Gå til innhold

Pappaperm som VAB lege?

Dipit

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er medisinstudent som skal ut i turnus om ikke alt for lenge. Jeg ønsker meg ikke inn i militæret, og vil helst slippe unna (i motsetning til de fleste som er her). Jeg ble erklært ikke tjenestedyktig i fredstid ved sesjon, pga helsetilstand, noe forsvaret ga faen i da de fant ut at jeg skulle bli lege. Grunnen er rett og slett at jeg heller vil jobbe med det jeg ble utdannet til og starte på spesialisering, enn å bruke ett år til å kikke på skrubbsårene til norges friskeste ungdom, samt bruke tiden min på familie.

Det jeg lurte på er hva som skjer dersom man får barn under verneplikten? Får man pappaperm mens vernepliktstiden ruller og går?

Jeg beklager hvis det er støtende for noen i dette forumet om jeg ikke har så høye tanker om forsvaret, og mener jeg "sviker landet" ved å ønske å slippe verneplikt. Jeg vil at diskusjonen heller skal rettes mot spørsmålet mitt, som jeg ikke klarte å få direkte svar på gjennom forsvarets nettsider, eller lovdata.

Takk for meg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke være sarkastisk eller tro at du vet hva personer som er på denne delen av forumet tenker. Uansett

Du har rett på 20 permisjonsdager. Og du har også rett på 2 uker pappapermisjon (er ofte 2 uker rett etter barnet er født. Men avhenger av om du er på rekrutt, på kurs eller har vanlig tjeneste). Husk å gi beskjed om datoer du vil ha fri i god tid til dit befal. Øker sjansen for at du får fri akkurat da du vil. De kan også være behjelpelige med å få plassert deg i nærheten av familie (ditt endelig tjenestested, ikke rekrutt/kurs). Jo tidligere du er ute, jo bedre er det.

Jeg vil uansett anbefale deg å ringe vpv og snakke med de. Fortelle de om din situasjon og at du først ble sett på som ikke tjenestedyktig i fredstid. Snakk med de om at din kjære venter barn, hva du helst vil gjør etter utdanning og at du ikke vil inn i forsvaret. Det er flere som har sluppet tjeneste etter en telefon til vpv.

Hvis det ikke funker så kan du alltid dra på deg en unnskyldning som gjør at du slipper. Vet om flere som har sluppet etter de har snakket med lege eller prest. Til legen kan du snakke om depresjon, sengevæter eller spesiell/kraftig allergi (bør snakke med en fastlege først, kommer lengre med konkrete bevis). Til en prest kan du snakke om hvordan din religion/livssyn ikke går sammen med forsvaret etc.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...