11ELB Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 hei Hvor mange watt bruken en vanlig tørketrommel? Når jeg går på Elkjøp sine sider står det bare i kWh.... Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Pleier vel stort sett å være mellom 2000 og 2500 W. Lenke til kommentar
11ELB Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Takk for svar! Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Husk at de ikke bruker like mye konstant,. Hvis du er ute etter hvor mye det koster å bruke den så ligger det på ca 0,75-3 kr pr tørkesyklus avhengig av energiklasse og program. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Minus det du sparer på varmeutviklingen. Som i disse tider, ofte kan være brorparten av utgiften. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 hvis ikke varmen forsvinner rett i kjelleren/vaskerommet... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Tja, sjeldent så ille at det ikke er godt for noe. ^^ Å varme opp en kjeller kan fint lekke store deler inn i resten av huset (eller at det ikke lekker like mye varme ut fra resten av huset), eller kanskje man har noe varme der nede for å forhindre frost. Har vært problem et sted jeg midlertidig bodde en gang. Lenke til kommentar
Sherlock Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Kan du ikke bare bruke ett enkelt program for å omregne KWh til Watt? Du finner slikt enkelt ved å bruke google/bing/yahoo (Whatever floats your boat). Hilsen meg Lenke til kommentar
Jermend Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Kan du ikke bare bruke ett enkelt program for å omregne KWh til Watt? Du finner slikt enkelt ved å bruke google/bing/yahoo (Whatever floats your boat). Hilsen meg Sherlock, dette er ikke en sikker løsning i alle tilfeller. Noen av disse programmene tar ikke hensyn til hvordan sikring du bruker. En tørketrommel vil bruke mere watt på en 32 ampere sikring, enn på en 16 ampere sikring. 1 Lenke til kommentar
Sherlock Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Kan du ikke bare bruke ett enkelt program for å omregne KWh til Watt? Du finner slikt enkelt ved å bruke google/bing/yahoo (Whatever floats your boat). Hilsen meg Sherlock, dette er ikke en sikker løsning i alle tilfeller. Noen av disse programmene tar ikke hensyn til hvordan sikring du bruker. En tørketrommel vil bruke mere watt på en 32 ampere sikring, enn på en 16 ampere sikring. Dette er basically feil. Siden en tørketrommel vil ha like stor ohms belastning på powergriden i huset uansett hvilken type sikring man har. Du må ofcourse ta hensyn til hvilken karakteristikk sikringen har, altså utløsningshastigheten. 1 Lenke til kommentar
Jermend Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Kan du ikke bare bruke ett enkelt program for å omregne KWh til Watt? Du finner slikt enkelt ved å bruke google/bing/yahoo (Whatever floats your boat). Hilsen meg Sherlock, dette er ikke en sikker løsning i alle tilfeller. Noen av disse programmene tar ikke hensyn til hvordan sikring du bruker. En tørketrommel vil bruke mere watt på en 32 ampere sikring, enn på en 16 ampere sikring. Dette er basically feil. Siden en tørketrommel vil ha like stor ohms belastning på powergriden i huset uansett hvilken type sikring man har. Du må ofcourse ta hensyn til hvilken karakteristikk sikringen har, altså utløsningshastigheten. Siden tørketrommelen roterer vil det skape magnetisme, som vi alle vet tiltrekker elektroner. Dette øke strømbruket. Hvis det er mange pågående elektriske kretser i nærheten vil de svekkes til en grad, og trommelen vil øke strømforbruker. Så som jeg sier, hvis du har en 32 ampere sikring vil trommelen øke antall watt siden den strever ekstra med å "bekjempe" resistansen i sikringen og samtidig trekke til seg så mange elektroner som mulig. Du er inne på noe med utløsningshastighet, men hvis trommelen står nært sikringen vil den skape en "delay" på utløsningen. I svært få tilfeller står trommelen atme sikringsskapet, men det er jo noen som har det slik. Lenke til kommentar
Wonderboy Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 En tørketrommel vil bruke mere watt på en 32 ampere sikring, enn på en 16 ampere sikring. Haha...dette var ukens 5'er. Si at du ikke tror på dette selv? 2 Lenke til kommentar
Sherlock Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Kan du ikke bare bruke ett enkelt program for å omregne KWh til Watt? Du finner slikt enkelt ved å bruke google/bing/yahoo (Whatever floats your boat). Hilsen meg Sherlock, dette er ikke en sikker løsning i alle tilfeller. Noen av disse programmene tar ikke hensyn til hvordan sikring du bruker. En tørketrommel vil bruke mere watt på en 32 ampere sikring, enn på en 16 ampere sikring. Dette er basically feil. Siden en tørketrommel vil ha like stor ohms belastning på powergriden i huset uansett hvilken type sikring man har. Du må ofcourse ta hensyn til hvilken karakteristikk sikringen har, altså utløsningshastigheten. Siden tørketrommelen roterer vil det skape magnetisme, som vi alle vet tiltrekker elektroner. Dette øke strømbruket. Hvis det er mange pågående elektriske kretser i nærheten vil de svekkes til en grad, og trommelen vil øke strømforbruker. Så som jeg sier, hvis du har en 32 ampere sikring vil trommelen øke antall watt siden den strever ekstra med å "bekjempe" resistansen i sikringen og samtidig trekke til seg så mange elektroner som mulig. Du er inne på noe med utløsningshastighet, men hvis trommelen står nært sikringen vil den skape en "delay" på utløsningen. I svært få tilfeller står trommelen atme sikringsskapet, men det er jo noen som har det slik. Ja, jeg vet at magnetismen vil øke strømforbruket men dette bare med ca. 0,99 ampere per time den står og går. Tørketrommler er komplekse maskiner (Faktisk en av mine all time favourite oppfinnelser) og hvilken type tørketrommel du har skal ikke spille så mye rolle på hvor mye strøm den bruker. En tørketrommel fra 1989 og en tørketrommel fra 2014 vil ha ca like mye strømforbruk pga denne rotasjonen du snakker om. Normene tilsier faktisk det at det er krav om at tørketrommel står maks 2 meter unna sikringskapet. Hilsen meg Lenke til kommentar
Jermend Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 En tørketrommel vil bruke mere watt på en 32 ampere sikring, enn på en 16 ampere sikring. Haha...dette var ukens 5'er. Si at du ikke tror på dette selv? Læreren min sa det, så jeg velger å tro på det. Hvis du kan motbevise det hadde jo det vært kjekt! Lenke til kommentar
Jermend Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Kan du ikke bare bruke ett enkelt program for å omregne KWh til Watt? Du finner slikt enkelt ved å bruke google/bing/yahoo (Whatever floats your boat). Hilsen meg Sherlock, dette er ikke en sikker løsning i alle tilfeller. Noen av disse programmene tar ikke hensyn til hvordan sikring du bruker. En tørketrommel vil bruke mere watt på en 32 ampere sikring, enn på en 16 ampere sikring. Dette er basically feil. Siden en tørketrommel vil ha like stor ohms belastning på powergriden i huset uansett hvilken type sikring man har. Du må ofcourse ta hensyn til hvilken karakteristikk sikringen har, altså utløsningshastigheten. Siden tørketrommelen roterer vil det skape magnetisme, som vi alle vet tiltrekker elektroner. Dette øke strømbruket. Hvis det er mange pågående elektriske kretser i nærheten vil de svekkes til en grad, og trommelen vil øke strømforbruker. Så som jeg sier, hvis du har en 32 ampere sikring vil trommelen øke antall watt siden den strever ekstra med å "bekjempe" resistansen i sikringen og samtidig trekke til seg så mange elektroner som mulig. Du er inne på noe med utløsningshastighet, men hvis trommelen står nært sikringen vil den skape en "delay" på utløsningen. I svært få tilfeller står trommelen atme sikringsskapet, men det er jo noen som har det slik. Ja, jeg vet at magnetismen vil øke strømforbruket men dette bare med ca. 0,99 ampere per time den står og går. Tørketrommler er komplekse maskiner (Faktisk en av mine all time favourite oppfinnelser) og hvilken type tørketrommel du har skal ikke spille så mye rolle på hvor mye strøm den bruker. En tørketrommel fra 1989 og en tørketrommel fra 2014 vil ha ca like mye strømforbruk pga denne rotasjonen du snakker om. Normene tilsier faktisk det at det er krav om at tørketrommel står maks 2 meter unna sikringskapet. Hilsen meg Men så har vi jo de i samfunnet som sier at "det er ikke ulovlig før du blir tatt." Disse gir seg jo mer eller mindre faen i normene osv. Og de nyeste tørketrommel-modellene har gjerne litt høyere ampere per time siden de har ny motor-teknologi med større stjernevender som resulterer i høyere rpm. Høyere rpm=mere rotasjoner per minutt=mere ampere. Det er ikke mange ampere per time det er snakk om, så jeg gir deg rett på svaret ditt, men man må jo pirke litt inni mellom flekkene.. Lenke til kommentar
Sherlock Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Kan du ikke bare bruke ett enkelt program for å omregne KWh til Watt? Du finner slikt enkelt ved å bruke google/bing/yahoo (Whatever floats your boat). Hilsen meg Sherlock, dette er ikke en sikker løsning i alle tilfeller. Noen av disse programmene tar ikke hensyn til hvordan sikring du bruker. En tørketrommel vil bruke mere watt på en 32 ampere sikring, enn på en 16 ampere sikring. Dette er basically feil. Siden en tørketrommel vil ha like stor ohms belastning på powergriden i huset uansett hvilken type sikring man har. Du må ofcourse ta hensyn til hvilken karakteristikk sikringen har, altså utløsningshastigheten. Siden tørketrommelen roterer vil det skape magnetisme, som vi alle vet tiltrekker elektroner. Dette øke strømbruket. Hvis det er mange pågående elektriske kretser i nærheten vil de svekkes til en grad, og trommelen vil øke strømforbruker. Så som jeg sier, hvis du har en 32 ampere sikring vil trommelen øke antall watt siden den strever ekstra med å "bekjempe" resistansen i sikringen og samtidig trekke til seg så mange elektroner som mulig. Du er inne på noe med utløsningshastighet, men hvis trommelen står nært sikringen vil den skape en "delay" på utløsningen. I svært få tilfeller står trommelen atme sikringsskapet, men det er jo noen som har det slik. Ja, jeg vet at magnetismen vil øke strømforbruket men dette bare med ca. 0,99 ampere per time den står og går. Tørketrommler er komplekse maskiner (Faktisk en av mine all time favourite oppfinnelser) og hvilken type tørketrommel du har skal ikke spille så mye rolle på hvor mye strøm den bruker. En tørketrommel fra 1989 og en tørketrommel fra 2014 vil ha ca like mye strømforbruk pga denne rotasjonen du snakker om. Normene tilsier faktisk det at det er krav om at tørketrommel står maks 2 meter unna sikringskapet. Hilsen meg Men så har vi jo de i samfunnet som sier at "det er ikke ulovlig før du blir tatt." Disse gir seg jo mer eller mindre faen i normene osv. Og de nyeste tørketrommel-modellene har gjerne litt høyere ampere per time siden de har ny motor-teknologi med større stjernevender som resulterer i høyere rpm. Høyere rpm=mere rotasjoner per minutt=mere ampere. Det er ikke mange ampere per time det er snakk om, så jeg gir deg rett på svaret ditt, men man må jo pirke litt inni mellom flekkene.. Setter selvfølgelig pris på litt tilbakemelding. Nå skal jeg rette deg litt. Det er ingenting som heter stjernevender, det heter selvfølgelig stjerne-trekant vender. Og at rpm skal generere flere rotasjoner per minutt gir selvfølgelig ingen mening. siden rpm betyr Regional Project Manager som er en jobb. og det er selvfølgelig ikke mange ampere pr. time men 1 ampere her og en ampere her blir tilslutt mange ampere. hilsen meg Lenke til kommentar
Jermend Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Kan du ikke bare bruke ett enkelt program for å omregne KWh til Watt? Du finner slikt enkelt ved å bruke google/bing/yahoo (Whatever floats your boat). Hilsen meg Sherlock, dette er ikke en sikker løsning i alle tilfeller. Noen av disse programmene tar ikke hensyn til hvordan sikring du bruker. En tørketrommel vil bruke mere watt på en 32 ampere sikring, enn på en 16 ampere sikring. Dette er basically feil. Siden en tørketrommel vil ha like stor ohms belastning på powergriden i huset uansett hvilken type sikring man har. Du må ofcourse ta hensyn til hvilken karakteristikk sikringen har, altså utløsningshastigheten. Siden tørketrommelen roterer vil det skape magnetisme, som vi alle vet tiltrekker elektroner. Dette øke strømbruket. Hvis det er mange pågående elektriske kretser i nærheten vil de svekkes til en grad, og trommelen vil øke strømforbruker. Så som jeg sier, hvis du har en 32 ampere sikring vil trommelen øke antall watt siden den strever ekstra med å "bekjempe" resistansen i sikringen og samtidig trekke til seg så mange elektroner som mulig. Du er inne på noe med utløsningshastighet, men hvis trommelen står nært sikringen vil den skape en "delay" på utløsningen. I svært få tilfeller står trommelen atme sikringsskapet, men det er jo noen som har det slik. Ja, jeg vet at magnetismen vil øke strømforbruket men dette bare med ca. 0,99 ampere per time den står og går. Tørketrommler er komplekse maskiner (Faktisk en av mine all time favourite oppfinnelser) og hvilken type tørketrommel du har skal ikke spille så mye rolle på hvor mye strøm den bruker. En tørketrommel fra 1989 og en tørketrommel fra 2014 vil ha ca like mye strømforbruk pga denne rotasjonen du snakker om. Normene tilsier faktisk det at det er krav om at tørketrommel står maks 2 meter unna sikringskapet. Hilsen meg Men så har vi jo de i samfunnet som sier at "det er ikke ulovlig før du blir tatt." Disse gir seg jo mer eller mindre faen i normene osv. Og de nyeste tørketrommel-modellene har gjerne litt høyere ampere per time siden de har ny motor-teknologi med større stjernevender som resulterer i høyere rpm. Høyere rpm=mere rotasjoner per minutt=mere ampere. Det er ikke mange ampere per time det er snakk om, så jeg gir deg rett på svaret ditt, men man må jo pirke litt inni mellom flekkene.. Setter selvfølgelig pris på litt tilbakemelding. Nå skal jeg rette deg litt. Det er ingenting som heter stjernevender, det heter selvfølgelig stjerne-trekant vender. Og at rpm skal generere flere rotasjoner per minutt gir selvfølgelig ingen mening. siden rpm betyr Regional Project Manager som er en jobb. og det er selvfølgelig ikke mange ampere pr. time men 1 ampere her og en ampere her blir tilslutt mange ampere. hilsen meg Hei på du. Beklager for "stjernevender" feilen, går data og elektronikk så jeg er ikke så sterk innenfor automatiserte systemer.. RPM kan bety så mangt(regional project manager, rounds per minute, revolutions per minute osv.) I denne sammenhengen mente jeg selvfølgelig sistenevnte, revolutions per minute Men hvis du bruker ett aggregat på tørketrommelen så vil dette ikke påvirke husets sikring og den vil trekke mye mindre strøm, men da sitter du jo igjen med bensinkostnader og lignende. Beklager for litt slurvete skriving eller eventuelle feil innenfor temaet, men jeg har åpnet ett par kalde bjørnunger siden det er fredag vettu! Men tilbake til tørketrommelen! Noen gjør jo det "lure" og spikrer en spiker inn i slotten til sikringa, som vil gi deg ∞ motstand, som vil føre til at tørketrommelen vil ønske å bypasse den motstanden som vil føre til enda større bruk av strøm. Det var mange ulykker før i tiden hvor hus brente ned og folk skyldte på strømfeil, men egentlig var det selvantent brann siden strømkostnadene ble for høye, så de brente heller ned huset og fikk pengene tilbake på forsikringen, haha Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Har hørt samma historier som du sier, men grunnen siden mange gjorde det var for at det var mye billigere og stappe en bolt eller noe lignende inn. Dette var på eldre anlegg med skrusikringer, det er jo umulig med automatsikringer. Men de aller fleste tenke vell ikke på at når sikringen er det for og beskytte det elektriske anlegget mot kortslutninger og overbelastinger. så da skjedde det ofte at kablene tok fyr, det var spesielt morsomt når det var skjult anlegg Men det trådstarter lurte på var vell hvor mange watt en tørketrommel trekker, så jeg vil si alt fra 1500-2500w. Så en 16A sikring går fint, og en 10A kan gå greit vis det er bare tørketrommelen som er tilkoblet. Men da kommer utløserkarakteristikken inn også. Men normalen er vell og bruke en 15/16A b/c karakteristikk. Endret 3. oktober 2014 av kasamo2 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Har hørt samma historier som du sier, men grunnen siden mange gjorde det var for at det var mye billigere og stappe en bolt eller noe lignende inn. Dette var på eldre anlegg med skrusikringer, det er jo umulig med automatsikringer. Men de aller fleste tenke vell ikke på at når sikringen er det for og beskytte det elektriske anlegget mot kortslutninger og overbelastinger. så da skjedde det ofte at kablene tok fyr, det var spesielt morsomt når det var skjult anlegg Men det trådstarter lurte på var vell hvor mange watt en tørketrommel trekker, så jeg vil si alt fra 1500-2500w. Så en 16A sikring går fint, og en 10A kan gå greit vis det er bare tørketrommelen som er tilkoblet. Men da kommer utløserkarakteristikken inn også. Men normalen er vell og bruke en 15/16A b/c karakteristikk. Så lenge det ikke er en 16A av 'gammel' type på en kurs trukket i rør i vegg, da dette ikke lenger er lovlig strengt tatt. Med gammel mener jeg 16A sikringer med I2 verdi 1,45. Tror de fleste produsenter på det norske marked i hvert fall har justert dette for å møte særnorske krav. Endret 3. oktober 2014 av El-Ateisten Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Litt tilbake til TS: Det er ikke kW trommelen trekker som er viktig for kostnadene, den trekker kun mye strøm når den varmer. Det du må se på er hvor mange kWh den bruker for et "standard tørk", det er DET du betaler for. Du må selvsagt ha en som bruker mindre enn 2,3 kW dersom du har 10A sikring. Endret 3. oktober 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå