Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Er det slik at om man med jevne mellomrom bruker MediaCreationTool, så får man nyeste build nedlastet?

Nei, vil nok være build 10240 frem til en ny "større" build kommer, type neste år en gang, ala SP1 pakke. De kommer ikke til å holde på å oppdatere den .iso filen der, før de virkelig må..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle også ønske at Microsoft hadde oppdatert ISO innimellom... Eller i det minste samlet en pakke med alle oppdateringene (de hadde service packs og rollups tidligere).

Slik jeg forstår det, så kan man velge å se etter oppdateringer når man kjører oppgraderingen inne fra Windows. Jeg testet det med Windows 10 kort tid etter lansering, og hadde da færre oppdateringer i Windows Update etterpå enn med en clean install. Så da virker det som oppdateringene lastes ned før installasjonen starter slik at disse blir "bakt inn"...?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg skulle også ønske at Microsoft hadde oppdatert ISO innimellom... Eller i det minste samlet en pakke med alle oppdateringene (de hadde service packs og rollups tidligere).

Slik jeg forstår det, så kan man velge å se etter oppdateringer når man kjører oppgraderingen inne fra Windows. Jeg testet det med Windows 10 kort tid etter lansering, og hadde da færre oppdateringer i Windows Update etterpå enn med en clean install. Så da virker det som oppdateringene lastes ned før installasjonen starter slik at disse blir "bakt inn"...?

Du kan laste ned oppdateringer og ha de til en annen gang via...

https://catalog.update.microsoft.com/

Jeg har ikke testet hvordan sidene er nå, da jeg i hovedsak bruker WSUS på mitt LAN...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Grunnen til at myhken anbefalte å hoppe over det steget, det tipper jeg var for at man skal slippe venting, men kanskje enda viktigere - det å unngå kompliserende ekstraoperasjoner når man innstallerer oppgraderingen til Win10 for første gang. Når man gjør det for andre gang så har man ihvertfall fått tildelt hardware-ID, så da gjør det jo ikke så mye fra eller til om det skjærer seg. Annet enn at man må rydde opp i det selvsagt.

Nå har jeg lite erfaring annet enn et par oppgraderinger å lene mine antagelser på, så er det også nevnt da.

Endret av G
Lenke til kommentar

<snip>

Er ikke oppdatering for OS'et, men for programmer som skal kjøre på det OS'et.

Om du ikke har god nok kunnskap, som du selv sier, så slutt å uttal deg som om du har god nok kunnskap.

Det er klart at et nytt OS må støtte mest mulig av programvare som er skrevet til den plattformen tidligere. Alternativet med at alt skal begynne på scratch, kommer aldri til å skje med Windows og Microsoft.

Det synes jeg er en dum idé. Jeg skriver nemlig spesifikkt at jeg ikke har all kunnskap. Hvordan skal man lære noe da, om man ikke tør spørre?

Ok, ser det mangler spørsmålstegn på innlegget mitt mellom de blå linjene.

Jeg synes det er en idé å tvinge bort litt gammelt slagg jeg. Også synes jeg det er svært viktig å poengtere at på denne Windows 10 innstallasjonen så har jeg ikke rørt en eneste ting. Jeg har ikke innstallert så mye som et program der. Også kommer denne oppdateringen likevel. Det må bety at dette er noe som er innbakt i Windows 10  fra før av som krever dette 2008-programmeringsbibliotekene (eller hva det kalles).

Jeg reflekterer litt om IT, og det synes jeg er en fin egenskap. Kom til å dele refleksjonen med dere i denne tråden. Noe jeg tror er sunt og fine greier.

Det ser ihvertfall ut som Download Center flagger rett på førstesiden en 2013-utgave av Visual Studio. Så:

post-30484-0-56965500-1440661897_thumb.jpg

Lenke til kommentar

G!

Du misforstår visual studio C++ redist.

Programmer for windows er skrevet i en kode som trenger runtime librarys.

Det er 2005,2008,2010,2012,2013 versjoner av VC C++ redistributable og det er x86 og x64. I værste fall må du ha alle installert.

Når du installerer et program skrevet for windows blir vcredist som programmet er avhengig av library fra oftest installert samtidig. Det er ikke slik at 2013 versjon holder for alle eldre windows program.

Windows program menes 3 parts utviklere skrevet for windows med visual studio.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 2005,2008,2010,2012,2013 versjoner av VC C++ redistributable og det er x86 og x64. I værste fall må du ha alle installert.

Det er sikkert flere enn meg som husker tilbake til den tiden da vi stadig ble minnet på at vi manglet VBRUN100.DLL, VBRUN200.DLL og/eller VBRUN300.DLL ....

Lenke til kommentar

Det er sikkert flere enn meg som husker tilbake til den tiden da vi stadig ble minnet på at vi manglet VBRUN100.DLL, VBRUN200.DLL og/eller VBRUN300.DLL ....

Når du nevner det, mener å huske jeg hadde noen sånne feilmeldinger tilbake i W98 tiden hvis jeg ikke tar helt feil. Noe skrekkelig irriterende jeg har glemt hvordan jeg fikset til slutt.

Lenke til kommentar

G!

Når du installerer et program skrevet for windows blir vcredist som programmet er avhengig av library fra oftest installert samtidig. Det er ikke slik at 2013 versjon holder for alle eldre windows program.

Ja, G. 

Oppdatering av biblioteker er ikke å holde liv i gammelt skræl, det er alt som eksisterer av programvare som ikke er i versjon 1.0 og utgitt i år.

Microsoft holder biblioteket oppdatert fordi du skal kunne bruke

- programmer laget i 2008 med flunkende nye utviklingsverktøy.

- programmer laget i 2015 med ikke flunkende nye utviklingsverktøy. 

- programmer laget i 2010 med nyeste utviklingsverktøy, som har fått oppdateringer i 2011, 2012, 2013, 2014 og 2015 men altså første versjon var laget i 2010. 

Det eneste alternativet til å patche slike ting, er å ikke være bakoverkompatibel men kun støtte de nyeste bibliotekene. Den versjonen av Windows finnes. Den heter Windows RT. Du ser hvor populært det ble. 

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor jeg ikke får b105325.......

Kan noen av dere som har fått den se etter i registeret :

HKEY_LOCAL MACHINE/Software/Microsoft/WindowsSelfHost/Applicability - se hva som står under "BranchName"
Det er tallet etter TH som er interessant.

Hos meg står det 2 og jeg lurer på om det er for build 10240 ???

Jeg endret det til 1, og tilbake til 2 og gikk på WU etter restart.
Da kom flere - bla samleoppdateringen KB3081448.
Men build 10525 kom ikke......
må de stå 3 der for å få 10525 ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Lurer på hvorfor jeg ikke får b105325.......

Kan noen av dere som har fått den se etter i registeret :

HKEY_LOCAL MACHINE/Software/Microsoft/WindowsSelfHost/Applicability - se hva som står under "BranchName"

Det er tallet etter TH som er interessant.

Hos meg står det 2 og jeg lurer på om det er for build 10240 ???

Jeg endret det til 1, og tilbake til 2 og gikk på WU etter restart.

Da kom flere - bla samleoppdateringen KB3081448.

Men build 10525 kom ikke......

må de stå 3 der for å få 10525 ?

Har du gitt noen tilbakemeldinger via Windows Feedback appen?

Lenke til kommentar

G!

Ja, G. 

Oppdatering av biblioteker er ikke å holde liv i gammelt skræl, det er alt som eksisterer av programvare som ikke er i versjon 1.0 og utgitt i år.

Microsoft holder biblioteket oppdatert fordi du skal kunne bruke

- programmer laget i 2008 med flunkende nye utviklingsverktøy.

- programmer laget i 2015 med ikke flunkende nye utviklingsverktøy. 

- programmer laget i 2010 med nyeste utviklingsverktøy, som har fått oppdateringer i 2011, 2012, 2013, 2014 og 2015 men altså første versjon var laget i 2010. 

Det eneste alternativet til å patche slike ting, er å ikke være bakoverkompatibel men kun støtte de nyeste bibliotekene. Den versjonen av Windows finnes. Den heter Windows RT. Du ser hvor populært det ble. 

Hadde ikke Windows RT-suksess (fallitt) mest å gjøre med at det var en helt annen type prosessor, som var basert på ARM?

Da kreves selvfølgelig mye nyskrevet kode. Å nyskrive kode kan man fint gjøre til en Intel core i7 også på Windows 10.

Takk for at dere opplyser litt om hvordan det står til. Jeg var ikke helt uvitende på det heller da (virkemåter), før dere skrev det. Men, det er greit å få det oppsummert. Det jeg ikke visste var hvilke generasjoner av ting som har blitt sluppet.

Kunne de ihvertfall med Windows 10 da ha tatt motet til seg og kløyvet minst halve delen av eksisterende programmeringsbiblioteker i minst to. Og kun støttet den nyeste halvdelen. Etterhvert så kunne de parkert et av de eldste programmeringsbibliotekene ihvertfall minst en gang for hvert annen større versjonsoppgradering på Windows, eller kanskje for hver tredej større versjonsoppgradering.

Det hadde gjort ting litt ryddigere.

Jeg håper med Windows 11 eller kanskje så sent som med Windows 12 om det blir hetende det, at det kan parkere 32-bits CPU'er for godt.

Endret av G
Lenke til kommentar

1) Hadde ikke Windows RT-suksess (fallitt) mest å gjøre med at det var en helt annen type prosessor, som var basert på ARM?

2) Kunne de ihvertfall med Windows 10 da ha tatt motet til seg og kløyvet minst halve delen av eksisterende programmeringsbiblioteker i minst to. Og kun støttet den nyeste halvdelen. Etterhvert så kunne de parkert et av de eldste programmeringsbibliotekene ihvertfall minst en gang for hvert annen større versjonsoppgradering på Windows, eller kanskje for hver tredej større versjonsoppgradering.

3) Det hadde gjort ting litt ryddigere.

1) Teknisk sett betyr prosessorenarkitekturen ingenting for kjøpere, men at det ikke finnes støtte for å kjøre eksisterende programvare gjør. At prosessorarkitekturen er en svært viktig faktor for at det ikke går an, er derimot riktig. 

2) Grunnen til at Windows ble populært og siden har hatt et fortrinn, er økosystemet - et massivt programbibliotek med bred støtte. Hadde plutselig Windows kutta av diverse biblioteker og APIer slik at Photoshop CS3 eller CS6 ikke lengre virket, at Apache for Windows ikke lengre virket (i alle fall en versjon så jeg var bygget på C++ 2008), at FakturaLarsen ikke lengre virket, at Clue for Windows ikke lengre virket, at PuTTY ikke lengre virket, så hadde de fått kastet DVD'ene og USB-pinnene etter seg fra rasende kunder. 

Og de hadde redusert antall grunner til å bli igjen på Windows-platformen hver gang. 

Nå skal jeg trekke noen prosenttall rett ut av min egen fantasi, men jeg mener at minst 80% av brukerne bruker programvare som brukes av mindre enn 5% av brukerne. Ved å kutte støtten for de store breddene av de minst brukte programmene, tror jeg helt klart at du rammer 80% av brukerne. 

3) Ja, det hadde gjort ting ryddigere. Og mye rimeligere for Microsoft. RT var kjempeenkelt å holde orden på, med kun de nye APIene og kun programvare fra Store. Bedre? Ikke bedre. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

En gang så må Microsoft brette opp ermene, og tørre å kutte eldre støtte. Selvsagt så må de da lage et svært godt produkt som folk lengter etter å få seg. Når Microsoft har slitt med å få kundene over på nyere generasjoner Windows i lang tid, og at Windows 10 inntoget ikke er ferdig og analysert suksessraten med riktig enda, så er det kanskje litt for tidlig.

Regner med at MS ønsker folk over på Win10 for å rydde opp i det forholdet med at folk holder igjen. Da kan man ikke samtidig kutte vekk gammelt skrot. Såpass forstår jeg. Men en av de neste Windowsversjonen kunne kanskje vært aktuell, dersom de lager noe som så er såpass ettertraktet vel og merke.

Jeg tror 32-bit støtten må nøye overveies. Det er en kritisk omvending. MS vil ha den fordelen at de får betydelig færre antall med eldre hardware å behøve å gi støtte til. Kanskje de først må gjøre det ved (Steg 1 av flere steg i) å ikke støtte de eldste driverne, slik at en del moderne 32-bit CPU'er fremdeles henger med i svingene en stund.

Lar det seg praktisk gjennomføre å gjøre segmentere det slik? Kanskje ved å ha noen milde utsilinger av forhåndsgodkjente drivere?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...