Gå til innhold

Bygget PC for første gang - varm prosessor


Mojo Pin

Anbefalte innlegg

At kjøleren er kald er i grunn også et klassisk tegn på at kjøleren ikke har skikkelig kontakt med CPuen.

 

Det er klart en prosessor som ikke er festet til kjøler kan gå så fort opp og ned, men metallet i kjøleren burde lagre varmen og dermed hindre at prosessoren kjøles ned. Om 3x3x0.5 cm metall er 83 grader får du ikke en 1x1 millimeter metallklump som sitter fast til den ned til 20 grader på 1 sekund.

Det er klart en prosessor som ikke er festet til kjøler kan gå så fort opp og ned, men metallet i kjøleren burde lagre varmen og dermed hindre at prosessoren kjøles ned. Om 3x3x0.5 cm metall er 83 grader får du ikke en 1x1 millimeter metallklump som sitter fast til den ned til 20 grader på 1 sekund.

Det er nok litt FOR forenklet det der, og i virkeligheten så blir det ikke like lett..

Driver man med litt overklokking eller elektronikk så vil man kjapt erfare at hele flaskehalsen når det kommer til å kjøle ned en prosessor eller transistor, er at kobberet og ikke minst overgangene mellom kobberflatene og silisiumet har en solid treghet. Og det er den termiske ledeevnen. Denne hastigheten blir gitt av materialene som er brukt, og temperaturdifferansen.

 

F.eks Det er en missforståelse at det er termiske kapasiteten som spiller en vesentlig rolle. Økt termisk kapasitet betyr at du trenger mer energi for å varme opp materialet, og tilsvarende kan det levere mer energi/varme før det kjøler seg ned. F.eks så har aluminium 3 ganger så høy varmekapasitet som kobber. Men fordi varmelednignsevnen er noe bedre, så er kobber desidert best til å lede varme bort fra CPUen, og dermed mest egnet for kjøling av denne.

 

Den bittelille kjernen trenger bare å stråle/lede bort noen svært små mengder energi for å falle raskt ned i temperatur.

 

Ta f.eks lyspæra igjen.
Glasset blir som kjøleribba (som er mye større enn wolfram-tråden inni), og gassen på innsiden blir som lagene mellom kjøleren og kjernen. Glasset vil fortsatt være svært varmt i lang tid etter at pæra har blitt skrudd ned. Og selv om gassen er mye dårligere leder enn kjølepasta og silisium etc... så er temperaturforskjellene vi snakker om MYE mindre.

Og dermed blir ikke eksempelet like søkt. Litt satt på spissen for poengets skyld naturligvis.

 

Ps: Joda, om kjøleren er 83 grader så finnes det grenser for hvor mye CPUen kan stråle ut på egenhånd og ned i sokkelen osv..., Men husk at kjøleren aldri er så varm som CPUen. Langt i fra. Og kan ofte bare være rundt 40-50 grader (Og er det vannkjøling, ofte enda lavere) selv om CPuen er nærmere 90 grader.

 

Og med 50 grader på kjøleribba så snakker vi om at den har kjørt på full guffe lenge. Om CPUen spretter raskt opp og ned, eller bare har stått på en kortere periode, så er ofte ikke kjøleribbe mer enn et par grader over romtemperaturen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

At kjøleren er kald er i grunn også et klassisk tegn på at kjøleren ikke har skikkelig kontakt med CPuen.

 

[swap]

 

Ps: Joda, om kjøleren er 83 grader så finnes det grenser for hvor mye CPUen kan stråle ut på egenhånd og ned i sokkelen osv..., Men husk at kjøleren aldri er så varm som CPUen. Langt i fra. Og kan ofte bare være rundt 40-50 grader (Og er det vannkjøling, ofte enda lavere) selv om CPuen er nærmere 90 grader.

 

 

Jeg forstår at jeg trolig bør forsøke å montere kjøler på nytt med ny pasta. Men bør ikke viftene reagere ved så høy temperatur? Jeg har jo testet av både cpu- og kabinettvifte reagerer umiddelbart hvis jeg nedjusterer max temperatur i BIOS fra 70 til 60 grader.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg kaprer tråden, men har du noe greie på en enkel og billig metode og måle temperaturen på en kjøler på? Hadde vært interresant.

Synes nå termometer er en veldig billig og enkel måte. Enten via laser, eller via en probe.

 

Ja, om man trenger høyere nøyaktighet enn hånda/fingrene (som blir mye brukt her i gården).

Jo nærmere kropstemperatur kjøleren er, jo mer nøyaktig blir denne hånd-metoden. Kjennes det greit lunkent ut, så er det som regel mellom 35-40 grader.

 

Over eller under dette krever at man har en del erfaring med materialet, da huden vår ikke registrerer temperatur, men kun som temperaturendringer i huden, som igjen blir påvirket av materialet sin ledeevne.

Dog, brenner man seg på kjøleribba, ja så er det ofte nærmere 60 grader. Brenner man seg nesten bare ved å være så vidt/raskt borti så er den ofte enda mer.

 

Den BESTE metoden er nok uansett et termisk kamera. Men dyrt.

Lenke til kommentar

 

 

At kjøleren er kald er i grunn også et klassisk tegn på at kjøleren ikke har skikkelig kontakt med CPuen.

 

[swap]

 

Ps: Joda, om kjøleren er 83 grader så finnes det grenser for hvor mye CPUen kan stråle ut på egenhånd og ned i sokkelen osv..., Men husk at kjøleren aldri er så varm som CPUen. Langt i fra. Og kan ofte bare være rundt 40-50 grader (Og er det vannkjøling, ofte enda lavere) selv om CPuen er nærmere 90 grader.

 

 

Jeg forstår at jeg trolig bør forsøke å montere kjøler på nytt med ny pasta. Men bør ikke viftene reagere ved så høy temperatur? Jeg har jo testet av både cpu- og kabinettvifte reagerer umiddelbart hvis jeg nedjusterer max temperatur i BIOS fra 70 til 60 grader.

 

Tja, det kan komme av flere grunner. Hvilke som gjelder for deg vet jeg ikke.

1. Man har ikke på viftestyring.

2. Eller at HKet ikke støtter korrekt form for viftestyring (kan hende det bare har støtte for PWM-modulering, hvor vifta selv står for reguleringen), og det tror jeg ikke vifta støtter, uten at jeg har sjekekt det opp.

3. Den går allerede på god hastighet/full hastighet.

4. Feil inngang på Hket.

 

Har ikke vært borti at den leser av riktig, men viser feil. (ja, en skulle kanskje tro at samme temperaturmåler ble brukt for å justere eventuell viftestyring). Så det er nok minst like merkverdig.

Lenke til kommentar

Tja, det kan komme av flere grunner. Hvilke som gjelder for deg vet jeg ikke.

1. Man har ikke på viftestyring.

2. Eller at HKet ikke støtter korrekt form for viftestyring (kan hende det bare har støtte for PWM-modulering, hvor vifta selv står for reguleringen), og det tror jeg ikke vifta støtter, uten at jeg har sjekekt det opp.

3. Den går allerede på god hastighet/full hastighet.

4. Feil inngang på Hket.

 

Har ikke vært borti at den leser av riktig, men viser feil. (ja, en skulle kanskje tro at samme temperaturmåler ble brukt for å justere eventuell viftestyring). Så det er nok minst like merkverdig.

 

 

Men jeg klarer jo å justere hastighet i BIOS ved å justere ned maks temperatur. Altså får jeg bekreftet at viftene øker hastigheten når temperaturen nærmer seg høyeste tillatte verdi. Da vet jeg jo at hovedkortet klarer å styre viftene basert på temperatur, at jeg ikke har koblet feil og at viftene ikke allerede går på full hastighet.

 

Jeg synes du skulle starte/installere en linux live-cd og innstallere lm-sensors og kjøre kommandoen sensors. Det bør gi deg en god måling, i det minste enda en måling.

 

https://help.ubuntu.com/community/SensorInstallHowto

 

Jeg har Elementary OS (Ubuntu) på USB flash-stick. Kan jeg gjøre dette herfra?

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar

Tenkte å komme med en liten oppdatering:

 

- Jeg installerte alle drivere, og fant ut at siste utgave av BIOS allerede var installert på hovedkortet. Drivere og BIOS hadde altså ingen betydning for temperatur (slik den ble målt i Piriform Speccy og AMD Overdrive)

 

- Jeg lastet ned "MSI Control Center" (Software fra produsenten av hovedkortet). Dette programmet viser en langt lavere temperatur enn AMD Overdrive, som igjen viser en lavere temperatur enn Speccy. Med MSI Control Center klarte jeg også for første gang å kontrollere hastigheten på både cpu- og kabinettvifter. Idle temperatur her ligger mellom 35 og 50 grader, mens AMD Overdrive samtidig kan vise opp mot 90 grader.

 

Har veldig lyst til å stole på MSI Control Center framfor annen programvare, og dermed slippe å demontere hovedkort og cpu-kjøler på nytt. Bør ikke hovedkortets egne software være mest pålitelig?

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar

Hva viste realtemp da?

 

AMD er håpløse med software, og ante ikke at de hadde utvidet overdrive til å vise CPU-temp (trodde dette eventuelt var den integrerte GPUen sin temp eller noe slikt). Og bare det at det et forskjellige måleresultater indikerer jo at det er noe trøbbel med software.

Hadde stolt på MSI control Center fremfor AMD overdrive any day ja. :) Selv om det alltids er greit med en tredjeparts bekreftelse som f.eks realtemp eller hwinfo.

Ikke at jeg ser at det er noe problemet uansett, så lenge prosessoren verken klokker seg ned, viftene kjører på høyt turtall eller maskinen er ustabil. :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva viste realtemp da?

 

AMD er håpløse med software, og ante ikke at de hadde utvidet overdrive til å vise CPU-temp (trodde dette eventuelt var den integrerte GPUen sin temp eller noe slikt). Og bare det at det et forskjellige måleresultater indikerer jo at det er noe trøbbel med software.

 

Hadde stolt på MSI control Center fremfor AMD overdrive any day ja. :) Selv om det alltids er greit med en tredjeparts bekreftelse som f.eks realtemp eller hwinfo.

 

Ikke at jeg ser at det er noe problemet uansett, så lenge prosessoren verken klokker seg ned, viftene kjører på høyt turtall eller maskinen er ustabil. :wee:

 

Hmmm, hva er realtemp? Det samme som "system"? Akkurat nå har jeg 35 grader på cpu og 25 for system. Da kjører CPU-vifte på ca 920 rpm, mens kabinettviftene kjører på 667 rpm.

Lenke til kommentar

 

Hva viste realtemp da?

 

AMD er håpløse med software, og ante ikke at de hadde utvidet overdrive til å vise CPU-temp (trodde dette eventuelt var den integrerte GPUen sin temp eller noe slikt). Og bare det at det et forskjellige måleresultater indikerer jo at det er noe trøbbel med software.

 

Hadde stolt på MSI control Center fremfor AMD overdrive any day ja. :) Selv om det alltids er greit med en tredjeparts bekreftelse som f.eks realtemp eller hwinfo.

 

Ikke at jeg ser at det er noe problemet uansett, så lenge prosessoren verken klokker seg ned, viftene kjører på høyt turtall eller maskinen er ustabil. :wee:

 

Hmmm, hva er realtemp? Det samme som "system"? Akkurat nå har jeg 35 grader på cpu og 25 for system. Da kjører CPU-vifte på ca 920 rpm, mens kabinettviftene kjører på 667 rpm.

 

35C? Bruker du maskinen da. For det er ikke 100% belasting :nei:

Lenke til kommentar

Nei, da er det snakk om idle-temp. Men det kan jo være smart å test under full belastning også. Finnes det stresstester for prosessoren?

Det kan være ganske stressende å sjekke nettbanken og se at penger har gått ut feil, men du kan også prøve noe sånt som dette: http://folding.stanford.edu/

 

Da belaster du prosessoren samtidig som du er med å kurere sykdommer (hvis du lar den gå en god stund).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...