Gå til innhold

Er du bekymret for at Ebola kan komme til Norge?

Ebola-poll  

135 stemmer

1. 1. Er du bekymret for at Ebola kan komme til Norge?

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er hvordan helsepersonellet blir smittet? Feks den spanske sykepleieren som ble smittet i spania, hvordan skjer det?

Jeg aner ikke, men kan man muligens feks. smittes av mygg? Først har den vært borte å sugd på en sjuk person, deretter setter den snabelen i nestemann?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på er hvordan helsepersonellet blir smittet? Feks den spanske sykepleieren som ble smittet i spania, hvordan skjer det?

Den spanske sykepleieren behandlet en ebolasmittet pasient. Til tross for alle vernetiltak, så er det ikke mulig å gardere seg 100 prosent. Dette viser hvor smittsom ebola er.

Hvordan ville dere forholdt dere til å reise til Ghana om halvannen uke? :p Være borte i to uker før du reiser til Norge igjen. Hadde du vært redd for å reise?

Jeg ville om mulig holdt meg hjemme. Offentlige transportmidler er ideelle smittespredere. Spesielt fly som resirkulerer luft. Hvis situasjonen kommer ut av kontroll i Europa, vil Norge komme til å innføre karantene for folk som kommer fra reise i utlandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel. det er ikke noe mysterium hvis de tror at ebola smitter kun ved berøring, slik som var tilfelle før.

For denne gangen smitter den gjennom luften, men offisielle kanaler sier ennå at den smitter kun ved berøring.

Lenke til kommentar

Pr i dag så er over 7.400 mennesker smittet av ebola.

7 400 mennesker. Av en sykdom som begynte for nesten et halvt år siden.

Hvor mange blir smittet av influensa i samme tidsperiode?

Årlig blir ca 5% til 20% av USAs befolkning smittet av influensa.

Siden USA har en befolkning på 320 000 000, så kan vi ta 5% av det. 16 000 000. 16 millioner. Om vi halverer det og er snille, kan vi si at influensa smitter 8 millioner mennesker i USA på et halvt år. (Det ignorerer influensasesongen som topper seg rundt februar)

Og dette er med en sykdom som sprer seg via dråpesmitte. Og du sier at Ebola gjør dete? Som ikke en gang har en promille smittede av det snille antallet jeg kom med av influensa-smittede?

Kom med litt mer fakta, takk.

*edit*

Kildeee

Endret av Slimda
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke engang generelt forbud mot å reise til disse ebola-smittelandene har man greid å vedta. Dermed kan afrikanere her i landet, fortsette å traffikere frem og tilbake helt uten hindringer. Det er ren idioti.

Skal man utestenge et helt kontinent?

Når tiden er inne for det, selvfølgelig.

Dette viruset kommer til å fortsette å spre seg, i det minste en aldri så liten stund til. Hvis det får gjøre dette nærmest uhindret i en litt for lang periode, vil vi nå en kritisk grense hvor det blir "auto-emerging". Dvs. at vi får et så stort etterslep på kartleggingen av smittekontakt at vi rett og slett kommer fullstendig bakpå. Hvis det skjer og vi ikke klarer å avgrense regionene fullstendig, vil vi måtte trekke oss tilbake og la bølgen skylle over landet, kontinentet eller kloden. Og med mindre alle får medisin blir det survival of the fittest.

Endret av Ankh
Lenke til kommentar

Ikke engang generelt forbud mot å reise til disse ebola-smittelandene har man greid å vedta. Dermed kan afrikanere her i landet, fortsette å traffikere frem og tilbake helt uten hindringer. Det er ren idioti.

Slik vi ser det er det idioti.

Men det er en nøye utklekt plan bak det hele.

Det vi ser nå er en av de "konspirasjonsteoriene" som jeg har blitt beskyldt for å spre i flere år og som jeg bla har blitt utestengt for, som nå blir virkelig.

De årene jeg har lagt merke til deg på forumet har du hylt rundt med konspirasjonsteorier om alt fra 3. verdenskrig til terrorangrep under OL i London. Du har rimelig dårlig treffprosent. Men jeg gratulerer med at du har klart å "spå" deg frem til at det kommer til å bli et fremtidig sykdomsutbrudd i verden. Sånn som, ja, de aller fleste andre jeg kjenner.

Ebola er ingen ny sykdom. Det var et utbrudd i 1995. Det som er interessant er at dette utbruddet hadde høyere dødelighet enn utbruddet som foregår nå. Tror det første utbruddet hadde dødelighetsprosent på 90%. Dagens "versjon" ligger på bare 50 %.

Det tyder vel bare på at dagens utbrudd primært er forårsaket av den subgruppen som har lavere dødelighet.

Lenke til kommentar

Ta en titt på den spanske sykepleieren som fikk ebola. Hvordan skal vi klare å håndtere det?

http://www.svt.se/nyheter/varlden/ebolafall-i-spanien

Man må selvsagt etablere behandlingsplasser lokalt også for utenlandske hjelpearbeidere. Det burde vært på plass først, før man i stor stil sender avgårde folk dit. Det verste scenario er å ta alle hjem etterhvert som de blir sjuke. Det er garantert oppskrift på spredning.

Men det absolutt mest horrible er at folk kan reise fra til disse landene på ferie, besøke familie etc. og hjem hit igjen. Det finnes en tid for alt, og nå er vel ikke rette tiden for å la folk gjøre som de har lyst. Derfor burde det vært reiseforbud.

Synes du nailer det ganske bra i grunn. Det er sedvanlig menneskelig naivitet å tro at det "ikke vil skje meg eller oss", og deretter sitte og se på at skuta synker.

Lenke til kommentar

Tullprat. For det første er trolig antallet rundt 20000 fordi det er mange som ikke er identifisert. For det andre så er hovedproblemet at den øker eksponentielt. Det blir litt som å si at AIDS ikke er viktig i 1988 fordi det bare er 80000 i Sør Afrika som har det og de fleste av dem er homofile.

Influensa dreper flere idag. Men hvilken sykdom vil drepe flest om et halvt år?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pr i dag så er over 7.400 mennesker smittet av ebola.

Årlig blir ca 5% til 20% av USAs befolkning smittet av influensa.

Siden USA har en befolkning på 320 000 000, så kan vi ta 5% av det. 16 000 000. 16 millioner. Om vi halverer det og er snille, kan vi si at influensa smitter 8 millioner mennesker i USA på et halvt år. (Det ignorerer influensasesongen som topper seg rundt februar)

Og dette er med en sykdom som sprer seg via dråpesmitte. Og du sier at Ebola gjør dete? Som ikke en gang har en promille smittede av det snille antallet jeg kom med av influensa-smittede?

Kom med litt mer fakta, takk.

*edit*

Kildeee

Dette er de offisielle tallend, de riktige tallene er trolig flere ganger høyere enn dette.

Lenke til kommentar

Tullprat. For det første er trolig antallet rundt 20000 fordi det er mange som ikke er identifisert. For det andre så er hovedproblemet at den øker eksponentielt. Det blir litt som å si at AIDS ikke er viktig i 1988 fordi det bare er 80000 i Sør Afrika som har det og de fleste av dem er homofile.

Influensa dreper flere idag. Men hvilken sykdom vil drepe flest om et halvt år?

Jeg siterte Baltazars tall på ebola, så du får skyte han.

Jeg sier ikke at Ebola ikke er et problem, men at det ikke er så smittsomt som Baltazar påstår. Vi kommer mest sannsylig ikke til å få en massedød i den vestlige verden grunnet hygienen vår, med mindre ebola utvikler seg til å spres på andre måter.

Lenke til kommentar

Jeg siterte Baltazars tall på ebola, så du får skyte han.

Jeg sier ikke at Ebola ikke er et problem, men at det ikke er så smittsomt som Baltazar påstår. Vi kommer mest sannsylig ikke til å få en massedød i den vestlige verden grunnet hygienen vår, med mindre ebola utvikler seg til å spres på andre måter.

Tallene jeg kom med er de offisielle tall.

I Afrika er det imidlertid antakelig et antall tusen som aldri blir fanget opp av offisiell statistikk.

Ebola viruset kan ikke" utvikle seg" fordi det smitter allerede på alle kjente måter.

Dessuten så er unnskyldningen om at virus "utvikler seg" kun en myte for å dekke over at det hele tiden skapes nye og mer dødelige virus i laboratorium, som deretter slippes løs på befolkningen.

Den siste finpussingen på denne planen om spredningn av ebola ble antakelig gjort i 2011, da Erna Solberg og Haakon Magnus deltok på bilderbergmøte. Så de og en del andre politikere har nok visst om det lenge.

Selve viruset ble klart i 2010, og CDC i USA har som sagt patent på det, på vegne av FN.

Det var forøvrig på biderbergmøte i 2011 at Erna Solberg ble valgt til fremtidig statsminister i Norge.

http://www.abcnyheter.no/Meninger/Borger/110613/bilderberg-tror-erna-blir-statsminister

Lenke til kommentar

En advokats betraktninger.

Når det nå er klart at helsearbeidere blir smittet her i Europa, er det riktig å sende hjem ebola-smittede? Bør de heller behandles på stedet?

Bør myndighetene informere om hvilke planer de har dersom situasjonen eskalerer? Internering/karantene for utenlandsreisende?

Helsearbeidere blir smittet til tross for slike strenge beskyttelsestiltak, det står i kontrast til de som prøver å dysse ned smittefaren:

■ De vasker hendene i klor 50-100 ganger hver dag.
■ Oppholder seg til en hver tid rundt en meter fra andre mennesker.
■ Ingen kroppskontakt overhodet, heller ingen håndtrykk.
■ Tar ikke seg selv i ansiktet/gnir seg i øynene.

Kilde

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Våre myndigheter forsikret oss om at her var ingen fare i Vårt land angående Ebola for ett par uker siden.

Jeg tenkte nå mitt - som alltid.

Nå kan vi konstatere at Ebola finnes i Norge, og er innført - med viten og vilje av Norske politikere, styresmakter og helsevesen.

Altså vet vi hvor ansvaret må legges hvis dette sprer seg i befolkningen innen landets grenser.

Gud og Gud alene må vite hvilke andre smittsomme sykdommer her finnes i landet, både de man burde vite om, og farlige sykdommer holdt skjult av myndighetene - av diverse grunner.

Alt fra behandling til rene forsøk - der man tar MEGET store sjanser.

Endret av V?rbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Våre myndigheter forsikret oss om at her var ingen fare i Vårt land angående Ebola for ett par uker siden.

Nå kan vi konstatere at Ebola finnes i Norge, og er innført - med viten og vilje av Norske politikere, styresmakter og helsevesen.

Altså vet vi hvor ansvaret må legges hvis dette sprer seg i befolkningen innen landets grenser.

Gud og Gud alene må vite hvilke andre smittsomme sykdommer her finnes i landet, både de man burde vite om, og farlige sykdommer holdt skjult av myndighetene - av diverse grunner.

Det er typisk norsk å være conspirasjonstenker, med hoved fokus på "Hvem kan vi skylde på?"

En norsk helsearbeider er smittet med Ebola. Vi som står utenfor kan trygt fokusere på "Håper det går bra med henne"!

Jeg vet ikke hvem, eller hvor, men noen sitter og gnir seg i hendene og håper det verste. Ikke fordi de ønsker helsearbeideren eller noen andre noe vondt, men fordi de får gleden av å kritisere, dersom noe går galt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var forøvrig på biderbergmøte i 2011 at Erna Solberg ble valgt til fremtidig statsminister i Norge.

http://www.abcnyheter.no/Meninger/Borger/110613/bilderberg-tror-erna-blir-statsminister

Nei, igjen har du feil. Mulig du sov over det valget vi hadde. Der ble partiene stemt på. Det er ikke valg på statsminister i Norge om du trodde det. Les også linken din. Ingen ting der som sier noe om valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er typisk norsk å være conspirasjonstenker, med hoved fokus på "Hvem kan vi skylde på?"

En norsk helsearbeider er smittet med Ebola. Vi som står utenfor kan trygt fokusere på "Håper det går bra med henne"!

Jeg vet ikke hvem, eller hvor, men noen sitter og gnir seg i hendene og håper det verste. Ikke fordi de ønsker helsearbeideren eller noen andre noe vondt, men fordi de får gleden av å kritisere, dersom noe går galt.

Vårt helsevesen er godt rustet og forberedt til å ta i mot syke. Selvsagt kan det gå noe galt. Men faren er liten. Ebola er heller ingen fare for Europa. Vi ser jo hvor lite dette har spredd seg, egentlig. Når man tenker over hvor primitive forhold sykdommen er verst. Så er det få mennesker som er smittet og har død.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at flere i denne tråden bør lese om fakta om ebola. For det er voldsomt mange som tror og synser i vei. Man skulle tro man var i en annen tid. http://www.fhi.no/tema/ebola/fakta-om-ebola

I beste fall utdatert info. Hvordan ellers skulle denne sykepleieren i Madrid bli smittet? Nekter å tro at de med vilje har tatt på denne presten som var innlagt der (og døde) uten hazmat-utstyr. Tydelig at man kan bli smittet uten å være i direkte kontakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...