deaktivert443556 Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Jeg har nettopp installert Windows på en ny SSD. Den forrige har ikke havarert, så jeg vurdere å bruke den som en ordinær lagringsdisk. Skal dette være uproblematisk? Grunnen til at jeg spør er at sist jeg prøvde på dette så fungerte det fint helt til PC-en en dag plutselig forsøkte å laste Windows fra denne gamle SSD-en til tross for at den hadde blitt formatert. Det hjalp heller ikke å stokke om på boot-rekkefølgen i bios. Til slutt måtte jeg nappe den ut for å få startet Windows fra riktig SSD. Så før jeg tar i bruk den som nå bare ligger på skrivebordet mitt, så spør jeg om jeg bør gjøre noe mer enn bare å formatere den? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Du kan bruke DBAN for å slette alt som var tidligere på disken. Da skal du ikke lengre ha problemet du nevner over Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Ok takk, jeg sjekker det ut. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Det skal ikke være noe problem uansett. Å slette hele disken er totalt unødvendig. Det er BIOS som bestemmer hvilken disk det bootes fra. Men så må man være klar over at det ikke nødvendigvis er disken man har Windows på som bootes. Det er lett å rote det til slik at System og Boot er på to forskjellige disker. 1 Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 En ting er å installere og sette bios til å boote på riktig disk. Men det ligger også en bootrecord som sier hvor den finner OS'et. Les posten tll Hårek og google litt på det så gir det muligens mening. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Tipset er å kun ha OS-disk tilkoblet under installasjon. Da kan ikke filene legge seg på andre disker. Da kan man nemlig oppleve at OS ikke vil starte hvis noe skjer med en annen disk. Dette kan som regel fikses ved å kjøre setup igjen og velge reparer. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Ja, det gjorde jeg denne gangen. Kun DVD-spiller og ny SSD var tilkoblet under installasjonen. Jeg husker ikke om jeg gjorde det samme sist gang, som var to år siden. Nå koblet jeg nettopp opp den gamle SSD-en. Før jeg formaterte slettet jeg partisjonene og opprettet en ny som bruker hele plassen. Jeg kan heller ikke huske om jeg gjorde dette med problemdisken før. Kanskje var det derfor det ble krøll plutselig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå