blackbrrd Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Tro det eller ei, men systemet har faktisk begrensinger (og irriterende tregheter pga skattelister). Jeg gikk selv ifra 340k bruttolønn (studerte) i 2012 til 720k bruttolønn, og selv idag, første oktober 2014, så viser skattelistene min gamle lønn på 340k i 2012, selv om jeg i nesten nøyaktig to år har tjent over det dobbelt. Når du da eier bil til halv mill så er det ikke bare bare å få seg kredittkort i sin bank nye på usle 10k uten å måtte manuelt besøke banken og ta med seg lønnslipper på gamlemåten (som bankene tydeligvis ikke lenger er satt opp for). Det må da gå fint å sende banken en mail med en scan av lønnsslippen? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Jeg har veldig store vanskeligheter med og forstå hvorfor folk klarer og makse ett kredittkort etter det andre uten og tenke seg om. Jeg har full forståelse for at noen havner i gjeld på grunn av uforutsette utgifter som er høyt nødvendig for at hjemmet/jobben/helse skal fungere. (Unskyld om du er en av dem ) Men jeg kan ikke forstå at folk kan være så sinnsykt dumme at de faktisk bare kjøper "Luksus" de ikke trenger for penger de ikke har eller aldri kommer til og få i nær fremtid. Biler,sko,klær,tv,redskap,hvitevarer osv. Hva får et menneske til og tenke så lite om konsekvenser ? Jeg kjenner et par som har så lite kontroll på sin egen økonomi at du nok hadde begynt å klø deg i hodet. Det første problemet de har er at de ikke har et konsept om inntekter/utgifter. Dvs at for dem, så går det plutselig tomt for penger. Dagen før kan de ha bestilt seg noe nytt på nett, men nå har de plutselig ikke penger til mat. Hva er løsningen? Jo, da bruker man kredittkortet til å kjøpe mat. De ser ikke, eller vil ikke innse at det er en sammenheng mellom penger brukt igår på ikke-nødvendigheter og penger du trenger nå til nødvendigheter. Du må ha mat, så da er det ok å bruke kredittkortet. Andre er så svimete at de får hele studielånet sitt i inkasso. Godt jobbet? Jepp, men du får faktisk ikke gjort noe med det når det først har skjedd. Løsningen blir da fort å ta opp usikret gjeld, og når det først er gjort, så gjør de høye renteutgiftene resten. Bil er også et gjenngående tema. Billig bil i innkjøp er desverre ikke noe som er billig å vedlikeholde. Resultatet er vanligvis kredittkortgjeld. Jeg har en kompis som med to jobber tjener det samme som meg (eller litt bedre faktisk), men der jeg sitter godt i det i en relativt ny tomannsbolig og bil med 10.000kr til overs hver måned, så leier han (svært billig), men har allikevel ikke råd til å dra på ferie. Han bruker da penger på alt mulig rart helt kortsiktig. Han spiser f.eks junk-food veldig ofte. Den ene dårlige vanen koster noe sånt som 365*100 = 36.500kr i året. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Jeg har veldig store vanskeligheter med og forstå hvorfor folk klarer og makse ett kredittkort etter det andre uten og tenke seg om. Jeg har full forståelse for at noen havner i gjeld på grunn av uforutsette utgifter som er høyt nødvendig for at hjemmet/jobben/helse skal fungere. (Unskyld om du er en av dem ) Men jeg kan ikke forstå at folk kan være så sinnsykt dumme at de faktisk bare kjøper "Luksus" de ikke trenger for penger de ikke har eller aldri kommer til og få i nær fremtid. Biler,sko,klær,tv,redskap,hvitevarer osv. Hva får et menneske til og tenke så lite om konsekvenser ? Jeg kjenner et par som har så lite kontroll på sin egen økonomi at du nok hadde begynt å klø deg i hodet. Det første problemet de har er at de ikke har et konsept om inntekter/utgifter. Dvs at for dem, så går det plutselig tomt for penger. Dagen før kan de ha bestilt seg noe nytt på nett, men nå har de plutselig ikke penger til mat. Hva er løsningen? Jo, da bruker man kredittkortet til å kjøpe mat. De ser ikke, eller vil ikke innse at det er en sammenheng mellom penger brukt igår på ikke-nødvendigheter og penger du trenger nå til nødvendigheter. Du må ha mat, så da er det ok å bruke kredittkortet. Andre er så svimete at de får hele studielånet sitt i inkasso. Godt jobbet? Jepp, men du får faktisk ikke gjort noe med det når det først har skjedd. Løsningen blir da fort å ta opp usikret gjeld, og når det først er gjort, så gjør de høye renteutgiftene resten. Bil er også et gjenngående tema. Billig bil i innkjøp er desverre ikke noe som er billig å vedlikeholde. Resultatet er vanligvis kredittkortgjeld. Jeg har en kompis som med to jobber tjener det samme som meg (eller litt bedre faktisk), men der jeg sitter godt i det i en relativt ny tomannsbolig og bil med 10.000kr til overs hver måned, så leier han (svært billig), men har allikevel ikke råd til å dra på ferie. Han bruker da penger på alt mulig rart helt kortsiktig. Han spiser f.eks junk-food veldig ofte. Den ene dårlige vanen koster noe sånt som 365*100 = 36.500kr i året. Generelt sett, da mener jeg gjennomsnittlig så er billig bil også billigere totalt sett enn å kjøpe dyr bil. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Generelt sett, da mener jeg gjennomsnittlig så er billig bil også billigere totalt sett enn å kjøpe dyr bil. Poegnet mitt er at man må sette av penger til å holde den billige bilen på veien, noe folk som såvidt klarer å skrape sammen 15.000kr for å kjøpe inn bilen sliter veldig med. Verkstedregningene på 5000kr som dumper innom til stadighet blir fort til store kredittkortegninger. Lenke til kommentar
War Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Samme som kritikk mot firmaer som lodder ut ny bil ol. Hurra ny bil, så blir livet værre en før med omregistreringer og vegavgifter og forsikringer opp etter ørene på de uten penger som ikke hadde bli fra før. Fattige folk har fått nye hus bygget på dugnad, men driftsutgiftene ruinerte dem og nå bor de værre en før. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Generelt sett, da mener jeg gjennomsnittlig så er billig bil også billigere totalt sett enn å kjøpe dyr bil. Poegnet mitt er at man må sette av penger til å holde den billige bilen på veien, noe folk som såvidt klarer å skrape sammen 15.000kr for å kjøpe inn bilen sliter veldig med. Verkstedregningene på 5000kr som dumper innom til stadighet blir fort til store kredittkortegninger. Med regninger på 5000 kr som dumper inn til stadighet? Da må vel disse folkene være dum i tillegg til fattig. De siste årene har jeg eid biler til under 10 000 kr hele tiden... de har jeg hatt i ca 1,5 år i snitt og aldri vært på verksted med de, kun byttet de ut. Med tanke på skrappant så har verditapet i bilen kostet meg godt under 25 000 kr de siste 5 årene. Endret 6. oktober 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
War Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Tro det eller ei, men systemet har faktisk begrensinger (og irriterende tregheter pga skattelister). Jeg gikk selv ifra 340k bruttolønn (studerte) i 2012 til 720k bruttolønn, og selv idag, første oktober 2014, så viser skattelistene min gamle lønn på 340k i 2012, selv om jeg i nesten nøyaktig to år har tjent over det dobbelt. Når du da eier bil til halv mill så er det ikke bare bare å få seg kredittkort i sin bank nye på usle 10k uten å måtte manuelt besøke banken og ta med seg lønnslipper på gamlemåten (som bankene tydeligvis ikke lenger er satt opp for). Det må da gå fint å sende banken en mail med en scan av lønnsslippen? Har helt på jordet skatteliste selv, blir jo fellesskattet med kona i perioden jeg var student, og selv om jeg tjente 150ish tusen i mange år på rad som student fikk jeg 0 på skattelistene. Nå jobber jeg fulltid og vel så det, men står fortsatt 0. Når er neste gang de oppdaterer? Skaper en del trøbbel for meg for tjenester som sjekker tallene for å vurdere meg i ulike situasjoner. Må sende MYE epost med scannede lønnslippper. -------------------------------------- Har man en bil i typisk 170.000kr-klassen som man ønsker å ta vare på og ikke bare montere inn bass som knuser rutene og rister alt løst så blir det lett 5000kr på service hver gang den er innom. Kan bli ofte om man kjører mye. På min subaru forester uten garanti ble det 18K for en del til 4WD, 10K for dempere bak, 12K for 2 hjullager, 18K for eksosanlegg, 3-4K for bremser og skiver, 2-3K for dekk og 5-6K for servicer . Så kommer clutch snart da den har gått 177.777 og nå svikter abs-pumpa snart. Endret 6. oktober 2014 av War Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Har man en bil i typisk 170.000kr-klassen som man ønsker å ta vare på og ikke bare montere inn bass som knuser rutene og rister alt løst så blir det lett 5000kr på service hver gang den er innom. Kan bli ofte om man kjører mye. På min subaru forester uten garanti ble det 18K for en del til 4WD, 10K for dempere bak, 12K for 2 hjullager, 18K for eksosanlegg, 3-4K for bremser og skiver, 2-3K for dekk og 5-6K for servicer . Så kommer clutch snart da den har gått 177.777 og nå svikter abs-pumpa snart. Hvis du hadde gjort litt selv hadde du sikkert spart noen tusenlapper, det samme om du hadde handlet annet enn originalt vil jeg tro.. Jeg betalte faktisk mindre for bytte av dempere på min E-klasse med luftfjæring, riktignok utenlands. Clutch som ryker på under 180kkm er jo skandaløst, og ei vanlig ABS-pumpe skal da funke nærmest evig. Endret 6. oktober 2014 av Snylter Lenke til kommentar
War Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Tok faktisk eksosannlegget selv, hele pakka uten om forgreningen ut av blokka. Kjøpte delene på subarudeler.no til 20% av det verkstedet skulle ha. (18K + arbeid som de sa) Hjullagre er flere lager pr hjul og rustet fast og verkstedet brukte flere timer. Glad jeg ikke tok det selv. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Dette er en spennende diskusjon, men la oss returnere til topic, eller knytte digresjonene til topic i alle fall. Jeg tror, at spesielt avgjørende faktorer for hvorfor mange lever over økonomiske forutsetninger, er sosiale medier, og dagens normer. Vi deler sydenturen, fra den nye S5-en. Enorm luksus er blitt en norm i samfunnet vårt, og vi deler den med alle, hele tiden. Når så en livsstil som passer for dem med en egen, eller samlet inntekt på godt opp mot millionen ikke er uvanlig, blir det fort vanskelig for den enslige med normallønn å følge med. Så vi låner. Låne penger er blitt veldig populært, og akseptert. Alle har jo et lån, men hvem har fortsatt en Galaxy S2? Det er veldig lett å låne penger også, for penger er billig for tiden. Så kommer problemene, når 3 måneder uten renter og avdrag er over, og man ikke har spart penger til å betale lånet, men ansett det som inntekt. Jeg har selv hatt en uvane med å bruke litt ekstra. Ikke mye, men jeg begynte å studere etter å ha jobbet litt, og man blir fort vant til litt luksus. Det var ikke et alternativ å leve på kneip og nugatti, med havregrøt til middag. Jeg spiste sunn og god mat, kylling, koteletter, egg, fisk, frukt og grønt. Jeg kjøpte ikke billige klær, jeg kjøpte det jeg likte, om enn ikke så ofte. Husleien var 80% av lån og stipend. Jeg brukte et par tusen mer enn jeg hadde inn i måneden. Tæret på sparepenger. Det gikk helt fint, og i dag vil seg si at det var verdt det. Det var ikke overdådig luksus, men jeg var ikke interessert i å snu på kronstykkene for å leve billig, når det bare var snakk om å kunne spare 30-40000 i året, for det er ikke mer enn en god månedslønn med litt overtid. Så i løpet av 3 år med studier, brukte jeg opp det som tilsvarte mine 3 første måneder i full jobb, for å øke levestandarden betraktelig. Jeg foretok et valg, og jeg hadde en plan for hvordan jeg skulle håndtere tilbakebetalingen, selv om jeg bare brukte oppsparte midler. Det er der mange gjør feil, man antar at man kan gjøre som jeg gjore, uten sparepenger og en plan om tilbakebetaling. Man observerer hva man ønsker, og tenker ikke på hvordan det vil påvirke en i fremtiden. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Generelt sett, da mener jeg gjennomsnittlig så er billig bil også billigere totalt sett enn å kjøpe dyr bil. Poegnet mitt er at man må sette av penger til å holde den billige bilen på veien, noe folk som såvidt klarer å skrape sammen 15.000kr for å kjøpe inn bilen sliter veldig med. Verkstedregningene på 5000kr som dumper innom til stadighet blir fort til store kredittkortegninger. Med regninger på 5000 kr som dumper inn til stadighet? Da må vel disse folkene være dum i tillegg til fattig. De siste årene har jeg eid biler til under 10 000 kr hele tiden... de har jeg hatt i ca 1,5 år i snitt og aldri vært på verksted med de, kun byttet de ut. Med tanke på skrappant så har verditapet i bilen kostet meg godt under 25 000 kr de siste 5 årene. Vel, om du bruker 10.000 på verksted eller 10.000kr på en ny bil hver 18 mnd, så spiller det liten rolle når du ikke planlegger økonomien din til å engang håndtere veiavgiften. 10.000kr blir da kredittkort-mat. Vi snakker ikke om fornuftige mennesker som setter av en månedslønning eller to for å ha som buffer... Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Syntes det er mer skremmende at det faktisk trengs et prevantivt system for å unngå at folk låner opp etter pipa. Lenke til kommentar
Kerbox Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Syntes det er mer skremmende at det faktisk trengs et prevantivt system for å unngå at folk låner opp etter pipa. Det underliggende problemet, som dette systemet bare prøver å dekke over, er måten penge- og banksystemet vårt fungerer i dag. Sentralbanken vil ha vekst, og eneste måten å få til "vekst" i dagens gjeldsbaserte samfunn, spesielt når vi nesten ikke har noe produktiv industri utenom olje, er å hive så mye kreditt etter folk som mulig. Dette får de til ved stadig lavere rente. Bankene har heller nesten ikke noe risiko ved å sette flest mulig i gjeld, fordi de selv har nesten inget ansvar når ting går galt. Om personen ikke kan betale, så kommer staten inn for å true til seg pengene via vold og straff, og hvis det ikke fungerer, så vil staten redde banken ved å gi de skattebetalerens penger. Hvis vi virkelig vil fikse opp i ting, så gi bankene mye mer ansvar. Hvis foreksempel man har ett boliglån, verdien synker og renta stiger slik at man ikke lenger kan betale eller selge for å gjøre opp for seg, så burde det holde å bare pakke sakene og flytte ut, og la banken ta tapet. Er tross alt de som somregel er de skyldige når ting går galt i økonomien. Endret 7. oktober 2014 av Kerbox Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 All gjeld burde vært samlet i et register, og totalen burde ikke overstige (inkludert boliglån) la oss si 4 ganger årsinntekt. Gir man lån til noen hvis de er utenfor grensen burde man ikke få lov til å kreve pengene inn igjen. Idioter som låner til andre idioter fortjener ikke bedre. Lenke til kommentar
Kerbox Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 All gjeld burde vært samlet i et register, og totalen burde ikke overstige (inkludert boliglån) la oss si 4 ganger årsinntekt. Gir man lån til noen hvis de er utenfor grensen burde man ikke få lov til å kreve pengene inn igjen. Idioter som låner til andre idioter fortjener ikke bedre. Blir nok heller at "utgiftene til å betjene lån" ikke kan overgå en viss % av inntekt. Er ikke målet at man tilslutt skal kjøpe en bolig til 100 millioner over 75 år til 0.05% rente? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Da bør man iallfall ha bygget inn en buffer hvor lån kan stige med XX antall prosent. La oss si at du betaler 20,000kr på alle lån i måneden, register burde da ha medregnet at du skulle betale 30-35,000 i måneden på de samme lån. Her blir jo problemet at det blir mye byråkrati, enklere med faste regler Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Noen burde få med seg grunnleggende samfunnsøkonomi her. Ingen av disse løsningene funker. De vil føre til økonomisk kollaps om de innføres. Lenke til kommentar
Kerbox Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Noen burde få med seg grunnleggende samfunnsøkonomi her. Ingen av disse løsningene funker. De vil føre til økonomisk kollaps om de innføres. Kollapse skal det uansett, er kanskje like greit å få det til raskt slik at vi kan få til bærekraftige reformer til pengesystemet før vi tar knekken på alt. Men det jeg helst vil er at folk med "grunnleggende samfunnsøkonomi" holder seg langt unna så de ikke fucker opp alt en gang til. Endret 7. oktober 2014 av Kerbox Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Noen burde få med seg grunnleggende samfunnsøkonomi her. Ingen av disse løsningene funker. De vil føre til økonomisk kollaps om de innføres. Kollapse skal det uansett, er kanskje like greit å få det til raskt slik at vi kan få til bærekraftige reformer til pengesystemet før vi tar knekken på alt. Men det jeg helst vil er at folk med "grunnleggende samfunnsøkonomi" holder seg langt unna så de ikke fucker opp alt en gang til. Det hører man stort sett fra dem som aldri har hatt grunnleggende samfunnsøkonomi. Etter noen sånne fag, forstår man at andre løsninger faktisk vil være mye verre. 1 Lenke til kommentar
Kerbox Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Etter noen sånne fag, forstår man at andre løsninger faktisk vil være mye verre. Kunne du utvide om dette litt? Hadde vært interessant å vite hva du egentlig mener med dette og hvorfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå