svein-r4 Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Hei, jeg prøver å lag en klasseføringsliste i excel ut i fra sportslige resultater. Klassene er delt inn i A,B,C og D Betingelsene er som følger: Man starter i klasse D, hvis man oppnår 75% av maks poengsum (vi sier det er 100 poeng) skal man rykke opp til klasse C. Når man er i klasse C må man ha 85% for å komme til B, og 97% for å komme til klasse A Man skal kun gå opp en klasse av gangen, og man rykker også ned hvis man ikke klarer kravene. Har prøvd å leke meg litt med hvis, og , eller kombinasjoner men ender bare opp med feilmeldinger bl.a. #verdi! Er det mulig å sette opp dette som en logisk formel eller må det programmeres på noen måte i VB På forhånd takk for hjelpen :-) Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Hei I hvilket oppsett tenker du deg å registrere disse tingene, hvordan ser det ut? Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
svein-r4 Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Hei I hvilket oppsett tenker du deg å registrere disse tingene, hvordan ser det ut? Beste hilsen Harald Hei Harald, legger ved en fil hvor jeg har skrevet en liten forklaring :-)klasseføring.xlsx Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hei! Se på denne linken. Har jeg forstått deg rett? http://www.excelguru.no/wp-content/uploads/2014/10/klassefoering.xlsx Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
svein-r4 Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 Hei Ketil, Det begynner å nærme seg :-) Det eneste er at det ikke skal være en beregning for hver rad, men hvis en av verdiene i cellene fra D6 tom D14 er høyere eller lavere en kravene skal man gå opp eller ned i klassene. Prøvde å endre formelen med å sette inn D6:D14 på de forskjellige stedene men ser ikke ut til at det virket. =HVIS(H6="D";HVIS(D6:D14>=75%;"C";"D");HVIS(H6="C";HVIS(D6:D14>=85%;"B";HVIS(D6:D14<75%;"D";"C"));HVIS(H6="B";HVIS(D6:D14>=97%;"A";HVIS(D6:D14<85%;"C";"B"));HVIS(H6="A";HVIS(D6:D14<97%;"B";"A"))))) Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Skjønner - tror jeg Forslag: I H8 legger du formelen =MAKSA(D6:D14) som finner høyeste verdi og i H9 legger du =MINA(D6:D14) som finner laveste, og så bytter du ut D6:D14 med H8 og H9 der du vil teste på høyeste og laveste verdi. DU må formattere cellene som prosent. I dette tilfellet blir det 100% og 0% siden du har både 100% og 0% i området. Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Hei Jeg øver meg litt på funksjoner så jeg brukte tråden din til å teste litt. Har ikke all verdens av tid så har ikke fått skrevet den helt ferdig. Men, Den skal fungere eks. Hvis Nåværende klasse står i Celle A1 og prosent andelen står i B1 skriver du =GiMegKlasse(A1;B1) i hvilket som helst celle så skal den gi deg neste års klasse. Den går kun opp og ned 1 klasse av gangen. Foreslår at du bruker et desimal i prosenten din. fordi 74,5 vil vise 75% så hvis nåværende klasse er D vil formelen gi svaret D siden verdien er 74.5 men det som blir vist i cellen er 75. Function GiMegKlasse(x, y) Select Case x Case "D" Select Case y Case Is >= 0.75 GiMegKlasse = "C" Case Is < 0.75 GiMegKlasse = "D" Case Else GiMegKlasse = "Fail" End Select Case "C" Select Case y Case Is >= 0.85 GiMegKlasse = "B" Case Is < 0.75 GiMegKlasse = "D" Case Is < 0.85 GiMegKlasse = "C" Case Else GiMegKlasse = "Fail" End Select Case "B" Select Case y Case Is >= 0.97 GiMegKlasse = "A" Case Is < 0.85 GiMegKlasse = "C" Case Is < 0.97 GiMegKlasse = "B" Case Else GiMegKlasse = "Fail" End Select Case "A" Select Case y Case Is >= 0.97 GiMegKlasse = "A" Case Is < 0.97 GiMegKlasse = "B" Case Else GiMegKlasse = "Fail" End Select Case Else GiMegKlasse = "Ugyldig klasse" End Select End Function Mvh Torbjørn Endret 10. oktober 2014 av Bigelk Lenke til kommentar
svein-r4 Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 Det jeg mener er H6 skal det stå årets klasse A,B,C,D som skrives inn manuelt. Hvis H6 f.eks. er "B" og en av verdiene i cellene D6 tom D14 er høyere enn 97% skal I6 bli "A" og under 85% bli "C" Noen som har forslag til noen fine lærerbøker for læring av oppsett av formler og VB? Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Fjern .txt og test klasseføring.xlsm.txt Endret 10. oktober 2014 av Bigelk Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Åja. sorry. leste ikke de siste svarene dine. Så funksjonen gjør ikke det du ber om Jeg trodde den skulle ta en rad av gangen, eller gjennomsnittet. Men, jeg fikk ihvertfall lagd en funksjon Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Det jeg mener er H6 skal det stå årets klasse A,B,C,D som skrives inn manuelt. Hvis H6 f.eks. er "B" og en av verdiene i cellene D6 tom D14 er høyere enn 97% skal I6 bli "A" og under 85% bli "C" Noen som har forslag til noen fine lærerbøker for læring av oppsett av formler og VB? Søk på youtube på "Excel på norsk", så dukker det opp ett og annet som forhåpentligvis er nyttig Jeg har lagt ut ganske mye der. Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
svein-r4 Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Klarte faktisk å få det til, med god hjelp fra dere :-) Godt tips med =MAKSA*** =HVIS(O3="D";HVIS(MAKSA(E6:E14)>=75%;"C";"D");HVIS(O3="C";HVIS(MAKSA(E6:E14)>=85%;"B";HVIS(MAKSA(E6:E14)<75%;"D";"C"));HVIS(O3="B";HVIS(MAKSA(E6:E14)>=97%;"A";HVIS(MAKSA(E6:E14)<85%;"C";"B"));HVIS(O3="A";HVIS(MAKSA(E6:E14)<97%;"B";"A"))))) Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå