Gå til innhold

Er du bekymret for at Ebola kan komme til Norge?

Ebola-poll  

135 stemmer

1. 1. Er du bekymret for at Ebola kan komme til Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moderatormelding

Jeg har fjernet 10 innlegg pga. off topic/avsporing. De som føler for å snakke om sammenhengen mellom Bill Gates og Doktor Mengele, eller hvem som laget ebola kan starte sin egen tråd.

Kommentering av moderering tas på PM eller i Tilbakemeldinger til forumet. Ikke i tråden.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Mente du artikkelen eller kommentarene under som river argumentene i filler? ;)

Hvilke kommentarer river argumentene i filler?

De som trekker frem at det allerede er påvist at en stamme av ebolaviruset smitter gjennom luftveiene, uten direkte kontakt. Dette er også dokumentert i denne tråden. Forfatteren kan ikke være mye til ekspert når dette ikke engang kommenteres i artikkelen.

Om så var tilfellet, stoler jeg heller på en virolog enn en gjeng liksomeksperter

Smittervernmyndigheter verden over, inkludert norske Folkehelseinstituttet, sier at dråpesmitte kan forekomme (dokumentert i denne tråden). Du velger selvsagt selv hvem du vil låne øre til, men du er neppe en "survivor" når du velger som du gjør.

Lenke til kommentar

De som trekker frem at det allerede er påvist at en stamme av ebolaviruset smitter gjennom luftveiene, uten direkte kontakt. Dette er også dokumentert i denne tråden. Forfatteren kan ikke være mye til ekspert når dette ikke engang kommenteres i artikkelen.

Om så var tilfellet, stoler jeg heller på en virolog enn en gjeng liksomeksperter

Smittervernmyndigheter verden over, inkludert norske Folkehelseinstituttet, sier at dråpesmitte kan forekomme (dokumentert i denne tråden). Du velger selvsagt selv hvem du vil låne øre til, men du er neppe en "survivor" når du velger som du gjør.

Det eneste jeg har sett om det er at det smitter via laboratorieproduserte aerosoler som sprøytes inn i luftveiene, det er ikke det samme som at viruset er luftbårent. Er det det folk har vist til, eller er det noe annet?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Om den dokumentasjonen du sikter til er det nettmøte så er jeg ikke overbevist, uptodate sier som sagt at det ikke smitter ved dråpesmitte.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg har sett om det er at det smitter via laboratorieproduserte aerosoler som sprøytes inn i luftveiene, det er ikke det samme som at viruset er luftbårent. Er det det folk har vist til, eller er det noe annet?

Nei, det er denne her - Growing concerns over 'in the air' transmission of Ebola:

Canadian scientists have shown that the deadliest form of the ebola virus could be transmitted by air between species.

Merk at dette er en annen virusstamme enn den vi står overfor nå. Poenget er at en "slektning" smitter via dråper over korte avstander, da er det mildt sagt uforsiktig å bastant avvise denne muligheten for andre virusstammer av ebola ved en fremtidig mutasjon.

Om den dokumentasjonen du sikter til er det nettmøte så er jeg ikke overbevist, uptodate sier som sagt at det ikke smitter ved dråpesmitte.

Dette står i det norske helsevesenets retningslinjer for mottak av mistenkte ebolapasienter: "Ebola smitter ved kontakt med infiserte kroppsvæsker, også smitte ved aerosolisering forekommer."

Endret av Horten Market
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Handler ikke artikkelen om akkurat det samme, nemlig aerosol-smitte, som ikke er det samme som tradisjonell luftbåren smitte? og uansett er vel det en egenskap som viruset allerede har, og således ikke spesielt relevant som argument imot at det er lite sannsynlig at det muterer seg tradisjonelt luftbårent? AtW

Lenke til kommentar

Ebola har fått like mye oppmerksomhet i media som når sars og dyreinfluensaene. Slik jeg husker, så forsvant både oppmerksomheten rundt disse, og sykdommene i seg selv ganske brått. Tipper det blir det samme tilfelle denne gangen.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Nei, det er denne her - Growing concerns over 'in the air' transmission of Ebola:

Canadian scientists have shown that the deadliest form of the ebola virus could be transmitted by air between species.

Merk at dette er en annen virusstamme enn den vi står overfor nå. Poenget er at en "slektning" smitter via dråper over korte avstander, da er det mildt sagt uforsiktig å bastant avvise denne muligheten for andre virusstammer av ebola ved en fremtidig mutasjon.

Dette står i det norske helsevesenets retningslinjer for mottak av mistenkte ebolapasienter: "Ebola smitter ved kontakt med infiserte kroppsvæsker, også smitte ved aerosolisering forekommer."

Ja, og hvis du leser sitatet mitt fra uptodate så betyr ikke det at viruset smitter ved vanlig dråpesmitte

"Ebola virus disease is rarely, if ever, spread from person to person by the respiratory route [63]. Although aerosolized filoviruses are highly infectious for laboratory animals, in humans, airborne transmission has only been reported among healthcare workers who were exposed to aerosols generated during medical procedures. (See 'Nosocomial transmission' below.)""

Les gjerne hele artikkelen.

Endret av Æsculap
Lenke til kommentar

Vi kommer alle til å dø en dag. Det er bare et spørsmål om tid uansett

Liten vits i å aktivt fremskynde det, vel?

Neida, men det er heller ikke vits å være "redd" eller "bekymret" for å få sykdommen, siden alle skal dø en dag uansett. Jeg har det jo fint her på jord, for all del, men jeg skal ikke være her for alltid likevel.

Det var satt litt på spissen, og jeg er enig i at man selvfølgelig ikke skal fremskynde døden.

Lenke til kommentar

Vi kommer alle til å dø en dag. Det er bare et spørsmål om tid uansett

Liten vits i å aktivt fremskynde det, vel?

Neida, men det er heller ikke vits å være "redd" eller "bekymret" for å få sykdommen, siden alle skal dø en dag uansett. Jeg har det jo fint her på jord, for all del, men jeg skal ikke være her for alltid likevel.

Det var satt litt på spissen, og jeg er enig i at man selvfølgelig ikke skal fremskynde døden.

Nå skal ikke jeg pirke for å være slem, men resonnementet "ikke vits å være "redd" eller "bekymret" for å få sykdommen, siden alle skal dø en dag uansett", har en merkelig logikk, i beste fall.

Det blir som å si; siden jeg uansett skal dø en dag kan jeg bedrive hasardiøs kjøring uten sikkerhetsbelte.

Derimot er jeg enig i at man ikke skal bekymre seg unødig mye, med mindre det er gode grunner til det.

Endret av Ankh
Lenke til kommentar

Er det idioti å ikke stenge den sivile flytrafikken fra de mest rammede landene i Afrika?

Slettes ikke, tvert imot. Det er en nødvendighet, for en dag setter set seg en smittet på et fly, hvor inkubasjonstiden nettopp har begynt, og da kan helvetet være løs. Dette må tas på største alvor for å forhindre en global katastrofe. Fordi mennesker, spesielt, har en eksponentiell fraktalsk sosial adferd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...