wampster Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Ha nøkternt forbruk, høy egenkapitalandel og rask nedbetaling av lån. Er ikke det smart uansett da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Nja, har man god og trygg økonomi kan det være vel så lurt å unne seg noe ekstra godt og dyrt. Rett og slett for å heve levestandarden sin og nyte livet. Spinker og sparer man unødvendig og for lenge ender man bare opp med å dø med et innholdsfattig liv, eller ikke ha helse til å leve så godt som man ville for de pengene på sine eldre dager. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Ha nøkternt forbruk, høy egenkapitalandel og rask nedbetaling av lån. Nja, har man god og trygg økonomi kan det være vel så lurt å unne seg noe ekstra godt og dyrt. Rett og slett for å heve levestandarden sin og nyte livet. Dere har så rett begge to... Er akkurat det jeg sliter med å finne ut av. Lenke til kommentar
Dr.Geek Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Hva med å lease bil? Bedre enn å kjøpe og nedbetale lån? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Hva med å lease bil? Bedre enn å kjøpe og nedbetale lån? Forklar meg hvorfor dette er bedre? Nja, har man god og trygg økonomi kan det være vel så lurt å unne seg noe ekstra godt og dyrt. Rett og slett for å heve levestandarden sin og nyte livet. Veldig enig i dette! Har man råd til å unne seg noe godt bør man absolutt gjøre det mener jeg, det er godt for helsa og sjel. Selv har jeg bil til 450` og vet at det økonomisk er idiotisk, men gud så deilig det er å kjøre de 80km t/r på jobb! Det gir meg glede hver dag. 1 Lenke til kommentar
Dr.Geek Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Hva med å lease bil? Bedre enn å kjøpe og nedbetale lån? Forklar meg hvorfor dette er bedre? Jeg bare spør, eg. Jeg tenker faktisk å selge bilen min som jeg nedbetaler nå før garantien går ut og lease en ny fin bil til rundt 2000kr måneden. Dette blir faktisk billigere for meg enn nedbetaling av lån + forsikring + alle reperasjoner som jeg snart må betale av egen lomme Lenke til kommentar
wampster Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Nja, har man god og trygg økonomi kan det være vel så lurt å unne seg noe ekstra godt og dyrt. Rett og slett for å heve levestandarden sin og nyte livet. Spinker og sparer man unødvendig og for lenge ender man bare opp med å dø med et innholdsfattig liv, eller ikke ha helse til å leve så godt som man ville for de pengene på sine eldre dager. Tja. Jeg klarer fint begge deler. Jeg bare unner meg ikke noe ekstra godt og dyrt hver dag. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Tja. Jeg klarer fint begge deler. Jeg bare unner meg ikke noe ekstra godt og dyrt hver dag. trist Lenke til kommentar
wampster Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Javel? Det er jo en måte å si det på. Hvis man må unne seg noe ekstra dyrt hver dag for å ha det bra, har man det etter min mening mye mer trist. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Javel? Det er jo en måte å si det på. Hvis man må unne seg noe ekstra dyrt hver dag for å ha det bra, har man det etter min mening mye mer trist. Ikke for å ha det bra, for å ha det bedre. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Tror ikke jeg blir noe gladere av å kjøre en Q7 på jobb enn en c-klasse bil. Man skal stå i kø uansett. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Javel? Det er jo en måte å si det på. Hvis man må unne seg noe ekstra dyrt hver dag for å ha det bra, har man det etter min mening mye mer trist. Ikke for å ha det bra, for å ha det bedre. Ok. Mulig det stemmer for deg. Jeg derimot MÅ ikke kjøpe meg noe dyrt hver dag for å ha det bedre. Veldig OT, så jeg stopper den der. Har hørt mange si at leasing er billigere/bedre. Hvis du kjører såpass lite som jeg får inntrykk av, hva med taxi (hvis du skal noe sted i nærheten), og evt leiebil hvis du skal langt vekk? Nå for tiden får man jo leid biler pr time etc og. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Tror ikke jeg blir noe gladere av å kjøre en Q7 på jobb enn en c-klasse bil. Man skal stå i kø uansett. Kommer vell ann på veien til jobb? Forøvrig er det jo to gode biler. Golf 89' vs ny c klasse derimot.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Har gangavstand til jobb, uansett ingen kø om jeg kjører Har sett på bil til ~200k med gassdrift. Forsikring: ~1 000 Lån: ~3 000 Diverse: 1 000? Har da kalkulert at jeg låner 150k, betaler over 5 år med 7% rente. Det er 60 000 i året hovedsakelig rett ut vinduet Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Har gangavstand til jobb, uansett ingen kø om jeg kjører Har sett på bil til ~200k med gassdrift. Forsikring: ~1 000 Lån: ~3 000 Diverse: 1 000? Har da kalkulert at jeg låner 150k, betaler over 5 år med 7% rente. Det er 60 000 i året hovedsakelig rett ut vinduet Nja rett ut vinduet er det vell ikke? Regner med den vill ha litt restverdi etter 5 år, bilen altså. Og du kan jo sløyfe de transportutgiftene du har i året i dag? Men at det koster mye penger det er det ingen tvil om, men jeg har bare innsett at det er en del av livet, og her går det mye mer ut for å si det slik Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Nå er transportutgiftene mine 0, ettersom clutchen er ødelagt og bilen ikke er verdt reparasjonen. Har tidligere hatt en gammel Accent, hovedsakelig kun årsavgift, 200 pr måned i forsikring, små-reparasjon til EU-kontroll og en skvett olje i ny og ne som har vært utgiftene. Altså, totalt sett under tusenlappen i måneden, alt inkludert. Joda, den har jo en restverdi, men etter 6 år har jeg betalt minst 300 000 inn på en bil som antagelig er verdt maks 150 000... Men igjen, bilen jeg har sett på er priset langt under andre av samme typ så mulig den holder seg bedre, http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51244740 Endret 3. oktober 2014 av aklla Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) 40-60 000 kr/året er ganske normalt for normale biler, medregnet restverdi, men ikke medregnet hva man sparer på å droppe andre transportmidler og ikke medregnet kjøp av treningsmedlemskap for å kompensere for manglende sykling.. Edit: Etter å ha sett linken, finn ut hvor langt du må kjøre for å finne en stasjon med gass og regn litt på drivstoffutgifter. Hummere er jo ganske tørste og gass tror jeg kan være minst like dyrt per km som bensin/diesel. Dekkskifter og reparasjoner koster vel også godt over gjennomsnittsbiler. Endret 3. oktober 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Heisann akklla. Du skriver ikke direkte noe om det, men utifra det jeg leser får jeg ikke følelsen av at du er spesielt interessert i bil. Ikke er behovet spesielt stort heller. Det er vel ingen hemmelighet for noen at bil er noe av det mest uøkonomiske man kan eie. Med disse punktene i bakhodet ville jeg aldri vurdert en bil til 3-400.000. Jeg tilhører nok den gruppen mennesker som har en liiitt dyrere bil enn jeg burde hatt, men det forsvarer jeg for meg selv med at jeg elsker bilen min og nyter de 2.2 milene jeg kjører tur/retur hver dag. Hadde transportbehovet mitt vært en tur til en kompis i ny og ne og et par turer til Ikea i året hadde jeg nok prioritert litt annerledes. Mitt tips til deg (som selvfølgelig må vurderes ut fra hvor glad du er i bil) er at i stedet for å begynne med prisen heller begynner å titte etter mulige kandidater. Hvilke biler oppfyller kravene dine? Gjør et søk på Finn.no på alle merker og sett årstall fra f. eks 2010/2011 (så har du i de fleste tilfeller litt fabrikkgaranti igjen også). Det er mye å velge i der til langt under 400.000. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Edit: Etter å ha sett linken, finn ut hvor langt du må kjøre for å finne en stasjon med gass og regn litt på drivstoffutgifter. Hummere er jo ganske tørste og gass tror jeg kan være minst like dyrt per km som bensin/diesel. Dekkskifter og reparasjoner koster vel også godt over gjennomsnittsbiler. De har gassutsalg rett oppi gata her, ~2km unna "Ned mot halvparten prisen til bensin" er det jeg klarer å finne ut, altså antagelig rundt ca som en vanlig personbil pr km når jeg bruker gass. Som nevnt, så kjører jeg egentlig lite dermed har ikke drivstoffutgiftene al verden å si. Men gass er jo definitivt en fordel. Men, kjører ikke så mye at drivstoffutgiftene teller så alt for mye. Heisann aklla. Du skriver ikke direkte noe om det, men utifra det jeg leser får jeg ikke følelsen av at du er spesielt interessert i bil. Ikke er behovet spesielt stort heller. Det er vel ingen hemmelighet for noen at bil er noe av det mest uøkonomiske man kan eie. Med disse punktene i bakhodet ville jeg aldri vurdert en bil til 3-400.000. Interessen er definitivt der, hadde en Smart Roadster Brabus Exclusive før, men solgte den da jeg kjøpte leilighet for noen år siden da 2 biler og første leilighet ble litt i overkant mye utgifter. Interessen er definitivt der, men den blir litt ødelagt når en full bensintank øker bil-verdien betraktelig. Interessen er definitivt mye større enn behovet. Bilen jeg linket til er først og fremst pga. interesse og det er jo praktisk med stor bil. Men definitivt praktisk å ha mer penger til f.eks huskjøp enn å ha de stående på gata. Interesse mot behov mot økonomi mot fremtidsplaner Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Ok. Da trekker jeg tilbake påstanden min om at du ikke er bilinteressert :-) Fornuft og bil er jo vanskelig å kombinere. Så lenge du har lyst og råd (og attpåtil spare litt i tillegg) så sier jeg kjør på med noe flott :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå