Shokern Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 jeg har Rockford 6x9 i hatthylla, med en helt splitter ny Pioneer 4 kanals forsterker, som er brokobla fra Kicker Monoblock som driver en sub på 12". Når jeg spiller høyt, så slutter 6x9 å spille, plutselig hopper dem igjen også ut, og når dem hopper ut og ikke spiller så lyser protecten på Pioneer forsterkeren og blinker. Hva kan dette være? noen tips/råd! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Dårlig jording (lite strøm) Så hvor har du jordet forsterkeren? Hvor tykke kabler bruker du? Har du oppgradert kablene til dynamoen osv? Skjønte ikke helt forsterkeroppsettet ditt, men du har en 4 kanals pioneer som er brokoblet, som du bruker på 6x9"? Og en Kicker mono til suben? Når det gjelder høyttalere i hatthylla (fysj og fy!) så må de skjermes med kasser eller lignende, for å ikke påvirkes av trykket fra suben. Det bør da også brukes delefilter for å ta bort bassen i 6x9" for det klarer de ikke spille i små kasser, og vil slite med å prøve Det er jo foran du sitter og kjører, så kanskje du skulle vurdere et skikkelig frontsett i steden, så får du et mye bedre lydbilde Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Jeg antar høyttalerne ikke hopper fysisk ut, og at du har skrudd de fast. I såfall er problemet at du har for lite strøm. Subwooferne trekker for mye, og forsterkeren som driver 6x9 kobler ut. Ellers så er det cossie skriver gode tips :-) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Hvis man ikke har skikkelig strømforsyning til spilleren sin, så kan det tidvis hjelpe med en stor kondensator for å ta av toppene, slik at spenningsfallet ikke blir så stort, og spilleren slipper å gå i protection-mode. Spesielt om kicker-forsterkeren er i nærheten/koblet på samme strømkabel og "stjeler" all strømmen. Har ellers vært med på at man har koblet på feil polaritet (altså ikke konsekvent), slik at du sliter ekstra mye på høyttalerene/forsterker, som igjen gjør at det blir for varmt, og dermed så kobler forsterkeren ut midlertidig. Men det kan nok også ligge litt i som cossiemk1 nevner, at også bassen kan motvirke slagene til høyttalerene, som igjen gjør de svært tungdrevne, og dermed forårsaker overoppheting av forsterkeren. Ja, eller annen feilkobling, som f.eks at man ikke har utført brokoblingen korrekt. Ja, mulighetene er mange, så anbefaler å prøve å isolere problemet. KUN spille med høyttalerene for å se om det hjelper. Lenke til kommentar
Shokern Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Jeg har 6*9 i kasser. jeg har strømkabel som går til en splitter/fordeler sak, som videre går til hver sin forsterker. jeg har tidligere hatt to 12" som den kicker monobloka driver, men den ene er sprengt så det burte hovedsaklig klare å drive 6*9 nå som det bare er en 12" som spiller. Har ca 10mm strømkabler som går fra batteriet til den splitter/ fordelee greia. Men jordinga har aldri vært noe problem med to basselementer. Men jeg aner ikke. Endret 1. oktober 2014 av Shokern Lenke til kommentar
Shokern Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Dårlig jording (lite strøm) Så hvor har du jordet forsterkeren? Hvor tykke kabler bruker du? Har du oppgradert kablene til dynamoen osv? Skjønte ikke helt forsterkeroppsettet ditt, men du har en 4 kanals pioneer som er brokoblet, som du bruker på 6x9"? Og en Kicker mono til suben? Når det gjelder høyttalere i hatthylla (fysj og fy!) så må de skjermes med kasser eller lignende, for å ikke påvirkes av trykket fra suben. Det bør da også brukes delefilter for å ta bort bassen i 6x9" for det klarer de ikke spille i små kasser, og vil slite med å prøve Det er jo foran du sitter og kjører, så kanskje du skulle vurdere et skikkelig frontsett i steden, så får du et mye bedre lydbilde Endret 1. oktober 2014 av Shokern Lenke til kommentar
Shokern Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Les svaret jeg skreiv til andrull. Har jorda den dempetårnet.oppgradert kablene til dynamoen? Har pioneer frontsett, det skal bli lagt opp til forsterker det også etterhvert. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Kjøper du et multimeter p åbiltema til en hundrings så kan du jo se om spenningen går faller en del når du spiller. Hvis ikke, så ville det både utelukket strømtilførsel OG jording. Og med strømtilførsel, så kan selv et batteri være for lite når det spilles skikkelig, og kondensator er alltids greit å ha. At du sprengte en sub er dog ikke nødvendigvis noe positivt i sånn måte. Det betyr bare at det er noe alvorlig galt, eller så spiller du alt for høyt i forhold til hva utstyret er ment for. Men joda, det burde jo hjelpe at du halverte lasten. Dog, uten noe måleverktøy så blir det litt gjettelek. Endret 1. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Shokern Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Hadde en kondensator i på 1 farad for litt sia! Men har den ikke kobla i nå, får det var etter jeg fikk den subben sprengte, og ja speller høyt, er for det meste på det høyeste jeg spiller. Men takk for råd, må få dratt å kjøpt meg sånn i morgen så skal jeg se Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Dynabel 1.5F kondensator til kun 799,- http://www.elutstyr.no/bilstereo/kondensatorer/dynabel-bi7378-kondensator-1-5f-voltmeter.html Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Anbefaler at du måler med og uten kondensator, ja bare for å se hvor stor forskjell det blir. Elutstyr.no Greit nok at man ønsker å selge, men mannen har nå en kondensator fra før av. Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Forstod det slik at han hadde bestemt seg for å kjøpe en kondensator. Så da kom jeg med et forslag. Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Hadde en kondensator i på 1 farad for litt sia! Men har den ikke kobla i nå, får det var etter jeg fikk den subben sprengte, og ja speller høyt, er for det meste på det høyeste jeg spiller. Men takk for råd, må få dratt å kjøpt meg sånn i morgen så skal jeg se Lenke til kommentar
Shokern Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Multimeter! må lese A før du leser B Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Kondensatoren vil ikke hjelpe på problemet, men den kan kanskje skjule det litt. Oppgrader de kablene som trengs (pluss mellom dynamo og batteri, jord mellom batteri og motor, og karosseri) så måler du spenningen inn på forsterkeren ved lavt volum (motor igang), så måler du når du spiller høyt. Det skal ikke være noen spes forskjell her, og du bar måle minst 14v uansett volum. Gjør du ikke det, så må du finne ut hvor spenningen forsvinner. Måle ut fra dynamo, over batteriet osv Lenke til kommentar
Shokern Skrevet 2. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2014 Målte ista, da var det på ca 12, å det var på begge forsterkerene. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Mens du spilte, eller når de var i stand-by? Hva er spenningen over batteriet når du spiller, samt er i stand-by? Btw: En kondensator kan da i mange situasjoner løse problemer, ikke bare skjule det. Et batteri har "høy" indre motstand (relativt til en stor kondensator) og kan gi et solid spenningsfall ved høye peaks. Og lade opp kondensatoren når lasten går litt ned. Et batteri liker ikke store variasjoner med andre ord. Det samme gjelder for strømkablene som vil gi en solid motstand ved veldig høye peaks. For et batteri så kan det bety vesentlig mindre varmegang, og spenningsvariasjonene blir ikke så store. Så om det er disse peakene som gjør at spenningen blir så lav at den ikke går i protect-mode så er DET kjernen av problemet. Men om batteriet eller dynamo ikke kan levere nok strøm gjennomsnitlig en gang, så stemmer det at kondensator bare kan dekke over problemet. Da må man få større/flere batterier og kanskje også bedre dynamo. For da vil kondensatoren ikke lade seg opp nok til å gjøre noen nytte. Endret 3. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Shokern Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Mens jeg spilte lavt. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Mål helst ved forsterker (det du gjorde), men også mål over batteriet når du spiller tilsvarende høyt. Det hadde også vært interessant om du spilte høyt og målte (både ved forsterker, men også over batteriet på samme nivå). Står bilen på når du spiller, eller av (både når du spilte lavt nå, og når du sier at du fikk problem med spilleren) Jeg spør ikke på måfå, da det er høyst viktig informasjon, for joda, 12V ved forsterker når du spiller lavt kan absolutt tyde på et problem. - Måler du nå også rundt 12V ved batteri = Problem med batteri (var bilen på, så er dynamo også ikke unnlatt fra problematikken). Du bør vurdere å enten bytte det, eller påse at det er ladet opp. Noe særlig under 12V er det et "tomt batteri" bør ligge på. - Måler du nærmere 14V ved batteri, men 12V ved forsterker = Strømledning/jording. - Måler du så lavt som 11V ved forsterker når du spiller høyt = Da er jeg nesten helt sikker på at dette er hovedproblemet. Da de fleste forsterkere faller ut/går i protection mode et sted mellom 10 og 11V. Noen er kanskje enda litt høyere. - Måler du fortsatt 13-14V ved batteriet når du spiller høyt = Da er batteriet friskt, men strømkablene for dårlig. Kondensator vil kunne være en god fordel her, men man bør selvsagt også sjekke kablene og koblingene er skikkelige, og at de er tykke nok. Men det kommer vi tilbake med når flere målinger er utført. Lenke til kommentar
Shokern Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Tokk å sjekka batteriet, det var rundt 13:70 og opp til 14, når jeg både spilte høyt og lavt, pg pioneer forsterkeren viste det samme! Men fant ut av hvorfor den hoppa ut, var noen innstillinger på den forsterkeren jeg aldri har vært borti før. Takk for råd og hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå