twoeyes Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Bruker: twoeyes Deltagernivå: pingle Utstyr: Sony RX1 med Carl Zeiss Sonnar 2/35mm Må være med i år også, og dette kameraet med sitt nydelige 35mm objektiv blir brukt mye mindre enn det fortjener, men er et perfekt ta-med-overalt kamera. Det blir pinglenivå, alt annet tar uforholdmessig mye tid. Bildekvaliteten til kameraet er strålende, størrelsen perfekt, men håndteringen av det er ikke optimal. Etter å ha brukt og blitt glad i elektronisk søker på SonyA7r gjør jeg et nytt forsøk med elektronisk søker til Sony RX1, har kjøpt en brukt søker som er på veg. Har prøvd den før uten å bli helt fortrolig med den. Endret 2. oktober 2014 av twoeyes Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) 1. oktober f/4 - 1/500 - ISO 800 Endret 2. oktober 2014 av twoeyes Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Blir spennede å følge med. Hadde også RX1 en god stund og ble heller aldri fortrolig med søkeren på det. Med unntak av "focus-by-wire" så syntes jeg resten av kameraet var fantastisk og ser ikke bort fra at jeg anskaffer det på nytt en gang i fremtiden. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Fin komposisjon på bildet av endene. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Ser absolutt lovende ut dette. Interessant å se hva du får ut av utstyret. Husker du holdt på med Zeiss 21mm for et par oktoberfester siden, jeg var i alle fall misunnelig på hva du fikk ut av det. Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Flott klarhet og fine farger. God dybe i bildet. Jeg kunne ønsket meg et lavere perspektiv. Endene er på vei ut av bildet her. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 bilde 1 oppleves litt mørkt, menn ellers bra! .) Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Høres ekstravagant ut å ha en RX1 liggende på stas, godt den får brukt seg litt nå i oktober iallfall Ikke så lett å si så mye om det første bildet, det er jo teknisk bra, men blir litt ovenfra og ned kanskje? Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2014 Høres ekstravagant ut å ha en RX1 liggende på stas, godt den får brukt seg litt nå i oktober iallfall Ikke så lett å si så mye om det første bildet, det er jo teknisk bra, men blir litt ovenfra og ned kanskje? Absolutt, kameraet må brukes mere. Å kvitte seg med det er heller ikke så lett. Takk til alle for kommentarer og kritikk! Jeg kunne ønsket meg litt mere skarphetsdybde og fokus litt lengre fram, gjerne også litt mere luft foran fremre and. Kameravinkel er valgt for oppnå en enkel komposisjon uten horisont og for å få mest mulig ut av fargene i den reflekterte kveldshimmelen. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 5. oktober f/2 - 1/100 - ISO 400 ...en litt treg start på festen gjorde at jeg havnet i tidsklemma i skumringen i går, satser på å komme sterkere tilbake både i forhold til bilder og kommentering. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Kjenner til følelsen om at utstyr ikke blir brukt nok. Er det brennvidden som er feil, eller er ikke kameraet morsomt å bruke? Bildekvaliteten er det jo ikke noe å si på. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Kjenner til følelsen om at utstyr ikke blir brukt nok. Er det brennvidden som er feil, eller er ikke kameraet morsomt å bruke? Bildekvaliteten er det jo ikke noe å si på. Brennvidden er min favorittbrennvidde, så den er det ingenting å si på. Det handler om søker først og fremst, å fotografere bare med skjerm fungerer greit i mange situasjoner når man har god tid, i skarpt lys og med bevegelige motiver blir det for mye hit&miss. Har man en søker bidrar det også til å stabilisere kameraet gjennom måten man holder det på, lukkertid på 1/brennvidden fungerer dårlig med RX1 på en armlengdes avstand. Den eksterne elektroniske søkeren har jeg prøvd før uten å bli helt venn med den, den ødelegger i noen grad størrelsesfordelen, kjennes litt skrøpelig, og sånn jeg husker den var ikke søkerbildet så godt. Men etter å ha brukt A7r og blitt venn med den søkeren ser jeg forhåpentligvis med nye øyne på RX1 sin eksterne søker når jeg får den på nytt om et par dager. At kameraet har blitt for lite brukt skyldes jo også at nytt A7r har kommet i hus og satt den gamle favoritten litt i skyggen. Men så er det likevel ikke bare, bare å finne en erstatter for 35mm objektivet til RX1.... Endret 6. oktober 2014 av twoeyes Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Jeg ser det med søker; men vil nok gi A7r like mye av skylden Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Helt OK det skumringsbildet 5. oktober! Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) 7. oktober f/2,8 - 1/60 - ISO 100 Containerfunn: Samme rustfrie container: Endret 9. oktober 2014 av twoeyes Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Stilig komposisjon. Dette ble litt abstrakt rust. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Ganske dunkelt bladbilde, men slående kontrast med den svarte baksiden som bretter seg rundt. Langtkommet rust på det siste bildet (ikke rustfritt i hvert fall). Morsomt komponert. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Flott rustbilde! Plasseringen av fokus var kanskje ikke helt opplagt, men fungerte bra for å balansere hele bildet. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) 10. oktober f/4 - 1/50s - ISO 400 Skulpturer og museer er egentlig ikke blant mine favorittmotiv, men dette museet i København liker jeg veldig godt: Thorvaldsens Museum, bygget for skulpturene til Bertel Torvaldsen (1770-1844), tegnet av arkitekten Michael Bindesbøll, ferdigstilt 1844. Fargebruken i interiør og eksteriør er unik. Håndholdte opptak, ISO 400-1600, jeg synes kameraet håndterer kontrastfylt lys svært bra. Elektronisk søker gjør det my enklere å holde kameraet støtt på såpass korte lukkertider. [ Stitch av 3 opptak. Endret 21. oktober 2014 av twoeyes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå