Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Hva er en BIOS-lås? Noe Komplett.no har funnet på?

 

Kanskje  :wee:

Nei, det er vel for å slippe å bli saksøkt for ikke å ha informert kunden tydelig nok om begrensningene ved produktet. Husk, dette er en ny tid hvor Microsoft har lagt om en god del på lisensvilkårene. De mener vel "maskin-ID innsamling", i mangel for noe bedre begrep fra meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt Firefox i Win10 en stund nå, og må si det fungerer merkbart bedre enn Edge.

Særlig scrolling opp og ned på lange nettsider er bedre i Firefox enn i Edge.

Jeg mistenker at annonsene har mye av skylda for periodevis treg og hakkete scrolling.

 

Edge er den beste nettleseren MS har laget, men andre nettlesere er fortsatt bedre. Kanskje den blir vesentlig bedre etter hvert som MS utvikler og forbedrer den. Særlig Adblock ville vært en stor forbedring.

Gamle IE støtter jo annonseblokkering, selv om plugin-støtte ellers mangler. Venter spent på hvordan Edge blir med annonseblokkering.

 

Edge har jo innebygd pop-up blocker men hvor bra den funker vet jeg ikke.

 

Instillinger - > Avansert Instillinger.

Lenke til kommentar

Da var jeg tilbake på Windows 8.1, og ytelsen min i en rekke spill har økt betraktelig, ikke noe mer GUI-bugs i H1Z1 osv.. Og ikke noe mer problemer med context-menyer / høyreklikkmenyer. Endelig fungerer G-Sync igjen med SLI aktivert og SLI i seg selv fungerer sånn som det skal igjen. Det er tydelig at NVIDIA har en vei å gå for å få sine drivere tipp-topp med Windows 10, så inntil videre så avventer jeg meg å oppgradere. Tenker at oktober/november når vi skal få den første store oppdateringen til Windows 10 blir perfekt timing for meg å forsøke å oppgradere på nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Har brukt Firefox i Win10 en stund nå, og må si det fungerer merkbart bedre enn Edge.

Særlig scrolling opp og ned på lange nettsider er bedre i Firefox enn i Edge.

Jeg mistenker at annonsene har mye av skylda for periodevis treg og hakkete scrolling.

 

Edge er den beste nettleseren MS har laget, men andre nettlesere er fortsatt bedre. Kanskje den blir vesentlig bedre etter hvert som MS utvikler og forbedrer den. Særlig Adblock ville vært en stor forbedring.

Gamle IE støtter jo annonseblokkering, selv om plugin-støtte ellers mangler. Venter spent på hvordan Edge blir med annonseblokkering.

 

Edge har jo innebygd pop-up blocker men hvor bra den funker vet jeg ikke.

 

Instillinger - > Avansert Instillinger.

 

 Pop-up blocker er ikke det samme som ad-blocker...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Helt enig! Brukte Windows 8 og 8.1 med Start8 helt fra launch og til nå, uten ett eneste problem. Og det fungerte IDENTISK med windows7 på alle måter så snart Start8 var satt opp. 

 

 

Og jeg brukte det helt fra lunch  :wee:

Men, så har jeg hatt de surrende i virtuelle maskiner da (Win 8 og Win 8.1). Men, jeg har fått tittet litt på de, og jeg må si at det var på tide at Microsoft tok til fornuft med Win 10, og blidgjorde innbarkede Windows-brukere igjen.

 

 

 

 

 

 

Microsoft sier at Win10-lisensen din er låst til en PC, og da er det hovedkortet som er den definerende delen. Du vil støte på et behov for å reaktivere dersom du bytter til en ny PC, og du vil få praktiske problemer med å reaktivere på en helt ny PC, utover problemene med lisensteksten. 

 

Dersom den gamle Windows 7-lisensen er en retail-lisens som kan flyttes til den nye PC'en, ville jeg ventet med å oppgradere Windows til dette er gjort. Husk da å reaktivere Windows 7 på den nye PCen før du oppgraderer til Windows 10. Og ikke kjør den gamle PC'n med samme lisens. 

 

Dersom du ikke har noen Windows 7-lisens til ned nye PC'en, vil du heller ikke ha noen Windows 10-lisens til den. 

 

Du kan oppgradere flere lisenser på samme mailkonto, og du trenger ikke egentlig en "invite" heller. 

 

 

Jeg kjøpte de der kr 249,- oppgraderingene man fikk når Win 8 var ute på markedet (tilbudet varte i 3 mnd.). Er disse å regne som retail eller oem, eller vil Windows 8 oppgraderingen bli "tagget" etter hva man oppgraderte i fra (Win XP OEM eksempelvis) ?

 

(spørsmålet har litt komplekse vinklinger, men den flinke sorterer fort ut disse fra den litt korte måten min å skrive det på)

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte de der kr 249,- oppgraderingene man fikk når Win 8 var ute på markedet (tilbudet varte i 3 mnd.). Er disse å regne som retail eller oem, eller vil Windows 8 oppgraderingen bli "tagget" etter hva man oppgraderte i fra (Win XP OEM eksempelvis) ?

 

(spørsmålet har litt komplekse vinklinger, men den flinke sorterer fort ut disse fra den litt korte måten min å skrive det på)

 

 

De 249 "greiene" var faktisk oppgraderingsversjonen som er helt lik fullversjonen, dog den i teorien krever Vista / Win 7 aktivert på maskinen først. Men det er bare i teorien. Ellers har den alle rettighetene som fullversjonen, altså kan flyttes til andre pcer og kan bytte HK og annet hardware. Standard 10 online aktiveringer, så 15 telefon aktiveringer, etter det må du forklare deg nøye om hvorfor du har aktivert så mange ganger når du ringer inn, og du risikerer at nøkkelen faktisk blir sperret. Men har du kjøpsbevis, kan du i et slikt tilfelle med en god begrunnelse, få en ny nøkkel.

Lenke til kommentar

Takker for svaret  :)

Jeg har flust med OEM-lisenser i bunnen for oppgraderingen til 8.0

Så akkurat for de produktnøklene er jeg ikke redd for, å ikke skulle klare å bevise/klare å redegjøre for ved å "daske noe i bordet" om nødvendig.

 

Så da får man i prinsippet i bytte like fleksible Windows 10-lisenser ved gratisoppgraderingen som de der tilnærmet fullisensene fra Windows 8 (om disse ligger i bunnen for oppgr.) ?

 

Denne etterpåklattlisensen min da, av type 8.1? Er det en OEM eller tolkes den som tilnærmet full fleksibilitet som de (på linje med de) der kr249-lisensene?

 

 

post-30484-0-50675900-1439845077_thumb.jpg

 

 

Og var det ikke et hamskifte ved 8.1 solgte lisenser, som gjør dem "mindre attraktive" enn 8.0-lisenser?

 

Klarte å lete fram kilden som peker på dette hamskifte. Ser ut til å gjelde OEM-lisensiering som var betydelig friere med Win 8.0, hvorpå med Win 8.1 så trakk de vekk muligheten for at vanlige folk kan selvbygge med den lisensformen (OEM):

 

 

There’s also a big change in the terms attached to OEM System Builder versions of Windows 8.1. With Windows 8, Microsoft introduced a new Personal Use License , which allowed anyone to buy an OEM System Builder copy of the software and install it on a PC that is intended for personal use. Windows 8.1 removes that rider from the OEM System Builder license agreement, which means that the license agreement once again is for use on PCs built for resale only; the terms prohibit installing an OEM System Builder copy of Windows 8.1 on a PC for personal use.

 

Kilde:

http://www.zdnet.com/article/everything-you-need-to-know-about-your-windows-8-1-upgrade-options/

 

Og her er en kilde om Win 8.0 (fra samme skribent):

http://www.zdnet.com/article/microsoft-radically-overhauls-license-agreements-for-windows-8/

Endret av G
Lenke til kommentar

 

... OEM-lisensiering som var betydelig friere med Win 8.0, hvorpå med Win 8.1 så trakk de vekk muligheten for at vanlige folk kan selvbygge med den lisensformen (OEM):

 

 

Microsoft har oppdatert vilkårene for OEM i artikkelen "Windows system builder licensing for personal use" : http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/Pages/windows-licensing-for-personal-use.asp

 

Et lite utdrag som sier det meste:

If you are building a system for your personal use or installing an additional operating system in a virtual machine, you will need to purchase a full version of Windows 10, available in FPP. Windows 10, Windows 8.1, and Windows 7 system builder software does not permit personal use, and is intended only for preinstallation on customer systems that will be sold to end users.

Lenke til kommentar

 

Et lite utdrag som sier det meste:

If you are building a system for your personal use or installing an additional operating system in a virtual machine, you will need to purchase a full version of Windows 10, available in FPP. Windows 10, Windows 8.1, and Windows 7 system builder software does not permit personal use, and is intended only for preinstallation on customer systems that will be sold to end users.

 

 

Vil ikke dette i praksis betyr en dobling av prisen på Windows for entusiaster? 

Lenke til kommentar

 

 

... OEM-lisensiering som var betydelig friere med Win 8.0, hvorpå med Win 8.1 så trakk de vekk muligheten for at vanlige folk kan selvbygge med den lisensformen (OEM):

 

 

Microsoft har oppdatert vilkårene for OEM i artikkelen "Windows system builder licensing for personal use" : http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/Pages/windows-licensing-for-personal-use.asp

 

Et lite utdrag som sier det meste:

If you are building a system for your personal use or installing an additional operating system in a virtual machine, you will need to purchase a full version of Windows 10, available in FPP. Windows 10, Windows 8.1, and Windows 7 system builder software does not permit personal use, and is intended only for preinstallation on customer systems that will be sold to end users.

 

 

Jo, men det var vel et slik "fullverdig" kjøp jeg gjorde når jeg kastet meg på disse kr 249-lisensene vel? (win8 oppgr.)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...