aklla Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Sitter å sliter litt her med hvor dyr bil jeg kan/bør kjøpe. Bil er tross alt en elendig investering, økonomisk sett. Jeg tjente litt over 600 000 i fjor, tjener nok litt mindre i år men er rundt der jeg ligger fremover, så økonomien er relativt grei Har nesten 1 mill i gjeld totalt sett, alt er pga. leiligheten. Men, jeg har planer om å selge leiligheten og kjøpe hus til antagelig ~2 mill, jeg kommer da til å øke gjelden min med minst 0,5 mill, antagelig mer. Jeg har altså lite lyst til å dra på meg noe særlig mer gjeld før etter jeg har kjøpt hus. Hva mener dere? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Hvis du vil ha ny bil men uten å sitte med risiko for verditap kan du jo vurdere leasing. Alternativt gå for en tre-fem år gammel bil, der er det største verditapet allerede skjedd. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Verditapet er ikke det store problemet ettersom det ikke direkte påvirker økonomien. Uansett mente jeg ikke fabrikk-ny bil, men brukt-bil. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Det beste er vell å sette opp ett budsjett med nytt boliglån og se hva en har "tilovers"? Lenke til kommentar
wampster Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Må den være helt ny? Jeg kjøpte min Volvo 40 (2013modell) 5 måneder brukt (10.000km) i mars. Nå ligger samme modell ute til 20.000 mer enn hva jeg ga. Spørsmålet er ikke hva du må gi, men heller hva du har lyst på (innen en viss ramme selvfølgelig) - for så å finne et (veldig) bra kjøp. Veldig mye av bilers dårlige innvestering er verditap, så det er en god ide å bruke litt tid å virkelig finne en god deal. Og det er alltid muligheter for å prutte bil, alltid ! edit: Ser jeg var litt sent ute med første spørsmålet mitt. Når det er sagt, hva slags bil trenger du? Bybil, fjellbil, 4x4, suv, etc? Endret 1. oktober 2014 av wampster Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Sånn strengt tatt, en som tar meg fra A til B. Alt over det er ett pluss Går til jobb så er ikke avhengig av bil sånn bortsett fra til butikk osv. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Lease en Golf. 1500 i mnd/50k i innskudd. Ikke noe gjeld. Da har du en driftsikker bil med lavt forbruk og garanti de neste 3 år, så kan du revurdere på nytt når leasingen går ut Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Verditapet er ikke det store problemet ettersom det ikke direkte påvirker økonomien. Uansett mente jeg ikke fabrikk-ny bil, men brukt-bil. Verditapet påvirker økonomien ganske direkte. Kjøper du en 2 år gammel bil sparer du fort 100 000 sammenlignet med en helt ny til 400 000. Dvs. 100 000 mindre i gjeld som igjen påvirker størrelsen på hvert terminbeløp. Selger du bilen etter for eksempel 5 år (dvs en 5 eller 7 år gammel bil) får du omtrent samme salgssum. Kanskje 20 000 kr i forskjell. 20 000 kr som du har betalt lånerenter på i 5 år og som har blitt mindre verdt på grunn av konsumprisjusteringer. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Leaser du må du vel også erstatte hver eneste lille skramme bilen har etter at avtalen er over. Jeg vet ikke med dere, men over flere år er det lett å få en liten ripe her og en ripe der. Eier du bilen selv slipper du å fikse ubetydelige kosmetiske skader. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Verditapet er ikke det store problemet ettersom det ikke direkte påvirker økonomien. Uansett mente jeg ikke fabrikk-ny bil, men brukt-bil. Verditapet påvirker økonomien ganske direkte. Kjøper du en 2 år gammel bil sparer du fort 100 000 sammenlignet med en helt ny til 400 000. Dvs. 100 000 mindre i gjeld som igjen påvirker størrelsen på hvert terminbeløp. Selger du bilen etter for eksempel 5 år (dvs en 5 eller 7 år gammel bil) får du omtrent samme salgssum. Kanskje 20 000 kr i forskjell. 20 000 kr som du har betalt lånerenter på i 5 år og som har blitt mindre verdt på grunn av konsumprisjusteringer. Tja. Jeg kjøper en bil til 400 000, den taper 100 000 i verdi, 100 000 i tap. Men, jeg sitter alikevel med 400 000 i lån, like store utgifter og inntekter selv om bilen har tapt seg 100 000. Om jeg kjøper en bruktbil til 400 000, den taper 0 i verdi, 0 tapt. Jeg har da like store utgifter på bruktbilen som ikke har tapt seg, som på den nye bilen som har tapt seg. Kjøper jeg en bruktbil til 300 000 i stedet stiller det seg åpenbart anderledes, men her er det lånebeløpet, ikke verditapet som påvirker. Jeg mente da på den dagelige økonomien, ikke over mange år. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 "Om jeg kjøper en bruktbil til 400 000, den taper 0 i verdi, 0 tapt." ??? Er det en skrivefeil her? 0 verditap? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Det var ett eksempel da, det er jo åpenbart verditap på en bruktbil også. Det jeg mente, er at om jeg kjøper en bruktbil for 400 000 eller en ny bil for 400 000 så vil ikke verditapet her påvirke min dagelige økonomi. Det er lånestørrelsen som gjør det. Men, helt ny bil er uansett uaktuellt. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Leaser du må du vel også erstatte hver eneste lille skramme bilen har etter at avtalen er over. Jeg vet ikke med dere, men over flere år er det lett å få en liten ripe her og en ripe der. Eier du bilen selv slipper du å fikse ubetydelige kosmetiske skader. Betale for skadene må du uansett om du leaser eller eier. Hvis du eier bilen vil skader trekke ned verdien. Dessuten ville jeg aldri kjørt rundt i en bil med "ubetydlige kosmetiske skader". Hadde fikset det selv eller betalt noen for å gjøre det. Liker bilene mine strøkne 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Tja.Jeg kjøper en bil til 400 000, den taper 100 000 i verdi, 100 000 i tap. Men, jeg sitter alikevel med 400 000 i lån, like store utgifter og inntekter selv om bilen har tapt seg 100 000. Om jeg kjøper en bruktbil til 400 000, den taper 0 i verdi, 0 tapt. Jeg har da like store utgifter på bruktbilen som ikke har tapt seg, som på den nye bilen som har tapt seg. Kjøper jeg en bruktbil til 300 000 i stedet stiller det seg åpenbart anderledes, men her er det lånebeløpet, ikke verditapet som påvirker. Jeg mente da på den dagelige økonomien, ikke over mange år. En bruktbil til 400 000 er en god klasse bedre enn en nybil til 400 000. Poenget mitt var å sammenligne biler i samme klasse. For eksempel årets vs en 2 år gammel bil i samme serie. Da lurer jeg på, velger du bil hovedsaklig ut fra behov eller ut fra hvor mye du ønsker å betale? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Mitt poeng er at det er størrelsen på lånet som er viktig for min økonomi, ikke verditapet. Ut fra behov er nesten sykkel godt nok. Jeg bor ca 500m unna jobb, har verken barn eller dame, så det må nesten bli ett valg ut ifra først og fremst økonomi. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Min personlige regel er at jeg kjøper ikke bil til over halvparten av årslønn. Du har lån på 1 MNOK, og en leilighet som er verd 1,5 MNOK Dette medfører EK 0,5 MNOK. Leilighet 2 MNOK => 300 kNOK i egenkapitalskrav, og forhåpentligvis får du også lånt dokumentavgift. Husk også at 15 % kravet er veiledende. Med din lønn burde det være muligheter for høyere belåning. Uansett, du har mer enn 100 kNOK til å kjøpe bil. Du får meget gode bruktbiler til den prisen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Trenger jeg egenkapital på nytt lån da? Jeg låner jo bare ca 1,5 mill på ett hus jeg kjøper for 2 mill det er differansen mellom boligene, altså får banken 500k i "egenkapital". Eller må jeg uansett betale egenkapital på 15%? Har forøvrig en del i fond og på sparekonto også... Endret 1. oktober 2014 av aklla Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Ok. Da forstår jeg ingenting av de tidligere innleggene hvor de ser ut til at du er i likviditetsskvis. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Jeg er på ingen måte det nå, men er veldig usikker på fremtiden og hva jeg bør gjøre, Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Usikkerhet tyder på at du bør ta lav risiko, ha nøkternt forbruk, høy egenkapitalandel og rask nedbetaling av lån. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå