Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Selektiv tilgang

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig skiftet fra bredbånd via kabel-tv til adsl (begge deler fra telenor).

har 4 pc´er i nettverk via delt internettoppkopling på den ene. Denne "servermaskinen" er satt opp med 2 nettverkskort, hvorav det ene brukes til adsl og det andre til et trådløst aksespunkt som ,gir tilgang til de andre maskinene.

Problemet:

Jeg får tilgang til internett via alle de andre maskinene, men det er en del webadresser som ikke fungerer via maskinene i det trådløse nettet. Det merkelige er at de samme sidene er fullt ut tilgjengelige via selve "servermaskinen".

Er dette en innstilling som jeg har gjort/kan gjøre - eller er det et problem ift. Telenors nett??

ser frem til opptil flere mer eller mindre fornuftige svar på denne problemstillingen...

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er mulig å se disse nettsidene på "serveren", men ikke på de andre brukerne må det jo være slik at "serveren" sperrer disse på en eller annen måte.

Det første som slår meg er Brannmur. Enten på "Serveren" eller de andre maskinene.

Er det ikke det, aner jeg ikke...

Eller...

Har selv en trådløs ruter. På den kan du stille inn en form for "barnesikring" slik at enkelte maskiner ikke har tillgang til den og den adressen. Har du noe slikt i forbindelse med oppsettet av det trådløse nettverkskortet.

Lenke til kommentar

Hei, takk for tilbakemelding! :p:

Jeg bruker kun windows XP sin innebyggede brannmur. Denne er satt opp til å være aktiv på selve ADSL-forbindelsen. Testet dette ved å slå den av, men kom fremdeles ikke inn på de samme sidene som jeg har vært forhindret fra tidligere.

Har ikke noe program- eller maskinvare som skal fungere som "barnesikring" på noen av maskinene.

Jeg er helt blank på hva det kan være som skaper disse problemene siden jag faktisk ikke har vært nødt til å gjøre noen endirnger i nettverksoppsettene på de "interne" maskinene etter at vi etablerte ADSL.

Kan det være noe med DNS-oppsett eller at Telenor har noen brannmurer ute i sitt nett som hindrer mine andre maskiner å komme ut på enkelte sider.

F. eks kommer jeg inn på www.finn.no, men ikke på www.remax.no fra de bærbare, men på serveren kommer jeg inn på alt som er...

:wow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...