Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Er det støtte for bruk av kofferter i Win10? Fattern har oppgradert nå, og han har en god del bilder liggende i kofferter, men han får melding om systemfeil når han prøver å åpne de. Han bor et stykke unna, så har ikke fått testet selv ennå.

Det er nok fremdeles "tatt ut". Kan jo prøve dette

http://winaero.com/blog/how-to-restore-the-missing-briefcase-feature-in-windows-8-rtm/

 

http://www.thewindowsclub.com/how-to-activate-or-remove-the-briefcase-in-windows-7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Noen som vet hvordan man sletter trådløse nettverkspunkt i win10? Før kunne man høyreklikke og glemme eller slette de, men funker ikke det lenger?

 

Er vel selvforklarende dette bildet?

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

ingen ting bruker cpu... MEN cpuload er det nok av...  :dontgetit:  :shrug:

 

 

load%20win%2010.png

<snip>

 

<snip>

 

 

<snip>

 

 

Siden du er så opptatt av ytelse, så bør du være oppmerksom på preview build 10525:

 

 

 

In Windows 10, we have added a new concept in the Memory Manager called a compression store, which is an in-memory collection of compressed pages. This means that when Memory Manager feels memory pressure, it will compress unused pages instead of writing them to disk. This reduces the amount of memory used per process, allowing Windows 10 to maintain more applications in physical memory at a time. This also helps provide better responsiveness across Windows 10. The compression store lives in the System process’s working set. Since the system process holds the store in memory, its working set grows larger exactly when memory is being made available for other processes. This is visible in Task Manager and the reason the System process appears to be consuming more memory than previous releases.

Kilde: http://www.winbeta.org/news/heres-whats-new-in-the-windows-10-insider-preview-build-10525

 

 

Kudos til Omnithunder for den kilden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&page=83&do=findComment&comment=22698670

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det støtte for bruk av kofferter i Win10? Fattern har oppgradert nå, og han har en god del bilder liggende i kofferter, men han får melding om systemfeil når han prøver å åpne de. Han bor et stykke unna, så har ikke fått testet selv ennå.

Hvis dere ikke får det til å fungere i Win10, så kan det være et forsøk verd å prøve følgende metode:

1) Installer VirtualBox eller annet Virtual Machine (VM) software.

2) Installer Windows 7 i VM'en. (Ikke nødvendig å oppgi Product Key før etter 30 dager.)

3) Kopier filer ut av "koffertene" og legg dem  der Win10 kan få tak i dem

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jo, men det var vel et slik "fullverdig" kjøp jeg gjorde når jeg kastet meg på disse kr 249-lisensene vel? (win8 oppgr.)

 

Jada, ikke noe i veien med de lisensene i seg selv.

 

Men oppgraderte man fra en OEM-lisens, så endte man vel opp med en oppgradert OEM-lisens, dvs. fortsatt en OEM-lisens. Man kunne ikke flytte denne til en annen PC. (Oppgraderte man fra en fullversjon retail lisens, så endte man opp med en oppgradert fullversjon retail lisens - som dermed kunne flyttes til en annen PC.)

Lenke til kommentar

 

Er det støtte for bruk av kofferter i Win10? Fattern har oppgradert nå, og han har en god del bilder liggende i kofferter, men han får melding om systemfeil når han prøver å åpne de. Han bor et stykke unna, så har ikke fått testet selv ennå.

Hvis dere ikke får det til å fungere i Win10, så kan det være et forsøk verd å prøve følgende metode:

1) Installer VirtualBox eller annet Virtual Machine (VM) software.

2) Installer Windows 7 i VM'en. (Ikke nødvendig å oppgi Product Key før etter 30 dager.)

3) Kopier filer ut av "koffertene" og legg dem  der Win10 kan få tak i dem

 

Takker, skal sjekke ut dette hvis det blir nødvendig. Fordelen er at de ligger på egen fysisk disk, så det går an å plukke den ut og plugge den i en W7 maskin også regner jeg med.

Lenke til kommentar

 

 

Vil ikke dette i praksis betyr en dobling av prisen på Windows for entusiaster? 

 

Det blir vel da 2499,. istedenfor 1699,-  (ca. 50% mer enn 1699,- m.a.o.)

 

Meeen, er det noen som sjekker at den som bruker PC'en ikke er den som bygget den?

 

 

Jeg tenkte mer på sammenlignet med tidligere versjoner av Windows. 

W7 Pro ENG 64b OEM til 995,- og W8.1 Pro Engelsk til 1376,- nå. Vet ikke hva W8.0 lå på, men Windows Vista Ultimate lå også et sted mellom der. 

 

2499,- er faktisk såpass dyrt at det påvirker om jeg gidder oppgradere stasjonærPC'n i det hele tatt. 

 

Jeg hadde ikke fått med meg at Microsoft hadde snudd såpass drastisk i forhold til selvbyggere gjennom endringene i lisensen til Windows 8.1, men det er kanskje forståelig fra der de står: de som fortsatt bruker selvbygd stasjonær er entusiaster og gamere, og slike betaler ekstra for alt annet i permium-versjon, så hvorfor ikke på operativsystemet også? 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

Jo, men det var vel et slik "fullverdig" kjøp jeg gjorde når jeg kastet meg på disse kr 249-lisensene vel? (win8 oppgr.)

 

Jada, ikke noe i veien med de lisensene i seg selv.

 

Men oppgraderte man fra en OEM-lisens, så endte man vel opp med en oppgradert OEM-lisens, dvs. fortsatt en OEM-lisens. Man kunne ikke flytte denne til en annen PC. (Oppgraderte man fra en fullversjon retail lisens, så endte man opp med en oppgradert fullversjon retail lisens - som dermed kunne flyttes til en annen PC.)

 

 

Men, om man fulgte Pey'J sin Windows 8 guide da, ved å foreta clean install med disse kr 249-lisensene. Da sitter man vel med fullversjon?

 

Tenker på Pey'J sitt opplegg som man finner samlet her av myhken:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1521518

 

altså disse:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1638679

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1576009

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen andre som har problemer med remote desktop mot Windows 10 maskin?

 

Har oppgradert ene maskinen min til Windows 10 Pro, som skal ha mulighet for RDP, men det funker ikke verken på IP eller hostnavn. RDP er aktivert i innstillinger og firewall tilater RDP.

 

Begge maskiner har nett og det fungerte i Windows 7 før den ble oppgradert til Win10.

 

Noen som har vært borte lignende?

Endret av Cerb89
Lenke til kommentar

Ja, stresset litt med det selv.

 

Prøv å skriv inn maskinens navn før brukernavn, pcnavn\brukernavn

 

For eksempel slik under brukernavn:

 

Server\admin

 

Edit: Det gjelder bare om den førsøker å koble på men får feil under pålogging. Om den ikke finner maskinen i det hele tatt vil jeg tro det er noe med brannmuren på windows 10 maskinen din.

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

 

 

Men, om man fulgte Pey'J sin Windows 8 guide da, ved å foreta clean install med disse kr 249-lisensene. Da sitter man vel med fullversjon?

 

Blir det rettssak, så tror jeg du skal slite med å overbevise dommeren om at du klarte å oppgradere en OEM-lisens til en fullversjon, men helst trolig blir det aldri noen rettssak, og da er det hva som fungerer i praksis (ved hjelp av ulike 'triks') som gjelder.

Lenke til kommentar

 

 

 

Men, om man fulgte Pey'J sin Windows 8 guide da, ved å foreta clean install med disse kr 249-lisensene. Da sitter man vel med fullversjon?

 

Blir det rettssak, så tror jeg du skal slite med å overbevise dommeren om at du klarte å oppgradere en OEM-lisens til en fullversjon, men helst trolig blir det aldri noen rettssak, og da er det hva som fungerer i praksis (ved hjelp av ulike 'triks') som gjelder.

 

 

Problemet med denne gratis oppdateringen til Windows 10, er at rettighetene ikke ser ut til å bli overført. Man ender opp med en OEM versjon av Windows 10 om man velger å ta gratis tilbudet uansett hvilken lisens man satt på tidligere.

Grunnen er enkel, man kan ikke flytte win10 installasjonen til en ny pc, for den er kun aktivert med hardware ID, er ikke koblet opp mot nøkkelen din (uten om at MS påstår at nøkkelen blir konsumert), ikke koblet opp mot Microsoft kontoen din etc, kun hardware ID. Og som alle vet kan man ikke flytte en hardware ID. Jeg vet det finnes en rekke forum tråder rundt om kring som sier det motsatte, alle basert på en MVPs svar i en forumtråd på Microsoft forumet, og så har det blitt referert som en sannhet. (jeg gikk på limpinnen selv også). Men etter 29.juli viste det seg jo å ikke stemme.

Siden man også bare får en gratis oppdatering per nøkkel, kan du ikke bruke den gamle nøkkelen på en ny pc, og så oppgradere en gang til. (til og med det vil nok virke i praksis, men konsekvensene kan bli kjipe om en stund, type etter 29.Juli 2016).

 

Så si hva man vil, men tar man gratis oppgraderingen, så gjør du om den gamle lisensen din over til en OEM lisens.

 

En ny ledetråd vil man jo få etter den 29.August, for da har det gått en måned siden de første oppdaterte. Siden Microsoft har sagt at man har en måned til å nedgradere på (ergo så blir ikke nøkkelen konsumert den første måneden i alle fall), så vil man jo kunne få inn rapporter om den gamle nøkkelen blir ubrukelig etter å ha vært i bruk i en måned som grunnlag for en gratis Win10 oppdatering.

 

Jeg har et par VMer med unike Win8 nøkler som har vært i drift siden rundt den 29.juli, så la oss si 1.september så prøver jeg å bruke Win8 nøkkelen til å aktivere en Win8 maskin. Går det så har ikke MS lagt inn noen blokk på nøkkelen i alle fall. Så kan jeg jo se om jeg får oppgradert den nye pcen til Win10 gratis også. (og slike blokker kan ta måneder før man ser effekt av)

 

Men er redd for at mye av slik testing egentlig er meningsløs, frem til etter 29.Juli 2016. For jeg tror det først er da man vil se konsekvenser, for da vil en ny oppgraderingsversjon dukke opp i butikkene, og spillet endrer seg helt.

 

Så vær forsiktig med å konkludere for mye før man virkelig vet. Men er 99% sikker på at man "danser med djevelen" og gir fra seg rettighetene sine til sin gamle lisens ved å ta i mot gratis tilbudet.

Lenke til kommentar

Lisensvilkårene for Windows 10 sier følgende: (i kap.4b)

Hvis du anskaffet deg programvaren som en frittstående programvare (og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare), kan du overføre programvaren til en annen enhet som tilhører deg.

 

Dette er fra en avtale jeg ble forelagt og aksepterte under installasjon av Windows 10 Pro.

 

Skal vi se: Jeg hadde Win 7 Ultimate på PC'en: - anskaffet som en frittstående programvare.

Jeg oppgraderte til Windows 10 - omtalt som programvaren i vilkårene.

 

Jeg oppgraderte dermed til den lisensierte programvaren (Windows 10) fra programvare jeg hadde anskaffet som en frittstående programvare (Windows 7).

 

Dermed skal jeg altså kunne overføre programvaren (Windows 10) til en annen enhet som tilhører meg.

 

Hvordan Microsoft har tenkt å løse dette rent teknisk vet jeg ikke, men de har ikke sluttet helt med å bruke produktnøkler, så det er vel ikke helt utenkelig at slike kan være involvert på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...