G Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Har dere noen teorier på hvorfor Microsoft ser ut til å få så vanvittig mye mindre ut av hver utviklertime? Yupp. Jeg tror de må ha en merkelig ledelse. Eller kanskje børsnoteringen med sin modell for eierskap fører til uføret? Vet ikke sikkert. Men, det burde være noen i organisasjonen som har bedre forståelse for hvilket potensiale og for hva de kunne ha gjort annerledes, men disse personene sitter sannsynligvis ikke riktig til i ledelseshierarkiet til at det kan få god nok innvirkning. Dessuten så er det også et stort sprang å skifte forretningsmodell, noe som må til, dersom de skal kunne streve mot fordelene som åpen kildekodemiljøet har som grunnstein. På programmeringssiden, så har de nok også feil fokus, der de har "apekatter" som syr sammen en referanse de skal jobbe etter, også leier de inn programmører fra "la oss si india eksempelvis". Da får man en hel masse feil, som må rettes på i ettertid, og det er ekstremt kostbart å gjøre endringer i det hele tatt, fordi ting skal hele tiden sjekkes at er pålitelig nok. Samt at å drasse på en hel masse "søppel-kode" som kun et fåtall har behov for, gjør at tilpassingen ikke er helt rett frem, for hver endring de kunne ønske seg. Det har jo vært skrevet om den norske jernbanen her inne (HW.no artikler), og Windows likner ihvertfall noe på opplegget der, om enn kanskje ikke så spinnvilt. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Virker lovende dette. Fjerna masse drit (live tiles) fra start menyen og la til en kjent bakgrunn på skrivebordet Edit : Bildet er litt fuzzy pga at Windows skalerer desktopen siden jeg har systemet på en laptop. Angående skalering...fortatt ikke bra. Tror Apple sitt OS X gjør dette bedre. Det har ikke bare noe med bitmap i forhold til vektorbasert bakgrunnsbilde å gjøre da? Når du laster ned bakgrunnspostere, av la oss si nakne kvinner eller fancy sportsbiler så tilbys en bakgrunn for en hver oppløsning som er det brukere "flest" laster ned. Men, med vektorgrafikk, så kunne man sluppet dette. Nå er det jo ikke ideellt å vektorisere la oss si et naturbilde, men den der Windows-bakgrunnen du har benyttet - der vil jeg tro at ting kunne ha vært vektorisert. Men, så skal OS'et også måtte kunne støtte vektorgrafikk som bakgrunnsbilde før det i det hele tatt er en aktuell tanke. Du kaller det skalering, og tar dette fra eksempelvis "oppskalering på TV og DVD". Har du lekt nok med Apple OSX til å vite at de har en slik teknikk for bakgrunnsbildene sine, eller har du en kilde til at OSX faktisk har en slik funksjon og et lite overtak på Microsoft Windows? Om bakgrunnen skalerer eller ikke, er vel ikke det aller vesentligste de strever med i utviklingsøyemed, er det vel !? Endret 3. oktober 2014 av G Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Øhhh snakket jeg om bakgrunnen? Nei. Snakket om vinduer og tekst i Windows. Med 1080p på en liten 13" skjerm som på min laptop, så blir alt knøttlite ved 100% DPI. Windows 10 satt den automatisk høyere ved install, 150% tror jeg, og da ser ikke alt 'riktig' ut. Håper jeg forklarte meg litt bedre nå? Lenke til kommentar
G Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Sorry misforståelsen. Ja om ikke tekst, menyer og vindusrammer eller hva det måtte være sånn rent GUI-messig skulle mangle en form for vektorisert tilnærming eller liknende ville vært totalt respektløst overfor brukerne ! Endret 3. oktober 2014 av G Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Skalering virker i alle fall ikke "bra nok" på Windows 8, og jeg tror ikke det kommer til å gjøre det før de gjør noen helt fundamentale endringer. Teknisk sett burde det ikke være nødvendig å skalere på en måte som gjør skalerbare fonter uklar, men det er nok rimeligere sånn. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Har dere noen teorier på hvorfor Microsoft ser ut til å få så vanvittig mye mindre ut av hver utviklertime? Jeg vet ikke at de får mindre ut av hver utviklertime, men dersom de gjør det kan det skyldes mer overhead, lavere arbeidspress eller dårligere utviklingsmiljø (programvare). Ting som kan lede til mer overhead er mer tid på testing, mer tid på brukertilbakemeldinger, mer tid på dokumentasjon, mer tid på diskusjoner. Rent instinktivt tror jeg det er noe annet som er hovedårsaken til din opplevelse av tregere utvikling. Færre utviklingstimer, mer vinglete ledelse som fører til at mer av utviklingen aldri blir ferdig produkt, mer fokus på detaljer, og mer konservativ i forhold til at de har en stor brukermasse som i utgangspunktet ikke har tid til/godvilje til å bli påtvunget endringer. Noen ting som er bra for produktet, og noen ting som ikke er bra for produktet. Microsoft, Apple og noen av de store distroene bruker mye penger utenfor selve tekniske utviklingen. Penger på markedsanalyse, brukerundersøkelser, GUI-analytikere, alle verdens typer eksperter, som hver har motstridende verdier. Dette koster, men gir mer polerte produkter. Kutter man bort dette, står man igjen med en mye mer direkte utviklingsmetodikk som kan gi tekniske endringer og ny funksjonalitet mange ganger raskere. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Jeg kan fortsatt ikke forstå hvordan MS kan klare å lage noe som går på alle plattformer. Det må være den programvare som er tuftet på andre vilkår enn det som ligger i standard Windows. Den er fortsatt tuftet på NT. Dette kommer de ikke bort i fra. Det blir bare retoriske grep jeg ser foreløpig. Jeg kan forstå det, og det ER bare retoriske grep. Allerede i Windows 8 kjører varianter av den samme kjernen på mobiltelefoner og PC'er. Windows Runtime (WinRT). ModernUI/Metro er et grensesnitt laget for å fasilitere disse APIene/applikasjonene, og apper til disse finner du i (Microsoft) Store, enten du er på en PC eller en mobiltelefon. Fokusendring: Du trenger forskjellige ting til forskjellige enheter. Ikke fokuser på det som forskjellige operativsystemer med felles elementer, fokuser på det som samme operativsystem med tilpassede tjenester for forskjellige enheter. Det som var Windows-familien omdøper du til Windows 10 - ett system på tvers av enheter™. Det som var Windows RT presenterer du nå som grunnpakken i Windows 10. WinRT, lukket økosystem med Store, nye API'er utviklet for Windows 8, etc. Det som var forskjellen mellom Windows RT og Windows 8, NT-kjernen, desktoppen, etc, blir nå presentert som et tilvalg. For noen er dette det eneste du faktisk bruker (slik som Windows 8 på desktop har vært brukt) men på alle har du muligheten til å bruke WinRT/Store. På noen enheter vil disse kanskje være tilgjengelig bare når du kobler til tastatur og mus, og så hopper du over i WinRT når du er mobil. Da blir du litt påvent det lukkede økosystemet mens du samtidig læres opp at det er bakdeler med å fortsette å bruke legacy-programvare, men for all del, dersom du virkelig insisterer... Så teknisk er det ikke så langt fra Windows 8's felles deler til å si at det er bare ett operativsystem på tvers av alle enheter. I praksis vil du nok betale forskjellig likevel, og ha forskjellige muligheter likevel, men det er flyttet over fra å være solgt som forskjellige operativsystemer, til å selges som tilleggsfunksjonalitet. Jeg vil fortsatt ikke få lov til å kjøre Comodo Internet Security eller Opera 12.17 på min mobiltelefon, men ikke fordi det er to forskjellige operativsystem. Kun et spørsmål om presentasjon. Endret 3. oktober 2014 av tommyb Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Har installert denne over en Windows 8.1 maskin jeg ikke pleier å bruke, for å teste denne "preview" utgaven. Finner ingen mulighet for å fjerne dette igjen. Noen forslag? Har ikke Win 8 fysisk på dvd, men på harddisken. Lenke til kommentar
Brahmeister Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 (endret) JonnyHZ, den 04 Okt 2014 - 11:40, sa:JonnyHZ, den 04 Okt 2014 - 11:40, sa:Har installert denne over en Windows 8.1 maskin jeg ikke pleier å bruke, for å teste denne "preview" utgaven. Finner ingen mulighet for å fjerne dette igjen. Noen forslag? Har ikke Win 8 fysisk på dvd, men på harddisken. Formater og installer Win 8 på nytt? Endret 4. oktober 2014 av Brahmeister Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 JonnyHZ, den 04 Okt 2014 - 11:40, sa:Har installert denne over en Windows 8.1 maskin jeg ikke pleier å bruke, for å teste denne "preview" utgaven. Finner ingen mulighet for å fjerne dette igjen. Noen forslag? Har ikke Win 8 fysisk på dvd, men på harddisken. Formater og installet Win 8 på nytt? Har forsøkt, men det er kun preview utgaven som kommer nyinstallert. Det som er så rart. Lenke til kommentar
lkjelsberg Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Trodde det var for at gammel programvare ikke skulle blande det med 98 og 95 jeg... Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Windows XP og Windows 7 blir nok de to Microsoft OS i historien som lever lengst og er mest populært. Blir spennende å se om Windows 10 klarer noe liknende. Blir det også en nedtur for Microsoft, så vil kanskje Apple OSX og Linux ta helt over. Dette vil nok ikke skje. MS leverer "nye" OS til stadighet nå, så OS'et vil ikke få leve så lenge som XP fikk gjøre. Selv Win 7 vil "dø" lenge før de når opp til XP sin alder. Det har selvsagt sine fordeler og ulemper, men skal MS holde på hjemmebrukerne, bør de endre prisingen sin drastisk. PC'er holder seg langt lenger enn tidligere, så om de vil ha brukerne til å benytte det siste og beste, bør de se litt på Apple sin prising. Har visstnok gjort det allerede, men fremdeles er Win 8.1 for dyr til å få folk til å skifte ut Win 7, mens XP skiftes ut i det man kjøper ny maskin med OS inkludert. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Er vel egentlig enig, med mindre windows 8.1 eller windows 10 vil prise seg under 400 kr per lisens, har jeg vanskeligheter å tro folk vi gidde å oppgradere med mindre de må. DX12, internet explorer 12, nyere startmeny, og bedre multitask løsning noe tilsvarende linux med flere skrivebord. Ergo ikke store nyhetene, men kanskje litt speende for de som trenger det. Systemkravene er ikke høyere, så folk får bare kraftigere maskin for pengene. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Husk at de fleste får ikke nye operativsystemet via at de går i butikken å kjøper det, for å oppgradere pcen, men de får det inn når de kjøper nye pcer. Det har selvsagt sine fordeler og ulemper, men skal MS holde på hjemmebrukerne, bør de endre prisingen sin drastisk. Og det har de jo siden Windows 8 kom ut. Kjører gode introduksjonstilbud, samt OEM lisenser er billigere nå enn tidligere. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Og det har de jo siden Windows 8 kom ut. Kjører gode introduksjonstilbud, samt OEM lisenser er billigere nå enn tidligere. Ja, og nei. Ja, de kjørte veldig gode, tidsbegrensede, introduksjonstilbud. Dette ga et inntrykk av at de har satt ned prisene. Nei, OEM-lisensene koster omtrent det samme som alltid. Utenfor kampanjene har prisene vært ganske så stabile. Prisjakt sier: Win 7 Pro Eng: 1 149,- Win 8.1 Pro Eng: 1 195,- Pris: øket. Win 7 Home Premium Eng: 759,- Win 8.1 Eng: 783,- Pris: øket. Det er en misoppfattelse i markedet at Windows-prisen har falt, og den har direkte sammenheng med at de fleste kjøpte med kampanjepris. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Men når du sjekket Prisjakt, så du da på prisen i 2009 - 2012? Hva Win7 har kostet etter at Win8 kom er jo uinteressant. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Jeg ikke bare så på men betalte nyprisene, og de har ikke rørt seg siden den gang. Windows har ikke prisfall. I stedet har de feature slide, slik at Ultimate-versjonen har forsvunnet og Pro mer eller mindre tilsvarer gamle Ultimate. Edit: legger med prisutviklingen i graf-form: http://www.prisjakt.no/bilder/graph_price.php?p=843263&s=large&.png (Grafen er fra dette produktet: http://www.prisjakt.no/product.php?pu=843263 ) Endret 9. oktober 2014 av tommyb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Windows 8 skulle kostet 827 i dag om prisen skulle vært den samme som Windows 7 kostet i 2009. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Nja, nesten. Hadde vi snakket om f.eks. verdi hadde du hatt rett. Men vi snakker om pris, så da blir jeg ikke helt enig likevel. Om prisen var 100 kroner i 1979 og prisen var 100 i 2008 var prisen uendret, og du kunne betale med den samme seddelen; en Camilla Collett. Verdien er naturligvis endret. Uansett er ikke et verdifall på 44 kroner på 5 år betydelig. Spesielt ikke dersom Windows 8.1 har kortere praktisk livssyklus - Microsoft har vissnok økt hastigheten i produktsyklusen. Når det gjelder support levetid, tror jeg et kjøp av Windows 8 kommer bedre ut, da, med mer enn 10 års support-syklus. Hvis vi får oppdatere til Windows 10 gratis, har det vist seg at Windows 8 var et mye mer langsiktig kjøp enn Windows 7. Endret 10. oktober 2014 av tommyb Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Vel det sies at windows 10 antakelig blir siste operativsystem der de selger i butikk, resten blir vel windows store basert, men nå kan man ikke spekulere på rykter, kan jo også skje neste operativsystem blir 128 bits. istendfor 64 bits. Kanskje neste operativsystem blir heter Windows 2018? Må si hvis det ikke skjer noe mere på RC eller final versjonen bortsett fra DX 12 og IE 12 så må man nesten si de siste 12 årene har det vært lite utvikling siden XP kom. Det har skjedd en del små endringer men mye har bare blitt oppdatert. En del funksjoner f.eks Aero og ting som var bra i windows 7 er borte. Takket være nettbrett og lettvektbrett. Kunne ønsket systemkravene ble dobblet, og man får langt flere funksjoner, enterprise versjonene eller ultimate er ikke bra nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå