Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

En mulighet er kanskje at de produktnøklene som blir "konsumert" i ei gratis oppgradering til W10, og som stammet fra fullversjoner vil kunne brukes til å aktivere W10 med på et senere tidspunkt. Rent teknisk burde dette la seg gjøre. Microsoft har jo oversikt over hvilke produktnøkler som blir konsumert, og om de opprinnelig var oem eller retail.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lisensvilkårene for Windows 10 sier følgende: (i kap.4b)

Hvis du anskaffet deg programvaren som en frittstående programvare (og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare), kan du overføre programvaren til en annen enhet som tilhører deg.

 

Dette er fra en avtale jeg ble forelagt og aksepterte under installasjon av Windows 10 Pro.

 

Skal vi se: Jeg hadde Win 7 Ultimate på PC'en: - anskaffet som en frittstående programvare.

Jeg oppgraderte til Windows 10 - omtalt som programvaren i vilkårene.

 

Jeg oppgraderte dermed til den lisensierte programvaren (Windows 10) fra programvare jeg hadde anskaffet som en frittstående programvare (Windows 7).

 

Dermed skal jeg altså kunne overføre programvaren (Windows 10) til en annen enhet som tilhører meg.

 

Hvordan Microsoft har tenkt å løse dette rent teknisk vet jeg ikke, men de har ikke sluttet helt med å bruke produktnøkler, så det er vel ikke helt utenkelig at slike kan være involvert på en eller annen måte.

 

Jeg sier ikke at jeg er uenig, og mener jo at det er det som skal være riktig. Men så kan MS forandre spillereglene ved å gi deg den gratis oppdateringen. Du trenger jo ikke å ta den gratis oppdateringen...

Tror Eula betingelsene som du har sett, egentlig hørerer hjemme til den oppgraderingsversjonen som kommer i butikken om ett år.

For de fleste blir ikke dette noe problem, mens for de hardbarka, de som faktisk har kjøpt fullversjoner / oppgraderingsversjoner så blir det jo et problem. Hvordan Microsoft kommer til å løse det blir spennende å se, men jeg mistenker at kundene blir taperene. For de presiserer så kraftig på bloggen sin og FAQen sin og på sine forum, at oppgraderingen gjelder for EN pc, DEN pcen du oppgraderer. Ferdig snakket. De nevner ikke et ord om å flytte denne oppgraderingen til en annen pc.

Enten leker de struts, med hode i sanden, og håper det ikke blir noe stor greie. Eller så har de en plan når dette blir et problem (som sagt jeg gjetter noen måneder etter 29.Juli 2016), kanskje en type 249 kr tilbud eller noe, eller så blir det bare å kjøpe en ny fullversjon / oppgradering.

 

Ps! Det som nevnes ang den gamle produktnøkkelen kan jo være noe, men siden oppgraderingene ikke krevde noe epost eller Microsoft konto, så vil man jo ikke ha noen mulighet til å få tilsendt noen ny Win10 kode.

Kanskje de setter opp en side der man kan skrive inn den oppgraderte nøkkelen for å få en ny Win10 kode? (men tror ikke det, for den løsningen er ikke på plass enda, og det er 10 dager til de første nøklene blir konsumert).

 

Tror heller at man kanskje må gå omveien via en ren Win7/8.x installasjon, så aktivere den med den gamle nøkkelen, så oppgradere. Men kan ikke skjønne hvordan det skal funke etter 29.juli 2016.

 

Nei jeg er glad jeg sitter på MSDN lisenser, og jeg har ikke tatt meg bryet en gang på mine fysiske pcer å oppgradere. Bare brukte en av mine mange Retail og MAK Win10 nøkler jeg har fått.

Lenke til kommentar

<snip>

 

Tror heller at man kanskje må gå omveien via en ren Win7/8.x installasjon, så aktivere den med den gamle nøkkelen, så oppgradere. Men kan ikke skjønne hvordan det skal funke etter 29.juli 2016.

 

Nei jeg er glad jeg sitter på MSDN lisenser, og jeg har ikke tatt meg bryet en gang på mine fysiske pcer å oppgradere. Bare brukte en av mine mange Retail og MAK Win10 nøkler jeg har fått.

 

 

 

Det er mulig at Win 7/8 grunninnstallasjon vil kunne fungere til etter først mnd., men jeg er tilbøyelig til å kanskje være enig med analysen din. Da må man ta gratisoppgraderingen innen innførelsesåret av Win10 er omme. For etterpå må man betale, eller få andre tilbud evt.. Jeg vil nesten tro at Microsoft ser nytten i å tilby en eller annen form for tilbud, men det er det jo ingen garanti for.

 

Om man sitter med OEM-lisens av Win10 eller noe bedre vilkår etterpå er jeg usikker på.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det er da strengt tatt ikke nødvendig med en produktnøkkel for å identifisere din installasjon ovenfor Microsoft.  

Jo, det er det. Hvordan skal man ellers identifisere en nyinstallasjon av en fullversjon på en ny pc?

 

 

Nå var det snakk om oppgradering. Da er ikke nyinstallasjon på ny PC mulig (per lisens).

Under en oppgradering kan installasjonen generere identifikatorer uavhengig av nøkler. Som det tidligere ble gjort når man skulle ringe for telefonaktivering. Telefonaktiveringen krevde at jeg knottet inn masse tegn fra skjermen.

 

Ikke-oppgradering fra nedlasting trenger heller ikke egentlig en nøkkel, men nå er det nå engang lagt opp til at man skal bruke en nøkkel på retail-versjoner.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det er mulig at Win 7/8 grunninnstallasjon vil kunne fungere til etter først mnd., men jeg er tilbøyelig til å kanskje være enig med analysen din. Da må man ta gratisoppgraderingen innen innførelsesåret av Win10 er omme. For etterpå må man betale, eller få andre tilbud evt.. Jeg vil nesten tro at Microsoft ser nytten i å tilby en eller annen form for tilbud, men det er det jo ingen garanti for.

 

De har tidligere kun hatt introduksjonskampanjen og deretter relativt fast pris til neste versjon - såvidt jeg har kunne registrert.

Lenke til kommentar

Tror Microsoft har vært smarte i dette tilfellet, og bare venter til etter 29.Juli 2016, da en rekke personer plutselig innser at de må kjøpe en ny Win10 lisens for å få retail rettighetene.

Da har det gått så lang tid at det er mindre trolig at folk skal gå tilbake til gammelt OS, og er man riktig uheldig så vil jo ikke den gamle nøkkelen fungere heller siden den er konsumert i Win10 oppgraderingen.

Kan være jeg er veldig pessimistisk, men som sagt tror ikke Microsoft bare gir bort Win10 helt gratis til alle.

Lenke til kommentar

Det er mulig dere får rett. Men tidene forandrer seg, og MS er forpliktet av aksjonærene å forbli populære. Så da kan det være de må på billigsalg for å hente markedsandeler.

 

Markedsandelene skaffer de seg jo nå mens Win10 er gratis. Og for 80-90% av alle de som oppgraderer, så har de bare OEM lisens uansett.

Så dette problemet vil gjelde noen få brukere totalt sett. Mange av dem vil nok kjøpe seg en fullversjon av Win10 uansett, så da blir det en liten gruppe som ikke gjør det. Tror ikke det gir noen utslag i markedsandelene.

Bedriftsmarkedet som er den andre store gruppen, må jo uansett betale for oppgradering.

Så OEM = gratis og fornøyde. Bedriftsmarkedet = betale for å oppgradere igjen sitter noen få som har kjøpt fullversjon

Lenke til kommentar

 

<snip>

 

Markedsandelene skaffer de seg jo nå mens Win10 er gratis. Og for 80-90% av alle de som oppgraderer, så har de bare OEM lisens uansett.

Så dette problemet vil gjelde noen få brukere totalt sett. Mange av dem vil nok kjøpe seg en fullversjon av Win10 uansett, så da blir det en liten gruppe som ikke gjør det. Tror ikke det gir noen utslag i markedsandelene.

Bedriftsmarkedet som er den andre store gruppen, må jo uansett betale for oppgradering.

Så OEM = gratis og fornøyde. Bedriftsmarkedet = betale for å oppgradere igjen sitter noen få som har kjøpt fullversjon

 

 

Ja kanskje i en ideell verden i Microsoft sine øyne. Men ofte er ikke verden slik man forestiller det seg helt. Microsoft har absolutt ingen garantier for at brorparten av brukermassen blir med over på Windows 10.

 

Men, jeg sier ikke at du ikke skal få rett heller. Win10 må uansett være av såpass god kvalitet at jungeltelegrafen får et "MS favør budskap". Og det er det jo forsåvidt ikke så langt unna fra å være muligens. Litt barnesykdommer og "tingenes tilstand" er jo litt for ferskt til å kunne danne seg et endelig bilde av Win10.

 

Ellers så sitter jo skeptikerne ofte på gjerdet. Lurt av MS å ha et helt års tid på å velge seg over. Det kan lokke noen skeptikere over.

 

Jeg tenker at en uant mengde Windows-brukere har slått av Windows Update delvis eller totalt. Noen gjør det for at de ikke gidder å bli plaget av meldinger og omstarter. Andre gjør det for å ha bedre kontroll med hva som skal få lov til å skje på deres maskin. Når sistnevnte gruppe leser vanskelig å tyde meldinger på enkelte oppdateringer, så kan det hende de ikke tar i mot. F.eks. den om "telemetry". Noen er kanskje også skeptisk på at dersom de har dratt den så langt at ikonet som tilbyr oppdatering skulle dukke opp opp i "System tray", om at de kanskje da allerede har sagt ja. Og dersom de da har mer enn 1 PC i huset, så kan det være de holder igjen og glemmer det året med gratis oppdatering.

 

Se bare på oss som frekventerer her, hvor mange ganger på forskjellig vinkling man har spurt om lisensvilkårene, fordi det ikke virker å være så rett fram som man skulle tro.

 

Jungeltelegrafen kan også bringe med seg skeptisisme-budskapet. Man har jo eksempler på at folk har brent seg før, og sånn sett blitt "klok av skade" med Vista, Win8 og Win8.1 (gidder ikke dra den dypere tilbake i Windows-historien). Om du leter lenge nok, så finner du sikkert til og med Win7-skeptikere.

 

Så at Microsoft har en rett vei til markedsandelene, den tar jeg ikke helt for god fisk. Tiden vil jo vise.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Tror Eula betingelsene som du har sett, egentlig hørerer hjemme til den oppgraderingsversjonen som kommer i butikken om ett år.

Jeg er ganske sikker på at jeg så den samme teksten dukke opp på skjermen min da jeg oppgraderte fra Win7 til Win10, men jeg har selvsagt ikke noe screen dump å vise fram. (Jeg vet ikke om EULA'en er tilgjengelig på PC'en i en fil et eller annet sted.)

 

Men jeg har et par oppgraderinger liggende i køen, så jeg skal følge godt med neste gang. (Og knipse et bilde.)

Microsoft kan da ikke skrive en ting i avtalevilkårene - som jeg må akseptere med et klikk -,for så å henvise til en blogg og si at det står noe annet der som gjelder for denne gratis-oppgraderingen.

Lenke til kommentar

 

 

Tror Eula betingelsene som du har sett, egentlig hørerer hjemme til den oppgraderingsversjonen som kommer i butikken om ett år.

Jeg er ganske sikker på at jeg så den samme teksten dukke opp på skjermen min da jeg oppgraderte fra Win7 til Win10, men jeg har selvsagt ikke noe screen dump å vise fram. (Jeg vet ikke om EULA'en er tilgjengelig på PC'en i en fil et eller annet sted.)

 

Men jeg har et par oppgraderinger liggende i køen, så jeg skal følge godt med neste gang. (Og knipse et bilde.)

Microsoft kan da ikke skrive en ting i avtalevilkårene - som jeg må akseptere med et klikk -,for så å henvise til en blogg og si at det står noe annet der som gjelder for denne gratis-oppgraderingen.

 

 

Tror de kan gjøre som de vil denne gangen siden de gir det bort gratis. Hadde du betalt noe for det, så hadde du hatt rettigheter, men du får det gratis, så hvilke krav skal man kunne gjøre da?

EULA betingelser eller ikke, Windows 10 oppgraderingsprogrammet (som er det man skal bruke når man skal oppgradere, alt annet er å omgå betingelsene Microsoft har satt) så står det jo soleklart at oppgraderingen kun gjelder DEN ENE pcen du nå oppgraderer.

Kan jo ikke ta feil av det. Så velger du å oppgradere gratis, så er det det som gjelder. Er du ikke enig i de betingelsene, så ikke oppgrader. Det er jo så enkelt som det.

Lenke til kommentar

Tror de kan gjøre som de vil denne gangen siden de gir det bort gratis. Hadde du betalt noe for det, så hadde du hatt rettigheter, men du får det gratis, så hvilke krav skal man kunne gjøre da?

EULA betingelser eller ikke, Windows 10 oppgraderingsprogrammet (som er det man skal bruke når man skal oppgradere, alt annet er å omgå betingelsene Microsoft har satt) så står det jo soleklart at oppgraderingen kun gjelder DEN ENE pcen du nå oppgraderer.

Kan jo ikke ta feil av det. Så velger du å oppgradere gratis, så er det det som gjelder. Er du ikke enig i de betingelsene, så ikke oppgrader. Det er jo så enkelt som det.

Oppgraderingen gjelder DEN ENE PC'en, ja.

Men det står ingenting der om å overføre Windows 10 til en annen PC ved en senere anledning.

Og det at det ikke står noe om det, betyr ikke automatisk at det ikke er lovlig. Temaet blir bare ikke tatt opp.

Men det står altså noe om overføring i EULA'en. (På Win7 kan denne søkes opp gjennom Help & Support; jeg har ingen Win10 maskin å sjekke på her og nå.)

 

Tidligere oppgraderinger som man kjøpte i DVD- eller download-form med tilhørende produktnøkkel kunne også bare brukes til å oppgradere DEN ENE PC'en.

 

Forskjellen fra tidligere Windows-versjoner er at vi nå ikke har fått noen (brukbar) produktnøkkel ifm oppgraderingen til Windows 10. Forskjellen ligger i aktiveringen.

Lenke til kommentar

 

Oppgraderingen gjelder DEN ENE PC'en, ja.

Men det står ingenting der om å overføre Windows 10 til en annen PC ved en senere anledning.

Og det at det ikke står noe om det, betyr ikke automatisk at det ikke er lovlig. Temaet blir bare ikke tatt opp.

Men det står altså noe om overføring i EULA'en. (På Win7 kan denne søkes opp gjennom Help & Support; jeg har ingen Win10 maskin å sjekke på her og nå.)

 

Tidligere oppgraderinger som man kjøpte i DVD- eller download-form med tilhørende produktnøkkel kunne også bare brukes til å oppgradere DEN ENE PC'en.

 

Forskjellen fra tidligere Windows-versjoner er at vi nå ikke har fått noen (brukbar) produktnøkkel ifm oppgraderingen til Windows 10. Forskjellen ligger i aktiveringen.

 

 

Stemmer ikke. Tidligere oppgraderingsversjoner både fra XP til Vista, Vista til W7 og W7 til W8 har vært fullverdige oppgraderingsversjoner. Altså, man kan flytte lisensen til andre pcer så lenge man i teorien har et aktivert OS fra før av på den pcen. Forskjellen har jo også vært at uansett hvor billige disse tilbudene har vært, så har man måtte betale noe.

F.eks fikk jeg en del W8 oppgraderinger til 119 kroner. W7 oppgraderinger til 30 kroner og Vista oppgraderinger til 50 lappen. Men har alltid måtte betale noe. Dermed har MS måtte holde EULA betingelsene sine, og de har vært like som fullversjonen, unntatt det at du i teorien må ha et aktivert OS du oppgraderer fra (noe som alle vet ikke stemmer i virkeligheten, men i teorien skulle det være slik)

 

Nå har du fått Windows 10 gratis, og når man får noe gratis, kan man da kreve noe som helst av den man har fått en ting gratis av?

 

Om en person gir deg 1000 kroner på gaten, kan du så kreve at han klipper plenen din? Eller betaler deg 1000 kroner hver måned fremover?

 

Gratis er gratis, og da må man bare leve med de betingelsene Microsoft har satt. At de har vært lite snakksalige om hva som skjer med de som oppgraderer fra fullversjoner/oppgradering versjoner, har nok vært bevisst. For da måtte jo markedsføringen blitt endret, fra "Ja det er helt gratis", til "Ja det er gratis for de fleste, men ikke for alle". Så ville 500 millioner mennesker sendt mailer til Microsoft å lurt på om de har OEM = helt gratis oppgradering eller om de er en av de som må ofre noe. Tenk på kaoset.

 

De juger jo ikke nå heller, du får EN Windows 10 oppgradering per nøkkel. Enkelt å greit.

 

Som sagt, jeg støtter jo deg og alle andre med Retail / oppgraderings lisenser  100%. Håper jo det ordner seg. Men igjen, ingen ting er gratis her i verden, og jeg tror derfor at en konsekvens av dette gratis tilbudet er at de med Retail / oppgraderings lisenser mister den gamle rettigheten de hadde.

 

Husk, Microsoft er kjent for å gjøre ting med tilbakevirkende kraft. Ta f.eks Technet. Da jeg ble medlem i 2009/2010 fikk man 10 nøkler per produkt. Så plutselig fikk man bare 5, så to. Du betalte like mye, men tilbudet reduserte seg kraftig.

Så tok de bort alle "ikke bedrifts" utgaver av Office og Windows, som Windows 7 HP, Ultimate osv. Igjen, du betalte samme pris, men tilbudet ble bare dårligere og dårligere.

Så en Juli i 2012 eller noe slikt (gidder ikke å sjekke) så endret de reglene helt. Før det beholdt man rettighetene til nøklene man hadde generert for livet, også etter avsluttet konto. Dette ble så endret til at nøklene kun ville være gyldig ett år etter avsluttet konto.

Alle som fornyet kontoen eller kjøpte nye kontoer etter den datoen, fikk automatisk de nye reglene. Heldigvis (for meg) så var det en stund til jeg skulle fornye, så jeg valgte da å ikke å fornye, og vips så har jeg siden da behold rettighetene til alle produktnøklene jeg hadde generert for livet. (nå begynner jo mange av dem å bli unyttige da, men Windows 7 og Windows 8.0 (kan jo brukes til å få Win8.1) og Office 2010 og Office 2013 er jo fortsatt aktuelle.

 

Poenget er uansett at Microsoft kan gjøre slike endringer som det passer dem. Det var tusenvis av kunder som klagde på Technet avgjørelsen, ble slått stort opp i utenlandske medier/forum/blogger osv. Klagene haglet på Microsoft forumet, men de hadde bestemt seg, og slik ble det.

 

Derfor tror jeg ingen kommer en meter om Microsoft har bestemt seg for at de med fullversjon / oppgradering må ofre rettighetene sine om de tar den gratis oppgraderingen.

 

Håper jeg tar feil, men det ser ikke lovende ut for øyeblikket. Og vi kan kverne ved dette til krampa tar oss, konsekvensene ser vi ikke før etter 29.Juli 2016.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke betalt en krone for oppgraderingen til Windows 10, men jeg har blitt forelagt en lisensavtale som jeg måtte akseptere for å få lov til å fullføre installasjonen/oppgraderingen.

 

Så det er gratis, men bare på bestemte vilkår.

Og disse vilkårene omhandler både begrensninger og rettigheter, bl.a. til Overføring. (Kap.4b)

 

Vilkår som ikke er en del av lisensavtalen står ikke sterkt i en rettsal. (Som f.eks. at deler av avtaleteksten ikke gjelder når man ikke har betalt noe for oppgraderingen.)

Lenke til kommentar

Det blir nok helt på håret, i så fall.

Ville ikke gjort det selv.

 

edit: Du kan ikke flytte noen filer over på en annen eller en ekstern disk, da? Før oppgraderingen?

Etter oppgraderingen vil det ligge igjen en 'Windows.old'-mappe som kan brukes dersom du ønsker å gå tilbake til Win7 i løpet av de første 30 dagene. Deretter blir den mappen slettet automatisk, tror jeg. Eventuelt kan du slette den selv manuelt, eller vha Disk Cleanup. Denne mappen blir fort på 12-16GB. Og kommer da i tillegg til Windows 10.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Angående transfer av licensed device for benyttet free upgrade win 10 installasjonen.

http://www.neowin.net/forum/topic/1266486-windows-10-license-mess/

 

Nei - hvis man bruker free upgrade win10 tilbudet uansett hvilken versjon man går fra (win 8/7 oem,upgrade,retail). Transfer av licensed device er ikke mulig.

 

Ja - hvis man kjøper windows 10 retail og installerer (uansett type installasjon) retail windows 10 m/Key. Kan denne overføres til nytt device.

 

 

Så det gjenstår å se hva som aksepteres av hash change etter hva brukere bytter av deler.

 

Edit:

Noen har fått avklaringer med Microsoft og skrevet om det her

http://www.tenforums.com/general-discussion/14021-windows-retail-version-upgrading-win-10-oem-7.html

window 8.1 retail m/free upgrade til windows 10 gir transfer rights med å downgrade til 8.1 og igjen free upgrade til windows 10 frem til juli 2016. Etter juli2016 vil en free upgraded windows 10 bli permanent knyttet til det device.

 

Så oppsummert:

Skal du flytte windows 10 free upgrade installasjon til "ny PC" etter juli 2016 får du ikke gjort det. Da må du kjøpe en ny retail windows 10 lisens.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har ikke betalt en krone for oppgraderingen til Windows 10, men jeg har blitt forelagt en lisensavtale som jeg måtte akseptere for å få lov til å fullføre installasjonen/oppgraderingen.

 

Så det er gratis, men bare på bestemte vilkår.

Og disse vilkårene omhandler både begrensninger og rettigheter, bl.a. til Overføring. (Kap.4b)

 

Vilkår som ikke er en del av lisensavtalen står ikke sterkt i en rettsal. (Som f.eks. at deler av avtaleteksten ikke gjelder når man ikke har betalt noe for oppgraderingen.)

 

Nå står jo det meste i syar2003 sin post over min. Det styrker også det jeg har sagt om at ting ikke vil skje før etter 29.juli 2016, da vi er godt vant til å bruke windows 10.

 

Ellers vil jeg jo si at man ikke kommer langt med slike Eula avtaler i retten uansett. Tror du ikke vi hadde hørt om en eller annen borte i USA som hadde vunnet 500 millioner kroner fordi Microsoft endret Technet avtalen fortløpende, så den avtalen man hadde "skrevet" under på da du meldte deg inn, kunne de bare gjøre om som det passet dem. Så tror nok det er mange punkter i den EULA avtalen som gjør slik at du ikke kommer en meter i retten.

 

Og skulle likt å se den som gikk til rettsak mot Microsoft for å beholde retail rettighetene etter å ha tatt i mot en "gratis" kopi av Win10, når MS har vært soleklare på at den gamle nøkkelen blir konsumert.

 

Tror nok slaget er tapt om under ett år for alle med retail lisenser som velger å oppgradere gratis. Og ingen kommer til å gå til retten med noe slikt. Du har jo fått en gratis Windows 10 utgave med verdi ca 2.000 kroner. Så tapet ditt er enten veldig lite, eller så går det i Microsoft sin favør om du har type 249 kr lisenser osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...