Sinitus1990 Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Jeg har nylig skrevet under på en arbeidskontrakt i et firma. Et par dager senere fikk jeg tilbud fra drømmejobben, en jobb jeg ikke trodde jeg kunne få. Jeg lurer på om jeg kan si opp den jobben jeg har signert på før jeg starter? Eller må jeg vente til første dag før jeg kan si opp? Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Ta kontakt med sjefen og hør om du kan bli frigitt fra kontrakten du har signert. Om ikke så må du nok forholde deg til oppsigelstiden. En mager trøst er at oppsigelsestiden pleier å være kortere i prøveperioden, så kanskje du kan snakke med den andre jobben om en alternativ oppstartsdato. Lenke til kommentar
Maurits91 Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Kanskje er det best å være ærlig og snakke med folk der du fikk jobb.Dersom de er OK med det, så er alt ok, men ellers finnes det oppsigelsestid:http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229#5 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Ta kontakt med arbeidsgiver og vær åpen om situasjonen. De aller aller fleste forstår det. Eventuelt kan du skyve oppstartsdato i ditt neste firma. Oppsigelsestid i prøvetid er normalt 14 dager. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Det fyrste du bør gjere er å dobbeltsjekke arbeidskontrakta for å sjå om det står noke meir utfyllande der. Eg rekner med at du sikkert i det minste har prøvetid? Dersom du ikkje vil ha jobben likevell så er uansett det beste å ta kontakt med arbeidsgivaren. Dei aller fleste vil nok foretrekke å kunne løyse deg frå kontrakta og fokusere på å finne nokon andre i staden for at du skal møte opp og kreve lønn i 14 dagar før du slutter. Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Snakk med begge arbeidsgivere... arbeidsgivere generelt respekterer kontrakten man har med andre og er også glad for at arbeiderne gjør det. Endret 2. oktober 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Man kan si opp en fremtidig kontrakt på de samme vilkår som man kan si opp en løpende kontrakt. Oppsigelsesfristen vil bli beregnet på samme måte - det er ikke rettslige holdepunkter for at oppsigelsesfristen først skal begynne å løpe når kontrakten trer i kraft på generelt grunnlag, da må man ha holdepunkter i den enkelte avtale. Endret 2. oktober 2014 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå