TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Det blir nok helt på håret, i så fall. Ville ikke gjort det selv. edit: Du kan ikke flytte noen filer over på en annen eller en ekstern disk, da? Før oppgraderingen? Etter oppgraderingen vil det ligge igjen en 'Windows.old'-mappe som kan brukes dersom du ønsker å gå tilbake til Win7 i løpet av de første 30 dagene. Deretter blir den mappen slettet automatisk, tror jeg. Eventuelt kan du slette den selv manuelt, eller vha Disk Cleanup. Denne mappen blir fort på 12-16GB. Og kommer da i tillegg til Windows 10. Har sett over om det er noe jeg kan fjerne eller flytte over til en annen disk. Ser ut som alt er win 7 relatert. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Det blir nok helt på håret, i så fall. Ville ikke gjort det selv. edit: Du kan ikke flytte noen filer over på en annen eller en ekstern disk, da? Før oppgraderingen? Etter oppgraderingen vil det ligge igjen en 'Windows.old'-mappe som kan brukes dersom du ønsker å gå tilbake til Win7 i løpet av de første 30 dagene. Deretter blir den mappen slettet automatisk, tror jeg. Eventuelt kan du slette den selv manuelt, eller vha Disk Cleanup. Denne mappen blir fort på 12-16GB. Og kommer da i tillegg til Windows 10. Har sett over om det er noe jeg kan fjerne eller flytte over til en annen disk. Ser ut som alt er win 7 relatert. Har du sett om systemgjenoppretting er aktivert og i såfall hvor mye plass bruker den? Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Er det mulig å importere bilder fra kamera og telefon automatisk uten å måtte trykke importer hver gang? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) vet ikke om det er skrevet tidligere men når man oppgraderer fra tidligere versjoner så skrur win10 på scheduled defragmentering.Ble litt irritert når jeg oppdaget det da defragmentering av SSD kan redusere levetiden betraktelig. edit.. hmm. ble kanskje litt feilpostet da dette gjelder oppgradering og ikke clean innstall Endret 20. august 2015 av Lugmeister Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Så du vil ikke at trim skal sendes til SSD på regulær basis. Hvilken skade gjør det ? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Måtte lese meg litt opp på defrag for win 10 (og 8), har kjørt win 7 lenge og ikke fått med meg at de har forandret hvordan det fungerer. Før så ville kjøring av defrag gjøre at data ble flyttet på og hver gang man skriver til en celle så villle levetiden på SSD reduseres. så defrag på eldre versjoner var en dårlig ide. Endret 21. august 2015 av Lugmeister Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Relax, whoever skriver kode for defragmentering for et hvilket som helst operativsystem, må ha hørt om SSD nå. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Så du vil ikke at trim skal sendes til SSD på regulær basis. Hvilken skade gjør det ? Mener du at trim funksjonen er deaktivert hvis man har deaktivert defragmentering? Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Jeg hadde deaktivert oppdatering av drivere til muspad, men nå som windows oppdaterte seg så brydde den seg ikke lengre om dette. Er der noen måte å deaktivere driveroppdatering på enkelte drivere PERMANENT? Og er det virkelig nødvendig at det opprettes windows.old ved hver enste oppdatering systemet gjør i windows 10? Jeg tok clean install av windows 10, men i dag oppdaterte den seg og windows.old er på plass. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Så du vil ikke at trim skal sendes til SSD på regulær basis. Hvilken skade gjør det ? Mener du at trim funksjonen er deaktivert hvis man har deaktivert defragmentering? Nevermind. Jeg har deaktivert defragmentering for systemdisken min. Fant denne koden på nett: "fsutil behavior query disabledeletenotif". Kjørte den i cmd. Resultatet var "0" som betyr at trim er aktivert. Et resultat på "1" ville betydd at trim ville vært deaktivert. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Hei, fontene ble bare rot etter oppgradering på 2 maskiner. Den ene fra win7 og den andre fra win 8.1. Noen andre som har opplevd det samme? Legger ved bilde. Finner ikke ut hvordan man skifter tilbake font heller. Håper noen kunne hjelpe meg med det takk. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Siden man snakker om gratis Win10, og det har blitt diskutert ganske grundig nylig i tråden. I den forbindelse så lurer jeg på om man senere kan få ta en gratis Win10 og kjøpe oppgraderingspakke til den igjen, f.eks. til Win11 eller Win12 (eller hva de evt. kaller det for) når Win10 når EOL? Eller vil MS kreve at man har produktnøkkel for å kunne bruke en oppgraderinslisens senere på maskinen? Får man da brukervilkårene som den opprinnelige Win10 gratis hadde, dersom MS tillater scenarioet og man har betalt noe for oppgr. lisensen? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Siden man snakker om gratis Win10, og det har blitt diskutert ganske grundig nylig i tråden. I den forbindelse så lurer jeg på om man senere kan få ta en gratis Win10 og kjøpe oppgraderingspakke til den igjen, f.eks. til Win11 eller Win12 (eller hva de evt. kaller det for) når Win10 når EOL? Eller vil MS kreve at man har produktnøkkel for å kunne bruke en oppgraderinslisens senere på maskinen? Får man da brukervilkårene som den opprinnelige Win10 gratis hadde, dersom MS tillater scenarioet og man har betalt noe for oppgr. lisensen? Det er antydet, fra Microsoft tror jeg men via via, at dette kan være den siste versjonen av Windows, og at det herfra og ut er løpende oppgraderinger som gjelder. Jeg tolker det som noe mer a la Adobes Creative Suite, som riktig nok har versjoner, men det gjøres mindre utav hver release. Det spekuleres også i at når Windows 10 på et tidspunkt før EOL, vil de som vil ha løpende oppgraderinger videre kunne få dette gjennom et abonnement. Igjen, sammenlign gjerne med Adobes overgang fra Creative Suite 6 til Creative Cloud. Nå har allerede Microsoft hatt abonnementsmuligheter på OS i noen år, men da ikke for vanlige brukere. Jeg personlig tror ikke de er villige til å ofre nesten hele markedsandelen for å øke inntektene. Ikke med mindre de er helt sikre på at de færre brukerne vil forbli på plattformen for alltid. Så da tenker jeg at det blir alltid mulig å ha forhåndsbetalte lisenser for vanlige folk. Men for å gå til kjernen av spørsmålet ditt, oppgraderingen til Windows 10 i kampanjeperioden var bare bittelitt billigere enn oppgraderingen til Windows 8 i kampanjeperioden, og den har jeg nå oppgradert videre på. Sedvanen er at oppgradering på oppgradering er helt greit. Endret 21. august 2015 av tommyb Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Noen har fått avklaringer med Microsoft og skrevet om det her http://www.tenforums.com/general-discussion/14021-windows-retail-version-upgrading-win-10-oem-7.html window 8.1 retail m/free upgrade til windows 10 gir transfer rights med å downgrade til 8.1 og igjen free upgrade til windows 10 frem til juli 2016. Etter juli2016 vil en free upgraded windows 10 bli permanent knyttet til det device. Så oppsummert: Skal du flytte windows 10 free upgrade installasjon til "ny PC" etter juli 2016 får du ikke gjort det. Da må du kjøpe en ny retail windows 10 lisens. Eventuelt kan jeg vel da kjøpe en Windows 10 Upgrade lisens (*) og bruke den til å oppgradere fra Windows 7/8.x *) forutsatt at MS tilbyr Upgrade-lisenser etter 29/7-2016 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Og skulle likt å se den som gikk til rettsak mot Microsoft for å beholde retail rettighetene etter å ha tatt i mot en "gratis" kopi av Win10, når MS har vært soleklare på at den gamle nøkkelen blir konsumert. Soleklare på at den gamle nøkkelen blir konsumert !!?? Da finnes det vel i skriftlig form på en Microsoft-webside, da? Jeg har råd til å betale for alle Windows-lisensene mine, det er ikke det det dreier seg om. Men jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dette fungerer. Og det er mange som har sterke meninger om dette uten å kunne vise til så mye konkret. Det skal bli interessant å se hva slags oppgraderingsmuligheter fra Windows 7/8.x Microsoft vil tilby etter 29/7-2016. Denne TechNet-historien du trekker frem var vel ikke vanskeligere enn at det dreide seg om endringer som ble gjort gjeldende "fra neste fornying av abonnementet", eller endring av praksis som ikke var nedfelt i eksisterende avtalevilkår, men som mange hadde blitt vant til og antok at "kom til å vare evig". Kort sagt, folk hadde ikke lest kontrakten og ble sure da Microsoft gjorde endringer som de i følge kontrakten var i sin fulle rett til å gjøre. 1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Siden man snakker om gratis Win10, og det har blitt diskutert ganske grundig nylig i tråden. I den forbindelse så lurer jeg på om man senere kan få ta en gratis Win10 og kjøpe oppgraderingspakke til den igjen, f.eks. til Win11 eller Win12 (eller hva de evt. kaller det for) når Win10 når EOL? Eller vil MS kreve at man har produktnøkkel for å kunne bruke en oppgraderinslisens senere på maskinen? Får man da brukervilkårene som den opprinnelige Win10 gratis hadde, dersom MS tillater scenarioet og man har betalt noe for oppgr. lisensen? Oppgraderingslisenser har kun krevd at du har et av de "godkjente" OSene på den gamle maskinen, uavhengig av type lisens (OEM, oppgradering, retail). Så når Windows 11 