Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg holder på å opprette en bootbar USB for å kunne installere Windows 7, for deretter å kunne oppgradere til 10.

Jeg fant et lite program hos Microsoft for å lage en slik minnepinne, men det finner ikke ISO-fila selv. Den må jeg skaffe selv.

 

Greit nok, tenkte jeg. Så googlet jeg Windows home premium slik som står under maskinen på klistermerket.

For å laste ned fila, må jeg først skrive inn serial-koden!

Verst av alt: Den godtar ikke serial-koden!

Den sier noe om at koden ikke er støttet fordi min Windows ble levert med maskinen, og jeg må bestille CD fra laptopens produsent.

 

Er det et bedre sted å få tak i Windows 7 iso? Digital River virker ikke lengre.

Link til W7 iso: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902&p=20935688

Lenke til kommentar

Hei, 

 

foretok i dag en clean install. Denne maskinen hadde en bruker, som jeg trodde var registrert hos MS. Brukeren fikk til og med e-post om at han hadde reservert Windows 10 (fra W8.1).

 

Jeg har nå installert Windows 10 for vedkommende og manglet bare å logge inn for å verifisere. Dette er dog ikke mulig, da MS ikke finner kontoen vi fikk e-post fra tidligere. 

 

Noen andre som har vært borti noe lignende? Jeg syns det er litt stusselig... 

Lenke til kommentar

SteinarN !

Om man skal ha en annen versjon så kan man lete på internett selv med sin favoritt søkeverktøy , og søke etter selve SHA1 hash koden

SHA1 kodene kan du se på MDSN uten å ha abonnement (avsløre ved å trykke på details)

https://msdn.microsoft.com/en-us/subscriptions/downloads/default.aspx#searchTerm=windows%207&ProductFamilyId=0&Languages=en&Architectures=x86,x64&ProductFamilyIds=350&FileExtensions=.iso&PageSize=100&PageIndex=0&FileId=0

 

SHA verifier checksum tool kan og brukes i tillegg for å sjekke at nedlastet fil fra annen kilde ikke er tulket med.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klistermerket med product key sier Windows 7 home prem OA. Det er en Asus-logo også.

 

Hva er locale?

 

Mest sannsynlig vil du ikke få aktivert Windows 7 med den koden, via nett.. Og må ringe inn til MS.

Bare greit å vite om ;)

 

Var ihvertfall sånn for meg med en HP kode.. Prøvde også å redigere ei.cfg til å ta imot OEM lisenser, men det hjalp ikke.. Den ble godkjent under installasjon, men jeg fikk ikke aktivert uten å ringe.

Samme med en kamerat av meg, med en Dell lisens.

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte nettopp min bærbare og min stasjonære til Windows 10. Selve oppgraderingen gikk smertefritt for begge. Samtidig med oppgraderingen ville jeg kjøre en clean install (fra "Recovery") på den stasjonære, og da startet problemene.

 

Når Windows er ferdig med å sette seg opp og kommer til det punktet hvor jeg selv skal velge land, språk, tidssone og slikt - så er det null respons fra mus og tastatur. What to do?

 

Det jeg har prøvd til nå;

- Mus og tastatur fungerer i BIOS - alle USB-porter står som aktivert. 

- Prøvd annet tastatur og annen mus

- Prøvd alle USB-portene

- Prøvd oppstart uten mus og tastatur tilkoblet, for så å tvinge Windows til å oppdage dem på ny - uten hell. 

 

Noen med forslag til hva jeg kan gjøre?

Fikk koblet til nok ett tastatur, denne gangen med PS/2. Det gjorde at jeg fikk navigert rundt i Windows. Etter litt træling viste det seg at det var noe galt med Chipset-driverne. Etter å ha neddatert Chipset-driveren fungerte alt. Om ikke annet fikk jeg oppdatert BIOS og mye god lære for en som ikke var så veldig PC-teknisk fra før :)

Lenke til kommentar

Takker for gode omtaler, og at guidene mine er nyttige. Er litt fraværende fra nett grunnet andre prosjekter, men nå begynner det jo å bli mange her på forumet som er flinke på Win10 og prosessen, så da trenger jeg ikke å være her så mye ;)

Sitter man virkelig fast, ta kontakt på PM, så hjelper jeg deg når jeg har tid.

 

Ellers er guidene mine nokså oppdatert, men siden det er noen dager siden jeg kikket gjennom forumet og MDL, kan det jo være andre måter/metoder som funker bedre. Har du en slik metode, eller tips, send det på PM så slenger jeg det opp på førsteposten med kreditt til den som tipser.

 

Ser også at det er stor aktivitet på Windows 7 filene mine. Som andre påpeker er det ikke så enkelt å få aktivert dem, man trenger sertifikatene til OEM produsenten også.

 

Ellers, lykke til alle som er på vei til å oppdatere til Windows 10. Jeg kjører det på to pcer nå, og funker veldig bra, med unntak av hvilemodus, som bruker veldig lang tid på å komme til live igjen, i forhold til Win7 og Win8.1 jeg hadde tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker to skjermer og har oppgavelinje på dem begge. Har to ting jeg lurer på er mulig;
- Kan man få klokke på oppgavelinje nummer to?
- Hvis jeg åpner et program fra skjerm B, er det mulig å gjøre slik at dette åpner seg på skjerm B uansett? Slik det er nå, så har jeg forstått det slik at programmet åpner seg på den skjermen hvor det sist var aktivt. 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være så vanskelig? Hvorfor kan ikke MS, som alle Linux-distroer, ha en Torrent-nedlasting av ISOen tilgjengelig fra nettsida? Hvorfor gjør de ikke så kan man ikke bare enkelt og greit bruke 7/8-lisensene på w10, uten dette oppgraderingstullet?

 

Måtte bare tømme meg for ord.

Lenke til kommentar

Hei, 

 

foretok i dag en clean install. Denne maskinen hadde en bruker, som jeg trodde var registrert hos MS. Brukeren fikk til og med e-post om at han hadde reservert Windows 10 (fra W8.1).

 

Jeg har nå installert Windows 10 for vedkommende og manglet bare å logge inn for å verifisere. Dette er dog ikke mulig, da MS ikke finner kontoen vi fikk e-post fra tidligere. 

 

Noen andre som har vært borti noe lignende? Jeg syns det er litt stusselig... 

Den epost-adressen som man får melding til om at man har reservert Windows 10, trenger ikke ha noe med en Microsoft Account å gjøre. Når du "reserver" Windows 10, kan du oppgi en hvilken som helst epost-adresse.

 

Hvis du har oppgradert til Windows 10 fra Windows 7/8.1, så er det den bruker+passord-kombinasjonen som ble brukt på Windows 7/81. som fortsatt gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg har en maskin hjemme med 2 disker. Vanlig systemdisk og Data (C: og D:). C:-disken er kryptert med Bitlocker, der en USB-stick er nøkkelen. D-disken er også kryptert med bitlocker, og låses opp automatisk sammen med C-disken. I praksis kreves det da å ha i USB-sticken under boot, så låses begge disker opp. USB-sticken kan så gjerne fjernes.

 

Denne maskinen har nå Windows 8.1 Pro, den skal få Windows 10 Pro. Vil prøve meg på upgrade.

Jeg leser rundt på nettet at det er ganske greit å oppgradere en maskin med Bitlocker aktivert. Måten å gjøre det på er å suspende (IKKE dekryptere) bitlocker, oppgradere som vanlig, så resume bitlocker igjen.

Men i min situasjon, hva er riktig fremgangsmåte? Må jeg suspende bitlocker på begge diskene? Bare C-disken? Må bitlocker på noe vis "oppgraderes"  for å fungere optimalt på Windows 10?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor skal det være så vanskelig? Hvorfor kan ikke MS, som alle Linux-distroer, ha en Torrent-nedlasting av ISOen tilgjengelig fra nettsida? Hvorfor gjør de ikke så kan man ikke bare enkelt og greit bruke 7/8-lisensene på w10, uten dette oppgraderingstullet?

 

Måtte bare tømme meg for ord.

 

Hvordan vet du at den ISO'en du laster ned via Mediacreator programmet IKKE deles med p2p?

Du kan fint laste ned en ISO og kjøre en clean install og velge å betale for programvaren, eller du kan oppgradere den gratis. Slikt jeg ser det har du to valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...