Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nybygget pc, svart skjerm ved oppstart

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp bygget meg en datamaskin, og som forskriften sier så blir skjermen svart når jeg starter den. Alt av vifter går, men det kommer ingenting på skjermen. Kommer heller ingen ulyder.

Komponentene i maskinen er:

Hovedkort:

MSI Z97 Gaming 5

Link: http://us.msi.com/product/mb/Z97_GAMING_5.html#hero-overview

Skjermkort:

MSI Geforce GTX 770

Link: http://www.msi.com/product/vga/N770_TF_2GD5.html#hero-overview

Prosessor:

Intel Core i5 4690-k

Link: http://ark.intel.com/products/80811/Intel-Core-i5-4690K-Processor-6M-Cache-up-to-3_90-GHz

Minne:

Corsair Vengance DDR3 1600Mhz

Link: https://www.komplett.no/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb-cl9/618010

Strømforskyning:

XFX ProSeries Core Edition 650W

Link: https://www.komplett.no/xfx-proseries-core-edition-650w-psu/657686

Harddisk:

Seagate Barracuda 2 TB

Link: https://www.komplett.no/seagate-barracuda-2tb/653071?gclid=CN_a2KqCisECFaOQcgodTgwAXg

Det jeg har testet til nå er:

- Starte maskinen ved å ha koblet skjermen til det intigrerte skjermkortet i hovedkortet.

- Hatt ram-brikkene i forskjellige spor ved oppstart

- Tatt løst bios-batteriet og satt det inn igjen

- Prøvd å starte maskinen med bare de viktigste hovedkomponentene (Hovedkort, GPU, CPU, Minne og Strømforsyning)

- Prøvd med et annet skjermkort

Har gått nøye gjennom alt av ledninger for å se om det var noe jeg hadde glemt å feste.

Når jeg bygget maskinen brukte jeg et anti-static armeband gjennom hele prosessen.

Håper det virkelig er noen som har gode svar på hva problemet kan være.

Takker på forhånd for svar :)

Endret av Xcrtry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at skjermen fungerer, men reagerer den på oppstart? Tenner lampa eller kun stand-by som lyser?

Nei skjer ingenting ved oppstart. Er liksom at den er i hvilemodus eller lignende. Kommer ingenting på skjermen.

Mest trolig trenge du en Bios update. har en en annen CPU av 1150 socket du kan benytte deg av for å flashe?

Om ikke må du kontakte forhandler for å returnere og få et oppgradert kort.

Nei, har ikke en annen CPU. Er det ingen andre muligheter for å oppdatere eller flashe bios?

Lenke til kommentar

Mest trolig trenge du en Bios update. har en en annen CPU av 1150 socket du kan benytte deg av for å flashe?

Om ikke må du kontakte forhandler for å returnere og få et oppgradert kort.

Nei, har ikke en annen CPU. Er det ingen andre muligheter for å oppdatere eller flashe bios?

Med ditt hovedkort går det ikke. Hadde du hatt asus rampage hadde saken vært en annen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Ikke for å komme med dumme spørsmål, men har du riktig input på skjermen, og er du sikker på at skjermkabelen virker som den skal?

Lenke til kommentar

Fant den :)

Men uansett, så ser det ut som vedkommende har for gammel bios til å kunne bruke den CPUen.

TS?

Det du kan gjøre er å kjøpe den billigste kompatible CPUen du finner fra komplett/mpx eller en annen butikk med super god returordning, sett den i, oppdater bios og returner CPUen på angrerett :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Ser du har prøvd å starte maskinen ved å koble skjermen til det integrerte skjermkortet på hovedkortet.

Bare for å være på den sikre siden - har du forsøkt begge kontaktene - både DVI og VGA? Ser i brukerhåndboka at du må konfigurere hvilken enhet som skal brukes. Litt uklart hva som egentlig er default ...:

Integrated Graphics Configuration

Adjusts integrated graphics settings for optimum system. Press <Enter> to enter the sub-menu.
  • Initiate Graphic Adapter [PEG]
    Selects a graphics device as the primary boot device.
    [iGD] Integrated Graphics Display.
    [PEG] PCI-Express Graphics Device.
  • Integrated Graphics Share Memory [default]
    Selects a fixed amount of system memory allocated to the onboard graphics. This item defines the exact memory size shared to the onboard graphics. [Options: 32M, 64M, 128M, 256M, 512M, 1024M]
  • IGD Multi-Monitor [Disabled]
    Enables or disables the multi-screen output from integrated graphics and external graphics card.
    [Enabled] Enables IGD multi-screen function.
    [Disabled] Disables IGD multi-screen function.
Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Ikke for å komme med dumme spørsmål, men har du riktig input på skjermen, og er du sikker på at skjermkabelen virker som den skal?

Ja det funker som den skal. Bruker samme skjerm til vanlig på en annen datamaskin.

Det du kan gjøre er å kjøpe den billigste kompatible CPUen du finner fra komplett/mpx eller en annen butikk med super god returordning, sett den i, oppdater bios og returner CPUen på angrerett :)

Så hvis jeg bruker en annen CPU så er problemet løst?

Ser du har prøvd å starte maskinen ved å koble skjermen til det integrerte skjermkortet på hovedkortet.

Bare for å være på den sikre siden - har du forsøkt begge kontaktene - både DVI og VGA? Ser i brukerhåndboka at du må konfigurere hvilken enhet som skal brukes. Litt uklart hva som egentlig er default ...

Ja har forsøkt å koble til alle kontaktene.

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem som deg, med nesten samme oppsett. Har et msi z97 gaming 3 HK, og er Asus Geforce gtx 770 2 GB Cuda. Du har kjøpt oppgraderingspakke med hk, ram og cpu?

Jeg er faktisk ikke sikker på hva som løste problemet. Jeg har satt ned mhz på ram - brikkene samt tatt ut jumperne for reset cmos på hk. I tillegg har jeg brukt to forskjellige strømkabler på skjermkortet i stedet for 1 (i en sånn u-kobling).

Har ikke turt å sette opp ram'en igjen.

, men får vel gjøre det etter hvert.

Husket du forresten å tømme hket for strøm etter at du tok ut batteriet?

Og tok du ut skjermkortet når du testet med et annet/det integrerte?

Det integrerte skjermkortet disables gjerne automatisk når man har et annet satt i.

Med tanke på at vi har så og si prikk likt oppsett så mistenker jeg at det har noe med HK å gjøre. Du har riktignok en nyere versjon enn meg. Jeg har ikke måtte oppgradere BIOS. Prøv å ta ut jumperen først. Tøm for strøm ved å holde inne av/på-knappen til det blinker på hovedkortet og slutter å blinke. Start på nytt.

Du får jo naturlig nok ikke satt ned Hz på minnebrikkene siden du ikke kommer inn i BIOS. Jeg fikk opp BIOS i 1 av 30 tilfellene. Veldig snodig problem.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Da har jeg fått ordnet problemet!! :)

Det viste seg å være noen pins i CPU-sockelen som var bøyd. Fikk bøyd de tilbake og da virket alt som det skulle :)

Takker meget for all hjelp jeg har fått fra dere :) Nå skal jeg nyte den nybyggde maskinen min!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...