kommer (det er jeg sikker på at det gjør) så kan man benytte seg av hviket oppgraderingstilbud som kommer da, og oppgradere til Win11. Men vi snakker ca 3 år frem i tid minst, så hardwaren din burde jo være god om du fortsatt kjører og vil kjøre den om 3 år+. Og skulle likt å se den som gikk til rettsak mot Microsoft for å beholde retail rettighetene etter å ha tatt i mot en "gratis" kopi av Win10, når MS har vært soleklare på at den gamle nøkkelen blir konsumert. Soleklare på at den gamle nøkkelen blir konsumert !!?? Da finnes det vel i skriftlig form på en Microsoft-webside, da? Jeg har råd til å betale for alle Windows-lisensene mine, det er ikke det det dreier seg om. Men jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dette fungerer. Og det er mange som har sterke meninger om dette uten å kunne vise til så mye konkret. Det skal bli interessant å se hva slags oppgraderingsmuligheter fra Windows 7/8.x Microsoft vil tilby etter 29/7-2016. Denne TechNet-historien du trekker frem var vel ikke vanskeligere enn at det dreide seg om endringer som ble gjort gjeldende "fra neste fornying av abonnementet", eller endring av praksis som ikke var nedfelt i eksisterende avtalevilkår, men som mange hadde blitt vant til og antok at "kom til å vare evig". Kort sagt, folk hadde ikke lest kontrakten og ble sure da Microsoft gjorde endringer som de i følge kontrakten var i sin fulle rett til å gjøre. For meg og tusener av andre, så kom de fleste endringene midt i en periode, og var gjeldene fra den dagen de kom med informasjonen. Så man hadde ikke noe valg, uten om å da velge å avslutte etter f.eks 9 måneder når ny periode kom. Ingen kompensasjon, ingen ting. Den siste endringen ang om du kunne beholde lisensene for livstid eller kun ett år, ble informert om på ett tidspunkt. De som hadde fornyet etter det tidspunktet (la oss si at kontoen utløp 17.juli, og de 16.juli KUN på sine hjemmesider informerte om endringene) ikke hadde sjans til å avbryte fornyelsen. De var fucked...mens jeg hadde heldigvis utløp ca en måned senere, og kunne da avslutte før fornyelsen. Så for ganske så mange endte det opp med at de mistet livstidsrettighetene. Og det sto ikke noe om dette i kontraktene, jeg var meget aktiv på uike Technet forum på den tiden, og det var tusenvis av innlegg der folk klagde sin nød ang dette, at det burde vært gitt lengre tid på avgjørelsen (type ett år eller lignende). Men all kritikk prellet av hos Microsoft. Et par år senere la de jo ned hele Technet. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Eventuelt kan jeg vel da kjøpe en Windows 10 Upgrade lisens (*) og bruke den til å oppgradere fra Windows 7/8.x *) forutsatt at MS tilbyr Upgrade-lisenser etter 29/7-2016 Som normalt koster et sted mellom Retail og OEM. Ja, jeg husker hva vi sa om endringen i OEM-lisensen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Nei, Upgrade-lisenser har da stort sett ligget på (under?) halvparten av det en fullversjon kostet, dvs. billigere enn OEM. (Vista og Windows 7 var det slik for.) Windows 7 Upgrade fantes også i "3-pakninger" (samme nøkkel kunne brukes for å oppgradere 3 PC'er; rettet mot familier), og de lisensene endte vel opp med å koste rundt 300,- pr. stk. (Amazon.co.uk trakk fra VAT, Posten glemte å legge på MVA.) Rett etter Windows 8.0 launch fikk man vel kjøpt Upgrade-lisenser for 249,- kr., men det er mulig det var tidsavgrenset (1 år?) og kun tilgjengelig for de som hadde vært med på beta-testing av Win8. Så jeg antar at en Windows 10 Upgrade lisens - hvis det noen gang kommer noen - vil ligge på 600,- kr. (+/- 200,-). Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Det blir nok helt på håret, i så fall. Ville ikke gjort det selv. edit: Du kan ikke flytte noen filer over på en annen eller en ekstern disk, da? Før oppgraderingen? Etter oppgraderingen vil det ligge igjen en 'Windows.old'-mappe som kan brukes dersom du ønsker å gå tilbake til Win7 i løpet av de første 30 dagene. Deretter blir den mappen slettet automatisk, tror jeg. Eventuelt kan du slette den selv manuelt, eller vha Disk Cleanup. Denne mappen blir fort på 12-16GB. Og kommer da i tillegg til Windows 10. Har sett over om det er noe jeg kan fjerne eller flytte over til en annen disk. Ser ut som alt er win 7 relatert. Har du sett om systemgjenoppretting er aktivert og i såfall hvor mye plass bruker den? Står current usage : 12,04 gb for stasjon C hvor mitt OS er. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Står current usage : 12,04 gb for stasjon C hvor mitt OS er. Da kan du gå inn å deaktivere systemgjenoppretting, så får du 12GB større ledig plass for oppgraderingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå