Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål.

 

Oppgraderte fra 8.1 til 10 i går på laptopen min. Den ble levert med windows 8. Recovery-partisjonen på maskinen har tullet seg til, så den er ikke brukbar lenger. Derfor har jeg laget en MSI-recovery minnepenn for å kunne resette maskinen til fabrikkinnstillinger (tror jeg).

 

Hvordan blir dette med 10? Ettersom maskinen er levert med 8 i utgangspunktet. Burde jeg lage recovery-usb for 10 separat? Men da blir jeg vel å mangle alt av drivere, programvare osv (altså helt clean)? Er ingen fan av bloatware, men på denne maskinen var det faktisk programmer jeg bruker aktivt som fulgte med.

Bare nysgjerrig. Hvilke medfølgende programmer holder så god kvalitet at noen faktisk bruker dem? Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny konto er allerede opprettet på madammen sin maskin etter Skypeproblematikken, og det utgjorde ingen forskjell. Men tenker jeg prøver en ny re-installasjon når neste NVIDIA driver kommer også får det avgjøre om det blir tilbake til Windows 8.1 eller ikke.

 

Kan bekrefte at det er en del problemer med Nvidia og W10 , hos noen har det funket å legge inn driverne etter å fullstendig fjernet driveren fra W10 og gått inn i sikkerhetsmodus , SLI er jeg usikker på da jeg kun har lest om et 980 oppsett.

 

De andre feilene dine kan enten være pga en mangelfull installasjon eller noe "annet" , siden du bruker uTorrent bør du teste med å laste ned Tixati og se om dette programmet fungerer uten krøll , gjør det det så er det enten uTorrent eller noe annet rart i systemet ditt , og fungerer ikke Tixati uten at du gir det spesielle rettigheter kan jeg definitvit bekrefte at noe er galt med systemet ditt ( Har Tixati selv siden jeg ikke gidder å bruke uTorrent lengre) da Tixati ikke har hatt behov for rettigheter i det hele tatt her hver gang du starter det.

Lenke til kommentar

Hmm.. Vet ikke om dette er Windows 10 relatert eller ikke men, etter min oppdatering har Chrome begynt og virke litt tregt.. Er en del sider som aldri vil laste seg skikkelig inn, det gjelder spesielt en del nyhetssider. Er som sagt litt usikker på om dette er noe tull med chrome eller noe med Win 10. Noen andre som har hatt noen sånne opplevelser? 

Lenke til kommentar

Hmm.. Vet ikke om dette er Windows 10 relatert eller ikke men, etter min oppdatering har Chrome begynt og virke litt tregt.. Er en del sider som aldri vil laste seg skikkelig inn, det gjelder spesielt en del nyhetssider. Er som sagt litt usikker på om dette er noe tull med chrome eller noe med Win 10. Noen andre som har hatt noen sånne opplevelser? 

 

Har du prøvd å fjerne Chrome helt og så legge den inn på nytt?

Lenke til kommentar

 

Jeg har et spørsmål.

 

Oppgraderte fra 8.1 til 10 i går på laptopen min. Den ble levert med windows 8. Recovery-partisjonen på maskinen har tullet seg til, så den er ikke brukbar lenger. Derfor har jeg laget en MSI-recovery minnepenn for å kunne resette maskinen til fabrikkinnstillinger (tror jeg).

 

Hvordan blir dette med 10? Ettersom maskinen er levert med 8 i utgangspunktet. Burde jeg lage recovery-usb for 10 separat? Men da blir jeg vel å mangle alt av drivere, programvare osv (altså helt clean)? Er ingen fan av bloatware, men på denne maskinen var det faktisk programmer jeg bruker aktivt som fulgte med.

Bare nysgjerrig. Hvilke medfølgende programmer holder så god kvalitet at noen faktisk bruker dem?

 

 

Om det er så god kvalitet vet jeg ikke, men de er ikke helt nytteløse heller. Dette er en MSI gamer-laptop (MSI GT72) med et program som styrer tastaturbelysning, diverse konfigureringer av hurtigtaster osv. Samt det nevnte recoveryprogrammet. Ingen unødvendig bloatware/reklame.

 

Men ingen som kan svare meg på spørsmålet mitt?

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har et spørsmål.

 

Oppgraderte fra 8.1 til 10 i går på laptopen min. Den ble levert med windows 8. Recovery-partisjonen på maskinen har tullet seg til, så den er ikke brukbar lenger. Derfor har jeg laget en MSI-recovery minnepenn for å kunne resette maskinen til fabrikkinnstillinger (tror jeg).

 

Hvordan blir dette med 10? Ettersom maskinen er levert med 8 i utgangspunktet. Burde jeg lage recovery-usb for 10 separat? Men da blir jeg vel å mangle alt av drivere, programvare osv (altså helt clean)? Er ingen fan av bloatware, men på denne maskinen var det faktisk programmer jeg bruker aktivt som fulgte med.

Bare nysgjerrig. Hvilke medfølgende programmer holder så god kvalitet at noen faktisk bruker dem?

 

 

Om det er så god kvalitet vet jeg ikke, men de er ikke helt nytteløse heller. Dette er en MSI gamer-laptop (MSI GT72) med et program som styrer tastaturbelysning, diverse konfigureringer av hurtigtaster osv. Samt det nevnte recoveryprogrammet. Ingen unødvendig bloatware/reklame.

 

Men ingen som kan svare meg på spørsmålet mitt?

 

Noe alla dette antar jeg :

http://www.tenforums.com/tutorials/4200-recovery-drive-create-windows-10-a.html

Lenke til kommentar

Hei,

 

Windows 10 er klar til å installeres på maskinen min. Har 8.1 i dag, men er ikke helt sikker på hva som lønner seg av å ta en clean install eller å beholde personlige filer, apper og Windows instillinger.

 

Hvis jeg velger "ingenting" (clean install), hva skjer da? Blir harddisken formatert? Blir alt som ligger under c:\users borte?

 

Hva er egentlig best? Har aldri tidligere oppgradet Windows fra en eksisterende versjon, funker det like smertefritt som å ta en clean  install? Har et par-tre programmer som jeg i utgangspunktet ønsker å beholder å unngå reinstallasjon av.

 

Trenger man Microsoft account for å installere win 10?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Windows 10 er klar til å installeres på maskinen min. Har 8.1 i dag, men er ikke helt sikker på hva som lønner seg av å ta en clean install eller å beholde personlige filer, apper og Windows instillinger.

 

Hvis jeg velger "ingenting" (clean install), hva skjer da? Blir harddisken formatert? Blir alt som ligger under c:\users borte?

 

Hva er egentlig best? Har aldri tidligere oppgradet Windows fra en eksisterende versjon, funker det like smertefritt som å ta en clean  install? Har et par-tre programmer som jeg i utgangspunktet ønsker å beholder å unngå reinstallasjon av.

 

Trenger man Microsoft account for å installere win 10?

 

de gangene jeg har tatt en "clean install" uten å formatere harddisken så legger gamle filer seg i en mappa som heter windows old. Dette var med windows 7, så om dette skjer med windows 10 også er jeg ikke sikker på  :hmm:

 

fant noe om det her  :)

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar

Nei tror nok jeg dessverre må kaste inn håndkle og gi opp Windows 10 inntil videre, nå blir høyreklikkmenyene/context-menyen bare verre og verre på begge mine systemer som kjører Windows 10 og det til tross for at jeg gjorde en full re-installasjon av den ene i går og knapt har installert noe annet enn drivere på systemet.

 

cWtuN3hQ.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tortoisesvn og kanskje andre installerte shellext programmer som gjør det ?

Jeg bruker ikke å enable programmers context integrasjon til explorer av vane (gitt det opp litt). Det har vært mye tull opp igjennom tiden med flere slike ettersom shellext og context har fått endret metoder/handteringer og permissions i registeret over tid og mange program ikke oppdateres .

Det kunne jo vært interessant om du hadde feil om du ikke hadde installert noe som skal legge til saker i explorer context meny.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei,

 

Windows 10 er klar til å installeres på maskinen min. Har 8.1 i dag, men er ikke helt sikker på hva som lønner seg av å ta en clean install eller å beholde personlige filer, apper og Windows instillinger.

 

Hvis jeg velger "ingenting" (clean install), hva skjer da? Blir harddisken formatert? Blir alt som ligger under c:\users borte?

 

Hva er egentlig best? Har aldri tidligere oppgradet Windows fra en eksisterende versjon, funker det like smertefritt som å ta en clean  install? Har et par-tre programmer som jeg i utgangspunktet ønsker å beholder å unngå reinstallasjon av.

 

Trenger man Microsoft account for å installere win 10?

 

Ta heller backup av bilder, video, dokumenter, favoritter og slikt og ta en "behold ingenting".

Etter installasjon av Windows 10 så vil det lages en mapp under C: som heter "windows.old" som da beholder gamle OS filer og diverse.

 

Denne windows.old anbefaler jeg å fjerne, sparer enkelt 20GB på det. (spesielt med tanke på folk med liten SSD)

 

step 1:Start opp diskopprydding ved å trykke på start og skriv "diskopprydding".

step 2: Trykk på Rydd opp i systemfiler og evt trykk ja om det kommer spørsmål om du vil gjøre det.

step 3: kryss av det du vil fjerne som for eksempel "gamle systemfler", husker ikke nøyaktig hva det står men man ser på størrelsen, skal være rundt 20GB elns.

 

Done.

Lenke til kommentar

OK, da kommer det et aktiveringsspørsmål igjen (og jeg har lest førsteposten)...

 

Jeg har en maskin som hadde gyldig Windows 8.1 lisens, og oppgraderte denne til Windows 10. Etter noen timer ble denne også aktivert. For et par dager siden installerte jeg Windows 10 på nytt, fra minnepenn, denne gangen installerte jeg på en annen harddisk enn den forrige installasjonen var gjort på (men harddisken har hele tiden stått i maskinen). Nå vil ikke Windows 10 aktivere, jeg får feilkode 0xC004C003. Hva har jeg gjort feil? Og hva kan jeg gjøre for å rette opp i problemet?

Endret av jonny
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvilke backup-rutiner har dere i windows 10?

 

Jeg har en maskin som trenger backup. Vil file history og system image til samme eksterne harddisk være en god løsning? Eller har dere andre forslag? Hva bruker dere?

 

Kjører File History til et nettverksshare...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...