Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske fornøyd med Win10 sålangt. Ser veldig smidig ut, og alt fungerer som det skal - bortsett fra lyd. Noen andre som har hatt dette problemet også? Jeg får null lyd, hverken fra høyttalerne mine eller headsettet mitt. Har prøvd å google litt, men finner ikke noe særlig informasjon. Har prøvd å oppdatere drivere, men får beskjed om at alle er nyeste. 

 

EDIT: Når jeg spiller av lyd, og er inne i lydpanelet så beveger equalizeren seg som om maskinen spiller lyd, men ingen lyd kommer ut. Jeg bruker et Sennheiser G4ME ZERO headset koblet inn i lydkortet via 3,5mm jack.

 

Har akkurat samme problem, ingen lyd kommer ut selv om alle drivere fungerer og er oppdatert, til og med forsøkt med noen eldre drivere, no luck. Har forsøkt alle google-bare løsninger så langt.

Lenke til kommentar

Ganske fornøyd med Win10 sålangt. Ser veldig smidig ut, og alt fungerer som det skal - bortsett fra lyd. Noen andre som har hatt dette problemet også? Jeg får null lyd, hverken fra høyttalerne mine eller headsettet mitt. Har prøvd å google litt, men finner ikke noe særlig informasjon. Har prøvd å oppdatere drivere, men får beskjed om at alle er nyeste. 

 

EDIT: Når jeg spiller av lyd, og er inne i lydpanelet så beveger equalizeren seg som om maskinen spiller lyd, men ingen lyd kommer ut. Jeg bruker et Sennheiser G4ME ZERO headset koblet inn i lydkortet via 3,5mm jack.

 

Vet ikke om dette hjelper, men går nå ann å prøve:

KdVdfue.png

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

Jeg hadde tidligere problem med at scrollingen ikke kunne reverseres på min Asus X200 laptop.

Fant ikke menyen for å endre det til at scrollingen går motsatt av fingerbevegelsen.

Nå har jeg funnet det. Jeg tror Windows Update driver og laster ned ting i bakgrunnen.

Uansett så er dette programvare med Asus-logo, men jeg har ikke lastet det ned selv fra Asus. Sist jeg sjekket deres nettside, hadde de ingen drivere til Win 10.

 

Nede til høyre trykker jeg på ^ symbolet, og deretter ASUS Smart Gesture. Det er Asus-programvare som plutselig dukket opp, og som kan konfigurere touchpaden på en god måte.

 

Må man aktivt gjøre noe for å finne manglende drivere, eller kan man regne med at WU senere en gang leverer de manglende driverne uten at du ber om å få noen?

 

Hvordan stiller det seg når enhetene har det gule varselet i "Device Manager", det betyr jo at den hardware ikke er slått på til bruk. Får man drivere til slikt også via WU, eller er det kun driveroppdateringer som leveres via WU?

Endret av G
Lenke til kommentar

Må man aktivt gjøre noe for å finne manglende drivere, eller kan man regne med at WU senere en gang leverer de manglende driverne uten at du ber om å få noen?

 

Hvordan stiller det seg når enhetene har det gule varselet i "Device Manager", det betyr jo at den hardware ikke er slått på til bruk. Får man drivere til slikt også via WU, eller er det kun driveroppdateringer som leveres via WU?

 

 

Noen ganger kommer de i WU, noen ganger må du aktivt finne dem, noen ganger kommer de aldri...er jo helt opp til hardware produsenten om de "gidder" å lage en oppdatert driver til akkurat den hardwaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis jeg kjøper Windows 8.1 for så å oppgradere til W10, så vil denne kun fungere på mitt nåværende hovedkort? Hvis jeg derimot kjøper W10 direkte for 1199,- så kan jeg bruke denne versjonen videre hvis jeg eventuelt bytter hovedkort? Har sett mange forskjellige meninger rundt dette, har Microsoft kommet med noen offisiell uttalelse?

 

Du må kjøpe Retail//fullversjon og ikke OEM for å kunne flytte lisensen. 1199 kr høres ut som en lisens som ikke kan flyttes. Tenker meg at du må opp i over 2000 for en lisens som kan flyttes.

 

 

 

Det er fullversjonen av W10 til 1199,-, pro utgaven koster 2400,-. Måtte gå til innkjøp av en ny lisens siden jeg også har kjøpt meg ny hardware og kun satt på to OEM utgaver av W7, så måtte sjekke opp om det var en full versjon eller en OEM utgave før jeg handlet.

 

 

 

Men har et litt annet problem når jeg skrur på maskinen.

 

Det ligger to "kontoer" til innlogging, den jeg lagde når jeg satte opp W10 med en clean innstallering. Nr. 2 vet jeg ikke hvor kommer fra, denne har jeg heller ikke passordet til så det hjelper fint lite at jeg har slått av passordet/pin på den kontoen jeg lagde når den stopper opp for å velge konto når man slår på maskinen.

 

Jeg trodde først at det kanskje var en konto som ble lagd på grunn av at maskinen kjente igjen at W10 var kjøpt online og brukt innloggingen som jeg brukte på microsoft.com, men den innloggingen virker heller ikke.

Grunn to er jeg enda mer usikker på. Jeg har lagt inn W10 to ganger fra bunnen av, første gangen så partisjonerte jeg os-disken, en på 120gb og en på 250gb. Så var det dette med å ha 14 forskjellige partisjoner på en haug av disker...

Så jeg startet fra bunnen av og la inn alt på nytt, slettet partisjonen på os-disken.

 

La inn alt på nytt og da ligger plutselig denne ekstra kontoen der. Brukernavn/passord var likt begge gangene, så skjønner liksom ikke at det skal være problemet heller.

 

Noen andre som har vært borti samme problemet? Og eventuelt har en løsning på det.

Er slitsomt å måtte skrive inn passord/pin hver gang på en PC som det er 99% av tilfellene er kun jeg som bruker.

 

Var en på youtube som måtte bytte hovedkort, men er usikker på om han hadde OEM eller retail lisens.. Men han fikk ikke aktivert etter bytte av hovedkort (tror ikke han tok en re-install), og ringte til MS, og fikk da beskjed om at han skulle vente i 24-48 timer, og prøve igjen.. da skulle den automatisk aktivere seg igjen.

Men vil tippe dette var retail.. 

 

Han hadde også spurt hva som skjedde når han byttet kort igjen (siden det bare var et midlertidig kort han bruker nå), og fikk beskjed om at det ble samme prosedyre da også.

Lenke til kommentar

Trodde at denne oppgraderingen skulle være plankekjøring. Prøvde å oppgradere fra Win 7 til 10 men det skjærte seg hos meg. Tok selvfølgelig backup av alt jeg trenger, men tenkte det var greit velge det alternativet som lot meg beholde alt av gamle filer, innstillinger,etc så jeg slapp å legge det inn på nytt. Det var kanksje en tabbe. Oppstart og innlogging gikk greit, men når jeg kom til skrivebordet bare blinket skjermen konstant. Virket som Windows hele tiden krasjet og nullstilte seg. Fikk ikke gjort noen ting derfra. Crt+Alt+Del var det eneste som funket. Fikk lagt tilbake 7 som jeg sitter med nå. Får gjøre et nytt forsøk igjen senere og se om det hjelper å velge en "ren" installering.

Lenke til kommentar

Trolig fikk du aktivert Win10 installasjonen, så en ren installasjon fra oppstart via USB/DVD burde fungere, og likevel gi deg en aktivert Windows.

Bare vær klar over at det kan være noe hardware problemer som ikke går sammen med Win10, men det finner du jo fort ut etter en ren installasjon.

Lenke til kommentar
Sitat

 

Et poeng er at AVG ikke har en 64-biters scanner og om du kjører 64-biters OS, så vil du få problemer med et 64-biters virus (når de kommer). Samme historien var det da man gikk over fra 16 til 32 biters OS....

(Dette som jeg skrev nå tilhører enn annen diskusjon enn det denne tråden er, så den vil ikke bli diskutert videre av meg).

 

Moderatormelding

Som sier, denne AVG diskusjonen kan ev. tas i en egen tråd, da kanskje under Antivirus forumet. Overtredelser av dette vil bli premiert med advarsler og/eller utestengelser.

Lenke til kommentar

Jeg bruker to skjermer og har oppgavelinje på dem begge. Har to ting jeg lurer på er mulig;

- Kan man få klokke på oppgavelinje nummer to?

- Hvis jeg åpner et program fra skjerm B, er det mulig å gjøre slik at dette åpner seg på skjerm B uansett? Slik det er nå, så har jeg forstått det slik at programmet åpner seg på den skjermen hvor det sist var aktivt. 

 

Any?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg bruker to skjermer og har oppgavelinje på dem begge. Har to ting jeg lurer på er mulig;

- Kan man få klokke på oppgavelinje nummer to?

- Hvis jeg åpner et program fra skjerm B, er det mulig å gjøre slik at dette åpner seg på skjerm B uansett? Slik det er nå, så har jeg forstått det slik at programmet åpner seg på den skjermen hvor det sist var aktivt. 

 

Any?

 

 

 

Flerskjermbehandling virker temmelig elendig for meg med Windows 10. Ting husker ikke hvor det sist var aktivt i det hele tatt.. For hver gang jeg lukker Microsoft Edge og åpner på nytt så starter det i et vindu på skjerm A, til tross for at jeg hadde satt det opp med den vindustørrelsen og plasseringen jeg ønsket på skjerm B. Vanvittig irriterende og ser ikke ut til å være noe som helst man kan gjøre med det..

 

Det er enda verre om du benytter deg av MTSC (Remote Desktop) til maskinen, da går alt av vinduhåndtering rett til helvete og må fikses på nytt når du kommer hjem og logger inn på maskinen din med to skjermer.........

Lenke til kommentar

Jeg bruker Windows 10 og nettleseren Edge.

Jeg finner ikke innstillinger for adblock og do not track. Har ikke Edge dette? Kommer det etter hvert når de har utviklet ferdig?

 

 

En annen ting:

Jeg scroller nettsider med touchpaden.

Noen ganger scroller den fint, andre ganger scroller den så seint at jeg må bevege fingrene flere ganger for å komme til bunnen av nettsiden. Det går tregt og rykkete. Noen andre som opplever dette?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hei Hei folkenz.. Tenkte og ta opp et problem jeg har støtt på med Clean Instalasjon a win 10 pro..

 

Dette blir en lang informasjon så dere skal få med dere hva som har skjedd så det kanskje blir lettere og forstå hva jeg trenger hjelp med..

 

Men ja jeg startet med og kjøre en oppgradering av windows 10 der jeg beholdt alle filer osv osv, siden jeg hørte at man måte oppgradere før en clean instalasjon..

 

Vel jeg gjorde det.. fikk inn windows og var vel fornøyd helt til jeg sjekket Min data, det var alle mine disker borte, bare system som vises... jeg gikk i enhetsbehandler og sjekket, det viste de.. så gikk jeg i diskbehandling, der fantes de ikke, bare system disk...

Restarter maskinen og gikk inn i bios.. der også vises diskene..

 

Leste litt på forum men fant ikke noe sikkelig løsning på problemet.. og mtp. at jeg bruker dataen min mange timer om dagen og at masse av det jeg bruker ligger på de diskene som ikke vises så måtte jeg ha det opp..

Så jeg rullet tilbake til windows 8.1.. og vips der var diskene mine tilbake.. :)

 

Men jeg vil jo ha windows 10 inn, så tenkte at en clean install vil sikkert hjelpe.. satte igang og la inn win på en minne penn.. kom til Windows instalasjonen som spørr meg hvilke disk jeg vil legge windows inn på..., eneste som vises her er min ssd som systemet ligger på, formaterte partisjonen..

Men da får jeg beskjed om at jeg ikke kan legge den på denne. noe med GPT....

leste litt på forum, og gjorde noe med DISKPART.. og fikk igjennom instalasjonen.. YEY.. endelig..

 

Kommer inn i windows 10. og den er rask og fin, men må jo ta sjekk runden igjen... men ingen disker viser fremdeles... Samme som sist.. vises i Enhetsbehandling, og i bios, men ikke under min data maskin eller i diskbehnadling..

 

Jeg formaterte c: igjen og instalerte win 8 atter en gang.. og vips der vises diskene, tok backup av det jeg trengte, gikk i diskbehandling og formaterte og tok vekk Volum, så den skulle ligge som raw, uten ntfs eller fat32.. og håpet dette skulle fixe biffen... og satte igang windows 10 instalasjon igjen.. 

 

men det er samme forsatt.. Finnes i bios, og enhetsbehandling, men ikke under min data maskin eller diskbehandling...

 

 

Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg kan få dette til..??

 

har tenkt tanken og sette inn diskene i en annen data og prøve og formatere de til ntfs eller fat32.. og sette deg inn i min for og sjekke om de kommer.. 

 

Men jeg tar gjerne i mot noen råd og løsninger her...

 

 

Jeg kjører:

 

Tower: Corsair 750D Full Tower

Motherboard : Asus Crossair V Formula-Z

CPU: AMD FX-8350 Black Edition (8 Core)

RAM: 32GB Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz

GPU: ASUS GeForce GTX 980 4GB

 

takk på forhånd.. og beklager novelle 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...