Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg kjøper Windows 8.1 for så å oppgradere til W10, så vil denne kun fungere på mitt nåværende hovedkort? Hvis jeg derimot kjøper W10 direkte for 1199,- så kan jeg bruke denne versjonen videre hvis jeg eventuelt bytter hovedkort? Har sett mange forskjellige meninger rundt dette, har Microsoft kommet med noen offisiell uttalelse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis jeg kjøper Windows 8.1 for så å oppgradere til W10, så vil denne kun fungere på mitt nåværende hovedkort? Hvis jeg derimot kjøper W10 direkte for 1199,- så kan jeg bruke denne versjonen videre hvis jeg eventuelt bytter hovedkort? Har sett mange forskjellige meninger rundt dette, har Microsoft kommet med noen offisiell uttalelse?

Om du oppgraderer til W10, så knyttes denne gratisoppdateringen seg til det du oppgraderte fra.

Om du kjøper en retail versjon, så kan du bruke den på en pc som du selv ønsker.

Noe annet har det vel aldri vært snakk om.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg kjøper Windows 8.1 for så å oppgradere til W10, så vil denne kun fungere på mitt nåværende hovedkort? Hvis jeg derimot kjøper W10 direkte for 1199,- så kan jeg bruke denne versjonen videre hvis jeg eventuelt bytter hovedkort? Har sett mange forskjellige meninger rundt dette, har Microsoft kommet med noen offisiell uttalelse?

Om du oppgraderer til W10, så knyttes denne gratisoppdateringen seg til det du oppgraderte fra.

Om du kjøper en retail versjon, så kan du bruke den på en pc som du selv ønsker.

Noe annet har det vel aldri vært snakk om.

 

 Var det jeg regnet med, ja, men jo, har sett folk påstå at W10 kun eksisterer som OEM, så greit å få det avkreftet : )

Lenke til kommentar

Gidder ikke lese hele tråden, så tar et kjapt spørsmål: Hvis jeg har et spill på Steam, hvordan får jeg lagt det inn i startmenyen? Klarer å dra snarveien ned til venstre og får opp "Legg til startmeny", men ingenting skjer?

 

Det samme gjelder filer. Hvis jeg lager et dokument, kan jeg da legge det rett på startmenyen jeg får opp? Jeg kunne legge det på Start i Win8.1 uten problem, og savner det i Win 10.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Hvis jeg kjøper Windows 8.1 for så å oppgradere til W10, så vil denne kun fungere på mitt nåværende hovedkort? Hvis jeg derimot kjøper W10 direkte for 1199,- så kan jeg bruke denne versjonen videre hvis jeg eventuelt bytter hovedkort? Har sett mange forskjellige meninger rundt dette, har Microsoft kommet med noen offisiell uttalelse?

Om du oppgraderer til W10, så knyttes denne gratisoppdateringen seg til det du oppgraderte fra.

Om du kjøper en retail versjon, så kan du bruke den på en pc som du selv ønsker.

Noe annet har det vel aldri vært snakk om.

 

 Var det jeg regnet med, ja, men jo, har sett folk påstå at W10 kun eksisterer som OEM, så greit å få det avkreftet : )

 

 

Ikke noen problemer med å forstå rettighetene i Lisensavtalen...

 

http://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/UseTerms_Retail_Windows_10_NorwegianBokmal.htm

Lenke til kommentar

Gidder ikke lese hele tråden, så tar et kjapt spørsmål: Hvis jeg har et spill på Steam, hvordan får jeg lagt det inn i startmenyen? Klarer å dra snarveien ned til venstre og får opp "Legg til startmeny", men ingenting skjer?

Hvis man går til "Alle apper" vil man se en liste over alle programmene som er installert. Her skal det ligge et alternativ kalt Steam, der man finner alt som er installert der. Da er det bare å feste det derfra til startmenyen. :)

 

Men å få dokumenter festet der... geezes... er det i det hele tatt mulig?

Lenke til kommentar

Interessant, 4 timer gammel artikkel i engelsk språkdrakt. Noen drivere er nevnt der:

 

http://www.pcgamer.com/the-verdict-is-in-on-windows-10-gaming-performance-compatibility/

 

 

 

 

Graphics cards: Modern graphics cards pretty much all have Windows 10 driver support. Nvidia supports back to Fermi (400 series). Here’s a full list of Nvidia GPU compatibility. AMD supports back to its 7000 series cards. Here’s a list of AMD GPU compatibility.

 

 

 

SoundBlaster drivers: Windows 10 drivers/software for most Creative Sound Blaster cards are mostly unavailable at this time, and slated for August/September. You can see a full compatibility list on Creative’s site.
Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper Windows 8.1 for så å oppgradere til W10, så vil denne kun fungere på mitt nåværende hovedkort? Hvis jeg derimot kjøper W10 direkte for 1199,- så kan jeg bruke denne versjonen videre hvis jeg eventuelt bytter hovedkort? Har sett mange forskjellige meninger rundt dette, har Microsoft kommet med noen offisiell uttalelse?

 

Du må kjøpe Retail//fullversjon og ikke OEM for å kunne flytte lisensen. 1199 kr høres ut som en lisens som ikke kan flyttes. Tenker meg at du må opp i over 2000 for en lisens som kan flyttes.

Lenke til kommentar

Sitter her med en Windows 8 som ikke får til å laste inn WU sine oppdateringer som gjør den til en 8.1.

Hvor vellykket er det å kjøre Win10 ISO'en direkte på Win8.0?

 

Om jeg bør gå via 8.1 som et mellomsteg. Vil Win8.0 produktnøkkel fungere på Win8.1 ISO'en som jeg har liggende fra gammelt av?

 

Tenkte at siden WU (Windows Update) nekter meg å gå til 8.1 den veien, så vil kanskje ISO'en funke. Men i den ISO'en må man plent taste inn en produktnøkkel ser jeg nå. Vil 8.1-nøkkel funke på 8.0?

Lenke til kommentar

Kanskje jeg burde vurdere å teste om det går på en gammel Win 8 Pro 64-bit som har en del oppdateringer under panseret, men som oppfører seg slik som jeg nevnte sist.

 

Windows 8.1 key funket ihvertfall ikke på Windows 8.0 fant jeg ut.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg burde vurdere å teste om det går på en gammel Win 8 Pro 64-bit som har en del oppdateringer under panseret, men som oppfører seg slik som jeg nevnte sist.

 

Windows 8.1 key funket ihvertfall ikke på Windows 8.0 fant jeg ut.

 

Jeg har testet direkte fra en ren Win 8 Pro installasjon med original .iso fil fra 2012, ingen oppdateringer, kjørte bare Win10 setup.exe fra utforskeren og det fungerte perfekt. Husk Win10 henter ingen ting fra den gamle installasjonen (om du ikke velger ren oppgradering da, behold alt), så om du får startet oppgraderingen, så slettes jo det gamle OSet med en gang, så om du har oppdateringer eller ikke der, betyr ikke noe, så lenge du får starter Win10 setup.exe og den ikke sier noe. Noe den ikke gjør på en ren Win8 installasjon. (ikke 8.1 altså, funker der også uten oppdateringer, og funker også på Win7 SP1 uten oppdateringer)

Alle har jeg selv testet ut.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tidligere problem med at scrollingen ikke kunne reverseres på min Asus X200 laptop.

Fant ikke menyen for å endre det til at scrollingen går motsatt av fingerbevegelsen.

Nå har jeg funnet det. Jeg tror Windows Update driver og laster ned ting i bakgrunnen.

Uansett så er dette programvare med Asus-logo, men jeg har ikke lastet det ned selv fra Asus. Sist jeg sjekket deres nettside, hadde de ingen drivere til Win 10.

 

Nede til høyre trykker jeg på ^ symbolet, og deretter ASUS Smart Gesture. Det er Asus-programvare som plutselig dukket opp, og som kan konfigurere touchpaden på en god måte.

Lenke til kommentar

 

Hvis jeg kjøper Windows 8.1 for så å oppgradere til W10, så vil denne kun fungere på mitt nåværende hovedkort? Hvis jeg derimot kjøper W10 direkte for 1199,- så kan jeg bruke denne versjonen videre hvis jeg eventuelt bytter hovedkort? Har sett mange forskjellige meninger rundt dette, har Microsoft kommet med noen offisiell uttalelse?

 

Du må kjøpe Retail//fullversjon og ikke OEM for å kunne flytte lisensen. 1199 kr høres ut som en lisens som ikke kan flyttes. Tenker meg at du må opp i over 2000 for en lisens som kan flyttes.

 

 

 

Det er fullversjonen av W10 til 1199,-, pro utgaven koster 2400,-. Måtte gå til innkjøp av en ny lisens siden jeg også har kjøpt meg ny hardware og kun satt på to OEM utgaver av W7, så måtte sjekke opp om det var en full versjon eller en OEM utgave før jeg handlet.

 

 

 

Men har et litt annet problem når jeg skrur på maskinen.

 

Det ligger to "kontoer" til innlogging, den jeg lagde når jeg satte opp W10 med en clean innstallering. Nr. 2 vet jeg ikke hvor kommer fra, denne har jeg heller ikke passordet til så det hjelper fint lite at jeg har slått av passordet/pin på den kontoen jeg lagde når den stopper opp for å velge konto når man slår på maskinen.

 

Jeg trodde først at det kanskje var en konto som ble lagd på grunn av at maskinen kjente igjen at W10 var kjøpt online og brukt innloggingen som jeg brukte på microsoft.com, men den innloggingen virker heller ikke.

Grunn to er jeg enda mer usikker på. Jeg har lagt inn W10 to ganger fra bunnen av, første gangen så partisjonerte jeg os-disken, en på 120gb og en på 250gb. Så var det dette med å ha 14 forskjellige partisjoner på en haug av disker...

Så jeg startet fra bunnen av og la inn alt på nytt, slettet partisjonen på os-disken.

 

La inn alt på nytt og da ligger plutselig denne ekstra kontoen der. Brukernavn/passord var likt begge gangene, så skjønner liksom ikke at det skal være problemet heller.

 

Noen andre som har vært borti samme problemet? Og eventuelt har en løsning på det.

Er slitsomt å måtte skrive inn passord/pin hver gang på en PC som det er 99% av tilfellene er kun jeg som bruker.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis jeg kjøper Windows 8.1 for så å oppgradere til W10, så vil denne kun fungere på mitt nåværende hovedkort? Hvis jeg derimot kjøper W10 direkte for 1199,- så kan jeg bruke denne versjonen videre hvis jeg eventuelt bytter hovedkort? Har sett mange forskjellige meninger rundt dette, har Microsoft kommet med noen offisiell uttalelse?

Om du oppgraderer til W10, så knyttes denne gratisoppdateringen seg til det du oppgraderte fra.

Om du kjøper en retail versjon, så kan du bruke den på en pc som du selv ønsker.

Noe annet har det vel aldri vært snakk om.

 

 Var det jeg regnet med, ja, men jo, har sett folk påstå at W10 kun eksisterer som OEM, så greit å få det avkreftet : )

 

Versjonen på MS Store er retail. Har ikke sett den på nettbutikker enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...