene ser etter om du greier å ta i et tak eller tør å prøve ting du faktisk ikke kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...