Sylar Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 (endret) For meg så virker det som noen mennesker har noen mening om det er menn eller kvinner som har de verste kårene i samfunnet. Noen menn mener det er verst for menn, og noen kvinner mener det er verst for kvinner. Hva som er den faktiske realiteten, sett på som grupper, hvis dette kan måles, er ikke så viktig ift. det jeg spør om her - men det er klart det i mange samfunn kan være veldig kjipt å være kvinne (tenker spesielt på voldtektskultur). Men sett i Norge, i 2014. Det er langt flere kvinner som fullfører høyere utdannelse enn menn. Likevel er det nok flere kvinner som voldtas, enn menn. Det er jo så utrolig mange faktorer som spiller inn her. Hva skal en se på? Noen vil kanskje si at fundamentale behov som sikkerhet er viktigere enn utdannelse, men så er jo likevel flertallet av norske kvinner like godt sikret som menns, etter min uprofesjonelle mening. Det jeg vil frem til, er hvorfor noen i det hele tatt har noen mening om dette? Ikke bare er det som beskrevet over et utall forskjellige kriterier å ta hensyn til, men det en har jo også dette med at en kun snakker om en stor gruppe - ja, de to gruppene alle norske menn og alle norske kvinner. Er ikke dette veldig uvesentlig for hvordan det enkelte individet har det? Jeg syns det som sagt er rart at noen gidder å ha såpass generelle meninger om dette. Men jeg vil gjerne høre fra dere, om dere mener det er noe jeg har gått glipp av her? Tar jeg helt feil? Er det verre å være kvinne, ev. mann, i Norge i 2014? Endret 1. oktober 2014 av Sylar 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Tror, som deg, at det å se på hele gruppene som helhet gir lite mening. Det er nok problemer som rammer både kvinner og menn, og det å "ha det ille" er i seg selv ett begrep som kan diskuteres. Det som likevel virker klart for meg er at om du er en mann og havner utafor eller sliter så blir dine problemer eller meninger tatt mindre seriøst, med mindre du kan påberope deg å høre til en eller flere "sårbare grupper". Jeg vil tro det oppleves som et dobbelt slag i ansiktet å ha det vanskelig og være missfornøyd med situasjonen, og i tillegg bli fortalt at du bare sutrer fordi det tross alt er noen andre menn som er skikkelig rike og mektige. Samtidig rammer nok en del av likestillingsidealene også kvinner og jenter ved at samfunnet prøver å sluse unge jenter inn i retninger som de kanskje egentlig ikke vil og ved å fokusere på likhet mellom grupper fremfor individuell lykke. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Her i norge så vil jeg si individuelle faktorer er mye viktigere enn om man er mann eller kvinne, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke er noen vits å se på systemmessige svakheter som de eksisterer. AtW 1 Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Her i norge så vil jeg si individuelle faktorer er mye viktigere enn om man er mann eller kvinne, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke er noen vits å se på systemmessige svakheter som de eksisterer. AtW Er det noen systemsvakheter i Norge da? Eneste jeg kommer på er dette rundt voldtekt... det er vel noe som rammer kvinner mer enn menn, antar jeg... finnes voldtektsmottak, på de større stedene, men jeg vet egentlig ikke stort om dette. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 lik lønn .. kjønnets beskaffenhet for å ivareta og vise omsorg .. to ting jeg kommer på i farten, og som jeg mener kvinner ikke får full aksept for Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 lik lønn .. kjønnets beskaffenhet for å ivareta og vise omsorg .. to ting jeg kommer på i farten, og som jeg mener kvinner ikke får full aksept for Vet ikke helt om jeg har misforstått "system" i denne sammenhengen, men dette er vel kulturelle egenskaper? Det er jo ingen lover som sier at kvinner skal tjene mindre. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Det diskrimineres mot kvinner innen alle religiøse grupper. Det kan vi ikke gjøre noe med. Det diskrimineres også mot kvinner i arbeidslivet. ikke meget, men litt er for mye. Det må vi gjøre noe med. Menn mener at kvinner kan ha noe av skylden i forbindelse med voldtekt. Ikke alle, men de finnes bl.a. her på Diskusjon.no. Det utøves mer vold mot kvinner i hjemmet. Det kan vi ikke gjøre noe med. Alt ialt, har vi kommet langt, men noe står igjen. 01.10.2014, Kvinner har det verre enn menn i Norge. Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Det diskrimineres mot kvinner innen alle religiøse grupper. Det kan vi ikke gjøre noe med. Det diskrimineres også mot kvinner i arbeidslivet. ikke meget, men litt er for mye. Det må vi gjøre noe med. Menn mener at kvinner kan ha noe av skylden i forbindelse med voldtekt. Ikke alle, men de finnes bl.a. her på Diskusjon.no. Det utøves mer vold mot kvinner i hjemmet. Det kan vi ikke gjøre noe med. Alt ialt, har vi kommet langt, men noe står igjen. 01.10.2014, Kvinner har det verre enn menn i Norge. Leste nettopp at 65% av de som uteksamineres fra Universitetet i Oslo er kvinner. Det er jo bra for kvinner. De tingene du peker på er alvorlige de, men poenget mitt med dette innlegget er at det er meningløst å sammenligne kjønnene. Jeg mener man heller bør se på enkeltsaker; f.eks. "endel menn mener kvinner ha ha noe av skylden for voldtekt" - dette er en viktig sak. Men det er ikke nødvendig å peke på "kvinnekamp" av den grunn, vel? Jeg føler at sakene kanskje mister litt legitimitet ved å peke på kvinnekamp. Mange menn (og kanskje noen kvinner) mener det er et dum sak (kvinnekamp) - men jeg er sikker på at de fleste av disse likevel vil mene at enkeltsakene er gode saker. Her er litt fra den "andre siden": http://www.nrk.no/ytring/bordeller_-borgerlonn-og-bedovelse-1.11957626 Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 I Norge er det vel generelt ganske likestilt, om man tar innover seg det grunnleggende. Menn har sitt å stri med - kvinner har sitt. Man kan muligens stille spørsmål ved om innflytelsen fra andre land og levemåter kan ha en innvirkning. Som for eksempel om man bor i områder hvor majoriteten tror og lever etter andre sosiale normer enn hva vi nordmenn er oppvokst med. Vi har også fortsatt endel forskjeller på kjønnene, hvor begge kjønn sliter under en slags form for negativ generalisering basert på vårt kjønn. Vi blir ikke dømt av våre individuelle handlinger alene, men kjønnet vi er har også en direkte innvirking på hvordan vi blir oppfattet av andre utifra handlingen. En mann og kvinne som gjør samme handling blir dømt forskjellig, basert på hvilket kjønn de er. Noen ganger er det logisk og selvforklarende, andre ganger burde ikke kjønnet ha den innvirkningen det har. Så for å kunne i det heletatt prøve å virkelig finne ut hvilket kjønn som har det verst, så må man sammenligne så mange forskjellige handlinger kjønnene gjør - og finne ut hvordan de blir dømt forskjellig, alene basert på hvilket kjønn man har, og det på den negative måten. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Det diskrimineres mot kvinner innen alle religiøse grupper. Det kan vi ikke gjøre noe med. Det diskrimineres også mot kvinner i arbeidslivet. ikke meget, men litt er for mye. Det må vi gjøre noe med. Menn mener at kvinner kan ha noe av skylden i forbindelse med voldtekt. Ikke alle, men de finnes bl.a. her på Diskusjon.no. Det utøves mer vold mot kvinner i hjemmet. Det kan vi ikke gjøre noe med. Alt ialt, har vi kommet langt, men noe står igjen. 01.10.2014, Kvinner har det verre enn menn i Norge. Vold i hjemmet kan du stryke. Den eneste forskjellen er hvorvidt volden gir f.eks. et blått øye eller lignende. Det faktum at det utøves vold er nok langt viktigere enn hvorvidt volden medfører større synlige skader eller ikke. Ingen mann melder en bitchslap til politiet. Som et bipoeng aksepteres vold mot menn begått av kvinner i langt større grad enn det motsatte. Kvinner soper med seg barna i majoriteten av tvistesakene rundt barnefordeling. Kvinner kvoteres inn overalt. Menn (nesten) aldri. Kvinneproblemer blir tatt på alvor, i motsetning til manneproblemer. Skolen er lagt opp for at kvinner skal lykkes i større grad enn menn. Skal man først si at et kjønn har det verre enn et annet bør det være mannen som får den tittelen. Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Vold i hjemmet kan du stryke. Den eneste forskjellen er hvorvidt volden gir f.eks. et blått øye eller lignende. Det faktum at det utøves vold er nok langt viktigere enn hvorvidt volden medfører større synlige skader eller ikke. Ingen mann melder en bitchslap til politiet. Som et bipoeng aksepteres vold mot menn begått av kvinner i langt større grad enn det motsatte. Det der har jeg også lest om. Kvinner som kommer seg vekk fra voldelige (psykopatiske?) menn, de sier det verste er ikke de fysiske smertene ved juling, men hvordan de brytes ned psykisk... Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Man kan muligens stille spørsmål ved om innflytelsen fra andre land og levemåter kan ha en innvirkning. Som for eksempel om man bor i områder hvor majoriteten tror og lever etter andre sosiale normer enn hva vi nordmenn er oppvokst med. Ja helt enig i dette. Jeg tenkte ikke så mye over det. Jeg syns oppriktig synd på muslimske kvinner som lever i mer "tradisjonelle" miljø/familier. Selv i Norge. (Nå er det noen av de kvinnene som bruker religions-praksis som grunn til å nekte å jobbe, men det er forhåpentligvis ikke mange.) Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Det diskrimineres mot kvinner innen alle religiøse grupper. Det kan vi ikke gjøre noe med. Det diskrimineres også mot kvinner i arbeidslivet. ikke meget, men litt er for mye. Det må vi gjøre noe med. Menn mener at kvinner kan ha noe av skylden i forbindelse med voldtekt. Ikke alle, men de finnes bl.a. her på Diskusjon.no. Det utøves mer vold mot kvinner i hjemmet. Det kan vi ikke gjøre noe med. Alt ialt, har vi kommet langt, men noe står igjen. 01.10.2014, Kvinner har det verre enn menn i Norge. Vold i hjemmet kan du stryke. Den eneste forskjellen er hvorvidt volden gir f.eks. et blått øye eller lignende. Det faktum at det utøves vold er nok langt viktigere enn hvorvidt volden medfører større synlige skader eller ikke. Ingen mann melder en bitchslap til politiet. Som et bipoeng aksepteres vold mot menn begått av kvinner i langt større grad enn det motsatte. Kvinner soper med seg barna i majoriteten av tvistesakene rundt barnefordeling. Kvinner kvoteres inn overalt. Menn (nesten) aldri. Kvinneproblemer blir tatt på alvor, i motsetning til manneproblemer. Skolen er lagt opp for at kvinner skal lykkes i større grad enn menn. Skal man først si at et kjønn har det verre enn et annet bør det være mannen som får den tittelen. Pussig! Du er uenig i en av påstandene, og derfor har menn det verre enn kvinner? Jeg er enig med at kvinner også utøver vold mot menn i heimen, men jeg tror det er i mindre grad. Dette baserer jeg på krisesentrene. Antallet for kvinner er av en annen størrelsesorden. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Det diskrimineres mot kvinner innen alle religiøse grupper. Det kan vi ikke gjøre noe med. Det diskrimineres også mot kvinner i arbeidslivet. ikke meget, men litt er for mye. Det må vi gjøre noe med. Menn mener at kvinner kan ha noe av skylden i forbindelse med voldtekt. Ikke alle, men de finnes bl.a. her på Diskusjon.no. Det utøves mer vold mot kvinner i hjemmet. Det kan vi ikke gjøre noe med. Alt ialt, har vi kommet langt, men noe står igjen. 01.10.2014, Kvinner har det verre enn menn i Norge. Vold i hjemmet kan du stryke. Den eneste forskjellen er hvorvidt volden gir f.eks. et blått øye eller lignende. Det faktum at det utøves vold er nok langt viktigere enn hvorvidt volden medfører større synlige skader eller ikke. Ingen mann melder en bitchslap til politiet. Som et bipoeng aksepteres vold mot menn begått av kvinner i langt større grad enn det motsatte. Kvinner soper med seg barna i majoriteten av tvistesakene rundt barnefordeling. Kvinner kvoteres inn overalt. Menn (nesten) aldri. Kvinneproblemer blir tatt på alvor, i motsetning til manneproblemer. Skolen er lagt opp for at kvinner skal lykkes i større grad enn menn. Skal man først si at et kjønn har det verre enn et annet bør det være mannen som får den tittelen. Pussig! Du er uenig i en av påstandene, og derfor har menn det verre enn kvinner? Jeg er enig med at kvinner også utøver vold mot menn i heimen, men jeg tror det er i mindre grad. Dette baserer jeg på krisesentrene. Antallet for kvinner er av en annen størrelsesorden. Jeg er uenig i en, og lister opp andre tilfeller hvor menn har det verre. Størrelsen på krisesentre relateres til det jeg skrev, dessuten er det common knowledge at kvinner har lettere for å benytte slike tilbud enn menn. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 I Norge er det vel generelt ganske likestilt, om man tar innover seg det grunnleggende. Menn har sitt å stri med - kvinner har sitt. Man kan muligens stille spørsmål ved om innflytelsen fra andre land og levemåter kan ha en innvirkning. Som for eksempel om man bor i områder hvor majoriteten tror og lever etter andre sosiale normer enn hva vi nordmenn er oppvokst med. Vi har også fortsatt endel forskjeller på kjønnene, hvor begge kjønn sliter under en slags form for negativ generalisering basert på vårt kjønn. Vi blir ikke dømt av våre individuelle handlinger alene, men kjønnet vi er har også en direkte innvirking på hvordan vi blir oppfattet av andre utifra handlingen. En mann og kvinne som gjør samme handling blir dømt forskjellig, basert på hvilket kjønn de er. Noen ganger er det logisk og selvforklarende, andre ganger burde ikke kjønnet ha den innvirkningen det har. Så for å kunne i det heletatt prøve å virkelig finne ut hvilket kjønn som har det verst, så må man sammenligne så mange forskjellige handlinger kjønnene gjør - og finne ut hvordan de blir dømt forskjellig, alene basert på hvilket kjønn man har, og det på den negative måten. Det du skriver er alt for fornuftig. Ts spør etter meninger om hvem som har det verst. Når tråden modnes til å omhandle hvorfor noen har det verre i tema X, da trengs dine meninger og din måte å utforme dem på! Synes jeg:) Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Det diskrimineres mot kvinner innen alle religiøse grupper. Det kan vi ikke gjøre noe med. Det diskrimineres også mot kvinner i arbeidslivet. ikke meget, men litt er for mye. Det må vi gjøre noe med. Menn mener at kvinner kan ha noe av skylden i forbindelse med voldtekt. Ikke alle, men de finnes bl.a. her på Diskusjon.no. Det utøves mer vold mot kvinner i hjemmet. Det kan vi ikke gjøre noe med. Alt ialt, har vi kommet langt, men noe står igjen. 01.10.2014, Kvinner har det verre enn menn i Norge. Vold i hjemmet kan du stryke. Den eneste forskjellen er hvorvidt volden gir f.eks. et blått øye eller lignende. Det faktum at det utøves vold er nok langt viktigere enn hvorvidt volden medfører større synlige skader eller ikke. Ingen mann melder en bitchslap til politiet. Som et bipoeng aksepteres vold mot menn begått av kvinner i langt større grad enn det motsatte. Kvinner soper med seg barna i majoriteten av tvistesakene rundt barnefordeling. Kvinner kvoteres inn overalt. Menn (nesten) aldri. Kvinneproblemer blir tatt på alvor, i motsetning til manneproblemer. Skolen er lagt opp for at kvinner skal lykkes i større grad enn menn. Skal man først si at et kjønn har det verre enn et annet bør det være mannen som får den tittelen. Pussig! Du er uenig i en av påstandene, og derfor har menn det verre enn kvinner? Jeg er enig med at kvinner også utøver vold mot menn i heimen, men jeg tror det er i mindre grad. Dette baserer jeg på krisesentrene. Antallet for kvinner er av en annen størrelsesorden. Jeg er uenig i en, og lister opp andre tilfeller hvor menn har det verre. Størrelsen på krisesentre relateres til det jeg skrev, dessuten er det common knowledge at kvinner har lettere for å benytte slike tilbud enn menn. Klart det er letter for kvinner å benytte slike tilbud. De finnes over alt, men det er "common knowledge" at de har større behov enn menn. Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Ts spør etter meninger om hvem som har det verst. Øh, nei, jeg spør etter meninger om hvorfor man skal mene noe om hvem som har det verst. Men registrerer at enkelte i stedet begynner å diskutere hvem som har det verst, deg inkludert. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Det diskrimineres mot kvinner innen alle religiøse grupper. Det kan vi ikke gjøre noe med. Det diskrimineres også mot kvinner i arbeidslivet. ikke meget, men litt er for mye. Det må vi gjøre noe med. Menn mener at kvinner kan ha noe av skylden i forbindelse med voldtekt. Ikke alle, men de finnes bl.a. her på Diskusjon.no. Det utøves mer vold mot kvinner i hjemmet. Det kan vi ikke gjøre noe med. Alt ialt, har vi kommet langt, men noe står igjen. 01.10.2014, Kvinner har det verre enn menn i Norge. Vold i hjemmet kan du stryke. Den eneste forskjellen er hvorvidt volden gir f.eks. et blått øye eller lignende. Det faktum at det utøves vold er nok langt viktigere enn hvorvidt volden medfører større synlige skader eller ikke. Ingen mann melder en bitchslap til politiet. Som et bipoeng aksepteres vold mot menn begått av kvinner i langt større grad enn det motsatte. Kvinner soper med seg barna i majoriteten av tvistesakene rundt barnefordeling. Kvinner kvoteres inn overalt. Menn (nesten) aldri. Kvinneproblemer blir tatt på alvor, i motsetning til manneproblemer. Skolen er lagt opp for at kvinner skal lykkes i større grad enn menn. Skal man først si at et kjønn har det verre enn et annet bør det være mannen som får den tittelen. Pussig!Du er uenig i en av påstandene, og derfor har menn det verre enn kvinner? Jeg er enig med at kvinner også utøver vold mot menn i heimen, men jeg tror det er i mindre grad. Dette baserer jeg på krisesentrene. Antallet for kvinner er av en annen størrelsesorden. Jeg er uenig i en, og lister opp andre tilfeller hvor menn har det verre. Størrelsen på krisesentre relateres til det jeg skrev, dessuten er det common knowledge at kvinner har lettere for å benytte slike tilbud enn menn. Klart det er letter for kvinner å benytte slike tilbud. De finnes over alt, men det er "common knowledge" at de har større behov enn menn. Siste jeg leste var at kvinner slår like ofte som menn, men at volden fort ble govere når den rammer kvinner, som er logisk gitt styrkeforholdet. Det er ikke så rart mange sitter med ett bilde av at kvinner er mindre voldelige i nære relasjoner enn menn, gitt fokuset fra medier og politikere, men jeg er ganske sikker på at det ikke er tilfelle. Hva som er verts blir umulig å si da dette selvfølgelig er individuelt, men det er åpenbart at en som kvinne har ett helt annet aparat og en helt annen støtte i samfunnet enn en mann som blir utsatt for vold av partneren. 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Ts spør etter meninger om hvem som har det verst. Øh, nei, jeg spør etter meninger om hvorfor man skal mene noe om hvem som har det verst. Men registrerer at enkelte i stedet begynner å diskutere hvem som har det verst, deg inkludert. Sitat Sylar: "Tar jeg helt feil? Er det verre å være kvinne, ev. mann, i Norge i 2014?" Sitat slutt! Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Det er heller common knowledge at behovet er likt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå