Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

OK, da kommer det et aktiveringsspørsmål igjen (og jeg har lest førsteposten)...

 

Jeg har en maskin som hadde gyldig Windows 8.1 lisens, og oppgraderte denne til Windows 10. Etter noen timer ble denne også aktivert. For et par dager siden installerte jeg Windows 10 på nytt, fra minnepenn, denne gangen installerte jeg på en annen harddisk enn den forrige installasjonen var gjort på (men harddisken har hele tiden stått i maskinen). Nå vil ikke Windows 10 aktivere, jeg får feilkode 0xC004C003. Hva har jeg gjort feil? Og hva kan jeg gjøre for å rette opp i problemet?

 

For meg virker det som feilen er at du installerte på nye HDDen direkte, og ikke gjennom 8.1. Så vidt jeg har skjønt, kan du bare ta clean install igjen på samme HDD etter at Windows har blitt oppgradert og aktivert. Da skal den bli automatisk aktivert ved ny direkte installasjon.

 

Ved ny HDD/SSD, må du først installere gamle Windows, aktivere, også kjøre Win10-installasjonen for at den skal bli aktivert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Klarer ikke å bestemme meg om jeg skal kjøpe Pro eller Home... Har Windows 7 Ultimate nå så...

Om du skal oppgradere, så blir det jo til en Pro utgave...

Lenke til kommentar

OK, da kommer det et aktiveringsspørsmål igjen (og jeg har lest førsteposten)...

 

Jeg har en maskin som hadde gyldig Windows 8.1 lisens, og oppgraderte denne til Windows 10. Etter noen timer ble denne også aktivert. For et par dager siden installerte jeg Windows 10 på nytt, fra minnepenn, denne gangen installerte jeg på en annen harddisk enn den forrige installasjonen var gjort på (men harddisken har hele tiden stått i maskinen). Nå vil ikke Windows 10 aktivere, jeg får feilkode 0xC004C003. Hva har jeg gjort feil? Og hva kan jeg gjøre for å rette opp i problemet?

Er det en oem eller retail versjon du har oppgradert til W10?

Lenke til kommentar

Det er en OEM versjon (Windows 8, faktisk). Jeg gjorde som Myst nevnte nå, og nå har det løst seg. Fremgangsmåten var altså slik:

- installerte Windows 8 (blåste i å installere oppdateringer, men sørget for at installeringen ble aktivert)

- installerte Windows 10 fra USB minnepenn (kjørte setup.exe fra minnepinnen i Windows 8)

 

Jeg trodde at siden Windows 10 ble aktivert første gang jeg installerte det (i begynnelsen av august), kunne jeg da senere bruke USB minnepennen og installere det ved å boote fra den, men det fungerte altså ikke...

Lenke til kommentar

Interessant.

 

Det har vært en god del diskusjon på forumet om hvilke, om noen, hardware oppgraderinger det er mulig å gjøre på maskin som kjører gratis oppgradert versjon W10.

 

Nå har vi en bruker noen sider tilbake i denne tråden tror jeg det var, som ikke hadde noen problemer med å oppgradere cpu etter oppgradering til W10. Mener at han sa det tok ei lita stund før W10 aktiverte seg etter cpu skifte. Men han hadde oppgradert fra retail W7/W8.

 

Så har vi deg som ikke fikk aktivert etter bytte av HDD/SSD, men du oppgraderte fra oem versjon.

 

Det kan muligens se ut som om Microsoft holder rede på forskjellen på oem kontra retail etter gratis oppgradering alikevel. Men oppgradert W10 fra oem kan se ut til å være mye strengere enn opprinnelig oem hvor det ikke ville vært noe problem å skifte både HDD/SSD og cpu.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke er helt oppdatert her - Har nylig gått fra Vista til W8 :rofl: og får nå et spørsmål (nede til høyre i menyen) om jeg "prøve W10 gratis" for en periode.

 

-Vil en slik innstallering surre til alt jeg har på pc`n nå? dvs. alt av innstalleringer og programmer jeg har må legges inn på nytt osv?

-Det samme gjelder om jeg skal gå tilbake til W8 etter endt gratisperiode - vil det samme skje enda en gang?

 

Tror ikke jeg gidder å teste W10 om det medbringer masse jobb, slik som om pc`n blir "re-satt" ved ev. innstallasjon.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke er helt oppdatert her - Har nylig gått fra Vista til W8 :rofl: og får nå et spørsmål (nede til høyre i menyen) om jeg "prøve W10 gratis" for en periode.

 

-Vil en slik innstallering surre til alt jeg har på pc`n nå? dvs. alt av innstalleringer og programmer jeg har må legges inn på nytt osv?

-Det samme gjelder om jeg skal gå tilbake til W8 etter endt gratisperiode - vil det samme skje enda en gang?

 

Tror ikke jeg gidder å teste W10 om det medbringer masse jobb, slik som om pc`n blir "re-satt" ved ev. innstallasjon.

du gikk fra den verste windows versjonen til den nest verste, hoppet over den gode w7en? :D:p men uansett, ingen stress å oppgradere til w10, du laster bare ned installasjonen og så setter du bare opp en tid du vil den skal installere og vips så er det gjort, alle programmer og slikt fulger med så er ingen jobb i det hele tatt og til nå har jeg ikke hatt problemer, men har to kompiser som har fått minne-problemer så er jo ikke helt feilfri enda :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, så W8 er ikke å regne som "Bra" :)

 

Det eneste jeg har slitt med er "rot" - vanskelig å finne de simpleste ting.

Bedriver ingen tunge datajobber, så jeg får vel ikke "smakt" skikkelig på det tror jeg.

 

Da skal jeg vurdere det, takk skal du ha :)

Tja, du kunne jo nedgradere til W7 :p

Et meget ryddig operativsystem :)

Lenke til kommentar

Nå må folk slutte med disse idiotiske påstandene om at Windows 8 / 8.1 er så forferdelig og at Windows 7 er så mye bedre. Ser vi på ren ytelse og direkte fra et teknologisk perspektiv så er jo dette rent pølsevev fra ende til annen. Det eneste negative Windows 8 / 8.1 har for seg er at det et smått schizofrent operativsystem på grunn av "Modern UI" som de fleste misliker sterkt, og det av god grunn. Men man klarer helt fint å omgå "Modern UI" på de aller fleste måter med rette innstillinger, eventuelt ved installasjon av tredjepart programvare som Start8, Classic Shell eller lignende.

 

Det å drive å anbefale Windows 7 fremfor Windows 8.1 per dags dato er jo ren idioti, spesielt om en bruker allerede har oppgradert til Windows 8.....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå må folk slutte med disse idiotiske påstandene om at Windows 8 / 8.1 er så forferdelig og at Windows 7 er så mye bedre. Ser vi på ren ytelse og direkte fra et teknologisk perspektiv så er jo dette rent pølsevev fra ende til annen. Det eneste negative Windows 8 / 8.1 har for seg er at det et smått schizofrent operativsystem på grunn av "Modern UI" som de fleste misliker sterkt, og det av god grunn. Men man klarer helt fint å omgå "Modern UI" på de aller fleste måter med rette innstillinger, eventuelt ved installasjon av tredjepart programvare som Start8, Classic Shell eller lignende.

 

Det å drive å anbefale Windows 7 fremfor Windows 8.1 per dags dato er jo ren idioti, spesielt om en bruker allerede har oppgradert til Windows 8.....

nå er det mest siden jeg synes w8/8.1 har vært mye mer ustabilt enn w7 har, og det på flere forskjellige pcer, ja UIen er noe dritt også men er jo en tilvenningssak, eller som du nevner bare til å finne en tredepart programvare, synes ikke pcene jeg har prøvd det på hatt noe bedre ytelse enn med w7. 

 

nå sa jeg jo ikke at han skulle tilbake til w7 sa bare det var snodig han gikk fra vista til w8 uten å være innom det ^^ når det er sagt, anbefales w10, eneste "jobben" med å oppgradere til w10 er å sannsynligvis oppgradere skjermkort driveren til w10 versjon men det er jo ikke allverdens av jobb, de andre driverene pleier å bli installert av seg selv :)

Lenke til kommentar

Nå må folk slutte med disse idiotiske påstandene om at Windows 8 / 8.1 er så forferdelig og at Windows 7 er så mye bedre. Ser vi på ren ytelse og direkte fra et teknologisk perspektiv så er jo dette rent pølsevev fra ende til annen. Det eneste negative Windows 8 / 8.1 har for seg er at det et smått schizofrent operativsystem på grunn av "Modern UI" som de fleste misliker sterkt, og det av god grunn. Men man klarer helt fint å omgå "Modern UI" på de aller fleste måter med rette innstillinger, eventuelt ved installasjon av tredjepart programvare som Start8, Classic Shell eller lignende.

 

Det å drive å anbefale Windows 7 fremfor Windows 8.1 per dags dato er jo ren idioti, spesielt om en bruker allerede har oppgradert til Windows 8.....

Jeg håper ikke det var meg du siktet til.

 

Bare for å klargjøre, jeg anbefalte ingen ting, og det lille jeg skrev var ganske spøkefult også.

Men det var kanskje ikke meg du siktet til, håper jeg.

Lenke til kommentar

Nå må folk slutte med disse idiotiske påstandene om at Windows 8 / 8.1 er så forferdelig og at Windows 7 er så mye bedre. Ser vi på ren ytelse og direkte fra et teknologisk perspektiv så er jo dette rent pølsevev fra ende til annen. Det eneste negative Windows 8 / 8.1 har for seg er at det et smått schizofrent operativsystem på grunn av "Modern UI" som de fleste misliker sterkt, og det av god grunn. Men man klarer helt fint å omgå "Modern UI" på de aller fleste måter med rette innstillinger, eventuelt ved installasjon av tredjepart programvare som Start8, Classic Shell eller lignende.

 

Det å drive å anbefale Windows 7 fremfor Windows 8.1 per dags dato er jo ren idioti, spesielt om en bruker allerede har oppgradert til Windows 8.....

 

 

Helt enig! Brukte Windows 8 og 8.1 med Start8 helt fra launch og til nå, uten ett eneste problem. Og det fungerte IDENTISK med windows7 på alle måter så snart Start8 var satt opp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...