Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg vet det sikkert er stilt en 1000 spørsmål ang. dette fra før, men jeg trenger altså konkret hjelp.

Jeg tar altså norsk som et helårsfag på Sonans og jeg skal derfor da skrive et særemne. Mitt store problem er at jeg ikke aner hva jeg skal skrive om. Jeg er ikke den personen som er størst fan av tekster med knut hamsun osv osv. Men er det noen som har noen forslag til et tema og bøker jeg kan velge til særemnet mitt? noe som ikke er for gammelt (ofte da jeg dabber ut), men som samtidig er "lett" å analysere. Jeg personelig er veldig glad i moderne bøker (da gjerne action, spenning og "supernatural"). kanskje noe sammenligning mellom nytt og gammelt?

Det jeg altså trenger er ideer. Ideer til hva jeg skal skrive om, kanskje erfaringene deres, hvordan dere løste denne oppgaven.

EDIT:
Jeg tenkte kanskje noe med disse temaene?

- Psykisk lidelse

- Oppvekst (hard oppvekst)

- Selvmord

Jeg tenkte på det med psykisk lidelse da jeg nylig så filmen "de gales hus", som jeg synes er veldig interessant. Er dette et lurt tema til et særemne?

Endret av TVDlover
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at man kanskje kan bli deprimert av å lese oppgaven, dersom det er tre utrolig deprimerende bøker som analyseres.

Men en ide er "Huset med den blinde glassveranda" av Herbjørg Wassmo, som forteller om hard oppvekst.

Hadde det vært meg, ville jeg nok bare kjørt på med hele denne serien på tre bøker (trilogien), og ikke valgt noen andre bøker.

"Tora fremstår som et «vesalbarn», utsatt for omgivelsenes overgrep. Hun er tyskerunge og mobbes for dette, hun blir misbrukt seksuelt av stefaren når han har drukket, og hun føler skam og uro i møte med puberteten – en uro som moren ikke har ressurser til å hjelpe henne gjennom. Lyskreftene i Toras liv er mosteren, og lærerinna Gunn.

Romanen var den første i trilogien om Tora. Den ble videreført i Det stumme rommet (1983) og Hudløs himmel (1986). Wassmo vant Bokhandlerprisen for den andre boka, og Nordisk Råds litteraturpris for den tredje. Romanen ble i en Dagbladet-serie sommeren 2006 kåret til en av de 25 beste romanene fra de siste 25 år."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...