Vege1994 Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 hei. noen som vet hva i selve cd spilleren (hovedenheten) som avgjør god lydkvalitet eller ikkje? er det volt på linjeutgangene? har det noe med linjeutgangene å gjøre i det hele tatt? har sett for meg at det har noe med linjeutgangene å gjøre, men vet ingenting så håper på noen gode svar her på forumet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Høyere spenning på signalet (volt) gir som regel mindre støy. Selve lydkvaliteten totalt sett kommer an på kvaliteten på resten av spilleren. Her må en gå etter kjente, gode merker og eventuellt lete opp tester av diverse spillere. Og det kommer selvfølgelig an på resten av komponentene samt lydkilden. Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Okei. jeg har nå en Pioneer avh-x7500bt spiller, Dls ultimate A3 (2 kanal) forsterker som driver et Focal 165 KR frontsett, og en Fusion PP-AM20001 monoblokk på 2 stk. JL Audio subber. (går over til en Dls Ultimate A4 på frontsett og høyttalere i bakdører og en Dls Ultimate A6 på subbene) jeg er ikkje helt fornøyd med lyden. har prøvd å justere å leke litt på Equalizeren på spilleren, men det blir bare ikkje bedre. Har vurdert å kjøpe en ekstern Equalizer (prosessor / linjeutganger - sikter spesifikt til Rockford Fosgate 3sixty.3) men ble fortalt at det kanskje ikkje var det smarteste valget. ble heller rådet til å kjøpe en skikkelig spiller i høy klasse. (eks. Pioneer RS-D7RII) noen som har noen forslag, argumenter eller meninger her? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Du bør kunne få god lyd med den spilleren du har, men så spørs det litt hvor opptimalt alt er i bilen din, om du har dempet dører, tak osv, og ikke minst om kassa til subene er riktig på alle måter. Når det kommer til forsterkervalg, så er det knallgode forsterkere du vil bytte til, men du kan (etter min mening og erfaring) få bedre til en rimeligere penge. Jeg hadde ikke nølet med å kjøpe en Mosconi Gladen AS 100.4 fremfor en DLS A4, og en Mosconi Gladen 300.2 til suben Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 joda, finnes alltid noe som er bedre.. men var ikkje helt det som var greien her. det er 2 JL Audio subber i original JL Audio kasse. men det var heller ikkje helt tema her. lydisolering derimot, har eg ikkje gjort noe. det er btw snakk om en Volvo 940 97 mod stv. men det er lyden, enten eg kjører eller står stille med motoren av, eg ikkje er fornøyd med. skjønner at lydisolering kan forbedre, men greien er at enten virker lyden for flat (som en liten radio), eller for spiss, altså at det skjærer i ørene, eks. når "S" bokstaven blir uttalt i en sang. derfor tenkte eg kaskje at det kunne ha noe med linjeutgangene å gjøre, eller lydkvalitet ut av spiller på en eller annen måte. hvordan en hovedenhet er bygget opp eller hvordan de forskjellige komponentene fungerer inni har eg lite peiling på. Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 fikk forresten forsterkerene billig, så eg er veldig fornøyd med kjøpet. Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Det er mange fallgruver her, og umulig å gå igjennom alt. Test en og en koponent (hvert høyttalersett sammen) og sjekk at det kommer noen lunde bass ut av de. Hvis ikke kan det være feil på +/- på en av sidene. Du vil da miste bassen og diskanten kan oppleves som noe skrikende. Hvordan er filtrene på forsterkeren stilt? Høypass, fullpass etc. Delingsfrekvens. Det er fort gjort å stille seg vekk om man ikke vet "hva man driver med". I ugangspunktet ville jeg startet med en flat kurve på spilleren, og delt subben mellom 80-100 hz. Trenger du å stille mer så bør du lese deg litt opp, eller få hjelp. Det viktigste er at komponentene spiller noen lunde like høyt. Her kan du stille litt på gain på de forskjellige kanalene så de harmonerer med hverandre. Hvis alle høyttalere er forsterkerstyrt, bruk denne oppskriften på å stille inn lyd: *Skru alle forsterkere lavest mulig inn på gain *Skru på maks volum på spilleren din *Still inn en og en komponent (for høyttalersett betyr det hvert sett) hver for seg til de begynner å vrenge seg, og så skru litt ned igjen. Koble av RCA-kabler for de du ikke skal stille for å koble de vekk. *Juster de forskjellige komponentene mot hverandre (ned på gain). Da unngår du forvrengning, ødelegger garantert ikke utstyret, og minsker bakgrunnsstøy. I mine øyne så spiller det best når det ikke er så mye stilt på. Hvis man går over til proffklassen med prosessor og det hele så blir det en annen historie. Å prøve andre forsterkere kan være en god ide. Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 takk for alle svar hittil. alt gjør meg klokere har prøvd forskjellige spillere, forsterkere og høyttalere. det oppsettet jeg har nå, er absolutt det beste hittil. men subbene driter eg i akkurat no.. de spiller fint og ikkje så høyt, mer i takt med musikken. det er lyden fra frontsettet jeg fokuserer på her. har bare frontsett nå, skal bare kjøpe høyttalere til dørene bak senere kun for at det skal være noe der. de skal være stillt lavt på volum. 100% sikker på at + og - er riktig. og ja de spiller bass vis eg vil det, kan du si. men kanskje du er inne på noe å få hjelp til å stille det inn proffesjonelt? forsterker på frontsettet er stilt på HP ca.100 hz... og det samme på spilleren, 100 hz... LP er selvsagt slått av på frontsettet. tenkte en stund at det var meg som var så opphengt i det som irriterte meg sånn, at jeg hørte det selv om det var der eller ikkje. men min søster har god erfaring med god lyd, men mer i forbinnelse med studio og slikt, men lyd er jo lyd tenker eg (uten om hvor lydbølger og sånt treffer). hun har iallefall hørt på anlegget og mente det samme. setter veldig stor pris på all hjelp Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Så har du jo denne perlen da, Pioneer DEH-80PRS: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11390&katid=2&id= Selve lydkvaliteten i spilleren er grei nok - men justeringsmulighetene og muligheten til å kjøre 3-veis aktiv deling kan gi et skikkelig løft på lydbildet. Spesielt er det muligheten til å justere avstanden til alle høytalerelementene som gir et flott lydbilde - du havner rett og slett i sweetspot. Prisen for denne spilleren er latterlig lav nå. Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 DEH-80PRS er en god spiller. Vi har også en god SQ-spiller med tidskompensasjon fra Alpine på tilbud nå: http://www.elutstyr.no/alpine-cda-137bti-cd-radio-bt-streaming-4x50w-3xrca-4v-ainet-cd-usb-ipod.html Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Skulle du skaffe deg en slik spiller med 3-veis aktiv deling og store muligheter til å justere lydparameter - kan du også skaffe deg en slik mikrofon MiniDSP UMIK-1: http://www.avshop.no/UMIK-1-USB-malemikrofon-minidsp/cat-p/c/p10516898 Så laster du ned dette gratis programmet: http://www.roomeqwizard.com/ Rigger til mikrofon i bilen, tilkobles en bærbar pc, som tilkobles spilleren igjen - og begynner å kjøre frekvenssveip i bilen - og justerer for å få en så jevn frekvenskurve som mulig. Ikke så mange hundrelapper for å optimalisere anlegget. Endret 1. oktober 2014 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Det enkleste er vel å bruke enten en parametrisk eq med minst to separate kurver eller en 30 bånds (1/3 oktav) eq slik at du får finjustert i forhold til utstyr, miljø og preferanser. Høres ut som du trenger å øke bassen og dempe diskanten. Prøv gjerne i området 70 Hz og 11 KHz. Vanskelig å vurdere lyd uten å være der selv, men dette er som regel høvelig i leia. Å få god lyd i en bil er en utfordring. Spesielt diskanten. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Skulle du skaffe deg en slik spiller med 3-veis aktiv deling og store muligheter til å justere lydparameter - kan du også skaffe deg en slik mikrofon MiniDSP UMIK-1: http://www.avshop.no/UMIK-1-USB-malemikrofon-minidsp/cat-p/c/p10516898 Så laster du ned dette gratis programmet: http://www.roomeqwizard.com/ Rigger til mikrofon i bilen, tilkobles en bærbar pc, som tilkobles spilleren igjen - og begynner å kjøre frekvenssveip i bilen - og justerer for å få en så jevn frekvenskurve som mulig. Ikke så mange hundrelapper for å optimalisere anlegget. Veldig godt tips. Dette er verktøy man kommer langt med som fjerner mye prøving og feiling. Spesielt at man kan kjøpe utstyr som man overfører profilen inn i uten å skru manuelt og måle på nytt etterpå. Det man må være klar over med slike løsninger er at det spot-optimaliseres og at dette kan endre lyden mye andre steder, alt etter hvor mye man ønsker å ha god lyd flere steder eller optimal lyd ett sted. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Ja, det er dessverre slik hvis du skal ha et skikkelig stort, detaljert og dypt lydbilde - som er mye større en bilen og hvor høytalerene liksom forsvinner - så får du kun til dette i en lytteposisjon. Å fikse sweetspotten er en egotripp Men har du fått til dette en gang - så er det ingen vei tilbake. Anbefaler at man i de nedre delene av frekvensområdet tar hånd om frekvenstopper og demper disse, lar dippene være, så kan man etterpå øke level på forsterkeren - dette for å beholde mest mulig headroom. Man kan teste ut å endre noe på tidskompen - noen ganger kan dipper minskes med dette. Høyere opp, krever ikke økning i frekvensområder like mye effekt, der står man friere. Så kan man selvsagt benytte akkurat samme fremgangsmåte og utstyr til å få optimal lyd på sin hjemmekinoreceiver. Endret 2. oktober 2014 av Mr_Spock Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Det er som du sier som regel bortkastet energi å prøve å fylle dipene da man bare øker energien uten å få noe effekt p.g.a stående bølger (som man kan prøve å slippe ut av vinduet eller takluka ?). Da kan man heller prøve med flere elementer eller å flytte elementer. Hvor mye vil du si tidskomp kan utgjøre i forskjell og hvordan påvirker det lyden ? Endret 2. oktober 2014 av vidor Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Er du heldig kan hele dippen forsvinne - dette gjelder jo hovedsaklig frekvensene suben gir - og er ikke så viktige for lydbildet - detaljer, dybde, størrelse og slikt. Det er jo det samme man gjør i stua, for å optimalisere trykket fra suben - flytte rundt på den I bilen har man ikke samme mulighetene. Endret 2. oktober 2014 av Mr_Spock Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Takk for svar. Har vært litt tilbakeholden med å prøve dette siden det endrer en del på kildesignalet, men det blir jo en avveining og man vet jo ikke hvordan det blir uansett før man prøver det, men det er jo logisk nok at endring på en kanal vi endre hele scenarioet for stående bølger. Har ikke satt meg inn i om hele lydsporet forskyves med tidskomp eller om det er bare bassen gjør det. Burde vel være mulig å se på kurvene. Målte du mens du satt i bilen eller med bare måleutstyret ? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Har ikke opplevd dette selv. Men har lest flere steder om at dette er noe man kan prøve ut. Den eksakte teorien bak det er sikkert nok til å fylle en bok eller to. Men dette fungerer nok bare hvis man kan stille avstanden til suben for seg selv. Utfasingsproblemer rundt delefrekvensen til suben kan vel også påvirkes - frontsettet spiller jo langt under denne frekvensen, avhengig av brattheten på filteret. Har akkurat skaffet dette måleutsyret og holder på og måler og korrigerer i stua på hjemmekinoreceiveren. Fungerer veldig bra. Har kun justert og målt manuelt i bilen på Pioneer DEH-80PRS - men gleder meg til å teste ut i bilen også. Endret 2. oktober 2014 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå