Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

Nå må folk slutte med disse idiotiske påstandene om at Windows 8 / 8.1 er så forferdelig og at Windows 7 er så mye bedre. Ser vi på ren ytelse og direkte fra et teknologisk perspektiv så er jo dette rent pølsevev fra ende til annen. Det eneste negative Windows 8 / 8.1 har for seg er at det et smått schizofrent operativsystem på grunn av "Modern UI" som de fleste misliker sterkt, og det av god grunn. Men man klarer helt fint å omgå "Modern UI" på de aller fleste måter med rette innstillinger, eventuelt ved installasjon av tredjepart programvare som Start8, Classic Shell eller lignende.

 

Det å drive å anbefale Windows 7 fremfor Windows 8.1 per dags dato er jo ren idioti, spesielt om en bruker allerede har oppgradert til Windows 8.....

Jeg håper ikke det var meg du siktet til.

 

Bare for å klargjøre, jeg anbefalte ingen ting, og det lille jeg skrev var ganske spøkefult også.

Men det var kanskje ikke meg du siktet til, håper jeg.

 

 

 

Var bare et generelt innlegg til diskusjonen som var påbegynt og det fremkom nok noe krassere enn hva som var meningen.  :tease:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Vil en slik innstallering surre til alt jeg har på pc`n nå? dvs. alt av innstalleringer og programmer jeg har må legges inn på nytt osv?

Nei, du kan velge å beholde alle filer, innstillinger (settings) og alle installerte programmer og apps. Men hvis du ønsker det, så kan du velge at alt av filer og programmer skal fjernes før en "ren" Windows 10 blir installert.

 

-Det samme gjelder om jeg skal gå tilbake til W8 etter endt gratisperiode - vil det samme skje enda en gang?

Her er det flere ting:

"Gratisperioden" det er snakk om går ut på at du kan oppgradere til Windows 10 uten å måtte betale for det, men da må du gjøre denne oppgraderingen før 29. juli 2016. Etter den datoen vil du måtte regne med å betale en slump penger for å oppgradere. Det er ikke sånn at hvis du oppgraderer nå, så må du begynne å betale noe om ett år.

 

Hvis du velger å beholde filer og programmer når du går fra Windows 8 til 10, så har du du 30 dagers angrefrist. Hvis du ikke liker det du ser, så kan du gå inn i Recovery-menyen og velge Return to Windows 8.1, eller noe sånt, og da skal du få tilbake den Windows'en du hadde da du startet. Men hvis du har editert eller slettet noen filer mens du var i Windows 10, så blir ikke disse ført tilbake til den tilstanden de var i før du oppgraderte. (Det får da være grenser.)

 

Angrefristen har således ikke noe med gratisperioden å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har Win7 og har fått Win10 "invite" som jeg har svart ja på og registrert mailen min. Jeg har imidlertid ikke installert det ennå (selv om den nagger meg hele tiden..) fordi jeg planlegger å bygge ny PC straks. Vil Win10 lisensen min være låst til min "gamle" pc og konto/mailen min da? Eller må jeg få ny invite og registrere med ny konto/mail? Jeg ønsker ikke å benytte en annen mail. 

Lenke til kommentar

Jeg har Win7 og har fått Win10 "invite" som jeg har svart ja på og registrert mailen min. Jeg har imidlertid ikke installert det ennå (selv om den nagger meg hele tiden..) fordi jeg planlegger å bygge ny PC straks. Vil Win10 lisensen min være låst til min "gamle" pc og konto/mailen min da? Eller må jeg få ny invite og registrere med ny konto/mail? Jeg ønsker ikke å benytte en annen mail. 

 

Microsoft sier at Win10-lisensen din er låst til en PC, og da er det hovedkortet som er den definerende delen. Du vil støte på et behov for å reaktivere dersom du bytter til en ny PC, og du vil få praktiske problemer med å reaktivere på en helt ny PC, utover problemene med lisensteksten. 

 

Dersom den gamle Windows 7-lisensen er en retail-lisens som kan flyttes til den nye PC'en, ville jeg ventet med å oppgradere Windows til dette er gjort. Husk da å reaktivere Windows 7 på den nye PCen før du oppgraderer til Windows 10. Og ikke kjør den gamle PC'n med samme lisens. 

 

Dersom du ikke har noen Windows 7-lisens til ned nye PC'en, vil du heller ikke ha noen Windows 10-lisens til den. 

 

Du kan oppgradere flere lisenser på samme mailkonto, og du trenger ikke egentlig en "invite" heller. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 Eller må jeg få ny invite og registrere med ny konto/mail? Jeg ønsker ikke å benytte en annen mail. 

Du må få en ny invite på den nybygde PC'en ja, men det er ikke nødvendig å registrere med noen email-adresse når du gjør det. Du vil få en melding opp på skjermen når det er klart for å laste ned og installere Windows 10. Det er vel den enkleste måten å oppgradere på, i og med at den plukker samme språkversjon som du oppgraderer fra, og velger riktig "bit-variant" (32- vs. 64).

 

Men som tommyb er inne på, du kan gjøre det uten invite ved å laste ned MediaCreationTool (som det sikkert står mer om i post #1)

Lenke til kommentar

Jeg har Win7 og har fått Win10 "invite" som jeg har svart ja på og registrert mailen min. Jeg har imidlertid ikke installert det ennå (selv om den nagger meg hele tiden..) fordi jeg planlegger å bygge ny PC straks. Vil Win10 lisensen min være låst til min "gamle" pc og konto/mailen min da? Eller må jeg få ny invite og registrere med ny konto/mail? Jeg ønsker ikke å benytte en annen mail. 

 

Bare bruk guiden min fra førsteposten ang Media Creation Tool, og du kan oppgradere den nye pc uten at den er reservert for Win10. I det året Win10 er gratis for alle aktiverte Win7 og win8.x pcer, så kan du oppgradere alle fra samme .iso fil, uten å ha reservert noe som helst på forhånd. Dette har jeg selv testet på en rekke pcer, så det virker 100%.

Skal også sies at når du installerer win8.1 update 1 i alle fall, så henter den noen oppdateringer automatisk mot slutten, og du får da tilbudet om å reservere deg for Win10. Går ut i fra at det skjer på helt nye pcer også.

Men uansett, du trenger ingen reserverasjon. Windows 10 har ingen ting med noen epost å gjøre uansett, den bindes mot hardware iden og ikke noe annet. Du trenger ikke Microsoft konto i det hele tatt om du ikke ønsker, og du får likevel aktivert om du må reformatere senere, etter gratistilbudet er over. (så lenge du ikke bytter noe hardware)

Lenke til kommentar

Ah, takk!

 

Da slipper jeg ihvertfall å reinstallere Win7 bare for å kunne oppgradere til Win10. Sparer tid og unngår styr når jeg helst vil ha fresh install.

Du kan ikke ta en clean install av windows 10, om det ikke har blitt oppgradert fra 7 eller 8 på den maskinen fra før, annet enn om du har en egen windows 10 lisens.

Windows 10 godtar ikke Windows 7 og 8 lisenser ;)

 

Men dersom maskinen har hatt aktivert Windows 10 en gang, så kan man fint ta en clean install, og ikke taste inn noe serial.. maskinvare id blir automatisk sjekket mot microsoft sine servere, og blir da automatisk aktivert igjen :)

Dette har jeg testet selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nokon måte eg kan endre på kva som kjem opp når eg trykke win+e? Hovudgrunnen til at eg brukte det var så eg slapp å kun få opp dokumenta mine i win 8.1... Frequent folders er endå verre, og når det då kjem med win+e holde eg på å mista vettet.

 

Kanskje dette er noe

http://winaero.com/blog/open-this-pc-instead-of-home-in-windows-10-with-a-shortcut-and-hotkeys/

Lenke til kommentar

La nettopp inn Firefox.

Jeg ville gi Edge en sjangs, og det er absolutt en god nettleser. Men jeg orket ikke å være uten Adblock lengre. Denne ultraportable laptopen orker ikke alle annonsene på div. nettsider.

Forumet her fungerer greit sålenge jeg er pålogget som Ekstra-medlem.

 

 

Er det noen som vet når Edge får Adblock?

 

Jeg har tidligere skrevet at scrolling i Edge er en variert opplevelse.

Noen ganger kan jeg scrolle slik som det er ment å virke, raskt og jevnt.

Andre ganger scroller det så sent og rykkete, at det tar mange fingerbevegelser å komme til bunnen av en nettside.

 

Det er tidlig enda, men scrolling i Firefox med Adblock ser ut til å fungere slik det skal.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har brukt Firefox i Win10 en stund nå, og må si det fungerer merkbart bedre enn Edge.

Særlig scrolling opp og ned på lange nettsider er bedre i Firefox enn i Edge.

Jeg mistenker at annonsene har mye av skylda for periodevis treg og hakkete scrolling.

 

Edge er den beste nettleseren MS har laget, men andre nettlesere er fortsatt bedre. Kanskje den blir vesentlig bedre etter hvert som MS utvikler og forbedrer den. Særlig Adblock ville vært en stor forbedring.

Gamle IE støtter jo annonseblokkering, selv om plugin-støtte ellers mangler. Venter spent på hvordan Edge blir med annonseblokkering.

Lenke til kommentar

Ok, så det blir sånn ja. Tidkrevende altså..

Nja.. Du kan fint ta en clean install av Windows 7 SP1, 8 eller 8.1 for så å aktivere, deretter kan du kjøre igang Windows 10 setup fra enten DVD, eller minnepenn (alternativt bruke Media Creation Tool og kjøre upgrade via det).

Da trenger du ikke noe oppdateringer eller drivere :)

 

Selv la jeg jeg Windows 7 SP1, ikke drivere eller oppdateringer, aktiverte (måtte ringe MS siden det er en HP COA lisens), satte inn minnepenn med Windows 10, og oppgraderte.

Windows 10 aktiverte seg selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...