Gå til innhold

Raid 5 i htpc, har kjøpt ssd for system, trenger litt hjelp

thamule

Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt litt problem med harddiskar i hptc'en min, så har bestemt meg for å lage eit nytt oppsett.

Har dette hovedkortet (Asus p5n7a-vm):

http://www.asus.com/Motherboards/P5N7AVM/

Det støttar så vidt eg forstår raid 5, og det har 5 sata-kontaktar på kortet.

Eg har kjøpt ein SSD, Samsung 840 evo 250 gb som eg tenkte å ha system på (windows 8)

Kva kan eg gjere for å sette opp resten i raid 5? Eg har eit optisk drev, men dette kan eg eventuelt sløyfe, men helst ikkje. Då har eg 4 sata-kontaktar ledig, ssd'en stikk av med 1, då er det berre 3 igjen. Skulle gjerne hatt fleire tilgjengelig, men det har eg ikkje.

Burde eg kjøpe eit kontrollerkort og så ha muligheit til f.eks 4 diskar? Men kva kan eg eventuelt gjere no for å få dette til fungere og sette opp raid? Gjer eg det i bios eller i windows, og kan eg berre gå i gang med å installere windows på ssd, før eg får tak i nye harddiskar, eller må eg vente? Eg har ikkje bestilt harddiskar, då eg først vil finne ut veien vidare.

Eg har frå før ein haug med forskjellige diskar, så eg må vel sikkert berre kjøpe helt nye, 1 stk 1tb, 1 stk 1,5tb, 2 stk 2tb og ein 3tb (kobla til med e-sata)

Takkar for all hjelp/svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Først leverer du tilbake din 840 evo fordi det er påbevist feil. Gå heller for en MX1000 250Gb

For å sette opp raid så er det flere ting du må huske på.

Et raid er ikke backup

Dersom HK går, så går også raidet, det lar seg muligens gjenoppbygge, men kan bli litt styr.

Et kontrollerkort er ideelt sett bedre, da går du fra det typiske software raid, dvs å sette opp et virtuelt raid i bios til et hardware raid. Sistnevnte er det beste valget.

Kontroller kommer i alle prisklasser og størrelser alt etter hva du trenger. For raid 5 så har så å si alle dette.

I et raid som er allerede opprettet kan du erstatte en ødelagt disk (gitt du har spare eller fault tolerance) byttes ut med en disk som er større enn den som døde, den nye vil da gå ned til den størrelsen som det raidet er satt opp med.

For raid 5 trenger du minimum 3 disker, men det er alltid lurt å ha en spare dersom en av diskene skulle gå så har du litt tid på deg å bytte ut den som er død.

En siste ting, raid 5 er ofte skikkelig treigt når det gjelder rebuilds, så om dataene ikke er viktige så ville jeg heller ha kjørt på med raid 1 eller raid 10

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er ikkje viktige data (filmar og seriar), men eg tenkte eg skulle lage eit oppsett der eg kan miste ein disk og likevel ikkje miste alt innhold på disken, uten at eg må ha dobbelt opp med harddiskar. Om det tar lang tid å få fram igjen data på disken som blei ødelagt, så gjer ikkje det noko.

Eg kom forrestn over dette programmet:

http://www.flexraid.com

Det virkar fleksibelt, må berre ha 1 disk som backup som er like stor som ein av datadiskane, slik som raid 5.

Eg går utifrå at eit kontrollerkort og raid 5 er tryggare enn flexraid? Eg har prøvd å søke litt, men anar ikkje kva eg treng. Hadde vore fint med 8 portar eller noko slikt, så kan eg utvide.

Lenke til kommentar

Crucial MX100 er gode SSD'er, har selv to stykker i laptopen. Du trenger ikke noe software RAID da brikkesettet på hovedkortet støtter RAID 0, 1. 0+1 og 5. Vi kaller dette "fake-raid" da det ikke er egen kontroller for RAID, men det bruker brikkesett kontrolleren for RAID.

Om hovedkortet ryker, så vil ikke raid-oppsettet ryke. Men du må kjøpe et hovedkort med samme brikkesett (Nvidia) for å få tilbake raid-oppsettet. Selv har jeg flyttet et RAID5 fra et hovedkort til at annet 3 eller 4 ganger uten problemer. Hovedkortene hadde Intel brikkesett.

Når det gjelder kontroller kort, så er nok Arcea noe av de beste, har selv et 1224-8I med 8 porter.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Crucial MX100 er gode SSD'er, har selv to stykker i laptopen. Du trenger ikke noe software RAID da brikkesettet på hovedkortet støtter RAID 0, 1. 0+1 og 5. Vi kaller dette "fake-raid" da det ikke er egen kontroller for RAID, men det bruker brikkesett kontrolleren for RAID.

Om hovedkortet ryker, så vil ikke raid-oppsettet ryke. Men du må kjøpe et hovedkort med samme brikkesett (Nvidia) for å få tilbake raid-oppsettet. Selv har jeg flyttet et RAID5 fra et hovedkort til at annet 3 eller 4 ganger uten problemer. Hovedkortene hadde Intel brikkesett.

Når det gjelder kontroller kort, så er nok Arcea noe av de beste, har selv et 1224-8I med 8 porter.

Supert, takker for tilbakemelding. Skal undersøke dette med Samsung ssd'en, ser det står rundt omkring at det kjem ny firmware og at det skal fikse problemet. Då slepp eg bytte den ut.

Etter å ha lest meir om Flexraid, virker det meir fleksibelt enn om eg skal til med raid5 på mitt hovdkort, då eg berre har plass til nokre få diskar. Men eg skal sjå litt på arcea og kva dei kostar, endar kanskje opp med eit slikt.

Men ein ting, viss eg bruker hovedkortet til å lage et raid5-oppsett, kor gjer eg det, i windows eller bios?

Og kva med eit kontrollerkort som Arcea, plug and play?

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til Nvidia raid, men regner med det er mer eller mindre likt for Intel, AMD og Nvidia, så du må sette SATA til RAID i BIOS. Deretter må du reboote PC'en og da bør RAID menyen dukke opp. Men hvordan dette gjøres skal finnes i manualen til hovedkortet.

Areca er stort sett "Plug And Pray" ja. Men du må installere drivere til det i Windows. Og RAID kan du sette opp enten i "boot" menyen til kortet eller via software i Windows. Etter å ha hatt dette Areca kortet i snart et år må jeg si at jeg er veldig fornøyd med det. Har satt opp et RAID5 og et RAID6 på det, total 7 HDD'er. 1224-8I koster ca 3900 kr hos Iwill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...