Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

PC briller fra jobben

corsa91

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var i kontakt med ledelsen ang pc brille siden jeg trenger nye briller snart. Var hos opptikeren og han sa at jeg burde kjøpe pc brille. Jobben mener at siden jeg har vanlige briller så har jeg ikke krav på pc briller. Det står i arbeidsmijøloven. Jeg har prøvd å lese igjennom men finner ikke noe sånt. Er det noen av dere som kjenner igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

må vel ha skriftelig dokumentasjon på at du trenger disse fra spesialist til og begynne med , gjerne som sier at du trenger dette itilleg til vanlige briller , og så bur du ha en arbeidsgiver som er sammarbeidsvillig .

i selve aml finner du ikke noe konkret på hva du skal ha og ikke skal ha , er mere brede føreinger som at det skal legges tilrette osv osv

Lenke til kommentar

Så lenge du har attest frå offentlig godkjent optiker så må arbeidsgiver dekke utgiftene til terminalbriller (databriller).

Om du bruker briller til vanlig eller ikkje vil ikkje ha betydning for dette. Vanligvis så er eventuelle vanlige briller til kvardagsbruk tilpassa til meir allsidig bruk enn skarpt fokus på 30 cm avstand.

Men det er verdt å merke seg at terminalbriller vanligvis har ein styrke som er tilpassa avstanden til PC-skjermen som du skal jobbe på. Normalt betyr dette at terminalbrillene ikkje er egna til andre formål enn PC-arbeid.

Det er også arbeidsgivers briller, så terminalbrillene skal leggast igjen på kontoret etter endt arbeidsdag.

Eit krav om terminalbriller kan derfor ikkje brukast til å få arbeidsgiver til å dekke dine briller som du bruker til vanlig, men du har krav på å få briller som er spesialtilpassa til den arbeidsoppgåva som du skal utføre.

Lenke til kommentar

Det er "Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning" (som er en forskrift til arbeidsmiljøloven) som gir deg rett til databriller ved behov:

§ 14-4.Undersøkelse av arbeidstakeres syn ved arbeid ved dataskjerm

Arbeidstakerne som jevnlig og som en betydelig del av sitt arbeid arbeider ved dataskjerm, skal få tilbud om undersøkelse av øyne og syn foretatt av en person med nødvendige kvalifikasjoner:

- før de begynner arbeid ved dataskjermen,

- om nødvendig med jevne mellomrom i tiden deretter og

- dersom de får synsproblemer som kan skyldes arbeidet ved dataskjermen.

Arbeidstakerne skal ha rett til undersøkelse hos øyespesialist dersom utfallet av undersøkelsen og prøvene nevnt i første ledd gjør det nødvendig.

Dersom utfallet av prøven eller undersøkelsen gjør det nødvendig, og dersom vanlige synskorrigerende hjelpemidler ikke kan benyttes, skal arbeidstakerne få spesielle synskorrigerende hjelpemidler som egner seg for vedkommende arbeid.

Utgifter til spesielle synskorrigerende hjelpemidler skal dekkes av arbeidsgiver.

Se http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-06-1355 for hele forskriften.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Vanlige briller er innstilt på ca 6 meter og lenger unna, hvis ting er nærmere må linsa i øyet trekke seg sammen for å fokusere. Dette er derfor ikke en fullgod erstatning for en pc-brille for alle, spesielt når man nærmer seg 40.

Motsatt så vil du ikke se noe på avstand med en pc-brille.

Personlig foretrekker jeg vanlige lesebriller tilpasset avstanden til en PC. PC-briller er briller det styrken nederst er bittelitt lavere enn styrken øverst ettersom avstanden til skjermen nederst er kortere enn avstnaden til skjermen øverst. IMO så er det så lite forskjell at det ikke spiller noen rolle hvis man ikke er helt ute av stand til å fokusere. For noen kan det selvsagt være riktig, men neppe som hovedregel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...