Gå til innhold

Luksusfellen og folk som er med,og de som trenger det

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Kort fortalt: Kom med en ordentlig forklaring på hvordan du mener ditt prinsipp skal gjennomføres.

Bedre kontroll over personers gjeld som igjen vil kunne føre til raskere begrensning og stopp av økte kredittgrenser, nye kredittkort og mer gjeld. Det vil så klart føre til at færre personer havner i luksusfelle og at de som havner i luksusfellen kanskje får mindre gjeld enn de ville slik som det er i dag.

Trodde faktisk at det lå ganske åpenlyst gitt trådens tema...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet her er ikke hva.. Men hvordan.

Bedre kontroll over personers gjeld. fin tanke.. Hvordan?

Som du selv sier til han du siterer.. Det burde være VELDIG åpenlyst (dine ord) da det klart og tydelig i teksten hanshans spesifiserer "hvordan". Du har til og med sitert det..

edit: kanskje du burde slutte å hakke på andre om hva de skriver og faktisk lese tydeligere hva det står og hva det blir spurt om? Jeg ser gjerne også din forklaring på nettopp hvordan det kan/skal/burde gjennomføres.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Her putter du en del ord i munnen på meg... har aldri nevnt noe om lønn.

Jeg vet ikke om det snart demrer for deg, men her er du i hvert fall i riktig retning.

For du har helt rett, du har ikke nevnt lønn. Hele poenget her er nettopp alt du ikke nevner, og åpenbart ikke har tenkt gjennom. Hvordan skal du få satt en kredittgrense på personer uten å vite noe om lønn?

La meg forresten fortelle deg at det kan skrives flere bøker om andre ting du ikke har tenkt på i denne sammenhengen, men hvis du føler at vi snakker nedsettende og legger ord i munnen på deg, så kan vi jo heller enes om at det du hadde en fin tanke, men at den ikke lar seg gjennomføre.

Lenke til kommentar

1, Du snakket om at det skulle være forskjell på hva vær enkelt kunne få gjorde du ikke? Da trenger man informasjon. Informasjon som lønn, gjeld (på bil/bolig/etc altså ikke kreditkortgjeld) osv.

2, Uansett så må den databasen fortsatt være enorm, og hente inn informasjon fra bankene? Eller hvor tenker du at informasjonen om at penger er brukt/ikke brukt skal komme fra? Mener du at bankene skal ha en plikt til å sende informasjon om jeg har brukt noe av lånet mitt hos kreditkortyter x eller y? Hvis ikke bankene får noe igjen for dette strevet (og tro meg det hadde det vært) er det HELT uaktuelt for dem.

3, Du kan godt si at det burde være et slikt system. Men man kan også si at det burde være fred i verden...

edit: Jeg argumenterer ikke mot et system som skal hindre/begrense hva folk skal kunne ta opp. Jeg bare sier til deg at ressurser/tid/kostnader det vil ta å bygge/utvikle/drifte det er såpass enorme at det ikke er noen vits i for noen å gjøre det. For ikke å snakke om så mange parter som måtte vært med på prosjektet. Og her kommer virkelig ordtaket "jo flere kokker jo mere søl" frem.

Vil du ha et system (som kan fungere) som skal hindre/begrense folk å ta opp kredittkortgjeld, gjør det ulovlig. Vanskeligere er det ikke.. Har du lyst på noe, jobb for det !

"Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt"..

1. Situasjonen jeg tenkte og svarte på var økt kreditt... for nye søkere mener jeg prosedyre om siste lønnslipper og selvangivelse er noe man må gå gjennom men at man burde få en mer automatisk prosedyre på dette.

En måte er en felles database på lønnsslipper og selvangivelser der du får beskjed om noen har vært å kikket på dine data på samme måte som du i dag får beskjed om at noen har tatt en kredittsjekk på deg.

En annen måte er at de som vil ha tilgang til slik data sender en forespørsel som du godkjenner ved hjelp av bankID

2. Slik data tar mye mindre plass enn du tror... hvis bankene må stille informasjonen tilgjengelig så må de det, enkelt å sgreit.

3. Sier også at det burde være fred i verden... men vi kan vel konsentrere oss om topic, ikke sant?

Lenke til kommentar

edit: kanskje du burde slutte å hakke på andre om hva de skriver og faktisk lese tydeligere hva det står og hva det blir spurt om?

Det er vel bare å innse at vi er på et helt normalt webforum, hvor ydmykheten er proporsjonal med kunnskapen. =)

Lenke til kommentar

Begge to... ja Horge og wamster.

Bla tilbake til innlegg 13 og les høyt for dere selv hva Horge spør om... deretter leser dere kommentaren min og om kanskje den ikke automatisk svarer på spørsmålet.

Da tenker jeg ikke på alle andre spørsmål, kun det Horge spør om akkurat der...

Lenke til kommentar

1. Situasjonen jeg tenkte og svarte på var økt kreditt... for nye søkere mener jeg prosedyre om siste lønnslipper og selvangivelse er noe man må gå gjennom men at man burde få en mer automatisk prosedyre på dette.

Hvem skal i så fall bestemme hvor mye man får låne, til hvilken rente og med hvor lang nedbetalingstid? Hvilke retningslinjer skal legges til grunn?

Hva hvis man ikke er fornøyd med tilbudet, skal du da opprette et eget statlig organ hvor man kan klage på vedtaket? Husk at du har effektiv eliminert nær alt som heter konkurranse i markedet, så det går ikke å høre med en annen tilbyder.

Du vil også ha en lovfestet maksimal rente, og samtidig argumenterer du for at bankene skal spare ressurser på å nedlegge avdelingen for kredittvurdering. Hvordan skal bankene være trygge på at de får tilbake pengene?

3. Sier også at det burde være fred i verden... men vi kan vel konsentrere oss om topic, ikke sant?

*facepalm*

Lenke til kommentar

En måte er en felles database på lønnsslipper og selvangivelser der du får beskjed om noen har vært å kikket på dine data på samme måte som du i dag får beskjed om at noen har tatt en kredittsjekk på deg.

En annen måte er at de som vil ha tilgang til slik data sender en forespørsel som du godkjenner ved hjelp av bankID

2. Slik data tar mye mindre plass enn du tror... hvis bankene må stille informasjonen tilgjengelig så må de det, enkelt å sgreit.

1, Økt kredit krever også lønnsslipper? Har jeg gått fra 450.000 til 1.2 mill i lønn har vel det noe å si for hva jeg kan søke om...?

2, Du, jeg har utdannelse innen IT så er ganske klar over hva jeg snakker om her når det kommer til databaser og plass/tid. Det virker ikke som du har filla peiling. No offence altså.

hvis bankene må stille informasjonen tilgjengelig så må de det, enkelt å greit."

Nei det er ikke "enkelt og greit" Det du snakker om i teorien her er at bankene skal gjøre en tjeneste for en tredjepart som de absolutt ikke har noe med å gjøre. Hvorfor skal de de? Hvem skal pålegge dem det? Hvorfor skal de pålegge dem det? Banken har absolutt null å gjøre med kreditkortlånet ditt. Akkurat like lite som lendo har noe med boliglånet ditt å gjøre.

3, Jeg holder meg on topic.. Du derimot har fortsatt IKKE svart på et så enkelt spørsmål som "hvordan ser du ser du for deg at det skal fungere"

Ikke kom her å "la oss holde oss on-topic" til meg. Du svarer jo ikke på noe jeg (eller horge for den saks skyld) spør om.

edit: Jeg ser at du trekker min kunnskap/ydmyket i tvil på et innlegg basert på hva Horge skriver om.. Interessant. Du trekker denne konklusjonen utifra hva da?

Og ja jeg stiller ikke retoriske spøsmål. Jeg er faktisk interessert i svar fra deg på alle spørsmålene jeg stiller deg.

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bla tilbake til innlegg 13 og les høyt for dere selv hva Horge spør om... deretter leser dere kommentaren min og om kanskje den ikke automatisk svarer på spørsmålet.

Nei, det er sikkert bare jeg som er dum, for jeg skjønner ikke logikken i den sausen av sitering som du har med i innlegget.

Men kan du ikke heller bare referere på nytt hva jeg spør om, og hva som er din løsning?

Lenke til kommentar

Rart hvordan den samme brukeren føler seg uthengt og forfulgt, gang på gang. Alle er så sykt slemme på dette forumet, ass.

Dersom du ikke engang ser problemet med å legge kredittvurdering til et sentralt organ, så er det vanskelig å ha en fornuftig diskusjon om dette. Greit nok at man mener at en kommunistisk modell er en god idé til tross for ulempene, men når man ikke en gang gidder å argumentere for positive sider som veier opp for de negative men bare postulerer at "sånn er det" og "sånn bør det gjøres" uten å problematisere noe som helst, så blir det barneskolestil-nivå over det hele.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Rart hvordan den samme brukeren føler seg uthengt og forfulgt, gang på gang. Alle er så sykt slemme på dette forumet, ass.

Jeg føler meg ikke uthengt å forfulgt... synes det bare er greit at vi holder oss til tema og følger reglene. Er vel ikke noen bombe at det er du som kommer med en slik kommentar. Har du sett innleggene mine med nøytrale øyne hadde du vel også sett at jeg reagerer også når kommentarer og usakligheter går ut over andre. Bakgrunnen for dette er at det tidligere er eksempler på at 13-14 åringer rett å slett har blitt "kjeppjaget" fra forumet fordi de rett og slett mistrivdes her fra sitt 1. innlegg. Dette fra personer som har veldig høy status her på forumet til tross for at noen av de hverken var/er moderator eller administrator... du kjenner en av dem ganske godt Herr Brun.

Vi kan gjerne ta flere OT diskusjoner men da i en egen tråd eller på PM.

Dersom du ikke engang ser problemet med å legge kredittvurdering til et sentralt organ, så er det vanskelig å ha en fornuftig diskusjon om dette. Greit nok at man mener at en kommunistisk modell er en god idé til tross for ulempene, men når man ikke en gang gidder å argumentere for positive sider som veier opp for de negative men bare postulerer at "sånn er det" og "sånn bør det gjøres" uten å problematisere noe som helst, så blir det barneskolestil-nivå over det hele.

Jeg synes at de positive sidene er større enn de negative... hvis noen andre mener noe annet bør de vel argumentere for dette og ikke bare argumentere mot mine argumenter. Ett eksempel på dette er vel at flere ansatte i det offentlige kun er mer byråkrati. Ja byråkrati er ett negativt ord i seg selv men hvilket argument er det egentlig.

Jeg mener uansett at å få bedre kontroll er en stor fordel, en fordel som er mye større enn ulempene. Jeg kommer med eksempler på hvordan jeg kunne tenke meg at slik ville bli gjort. Det betyr ikke at jeg har alle løsningene som noen her mener det er en plikt å ha så lenge man har en mening, ser vel ut som det også gjelder deg.

Horge er så i mot alt jeg sier uansett at jeg vet egentlig ikke hvor han står mens wampster vet jeg er enig med målet men kanskje ikke måten vi kommer dit.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Altså, et gjeldsregister kommer vi til å få.

Dette er ikke verre enn reseptregister og diverse andre personregistre vi har i Norge.

Innen 5 år tenker jeg vi har et gjeldsregister på plass, og det vil være en positiv ting som vil verne kredittyter, kanskje vil det også medføre bedre rentebetingelser for oss andre da de som aldri betaler vil kunne bli stanset relativt tidlig.

Men sentralt styrt kredittgrense er det ingen grunn til å tro at innføres, det er noe det er mer sannsynlig at skjer i diverse totalitære regimer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, et gjeldsregister kommer vi til å få.

Dette er ikke verre enn reseptregister og diverse andre personregistre vi har i Norge.

Innen 5 år tenker jeg vi har et gjeldsregister på plass, og det vil være en positiv ting som vil verne kredittyter, kanskje vil det også medføre bedre rentebetingelser for oss andre da de som aldri betaler vil kunne bli stanset relativt tidlig.

Men sentralt styrt kredittgrense er det ingen grunn til å tro at innføres, det er noe det er mer sannsynlig at skjer i diverse totalitære regimer.

Det har jo blitt helt hensynsløse krav på noen lån og kredittkort nettopp på grunn av folk som velger og ignorere gjeld og bruker alt for mye penger som de selv ikke eier eller har råd til og bruke. Det går jo utover de som faktisk trenger slike tjenester til noe viktig men som ikke får det på grunn av de høye kravene skapt av disse luksusfolka.

Lenke til kommentar

Det har jo blitt helt hensynsløse krav på noen lån og kredittkort nettopp på grunn av folk som velger og ignorere gjeld og bruker alt for mye penger som de selv ikke eier eller har råd til og bruke. Det går jo utover de som faktisk trenger slike tjenester til noe viktig men som ikke får det på grunn av de høye kravene skapt av disse luksusfolka.

Akkurat der er vi vel litt uenige... jeg rett og slett får kastet tilbud etter meg hele tiden på mail, sms, facebook, reklamer, etc og kunne nok hvis jeg gikk inn for det tatt opp flere millioner i kredittgjeld.

Selv studenter får nå 20 000 kr i studiefinansiering uten noe form for inntekt... synes det er fint at studentene får litt hjelp på veien til å kjøpe seg en bærbar PC og andre studieting men 20 000 kr er langt over det som er forsvarlig å gi til en student uten inntekt.

Man finner PC-er fra 2000 kr og oppover så en studentfinansiering burde vel lagt på rundt 5000 kr mener jeg.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke engang ser problemet med å legge kredittvurdering til et sentralt organ, så er det vanskelig å ha en fornuftig diskusjon om dette.

Man ønsker vel ikke å legge kredittvurderingen i seg selv til ett sentralt organ, men heller dataene som viser hva en person har av kreditt. Så får banken vurdere ut ifra oppdatert informasjon om de ønsker å gi ut kreditt og hva risikoen/renten er. Poenget er vel å regulere bedre det "kredittsjekk" systemet vi har i dag.

Jeg synes dette var en fornuftig måte å gjøre det på. En kredittsjekk hvor man må godkjenne før dataene blir oversendt.

2, Du, jeg har utdannelse innen IT så er ganske klar over hva jeg snakker om her når det kommer til databaser og plass/tid. Det virker ikke som du har filla peiling. No offence altså.

Etter mine ganske konservative estimeringer (lagring av mye personlig info og opptil 50 kredittopptak om gangen) så vil databasen, med redundans, uten komprimering og regnet med databaseoverhead, ta rundt 400GB for hele norges befolkning. Man får SSD disker for rundt 0.7$/GB i dag, så det blir under 2000kr for hoveddiskene. Legg på en tusenlapp eller to for backup.

Dette er ikke ett system som trenger veldig mye throughput heller (kunne sikkert brukt spindisk til en billigere penge og), så man trenger ikke å speile det ut på veldig mange servere. Så la oss si 10.000 kroner for diskene, noen servere til 50k for å ta litt i... er folk i luksusfellen som har brukt mer penger enn dette kommer til å koste i rein hardware.

Men så klart, kjenner jeg staten rett, så kommer det nok til å bruke 200 mill i konsulenter og utvikling.

Lenke til kommentar

Hvis du leser kommentaren min så går den på både plass OG tid.

Hardware er ikke noe som koster mye for tiden. Fullstendig klar over det.

Det å få et system som snakker med alle parter, som oppdateres (automatisk),

og lagrer alt av data som skal til for å tar litt tid å kode. Ikke bare det, men det krever jo da

også at ikke bare mesteparten, men ALLE som har noe i den "lille" pyramiden tar det i bruk/bytter over fra det/de nåværende programmene de bruker.

I Norge per dags dato har f.eks. fortsatt ikke sykehusene de/det samme systemene som gjør at de kan "snakke sammen" når det kommer til medikamenter og journaler. Regner med at det å få så mange banker/kreditkortytere/staten/nav/folkeregisteret/arbeidsgivere etc over på et sånt system ville være gjort i en håndvending. Ikke ville det kostet noe heller.

edit: Et annet aspekt er sikkerhet. Her snakker man om et system som skulle lagret så latterlig mye privat/personlig informasjon på et og samme sted.

Hva hardware koster ser jeg på som en veldig liten, nesten irrelevant utgift. Utvikling nesten også, selv om det fort kan koste en del. Det å få alle i "pyramiden" til å bruke det systemet/programmet er jo essensielt. Og det er der jeg tror skoen trykker.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

og lagrer alt av data som skal til for å tar litt tid å kode. Ikke bare det, men det krever jo da

også at ikke bare mesteparten, men ALLE som har noe i den "lille" pyramiden tar det i bruk/bytter over fra det/de nåværende programmene de bruker.

I Norge per dags dato har f.eks. fortsatt ikke sykehusene de/det samme systemene som gjør at de kan "snakke sammen" når det kommer til medikamenter og journaler. Regner med at det å få så mange banker/kreditkortytere/staten/nav/folkeregisteret/arbeidsgivere etc over på et sånt system ville være gjort i en håndvending. Ikke ville det kostet noe heller.

edit: Et annet aspekt er sikkerhet. Her snakker man om et system som skulle lagret så latterlig mye privat/personlig informasjon på et og samme sted.

Hva hardware koster ser jeg på som en veldig liten, nesten irrelevant utgift. Utvikling nesten også, selv om det fort kan koste en del. Det å få alle i "pyramiden" til å bruke det systemet/programmet er jo essensielt. Og det er der jeg tror skoen trykker.

Er vel ganske tydelig at det ikke var meningen din for noen innlegg siden men det er greit...

Så du ser ikke problem med å få ett slikt system opp men problemet er å få alle til å bruke det... var det det du mente?

2, Uansett så må den databasen fortsatt være enorm, og hente inn informasjon fra bankene? Eller hvor tenker du at informasjonen om at penger er brukt/ikke brukt skal komme fra? Mener du at bankene skal ha en plikt til å sende informasjon om jeg har brukt noe av lånet mitt hos kreditkortyter x eller y? Hvis ikke bankene får noe igjen for dette strevet (og tro meg det hadde det vært) er det HELT uaktuelt for dem.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det reint tekniske er egentlig ikke så veldig vanskelig. Man har en database som styres av en eller annen statlig forvaltning (eller som bare kontrollerer om man bruker en privat aktør), man har ett standard API, kan godt være SOAP over HTTPS foreksempel, man utsender aksessnøkler etter en ordentlig søknadsprosess med auditing av brukersystemet (via datatilsynet for eks), følger alle sikkerhetsprosedyrer når det gjelder utvikling av systemer for sensitiv informasjon. I tillegg så sender man ut ved spørringer en autentiseringslink via mail slik at den som kredittsjekkes må godkjenne med BankID.

Å få "pyramiden" til å fulge dette er ikke vanskeligere enn å "lovpålegge" at det skal brukes ved all oppretting av kreditt. Er vel samma som når de endrer protokollene mot sentralbanken?

Lenke til kommentar

Nå har banker og finansinstitusjoner allerede krav på seg til å rapportere en hel rekke ting.

En av disse tingene er faktisk gjeld, men det rapporteres nå kun i forbindelse med selvangivelse etter hva jeg forstår..

Det er null problem å endre på dette slik at de må rapportere oftere, da har man løst hele problemet med et gjeldsregister.

Lenke til kommentar

Ett snarlig tiltak som kan hjelpe litt er å rapportere kredittkort som gjeld uavhengig av om kreditten er brukt eller ikke. Det er kanskje ikke riktig for dem som bruker kredittkort med fornuft og ikke har gjeld på dem men det er en god måte å forebygge problemet med at folk tar opp for mye forbruksgjeld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...