Tullballj Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Jeg har kjøpt meg en gammel scooter til jobbpendling. I dag når jeg kjørte hjem fra jobb begynte den å fuske plutselig. Trodde først det kunne være vann i tenningen da jeg hadde en scooter før med lignende symptomer. Fikk den inn på en parkeringsplass og sjekket. Helt tørt... Kjørte derfor videre og scooteren gikk greit. Trakk kanskje litt dårligere enn ellers men ikke så merkbart. Når jeg hadde kjørt noen km i jevn hastighet og kom til en rundkjøring holdt den på å stoppe. Klarte å få fart på den igjen og svingte av hovedveien inn på en sidevei slik at jeg ikke skulle bli stående midt i hovedveien. Kjørte en liten km til jeg kom til et kryss. Måtte vente på luke for å kjøre ut og først døde blinklyset og sekunder etter motoren. Måtte trille den inn på en parkeringsplass og forsøkte å starte den igjen. Forsøkte med kickpedalen men ikke noe liv. Forsøkte så med el-starteren og den var ikke litt liv i en gang. Skjønte derfor at det var batteriet. Gikk hjem siste km og hentet bilen. Dro til scooteren og skrudde ut batteriet. Ladet en time og dro å hentet den. Startet helt fint da. Når jeg kom hjem målte jeg batteriet og da viste det 16,6 når jeg målte og gikk nesten opp til 17 når jeg hadde startet den, så virker som den får ladet. Reagerte på spenningen. Det står 12V 4Ah på batteriet men måleren viste 16,6 etter kjøreturen og nesten 17 med tenningen i gang og litt gass. Hva tenker dere? Lenke til kommentar
fiz Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Enten Dynamo eller kabler som kobles til batteriet. Tror at 16.6 volt er for mye jeg, normalt er jo urrm 12.8-13.4? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Høres ut som spenningsregulator som har konka. Ved så høy spenning vil batteriet bli ødelagt ganske raskt. Du skal ikke ha over 14,5V Edit: Høy spenning kan også dra med seg felre elektriske ting som CDI, pærer, instrumenter etc. Endret 1. oktober 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Tror ikke det er noe feil med regulatoren. Tror det er noe galt med batteriet og måleren. Målte bilen min for morro skyld og den viste samme spenning med tenningen av som scooteren. Det er en helt ny bil. Lenke til kommentar
fiz Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Har ikke super duper erfaring, men en gang så var det et lite problem med CDI-enheten i min Honda CG-125. Før jeg fikk installert en ny en hadde jeg samme problemer som du hadde- Den stoppet flere ganger, startet ikke og når den pleide å starte, så kom små gnister ut av eksos røret. Min var en 2006 modell, men 1980- teknologi, så ja, gammel! Sjekk CDI ut- http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_discharge_ignition Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Har hatt CDI problemer på en annen før men jeg tror dette er mer med strømmen å gjøre da alt var dødt og den startet med lading. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Kjøpte nytt batteri og ny måler. Målte batteriet først med den nye måleren og det viste 12,2v og når jeg trykket på starteren gikk det ned på rundt 8-9V. Lading lå stabilt på rundt 14 med gasspådrag,mså tror ikke det er noe galt med regulatoren. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 12,2V ubelastet betyr at batteriet må lades. Sikkert derfor det synker helt til 8V ved start. Skal være 12,8V ubelastet når det er fullt. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Ok. Jeg vedlikeholdsladet det for 4-6 mil og bare noen dager før dette skjedde, så noe er galt. Lenke til kommentar
fiz Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Kanskje noe bruker batteriet mens tenningen er slått av? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå